Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36 besök senaste veckan (16780 totalt)
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Inredningen är nu riven och hoppades att jag skulle slippa ta ur värmepaketet men det rök också. Tung och stor rackare det där!

Facit efter 1-0 till vinkelslipen är: 31 avkapade kablar av 38 möjliga.


Funderar på att rensa bort ljudisoleringen när jag ändå är här och river. Jag är känslig mot ljud och vill absolut inte ha en högre ljudnivå i bilen men känns som att 37 år gammal isolering inte är så bra ändå.. Tänker isåfall sätta in dynamat-kopia och eventuellt en 10 mm skumgummidämpning. Har någon gjort något liknande?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Tappade rätt mycket motivation efter kabelincidenten. Snackade en del med Richard Ahlin och han fick mig taggad att ge mig på bilen igen! Men sparar kabelhärvan till annat tillfälle, nu är fokus på att få i motorn i bilen!

Svetsade till lådan i torpedväggen så att motorn går i.


Gjorde även klart nedre fästet till intercoolern, den har tidigare bara hängt i övre fästet.


_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Nu börjar jag gå mot slutspurten av karosseriarbetet. Inte så raceigt med spackel men hoppas någon tycker det är kul ändå Tänkte på det förut att för fem år sedan hade jag inte en aning om vad spackel till en bil var, än mindre hur man rostlagade eller plockade ut en motor. Kul hur livet ändå tar nya vändningar!

Först rostlagning av tröskeln. Var mer arbete än jag trodde från början men blev rätt schyst efter ett tag.


Lite ca-primer på det.


Sedan kommer spacklingen. Haha vad dålig jag är på att spackla! Lär bli mycket slipning och många lager men skam den som ger sig.


_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Igår lackade jag äntligen bilen! En stor sten som lättat från mina axlar. Har faktiskt varit roligare att fixa med lack än jag trott, även om det tar extremt mycket tid.. är väl inte överdrivet nöjd med sista momentet (den röda färgen). Missbedömde hur brett sprayburken skulle spruta så snålade alldeles för mycket med maskeringen, och då blev det lacklinjer..

Men men, hela bilen måste lackas om vid något tillfälle så får leva med dessa skavanker ett tag. Bilen är åtminstone röd.







_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Gunnarsson skrev:
Inredningen är nu riven och hoppades att jag skulle slippa ta ur värmepaketet men det rök också. Tung och stor rackare det där!

Facit efter 1-0 till vinkelslipen är: 31 avkapade kablar av 38 möjliga.


Det gör fasen ont i hela kroppen när jag läser detta

Fy så jobbigt och känslan när du insåg vad som hänt vill jag inte ens försöka mig på att försöka förstå.
Hoppas du kan lägga det bakom dig och jobba vidare. Superkul projekt !!!

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Bra attityd och rejält arbete. Ang kablar så har Porsche iaf kostat på sig att ha färgkodade elkablar.

Jaguar kör svarta kablar rakt av i gammal god engelsk tradition. Jag skarvade 5 stycken till bakluckans el i går och det tog sin tid att para ihop rätt funktioner. Idioti...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Kolja skrev:
Bra attityd och rejält arbete. Ang kablar så har Porsche iaf kostat på sig att ha färgkodade elkablar.

Jaguar kör svarta kablar rakt av i gammal god engelsk tradition. Jag skarvade 5 stycken till bakluckans el i går och det tog sin tid att para ihop rätt funktioner. Idioti...


Fransoser gillar enfärgade kabelstammar också. Ett par Cittror jag haft hade bara grå kablar.... Tydligen samma sak med Peugeot enligt en gammal kollega som jobbat med dom. Till råga på allt så har franska bilar urursla kablar som gillar att gå av.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Gunnarsson skrev:
Inredningen är nu riven och hoppades att jag skulle slippa ta ur värmepaketet men det rök också. Tung och stor rackare det där!

Facit efter 1-0 till vinkelslipen är: 31 avkapade kablar av 38 möjliga.


Det gör fasen ont i hela kroppen när jag läser detta

Fy så jobbigt och känslan när du insåg vad som hänt vill jag inte ens försöka mig på att försöka förstå.
Hoppas du kan lägga det bakom dig och jobba vidare. Superkul projekt !!!


Hehe, kände ju inte direkt att det var mitt stoltaste ögonblick.. har hittills prokrastinerat kablarna men blir nog att ta tag i dem snart.


Kolja skrev:
Bra attityd och rejält arbete. Ang kablar så har Porsche iaf kostat på sig att ha färgkodade elkablar.

Jaguar kör svarta kablar rakt av i gammal god engelsk tradition. Jag skarvade 5 stycken till bakluckans el i går och det tog sin tid att para ihop rätt funktioner. Idioti...


Ja, himla tur det att kablarna är färgkodade! Nu är jag en gnutta färgblind så blir nog att ta hjälp av min fru som får sitta bredvid och para ihop kablarna medan jag löder

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Löd inte kablarna.
Krimpa bara ihop dom med Duraseal skarvar.
Bra kontakt, vattentäta och böjskyddade.
Vi använder det i båtarna vi bygger.

https://www.google.com/search?q=Duraseal+r%C3%B6da&oq=Duraseal+r%C . . . .

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Nikel skrev:
Löd inte kablarna.
Krimpa bara ihop dom med Duraseal skarvar.
Bra kontakt, vattentäta och böjskyddade.
Vi använder det i båtarna vi bygger.

https://www.google.com/search?q=Duraseal+r%C3%B6da&oq=Duraseal+r%C . . . .


Hm, vad blir fördelen med krympskarv kontra lödning? Har lött en hel del så inte speciellt orolig över lödningarna, tänker att det är lättare att få brott i en krympskarv än en lödd kabel.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Gunnarsson skrev:
Nikel skrev:
Löd inte kablarna.
Krimpa bara ihop dom med Duraseal skarvar.
Bra kontakt, vattentäta och böjskyddade.
Vi använder det i båtarna vi bygger.

https://www.google.com/search?q=Duraseal+r%C3%B6da&oq=Duraseal+r%C . . . .


Hm, vad blir fördelen med krympskarv kontra lödning? Har lött en hel del så inte speciellt orolig över lödningarna, tänker att det är lättare att få brott i en krympskarv än en lödd kabel.


Snarare tvärtom.
En lödad skarv går gärna av precis bredvid lödningen.
Duraseal är flexibla skarvar.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Nikel skrev:
Gunnarsson skrev:
Nikel skrev:
Löd inte kablarna.
Krimpa bara ihop dom med Duraseal skarvar.
Bra kontakt, vattentäta och böjskyddade.
Vi använder det i båtarna vi bygger.

https://www.google.com/search?q=Duraseal+r%C3%B6da&oq=Duraseal+r%C . . . .


Hm, vad blir fördelen med krympskarv kontra lödning? Har lött en hel del så inte speciellt orolig över lödningarna, tänker att det är lättare att få brott i en krympskarv än en lödd kabel.


Snarare tvärtom.
En lödad skarv går gärna av precis bredvid lödningen.
Duraseal är flexibla skarvar.


Kul meta-diskussion.
Jag har provat båda metoderna. Duraseal är bra i fuktig miljö.

Oldschool-lödning funkar bra om man lämnar någon mm med lödfri kabelkardel i varje skarvad ände - och så på med krympslang. Då blir det inte så stelt / kan böjas litet.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Å fasen, detta visste jag inte! Tack för svar. Kanske får ta mig en funderare på duraseal ändå, även om ditt tips Kolja med att lämna en bit låter som ett bra alternativ.

Har i stort sett bara lött musikprylar innan, framförallt pedaler till gitarrer och där har skarvning aldrig varit ett problem. Men den miljön utsätter ju inte skarven för riktigt lika mycket skakningar.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Sympatiserar med känslan av kabelbrott...

Sen till partyt, men jag slår också ett slag för Duraseal (eller liknande produkter). Körde med såna när råttjävlarna käkat upp mina kablar. I mitt fall saknades en bit på varje som de tagit och gosat till sitt bo med, för dig är det ju ännu enklare som kan skarva direkt.


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Har lödit varenda stift och skarv på motorhärvan till min 911a när jag gjorde den. Funkat bra i alla fall 15 år.

De enda skarvar som svikit mig är de som är krimpade. Antagligen för att jag krimpat dåligt eller med fel grejer. Men det är det jag har emot krimpning, det är så stor chans att det blir dåligt. Det är mycket trial end error med att få till det.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Jäklar, råttor i motorutrymmet.. det är nog snäppet värre än det här, trots att jag nog måste skarva på lite extrakabel trots allt.

Vad konfunderad jag blir.. det får liksom inte bli fel (eller då måste jag ju riva hela instrumentbrädan igen) och då jag aldrig använt duraseal känns lödning mer safe.

Är duraseals skarvar bättre än andra likadana skarvhylsor?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



safe skrev:
Har lödit varenda stift och skarv på motorhärvan till min 911a när jag gjorde den. Funkat bra i alla fall 15 år.

De enda skarvar som svikit mig är de som är krimpade. Antagligen för att jag krimpat dåligt eller med fel grejer. Men det är det jag har emot krimpning, det är så stor chans att det blir dåligt. Det är mycket trial end error med att få till det.


Bästa sätten att misslyckas med krimpning

Använd den i diverse satser medföljande två plåtbitar med gult handtag på... eller valfri tång
Köp krimphylsor på swedol, bilbutteriks etc
Använd fel hylsa till fel diameter på kabel



Bästa sätten att lyckas med krimpning

Köp en bra tång med klickspärr så du måste trycka tillräckligt för att kunna släppa
Köp bra krimphylsor på tex wurth
Använd rätt hylsa till rätt diameter

_________________
Roland Johansson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Rolle Scirocco skrev:
safe skrev:
Har lödit varenda stift och skarv på motorhärvan till min 911a när jag gjorde den. Funkat bra i alla fall 15 år.

De enda skarvar som svikit mig är de som är krimpade. Antagligen för att jag krimpat dåligt eller med fel grejer. Men det är det jag har emot krimpning, det är så stor chans att det blir dåligt. Det är mycket trial end error med att få till det.


Bästa sätten att misslyckas med krimpning

Använd den i diverse satser medföljande två plåtbitar med gult handtag på... eller valfri tång
Köp krimphylsor på swedol, bilbutteriks etc
Använd fel hylsa till fel diameter på kabel


Så det , när jag gick gymnasiet så hade vi en
Löd och kontakteringskurs på 30 timmar. Och våran lärare var jäkligt bra.
Sportfiskare , så han la jäkligt mycket tid på att testa styrka i sina knutar .

Första dagen på kursen så körde han en liten förevisning .

Uppgift ett .
Pressa en kabelsko som ni brukar göra det hemma.
Det blev polygrip .

Nästa var pressa en kabelsko med den medföljande tången som är med i diverse satser

Nästa var en riktig abico-tång men då skulle vi göra så som man gör å tvistar kardelerna för att få in dom i hylsan

Sista var abico-tång och otvistade kardeller.

Sen gjorde ham ett dragprov på alla .

Jag kommer inte ihåg exakta siffror

Men resultatet var ungefär

Polygrip : 1,5 kg
Skittång : 3 kg
Abico tvistade : 9 kg
Abico otvistat : 15 kg

Som sagt siffrorna är inte exakta men fördelningen är relativt spot on .
Den satte sig rätt bra och det där har jag predikat till mina lärlingar å annat folk på jobbet som man ser inte har koll på vad dom gör .




Bästa sätten att lyckas med krimpning

Köp en bra tång med klickspärr så du måste trycka tillräckligt för att kunna släppa
Köp bra krimphylsor på tex wurth
Använd rätt hylsa till rätt diameter

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Mschneberger skrev:
Rolle Scirocco skrev:
safe skrev:
Har lödit varenda stift och skarv på motorhärvan till min 911a när jag gjorde den. Funkat bra i alla fall 15 år.

De enda skarvar som svikit mig är de som är krimpade. Antagligen för att jag krimpat dåligt eller med fel grejer. Men det är det jag har emot krimpning, det är så stor chans att det blir dåligt. Det är mycket trial end error med att få till det.


Bästa sätten att misslyckas med krimpning

Använd den i diverse satser medföljande två plåtbitar med gult handtag på... eller valfri tång
Köp krimphylsor på swedol, bilbutteriks etc
Använd fel hylsa till fel diameter på kabel


Så det , när jag gick gymnasiet så hade vi en
Löd och kontakteringskurs på 30 timmar. Och våran lärare var jäkligt bra.
Sportfiskare , så han la jäkligt mycket tid på att testa styrka i sina knutar .

Första dagen på kursen så körde han en liten förevisning .

Uppgift ett .
Pressa en kabelsko som ni brukar göra det hemma.
Det blev polygrip .

Nästa var pressa en kabelsko med den medföljande tången som är med i diverse satser

Nästa var en riktig abico-tång men då skulle vi göra så som man gör å tvistar kardelerna för att få in dom i hylsan

Sista var abico-tång och otvistade kardeller.

Sen gjorde ham ett dragprov på alla .

Jag kommer inte ihåg exakta siffror

Men resultatet var ungefär

Polygrip : 1,5 kg
Skittång : 3 kg
Abico tvistade : 9 kg
Abico otvistat : 15 kg

Som sagt siffrorna är inte exakta men fördelningen är relativt spot on .
Den satte sig rätt bra och det där har jag predikat till mina lärlingar å annat folk på jobbet som man ser inte har koll på vad dom gör .




Bästa sätten att lyckas med krimpning

Köp en bra tång med klickspärr så du måste trycka tillräckligt för att kunna släppa
Köp bra krimphylsor på tex wurth
Använd rätt hylsa till rätt diameter


På jobbet provkrimps våra tänger regelbundet dvs man krimper stift i alla dim sen provas kablarna... många tänger som går i skroten... men så används dom ju flitigt...
Vet inte om rätt men när jag gjorde kabelhärv an till min buggy tog jag kontaktfett på alla kabeländar sen rull press som avslutades med lim krymp slang. . Givetvis tog jag kontaktfett på alla kabelsko innan sakerna sattes ihop.. allt funkar fortfarande 24 år senare.. tog och fettade in alla kontakter på mitt nya släp känns trevligt några år senare ... även i handsken som kablarna notoriskt ärgar annars... man blir lite skadad när man jobbar med dylikt iofs jobbar jag inte som elektriker... men vi gör ju dylikt i fordonen vi bygger.. typ många meter per bil..huvudstammen i en bil kan vara 5 cm i diameter.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Tack för allt fin information, verkligen toppen!

Jag har bestämt mig för att löda trots allt, känner mig säker på det och kanske inte är rätt men borde förhoppningsvis hålla.

Ska dock ta och skaffa skarvhylsor framöver, och med det en riktig crimptång. Inget man ska snåla på.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Har går det segt. Skadade axeln innan jul och har haft spänningshuvudvärk sedan dess. Det har tyvärr gjort att motivationen inte varit på topp. Ovanpå det har det känts som att det som kan krångla har krånglat med bilen.

Fick i motorn i bilen men när jag skulle dra fast sprängkåpan i motorn blev det ett glapp på 15 mm ungefär. Efter mycket snack med Jack som jag köpte sprängkåpan av så kom vi fram till att tryckplattan jag har inte passar, den är helt enkelt för djup. Köper en annan begagnad som är bättre men saknas fortfarande 7 mm. Köper en ny som inte passar alls.. så just nu står jag utan en fungerande tryckplatta och början på Nordeuropas största samling av vag-tryckplattor.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36 besök senaste veckan (16780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande