Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 46 besök senaste veckan (32863 totalt) |
Du menar ESC OFF på Manettino'n - det är inte ett läge som SPORT, ja det stänger av vissa (!) hjälpmedel, men det är fortfarande en del hängslen aktiva. Dessvärre eller Dessbättre beroende på vad och hur då. Jag vet inget riktigt vettigt sätt att få min klumpeduns att inte äta skivor. Det finns en YT där en reporter lyckas stänga av allt på något sätt för att få FF till att spinna runt i en cirkel, men hmmm.... Känner inte för testa enbart för att ta ytterligare utgifter just nu om jag misslyckas... Det sagt, den främre PTU är ju en del som vissa anser känslig. Jag har inte haft några problem trots några varv runt en stolpe på en parkeringsplats för att lära känna hur min FF uppträder på vinterväglag... Men det var ju med snöslask då, så då var inte direkt friktionen där den är sommartid. Nej de dagarna är nog över. Jag skulle kunna köpa en Pista - men ja nä känner inte längre för att vara adrenalinjunkie helt enkelt. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
Nu år våren här! Säsongen inleds på 20" cup2'or, så får vi se hur långt det räcker. Samma däck/dimension som Tesla själva listat i sitt track package (som knappt säljs ens i USA)
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
På Ferrarin provade jag cup2 en sommar. Dimensionen fram var nog ungefär samma som jag har idag på Teslan. Då upplevde jag det som att det var alldeles för lite gummi med så låg profil. Det var mycket av anledningen till att jag haft 19" som plan för Model 3'an.
Nu när jag provat några rondeller på 20" med Teslan (med alldeles för högt däcktryck i kalla däck) så känns det ändå som att dessa harmoniserar bra med bilen. Att skaffa r-däck i 19" har prioriterats ner kraftigt. Halvt relaterat: Ferrarin hade 42% av vikten fram. Teslan har 47% _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Cup2:or är en vetenskap i sig. Samma dimension med olika märkningar är helt olika däck. Så att du får olika uppträdande kan bero på fler anledningar. Michelin är hopplösa och det finns film på youtube där man testar samma däck med och utan märkning för någon visst bilfabrikat och uppträdandet skiljer markant
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Och dessutom kan däck med samma märkning i olika storlekar ha olika karaktär, det finns även två tre olika varianter av däcksmönster. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Bruk kode "coast/coasttocoast" ( tror jag) . Så skrur du av regenerering på vanlig kjoring. Du mister MYE gassrespons og effekt i trackmode.
Dessuten fungerer ikke trackmode optimalt på 2021 model 3 pga lag . Motorene jobber ikke så godt sammen som med de eldre induksjons motor bilene. 2019 og eldre. ( jeg har 2019 og 2021. 2019 bilen er utrolig nye bedre til bane og lek ). Justering sv trackmode under kjoring er heller ikke optimalt, den bruker "lang tid" på å justere seg inn. Du får også kjopt moduler som skrur av antispinn og stabilitets kontroll. Men problemet på 2021 er at motorene jobber dårlig sammen. Så man får ikke 4x4 gleden. 2019 er topp der. Den oppforer seg som S og X FOR "raven". ( Eksempel 2019 uten tc : https://youtu.be/A45kaRUgZQY dette går ikke så lenge med 2021 ( ikke for tesla gjor endringer). Modul for å slå av dette kan du kjope ved å Google "Tesla bonus box". Fordeler er at TC kan skrus av via telefonen. Vindusviskere går i services modus når det er kaldt ute. Du kan starte batteri varming for du skal ut å kjore. + + +. [/youtube] _________________ Kristoffer Helle |
||||||||
Jag tycker min 2021 är rätt "sladdrig" i drift mode. Här försökte vi filma lite "bred" körning från bilen framför när det gick över styr (pun intended). _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Because of reasons (annan räserbil fick mer fokus, bytte jobb, "flyttade" till Arboga) så har det inte hänt så mycket under året som jag hade hoppats på.
Nu börjar det dock finnas tid/plats/pengar över. Öhlinare köpta. Jag är helt såld på swan-neck vingar. Drömmen är nog en https://smog.nu/index.php?main_page= Ska beställa extra framskärmar också, för att kapa upp hjälar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Fråga: ska jag slänga på öhlinarna nu "for braging rights" (för jag tror inte dom påverkar varvtiderna på isen i vinter) eller vänta till våren? Dvs, är dom känsliga för vinterväglag?
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Öhlinare sitter ju på snöskotrar så... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Inte mycket salt på fjället? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Kör du saltade vägar så hade jag avvaktat... Inte mycket eloxerad aluminium som klarar saltvatten, oavsett vem tillverkaren är.
Ska du köra saltade vägar nästa år också, så är det iof samma problem, så då är det väl vilket som. Beror på hur fåfäng du är första sommaren. |
||||||||
"varvtiderna på isen i vinter" tolkar jag som en frusen sjö... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ah, jag missade en "detalj". :/ Bilen bruksas även 400 mil i måndaen i Mälardalen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Går ju att fetta in gängorna och sätta "strumpor" över coilsen, så har du gjort vad du kan. Vinterväglag är döden för det mesta vilket inte går att komma ifrån.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Jag skulle definitivt väntat till saltsäsongen är över. "Coils" och vintersalt brukar inte vara nå'n bra kombo. Testar just nu med "socks" på mina Öhlinare trots att de bara går på bana/sommaren. Även på sommaren skvätter R-däcken upp sjuka mängder grus som landar "innanför fjädern". |
||||||||
"vinterfälgar" köpta.
Teslas Zero Gravity, fälgen som ingår i track package till Model 3. Monteras imorgon med dubbdäck, inför Snowscape Rally. Ny spoiler fram monteras närmare rejset, eftersom den inte är så långlivad vintertid. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Jag kollade med Mountainpass performance ang deras coilovers, men enligt dem skulle det inte vara ett problem att åka på vintern i slask å salt.
Dock så blir dom ju skitiga.... Snowscape rallyt låter kul jag skall upp till Funäsdalen samtidigt, GRC ordnar körning på is, otroligt roligt. Var där förra året, åkte på friktionsdäck, men det va ingen större skillnad på vanliga dubbdäck och friktionsdäck, så länge man låg i spåret som rallybilarna rivit upp, kom man utanför då va det rejält halt! _________________ Dan Harlin |
||||||||
Säsongen är igång!!
Och öhlinarna är monterade, dock helt felställda. Tok-hög i bak. Och något saknades i den ena dämparen, så det gick inte att ställa hårdheten på den. Hur som - en helt ny bil. ...och bilens laptimer loggade 1.19 på Gelleråsen, på originaldäcken. Med en sänkning bak och cup2'or samt varmare väder så är nog mitt mål 1.16 (det jag körde med Ferrarin) inom räckhåll. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 46 besök senaste veckan (32863 totalt) |