Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (11096 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
stilldouble skrev:
"Some times in life, you just have to take a big leap of faith and just hope things will work out"

/Steve Jobs

Men precis så, kan ju inte gå mer än fel

AL skrev:
Vilket jobb du lägger ner!

/AL

Tack! Lite konstigt hur det bara blir mer och mer, den initiala planen var att bara byta lite hjullager och stötdämpare, typ...

christian svensson skrev:
OscWan skrev:
Jag brukar känna att oavsett projekt kommer man tids nog till ett "point of no return" där det killar lite extra i magen. Ikväll landade vi där.


Känner igen det inte säker på om de var klippa kabelmattan eller första gång man satte kapen i bilen som var den "point of no return" för mig.

Grymt jobbat och vem behöver alla dessa orginal kablar.

Mycket sant, när jag kapade den första delen av tröskeln (också något jag aldrig gjort tidigare) så var det precis samma känsla. Kanske till och med värre, för här har jag alltid möjligheten att sätta i MaxxECU om det skulle gå fullkomligt åt fanders

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



OscWan skrev:
stilldouble skrev:
"Some times in life, you just have to take a big leap of faith and just hope things will work out"

/Steve Jobs

Men precis så, kan ju inte gå mer än fel

AL skrev:
Vilket jobb du lägger ner!

/AL

Tack! Lite konstigt hur det bara blir mer och mer, den initiala planen var att bara byta lite hjullager och stötdämpare, typ...

christian svensson skrev:
OscWan skrev:
Jag brukar känna att oavsett projekt kommer man tids nog till ett "point of no return" där det killar lite extra i magen. Ikväll landade vi där.


Känner igen det inte säker på om de var klippa kabelmattan eller första gång man satte kapen i bilen som var den "point of no return" för mig.

Grymt jobbat och vem behöver alla dessa orginal kablar.

Mycket sant, när jag kapade den första delen av tröskeln (också något jag aldrig gjort tidigare) så var det precis samma känsla. Kanske till och med värre, för här har jag alltid möjligheten att sätta i MaxxECU om det skulle gå fullkomligt åt fanders


Åhh en e36 .. ska bli kul å följa thumbs up

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



OscWan skrev:
Jag brukar känna att oavsett projekt kommer man tids nog till ett "point of no return" där det killar lite extra i magen. Ikväll landade vi där. Men jag tänkte på en vis gammal mans sista ord:
Ingen minns en fegis.



Du är modigare än jag! Hoppas detta löser sig. Jag gissar att du kommer dra nya kablar till de få saker du vill ha kvar?
I min bil, som faktiskt får ta sig för egen maskin ToR Nürburgring och därmed har viss bekvämlighet kvar, har jag försiktigt börjat klippa sladdar. Men det är lurigt. Tog bort säkringen till den sedan 10 år borttagna farthållaren och vips ville bilen inte starta...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56



[quote="OscWan"]
stilldouble skrev:
christian svensson skrev:
Känner igen det inte säker på om de var klippa kabelmattan eller första gång man satte kapen i bilen som var den "point of no return" för mig.

Grymt jobbat och vem behöver alla dessa orginal kablar.

Mycket sant, när jag kapade den första delen av tröskeln (också något jag aldrig gjort tidigare) så var det precis samma känsla. Kanske till och med värre, för här har jag alltid möjligheten att sätta i MaxxECU om det skulle gå fullkomligt åt fanders


Rekommenderar starkt MaxxECU eller något liknande för att få full kontroll över vad bilen gör, helt uppmärkta kabelhärvor är bara de värt priset.

Sedan om man nu skall motivera det med rejsande så borde de ge ganska många kilo. Jag kan nästan inte lyfta lådan där e31:ans gamla härvan är förvarad, kanske inte lika illa i en e36:a men ändå

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
BTG skrev:
OscWan skrev:
Jag brukar känna att oavsett projekt kommer man tids nog till ett "point of no return" där det killar lite extra i magen. Ikväll landade vi där. Men jag tänkte på en vis gammal mans sista ord:
Ingen minns en fegis.



Du är modigare än jag! Hoppas detta löser sig. Jag gissar att du kommer dra nya kablar till de få saker du vill ha kvar?
I min bil, som faktiskt får ta sig för egen maskin ToR Nürburgring och därmed har viss bekvämlighet kvar, har jag försiktigt börjat klippa sladdar. Men det är lurigt. Tog bort säkringen till den sedan 10 år borttagna farthållaren och vips ville bilen inte starta...

Precis, kommer att dra nytt till de ytterst få sakerna (bakljus, bromsljus, blinkers, kylarfläkt, soppapumpar och vad jag nu mer glömt) som skall vara kvar, utöver styrelen i motorrummet.

Ja, det är något sådant som jag gissar till sist kommer att få mig att kasta in handduken och ta hjälp av någon kompetent person - men först vill jag försöka själv!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
[quote="christian svensson"]
OscWan skrev:
stilldouble skrev:
christian svensson skrev:
Känner igen det inte säker på om de var klippa kabelmattan eller första gång man satte kapen i bilen som var den "point of no return" för mig.

Grymt jobbat och vem behöver alla dessa orginal kablar.

Mycket sant, när jag kapade den första delen av tröskeln (också något jag aldrig gjort tidigare) så var det precis samma känsla. Kanske till och med värre, för här har jag alltid möjligheten att sätta i MaxxECU om det skulle gå fullkomligt åt fanders


Rekommenderar starkt MaxxECU eller något liknande för att få full kontroll över vad bilen gör, helt uppmärkta kabelhärvor är bara de värt priset.

Sedan om man nu skall motivera det med rejsande så borde de ge ganska många kilo. Jag kan nästan inte lyfta lådan där e31:ans gamla härvan är förvarad, kanske inte lika illa i en e36:a men ändå

Ja, ett MaxxECU kommer det att bli med den nya motorn sedan - men hade varit tacksamt att slippa den utgiften nu, plus att jag gärna försöker mig på det här på egen hand. Jämfört med att koppla in ett eftermarknadssprut är det ju tusen gånger lättare att rensa upp i råttboet som är originallådan genom att bara ta bort de avklippta kablarna, och sedan dra nya från x20-kontakten till dashboarden. Inbillar jag mig...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



OscWan skrev:
Precis, kommer att dra nytt till de ytterst få sakerna (bakljus, bromsljus, blinkers, kylarfläkt, soppapumpar och vad jag nu mer glömt) som skall vara kvar, utöver styrelen i motorrummet.

Ja, det är något sådant som jag gissar till sist kommer att få mig att kasta in handduken och ta hjälp av någon kompetent person - men först vill jag försöka själv!

Jag kastade ut all el i min 924 och använde mig av ett enkelt universal Hotrod-elsystem för all vanlig el, och kompletterade med en extra liten säkringspanel och några reläer. Kostade då 3k men att ha tillgång till dokumentation och uppmärkta kablar är inte dumt.

edit: en fördel var att det var så enkelt att få till att jag inte behövde ta hjälp av någon, och nu förstår jag nästan allting med det utan att behöva fråga nån el-kunnig. Jag använde ett Painless universal 18 säkringar.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härlig energi i detta projektet!! thumbs up thumbs up thumbs up

Fint jobbat - du får välförtjänt beröm även från mig! Heja, heja!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
gtBen skrev:
Jag kastade ut all el i min 924 och använde mig av ett enkelt universal Hotrod-elsystem för all vanlig el, och kompletterade med en extra liten säkringspanel och några reläer. Kostade då 3k men att ha tillgång till dokumentation och uppmärkta kablar är inte dumt.

edit: en fördel var att det var så enkelt att få till att jag inte behövde ta hjälp av någon, och nu förstår jag nästan allting med det utan att behöva fråga nån el-kunnig. Jag använde ett Painless universal 18 säkringar.

Ja, det är en liknande historia jag kommer försöka mig på att bygga. Har tillgång till det mesta i rena lösa delar man kan tänka sig genom jobbet, så får se hur det väl ser ut när vi är i hamn!

Christian Jansson skrev:
Härlig energi i detta projektet!! thumbs up thumbs up thumbs up

Fint jobbat - du får välförtjänt beröm även från mig! Heja, heja!!

Man tackar så mycket!! Nu börjar ju de riktigt roliga sakerna (nästan, svetsen skall få jobba några kvällar till) så då längtar man ut till garaget!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Svetsade igen hålet för värmepaket, elbox samt bromspedal igår. Testmålade lite av instrumentpanelen på alla ytor som blir aktuella (plåtrent, lack, kitt och asfaltsmatta) så får se hur det sitter. Förhoppningsvis fastnar det överallt så kan jag köra över allt i kupén efter noggrann rengöring!


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Blev en långkväll igår. Idag känns det att man lever, må jag lova. Det enda jag kunde tänka på under tiden var "Hur fan kan folk tycka att det här är roligt?!", och konstatera att jag aldrig under några omständigheter kommer att bli en billackerare.

Men det blev riktigt bra! Nu är det här bara en grå grundfärg, och jag har bara målat till huvudbågen då både färgen tog slut och jag har lite svetsjobb kvar att göra i skuffen. Men hustrun har lovat att hjälpa till med målning av detaljer, så med lite sällskap blir det förhoppningsvis mycket roligare!



_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Vilket tempo thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Har hämtat upp en av få saker jag tagit hjälp med, då jag inte längre har tillgång till fräs och svarv på jobbet

Det här är prototyp ett, skall kika frigång och se hur mycket den kan kortas ned, sedan skall en specialaxel med mässingsbussning tillverkas. Det här skall inte glappa, det skall gudarna veta...


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5292



OscWan skrev:
Har hämtat upp en av få saker jag tagit hjälp med, då jag inte längre har tillgång till fräs och svarv på jobbet

Det här är prototyp ett, skall kika frigång och se hur mycket den kan kortas ned, sedan skall en specialaxel med mässingsbussning tillverkas. Det här skall inte glappa, det skall gudarna veta...



Najs!

Tar du beställningar sen?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
robber skrev:
OscWan skrev:
Har hämtat upp en av få saker jag tagit hjälp med, då jag inte längre har tillgång till fräs och svarv på jobbet

Det här är prototyp ett, skall kika frigång och se hur mycket den kan kortas ned, sedan skall en specialaxel med mässingsbussning tillverkas. Det här skall inte glappa, det skall gudarna veta...



Najs!

Tar du beställningar sen?

Haha, vi får se hur den blir 😁

On another note kan jag nu konstatera att jag fortfarande hatar att måla. Har försökt hitta en vettig (tjock) lack som täcker så att jag bara behöver måla en gång, men budgetalternativen från Jula och Biltema är helt jävla katastrofala. Vad har ni för förslag på en tjock fin färg?



Jula till höger, Biltema till vänster. Horribla. Att jämföra med grunden från Hagmans, också målad en gång (på mörkgrå färg).


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det blir ALLTID sämre skydd att måla ett tjockt lager än flera tunna.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Lillen skrev:
Det blir ALLTID sämre skydd att måla ett tjockt lager än flera tunna.

Ja, men jag vill inte måla flera tunna, och vill därför ha en tjockare färg.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Kul bygge och bra tempo.

Denna använde jag när jag målade bur, golv, mm i min E30.

Tyckte den täckte bra, var dryg och lättarbetad. Lite dyrare, men då slipper man måla många ggr och dessutom bli frustrerad. Klart värt det.

https://www.bauhaus.se/metallfarg-jotun-quick-bengalack-vit-0-75l

Fortsätt kämpa..

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Rockhound skrev:
Kul bygge och bra tempo.

Denna använde jag när jag målade bur, golv, mm i min E30.

Tyckte den täckte bra, var dryg och lättarbetad. Lite dyrare, men då slipper man måla många ggr och dessutom bli frustrerad. Klart värt det.

https://www.bauhaus.se/metallfarg-jotun-quick-bengalack-vit-0-75l

Fortsätt kämpa..


Bengalack är bra skit . Vi använder det till å måla växeldrivmaskiner å strömställare på järnvägen . O dom ligger ute 24/7 utan å rosta .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 279


Trådstartare
Tack för tipset!! Priset struntar jag i, då tiden att slippa måla är mycket viktigare! Det här är inte som med hammarlack dock att man inte kan måla över det sedan? Blir alltid lite misstänksam mot färger som är "mot rost" men inte en grundfärg

I så fall blir det att handla imorgon!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Tyvärr, vet inte alls hur det går att måla över. Det får någon annan svara på.🤷

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (11096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande