Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Heat cycling är viktigt! (splittad tråd) | << 1, 2, 3 >> 13187 besök totalt |
Men det finns alltid en glipa nere vid golvet där man kan dra in en skarvsladd Kanon bra idé med Bastu.. Måste testas den dagen jag har ett par R-däck... Om nu inte ni är före! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Så här ser Tireracks maskin ut:
http://www.tirerack.com/tires/tirete _________________ Magnus Thomé |
||||||
Får nog bygag en sådan då.. Hmmmm.. Hållbarheten på däck är ju inte fel att kunna öka! ____ Johan Björk _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Igår kväll försökte jag mig på någon slags inkörning av Clions nya 888'or.
Lite krångligt så här på hemmaplan. Efter 10 varv runt-runt på de öde gatorna i Lunda industriområde började de titta fram folk och väktare lite här och där. Var tvungen att avbryta projektet. Jag fick i alla fall upp så mycket värme att greppet började komma. Bilen känns f.ö. klart mindre understyrd än med R1R-däcken. Verkar lugnare med bastu. Synd att jag inte har någon sådan i kåken. |
||||||
Det där lätt som en bra mcyekt roligare metod dock!! Måste kännas lite roligt när Securitas etc komme roch kikar och undrar vad i helvete man håller på med.. Och så kommer man med svaret.. Jo jag värmer R-däckena.. Trovärdigt?!! hahaha En torr Bastu måste funka bra.. bara man kan lägga lite tryck på däckena och rulla dom hela tiden... _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Då det blir nya R-däck till nästa säsong så började jag fundera hur man bäst kör in dom.
Bridgestone RE540 som jag har nu är det väldigt svårt att få upp tempen på gatan med så jag vet inte hur bra inkörda dom blev. Funderade då att om jag först sätter på däckvärmarna och genomvärmer dom till 80-90 grader och sedan far ut och kör så stommarna får arbeta, fungerar det måntro? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
om det inte är meningen att stommen ska arbeta hela vägen genom temperatur höjningen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Som jag har förstått det så spelar det ingen roll, utan det är att man måste få stommen att arbeta för att få upp lagom temperatur i gummit. Om stommen inte flexar bildas inte nog hög temp för att gummit ska vulka färdigt samt binda ihop bättre. Så jag tänkte att man genar och värmer upp däcket till rätt temp och sedan kör på det så att gummit får gnugga ihop sig. Jag är inte så insatt för inom rallycrossen brukar vi inte köra in däcken utan bara gnugga av släppmedel och dyl. från däcksytan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har vi kommit fram till huruvida det är nödvändigt att ta av hjulen/däcken av bilen. Det är ju inte det enklaste av projekt. Är det livsnödvändigt? Vilka kan konsekvenserna tänkas bli, tänker då främst på de långsiktiga?
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
ok, men om man har lite problem med att trolla fram grejer, kan mna klara sig utan att avlasta däcken? Eller innebär det att man sabbar hela grejen?
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Det är väl risk att stommen blir missformad om dom belastas statiskt när dom är varma. Dom flesta brukar väl ha en separat uppsättning fälgar till R-däcken och då är det ju inget problem att skifta. I värsta fall kan man ju sätta på vinterdäcken under ett dygn.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Mm, inga problem, om nån kan låna mig två framfälgar... original går inte över oken fram
Får bli att trolla fram 2 bockar till framhjulen.. > _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Ähh, se lite gladare ut! Har du inga pallbockar ska du såklart köpa sådana, för det ska man ha _________________ Pär Hylander |
||||||
om man som jag har en liten bil och inte trailar har man inte plats för pallbockar eller extrahjul
Men... fyra saxdomkrafter får jag plats med; jag har redan två och de kostar typ 80-90 kr styck på Biltema, så det kanske är lösningen? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Två stående i sätet och två stående i skuffen. Med vackra hjulskydd från Rusta (99:- för 4) så skitar man inte ner heller. |
||||||
Hmm... undrar vad passageraren tycker om att ha två hjul i knät Men visst - det kanske kan gå... Kom just på att jag bara ska "heatsajkla" två däck den här gången, så jag klarar mig med två domkrafter _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Tur att RA1orna tydligen är okänsliga för HeatCycling så det är bara att tuta och köra på gröna däck.
Mina lär vara slicks på Sturup i september så vi får väl jämföra. |
||||||
Däck för banåka Heat cycling är viktigt! (splittad tråd) | << 1, 2, 3 >> 13187 besök totalt |