Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Evolution 8 MR | 1, 2 >> 28 besök senaste veckan (4195 totalt) |
Tjena allihopa!
Här har vi han, min kroniska huvudvärk, mitt elände, min pina, men även bilen som gör övertiden, extrajobben och allt annat slit värt det. Kaross: Mitsubishi Evo 8 MR Evo 9 fram och bakstötfångare sidesplitters ifrån okänt märke Hellackerad 2022 i orgfärg Drivlina: Maskin: 264/272 Crower kammar, HKS kamdrev, ARP, Wiseco kolvar, Eagle stakar, Japspeed grenrör > Evo 9 turbo > HKS avgassystem 3'' Injen rör hela vägen ifrån turbo > insug med en HKS dumpventil Radium fuelrail med BTR, FPD, analog tryckmätare och bränslefilter, allt med AN slang, i tanken sitter det en Warlbro 450 pump, Bosch 1500CC spridare Låda: Org 5 växlad låda med Exedy koppling och tryckplatta, AYC diff bak Batteri flyttat till skuffen och utbytt mot ett Wiborg Engineering Litium batteri Chassi: BC Racing coilovers med fjädrar ifrån sellholm. ställbara topplager Polyurethan bussningar, dock inte överallt så detta skall åtgärdas Tenzo R fälgar 18x8.5 runtom Däck och bromsar: Står just nu på Toyo R888 R, Helt värdelösa. DBA 2 delade skivor med Endless belägg, Org Brembo OK Goodridge stålomspunna bromsslangar Endless RF650 bromsvätska Elektronik: Link G4 sprutsystem Innovate bredbandslambda Link 4 bar Mapsensor Säkert massor av detaljer jag glömt nu men kort och gott så är det specen ovan. Denna bilen har varit allt annat än lätt och snäll. Köpte bilen 2019 och smälte 3 kolvar samma sommar pga dålig mapp och ett sprutsystem som hittade på egna värden och bara allmänt bråkade, det flög ganska långt med hjälp av högerarmen. Tidigare ägare gör bäst i att aldrig gå nära en bil igen då väldigt väldigt mycket var antingen fel, dåligt gjort, onödigt eller slarvigt. Har bytt / renoverat i princip varenda del i hela bilen och ni som skruvat mycket Evos vet att denna regel gäller: Laga ett fel, belönas med ett nytt. 2022 fick jag äntligen igång bilen så att den gick att lita på och våga åka utanför kommunen. 2023 fick jag idén om att köra bana, sagt och gjort anmälde jag mig till hela säsongen i TimeattackNU serien direkt, körde testdagen på Gelleråsen och hittade några fel, Löste dessa och körde sedan Kinnekulle där jag punkterade kylet på första attackvarvet i kvalet.. Planer framöver: Kommer fortsätta köra i timeattack serien då det är otroligt kul och lärorikt, sammanhållningen är riktigt bra och det är väldigt mycket körning för rätt peng. Bilen kommer självklart utvecklas mer för bankörning, har en hel a4 sida med förbättringar / åtgärder för att få bilen riktigt snabb. Vill även rikta mitt största tack till alla som hjälp till under åren: Autogruppen Mellerud Gj bilverkstad Malms bilskadecenter Familj och vänner _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Kul!
Stod och surrade lite med dig på Mittsverigebanan, strax innan bränslepumpsproblemet uppdagades. Lycka till med bilen! MVH Rikard _________________ Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness! https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4 Rikard Fritzell |
||||
Kul projekt!
Har själv haft många Evos och gillar dom verkligen. Mycket skruva har det dock blivit. Kanske att ett bättre tråg med bafflar kan vara bra om du ska köra bana? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Ja, de är lite som barn dessa bilar, ständigt är det något..
Ja tråg med bafflar på tapeten det med, finns ju en del olika fiffiga lösningar både med utökade volymer och bafflar, tricket är bara att bestämma vilken man skall ha _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Morsning!
Pillat lite med chassit idag för att försöka hitta rätt känsla i bilen, vi ska göra en hjulinställning nu i helgen och laborera lite med camber/toe och se vad vi kan få fram, har fortfarande originalarmar överallt så är limiterad dock. Skall även svida på nya AR-1 och testa då R888R som jag hade senast på Kinnekulle var mer Hollywood däck än racedäck, bara skrik och inget klös. Knutan nästa helg och sista tävlingen för år så ska bli jävligt kul att få rasta bilen ordentligt och förhoppningsvis vara konkurrenskraftig. Även smidigt lite framtidsplaner med Nader och Andreas på autogruppen för att nästa säsong visa vart skåpet skall stå. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Godkväll!
Knutan avklarat. Vi provade lite nya hjulvinklar för att försöka undvika att halka runt överallt, Vi gick på ca 2.6 grader camber fram och 1.8 bak med 0 toe fram och 0 bak, detta hjälpte massor kontra de vinklarna vi hade på kinnekulle och bilen satte sig mycket finare i kurvorna, både snabba och långsamma. Bilen roterar fint, har lite understyrning (i hårnålar) men det är nog mer förarfel än material, dyker in för fort och rattar för snabbt istället för lugnt och fint, man lever och lär! imponerad av AR-1 däcken som är otroligt bra jämfört med R888R däcken, värms fort och bettar på över förväntan kontra pris, Upplever de optimala fönstret lite kortare än Yokohamas A052, dock inte samma grepp som sistnämnda då de är helt fenomenala men ack så dyra. Hade som mål med helgen att köra under 1:10 vilket kändes realistiskt för första gången på knutan, på lördagen var det regnkörning så inte skitsnabb där men på B finalen satte jag en 1:08 vilket känns jävligt bra, körde flera varv på 1:09:xxx men de duger ju inte. För referens körde snabbast i min klass på 1:05. Bilen är nu inbackad i garaget och om några veckor dyker vi ner till Autogruppen i Mellerud för att göra om turbosetup, grenrör, downpipe, wastegate och lite annat, de som sitter på nu duger inte och kommer absolut inte hålla länge till. letar även Stol då jag fortfarande har originalstol och glider runt i den som en smörklick i stekpannan vilket gör det svårt att verkligen känna vad bilen gör. Här kommer lite härliga bilder ifrån helgen, stort tack till Ronny för dessa! PS: Cammo, hoppas du uppskatta vad jag la i din ficka! _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Godkväll
Inte varit så mycket i garaget de senaste då jag väntar på en massa delar och smågrejer för att kunna få något vettigt gjort, har däremot skissat upp och börjat tillverka ett aluminiumfäste till batteriet i skuffen, gjorde ett provisoriskt på jobbet med stål ifrån skrotbaljan inför gelleråsen i våras som ironiskt nog väger MER än själva batteriet + att de ser förjävligt ut. Lite bockning och färg så är vi hemma och något kilo lättare som bonus. Även börjat pilla med bromskylningen, klura ut hur jag ska dra slangarna ifrån fronten, blir kanon när det är klart! Vattenpumpspackningen valde att säga upp sig samtidigt som jag ställde in bilen i garaget i augusti, bra timing😄 _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Ramlade över en Recaro öronstol av en händelse och slog till, har några år på nacken men duger gott till passagerarstol, kunde inte hålla mig så provade kasta in den på förarsidan och vilken skillnad det blir med ordentlig stol, säkert en 10 cm lägre sittposition kontra originalstolarna.
Har en sparco circuit stol som ska in på förarplatsen då jag sitter kanon i den, tur att cammo var så pass vänlig och släppte in mig i z4:an så jag kunde provsitta där 😄 Fyfan va kul det är med modifikationer som verkligen känns av! _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kevlarstol är fränt, hur skiljer sig de mot vanliga med flex och rörlighet? glasfiberstolarna kan man ju klämma ner sig i med skohorn och ändå passa i. Ja, bälte har jag inte klurat ut än hur det blir för passageraren, får montera in den på rätt plats och prova om 3 punktsbältet lirar eller om man får gå på riktiga grejer. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Jag tycker det är ungefär samma med denna, finns helt klart lite flex i den så det går att skohorna ner sig. Den väger ungefär hälften mot min Recaro PP passagerastol så det är trevligt också. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Börjar ramla in lite smågrejer inför all ombyggnation nu över vintern, idag kom jag hem till ny bränslepump, armatur, installationskit plus en tröja att ha i garaget, perfekt!
Har haft problem med org armaturen då den har en bussning över/runt pipen på pumpen som klyver sig själv = allt bränsle åker tillbaka ner i tanken istället för fram till fuelrailen vilket kan bli riktigt dåligt vid fel tillfälle. Skjutit den bussningen 3 gånger genom åren så nu blev beslutet att helt enkelt bygga bort det problemet samt hiva i en större pump när vi ändå är där då vi även ska upp i effekt inför nästa säsong. God fortsättning på er allihopa! _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Dagens projekt var att tackla oljetråget, mitt nuvarande både ser förjävligt ut och är omöjligt att få tätt då det har blivit avslaget så många gånger (packningsklister)
Passade på att göra rent alla gäng, kontrollera ett gäng hål som gick trögt med tappen för att "räta ut" och sen dra bulten enligt spec och allt är precis som det skall igen, skönt! Självklart med nya originalbultar för att minimera risker med gammal skit. Service sker samtidigt då all olja ändå är ur och man är igång. Framöver ska även termostatpackningen bytas då de läcker kylarvätska på backen när han får stå ett tag, smällar man får ta antar jag. Trevlig helg på er! _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge och nu jävlar har det hänt grejer med bilen!
Tog mig en sväng ner till grabbarna på autogruppen, vi gjorde upp en plan för bilen och skred till verket, olika grejer beställdes, några fabricerades på plats och några svordomar och leenden senare är vi i hamn. Vad som är gjort är: Drop-in armaturen ifrån Radium tillsammans med en warlbro 450 vilket också gör att nu är 100% av bränslesystemet är Radium vilket jag gillar, enhetligt och schysst med grejer som garanterat jobbar bra ihop, ser dessutom förjävla bra ut. Nytt grenrör, dels för att gå över till Vband istället för bultad anslutning till turbon och bättre flöde samt mindre mottryck vilket bilen lidit av tidigare. Gjort på Hypex 347SS och ihopsvettsat för optimal passform, alltså inget färdigt som går att köpa. Ny turbo, Garretts nya G serie, v band in och ut och både spolar snabbare och flödar mer än Org evo 9 turbo. Turbosmart 45mm Wastegate Turbosmart dumpventil Ny downpipe Nytt insugsrör ihop med KN filter Även gått över till etanol istället för 98. Nu återstår det att passa in stolen och en halvbur + bälten samt bättre bromskylning så är vi redo för testdagen på gelleråsen den 6:e. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Evolution 8 MR | 1, 2 >> 28 besök senaste veckan (4195 totalt) |