Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0
1, 2   >>
12 besök idag (1180 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Läste någonstans att man inte är en riktig bilentusiast innan man ägt en Alfa Så jag gjorde helt enkelt slag i saken.

En Alfa Romeo 75 med Busso treliters V6:an.... låter mysigt. I övrigt inte ett enda kryss i extrautrustningslistan. Troligtvis importerad TILL Grekland december 1992. När den sedan importerades till Sverige 2018 fick den årsmodell 1993, vilket ju blir knas eftersom jag nu mer eller mindre konstaterat att det är en 1988. Har sedan de senaste åren fått en renovering. Omlackad, så fin i plåten (tyvärr från röd till silver). Även motorn har fått en översyn med nya kamaxlar, dock verkar orken tagit slut när det kom till inredningen. Så det kommer vara en av mina uppgifter, tillsammans med lite traditionellt elpyssel. Hör väl till Alfa tänker jag









Ny fälgar ska det jagas reda på.... något tidsenligt och som fyller upp hjulhusen lite bättre än nuvarande. Ratten byts nog ut och förarstolen är rejält nersutten och rätt klent med lårstöd så det. Men framförallt ska det mysåkas

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Kroegarn skrev:
Läste någonstans att man inte är en riktig bilentusiast innan man ägt en Busso


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1540



Grattis till en trevlig bil, såg annonsen och var sugen (som vanligt när det är en Alfa med Busso och 116-chassie).

Jag kan verkligen rekommendera att gå med i Alfaklubben för att få en trevlig klubbtidning och aktiviteter av olika slag. Nytt för i år är att det finns möjlighet att teckna försäkring med Trygg Hansa (om jag kommer ihåg rätt), som gäller på banmöten. Info finns på klubbens hemsida:
www.alfaromeo.org samt Alfisti Sweden på FB

En annan källa till kunskap är www.alfapower.nu
Där kan du hitta info (som du kommer behöva) om hur man justerar bromsarna bak tex.

Sist men inte minst kan jag även rekommendera en tur till Skokloster på 1 maj, då får din bil träffa drygt 100 märkessyskon och andra italienska kusiner.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6284



Trevligt!

Ser ut att ha US stötdämpare: jättetunga. Det går att spara 30-40 kg genom att montera motsvarande från svensksåld 75.

Ös på med rostskydd och läs på om kulleder till caster-lederna framvagnen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2278




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Kolja skrev:
Trevligt!

Ser ut att ha US stötdämpare: jättetunga. Det går att spara 30-40 kg genom att montera motsvarande från svensksåld 75.

Ös på med rostskydd och läs på om kulleder till caster-lederna framvagnen.


Även alla svensksålda 75 3,0 har dessa tunga stötfångare.
Modellen hette 3,0 V6 America även här.
2,5 V6 fanns däremot både med "vanliga" och stora (75 2,5 Milano) stötfångare.
2,0 och 2,5 har liknande stötfångare, 2,0 TS har egen och 75 Turbo -87 har egen.
Turbo från -88 och framåt ser ut som 3,0 America..

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Tack för alla tips&trix och bara generell nyfikenhet

Har såklart börjat skruva lite redan och konstaterat att både kylvätskesensorn och spolarvätskesensorn fungerar som de ska, så antagligen något kabelbrott på väg till den s.k. ARC:en, Alfa Romeo Control.

Även med stor möda rivit ur mittkonsolen för byte av växelspaksdamask. Verkade dock som att man egentligen skulle behöva lossa hela handbromsspaken för att få loss den smidigt.




MEN en fördel var att jag även hittade problemet med värmesystemet som inte slutade blåsa varmt (en vajer som var lite skadad och därmed inte stängde ordentligt).

Har även varit och hämtat nya fälgar , som tyvärr inte passar så det kan bli en dyr historia Första prel.offerten säger 1500-2000:-/fälg för att borra om. Eftersom det är bultar i naven så lär inte heller en bolt-on spacer funka för den behöver vara 3,5cm för att täcka hela bultutsticket... då kommer inte fälgen innanför skärmkanten överhuvudtaget. Men visst ur ett prisperspektiv så kanske det är billigare att skaffa 16mm bolt-on spacer, kapa bultarna och sedan kunna skruva dit fälgarna som är 5x130.


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5594



Kroegarn skrev:

Har även varit och hämtat nya fälgar , som tyvärr inte passar så det kan bli en dyr historia Första prel.offerten säger 1500-2000:-/fälg för att borra om. Eftersom det är bultar i naven så lär inte heller en bolt-on spacer funka för den behöver vara 3,5cm för att täcka hela bultutsticket... då kommer inte fälgen innanför skärmkanten överhuvudtaget. Men visst ur ett prisperspektiv så kanske det är billigare att skaffa 16mm bolt-on spacer, kapa bultarna och sedan kunna skruva dit fälgarna som är 5x130.

Är det äkta splitfälgar?
Då kanske det vara värt att söka andra centrum med rätt bultdelning

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
super7 skrev:

Är det äkta splitfälgar?
Då kanske det vara värt att söka andra centrum med rätt bultdelning


Jupp 3-dels splittfälgar. Är ju normalt centrum som är det svåra att hitta, och hittar man några så får man normalt med sig resten oxå. Revolution gör ju inte längre den här modellen heller (i splitt iaf). Däremot är ju "tunnor och läppar" enklare att hitta då det finns flera som tillverkar.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4111



5x130 är ju Porschedelning, kanske smidigare att sälja dem på 911 earlyforumet och skaffa något annat som passar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Janne J skrev:
5x130 är ju Porschedelning, kanske smidigare att sälja dem på 911 earlyforumet och skaffa något annat som passar.


Absolut, men vill ju inte göra det så enkelt för mig Nu håller jag tummarna att 20mm spacerplattor ska vara möjligt att klämma in utan att hela skrapar överallt. Men mätt så det kan funka. Haft dialog med spacer.se och ser ut att gå att lösa *fingers crossed*

Nedan när fälgen ligger mot 3,5cm pinnbult... kommer iaf in 1,5cm mer spacerplattan



Å fram där största utmaningen är att spacerplattan inte tar i bromsoket då bromsarna är små och 5x130 tar en del plats



Även hittat lite roligt kring dämparna... och däcken som jag trodde var några noname -> Westlake Sport RS visade sig vara ett "ultrasport däck" så verkas finnas förutsättningar om man vill köra på bana uppenbarligen


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2156



Grattis!
Totalt kompromisslösa bilar som inte hade kunnat existera idag.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 127



Kul projekt

Även fast jag aldrig ägt någon Alfa så gillar jag dom, känns som att det är bilar för entusiaster på något sätt

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Kul bil! Har själv haft tre 75'or genom åren med 2,0TS, 3,0V6 och 1,8 turbo i tävlingsutförande.

En liten varning ang utrymme. Främre hjulhus är rätt trånga så breda stora hjul finns hög risk att det tar i. Jag körde 225/45/17 på tävlingsbilen och masserade hjulhusen med slägga samt hade utflyttade undre länkarmar för mer camber.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Kroegarn skrev:
super7 skrev:

Är det äkta splitfälgar?
Då kanske det vara värt att söka andra centrum med rätt bultdelning


Jupp 3-dels splittfälgar. Är ju normalt centrum som är det svåra att hitta, och hittar man några så får man normalt med sig resten oxå. Revolution gör ju inte längre den här modellen heller (i splitt iaf). Däremot är ju "tunnor och läppar" enklare att hitta då det finns flera som tillverkar.


Jag har (för länge sedan) köpt delar till splitfälgar från https://www.imagewheels.co.uk/

Kanske kan du köpa andra centrum av dem (men blir nog inte så billigt).

Fin bil! Jag har också haft en 75:a

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Tackar för hejaropen... so far är det ju bara mysmek att dona med.

Gustav_H78 skrev:
Kul bil! Har själv haft tre 75'or genom åren med 2,0TS, 3,0V6 och 1,8 turbo i tävlingsutförande.

En liten varning ang utrymme. Främre hjulhus är rätt trånga så breda stora hjul finns hög risk att det tar i. Jag körde 225/45/17 på tävlingsbilen och masserade hjulhusen med slägga samt hade utflyttade undre länkarmar för mer camber.


Mmm den växer så sakteliga på mig . Men angående däcksstorleken får väl bli tyskstuk framtill... 195:or eller förhoppningsvis 205/40-16. Baktill lär det inte mkt bredare än 225:or bak för att minimera risken för skrap.

Rikard L skrev:
Jag har (för länge sedan) köpt delar till splitfälgar från https://www.imagewheels.co.uk/

Kanske kan du köpa andra centrum av dem (men blir nog inte så billigt).

Fin bil! Jag har också haft en 75:a


På min Datsun har jag Imagewheels så där har jag köpt grejer. Då behövde jag få ner fälgarnas bredd från 11 resp 13", till "bara" 10 och 12

Men nu har jag fått hem mina 20mm bolt-on spacerplattor och det blir nog morgondagens pyssel att se om mina galna ideer funkar. Har ju även möjlighet att montera centrumet längst ut med läpp+tunna bakom, det ger iaf tillbaka några i ET mm.

Nästan all färg borta... men lite finslip och sedan blir det någon enklare färg på för att få lite känsla för det hela så får jag se om/när det blir riktig pulverlack/3-komponentsfärg


En annan fråga är om någon vet ifall mätarhuset har någon dipswitch? Mätarhuset har nämligen blivit utbytt och varvräknaren visar rätt galet så jag misstänker att det kommer från en 4-cylindrig modell. Tomgången låter finfint, men mätaren visar 15-1600rpm. Jag har passerat 7k rpm på mätaren utan att (förhoppningsvis) ens vara i närheten av varvstoppet

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Ja, det låter ju som att varvräknaren räknar galet. Fick samma fenomen när jag bytte från turbo fyra till V6 i tävlingsbilen. Tog ett tag innan jag fattade att varvräknaren visade fel. Men då hade jag eftermarknadsvisare som hade dipswitch. Har ingen aning om originalmätaren har det.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2751



Det finns inte plats på naken att borra om dom istället då å slå i nya pinnbultar? Kräver andra skivor och ev andra ok eller ok spacers men.. potentiellt billigare än 1500-2000 per fälg i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 427



Är bilen en tidig 88:a så har den inget varvstopp... så du vet..
Det kom på "88b" och framåt.
Men det verkar som att varvräknaren visar lite galet.
En std 12v varvar inte 7000 rpm utan vidare.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Kalle_alfaturbo skrev:
Är bilen en tidig 88:a så har den inget varvstopp... så du vet..

Isf bra o veta max hastighet på olika växlar kanske thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513


Trådstartare
Hinner liksom inte fixa en sak innan nästa dyker upp..... MEN ska inte klaga jag letade ju projektbil i över 6 månader och fick en bil som egentligen var betydligt finare än jag tänkt.

Dock är det ju lite motigt när man tvättar upp den, får den alldeles fin och blank. Tar den på en fredagrunda och kommer tillbaka till det här:



Det sjuka är att den var tystare än någonsin (iofs inte haft den så länge) .... så jaa väldigt mysig runda tills jag kom hem . Men bara att kötta på... så nu letar jag stötfångare oxå... och lackerare

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Andra projekttrådar
Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0
1, 2   >>
12 besök idag (1180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande