Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
13187 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Eric Josefsson skrev:
Micke Holmström skrev:
Eric Josefsson skrev:
Hmm Har ju faktiskt en gammal ugn i föräldrarhemmet om man kan ta den stående på högkant och bygga in ett par rullar och nån elmotor..

Tveksam till att ett helt däck får plats iofs.. Ska undersökas! ev kanske en stor plåtlåda med rullar och en varmluftspistol kan duga..

Här ska konstrueras!


Annars kanske du känner någon som har en sk. bastu! Det är ett rum med bänkar och och ett kraftigt värmeaggregat, används oftast till att värma upp människor i.


Måste ju ändå ha en rigg med rullar som "masserar" däcket
Vet inte hur många som har eluttag i bastun.. får bygga 12v isf


Men det finns alltid en glipa nere vid golvet där man kan dra in en skarvsladd Kanon bra idé med Bastu.. Måste testas den dagen jag har ett par R-däck... Om nu inte ni är före!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Magnus Thomé skrev:
Så här ser Tireracks maskin ut:

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/competition/heatcycletech.htm


Får nog bygag en sådan då.. Hmmmm.. Hållbarheten på däck är ju inte fel att kunna öka!

____
Johan Björk

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Igår kväll försökte jag mig på någon slags inkörning av Clions nya 888'or.
Lite krångligt så här på hemmaplan.
Efter 10 varv runt-runt på de öde gatorna i Lunda industriområde började de titta fram folk och väktare lite här och där. Var tvungen att avbryta projektet.
Jag fick i alla fall upp så mycket värme att greppet började komma. Bilen känns f.ö. klart mindre understyrd än med R1R-däcken.

Verkar lugnare med bastu. Synd att jag inte har någon sådan i kåken.

_________________

Rice and shine
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Lars Falk skrev:
Igår kväll försökte jag mig på någon slags inkörning av Clions nya 888'or.
Lite krångligt så här på hemmaplan.
Efter 10 varv runt-runt på de öde gatorna i Lunda industriområde började de titta fram folk och väktare lite här och där. Var tvungen att avbryta projektet.
Jag fick i alla fall upp så mycket värme att greppet började komma. Bilen känns f.ö. klart mindre understyrd än med R1R-däcken.

Verkar lugnare med bastu. Synd att jag inte har någon sådan i kåken.


Det där lätt som en bra mcyekt roligare metod dock!! Måste kännas lite roligt när Securitas etc komme roch kikar och undrar vad i helvete man håller på med.. Och så kommer man med svaret.. Jo jag värmer R-däckena.. Trovärdigt?!! hahaha

En torr Bastu måste funka bra.. bara man kan lägga lite tryck på däckena och rulla dom hela tiden...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Då det blir nya R-däck till nästa säsong så började jag fundera hur man bäst kör in dom.

Bridgestone RE540 som jag har nu är det väldigt svårt att få upp tempen på gatan med så jag vet inte hur bra inkörda dom blev.

Funderade då att om jag först sätter på däckvärmarna och genomvärmer dom till 80-90 grader och sedan far ut och kör så stommarna får arbeta, fungerar det måntro?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



koni skrev:

Funderade då att om jag först sätter på däckvärmarna och genomvärmer dom till 80-90 grader och sedan far ut och kör så stommarna får arbeta, fungerar det måntro?


om det inte är meningen att stommen ska arbeta hela vägen genom temperatur höjningen?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Eric Josefsson skrev:

om det inte är meningen att stommen ska arbeta hela vägen genom temperatur höjningen?


Som jag har förstått det så spelar det ingen roll, utan det är att man måste få stommen att arbeta för att få upp lagom temperatur i gummit. Om stommen inte flexar bildas inte nog hög temp för att gummit ska vulka färdigt samt binda ihop bättre. Så jag tänkte att man genar och värmer upp däcket till rätt temp och sedan kör på det så att gummit får gnugga ihop sig.

Jag är inte så insatt för inom rallycrossen brukar vi inte köra in däcken utan bara gnugga av släppmedel och dyl. från däcksytan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Då borde det väl funka..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Har vi kommit fram till huruvida det är nödvändigt att ta av hjulen/däcken av bilen. Det är ju inte det enklaste av projekt. Är det livsnödvändigt? Vilka kan konsekvenserna tänkas bli, tänker då främst på de långsiktiga?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Funkar väl lika bra att ställa bilen på pallbockar..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



ok, men om man har lite problem med att trolla fram grejer, kan mna klara sig utan att avlasta däcken? Eller innebär det att man sabbar hela grejen?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är väl risk att stommen blir missformad om dom belastas statiskt när dom är varma. Dom flesta brukar väl ha en separat uppsättning fälgar till R-däcken och då är det ju inget problem att skifta. I värsta fall kan man ju sätta på vinterdäcken under ett dygn.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Mm, inga problem, om nån kan låna mig två framfälgar... original går inte över oken fram

Får bli att trolla fram 2 bockar till framhjulen.. >

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik (fd Mooseman) skrev:
Mm, inga problem, om nån kan låna mig två framfälgar... original går inte över oken fram

Får bli att trolla fram 2 bockar till framhjulen.. >


Ähh, se lite gladare ut! Har du inga pallbockar ska du såklart köpa sådana, för det ska man ha

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



om man som jag har en liten bil och inte trailar har man inte plats för pallbockar eller extrahjul
Men... fyra saxdomkrafter får jag plats med; jag har redan två och de kostar typ 80-90 kr styck på Biltema, så det kanske är lösningen?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19580



Dennis Kullman skrev:
om man som jag har en liten bil och inte trailar har man inte plats för pallbockar eller extrahjul
Jag lovar att du får plats med en hjuluppsättning om du bara vill .
Två stående i sätet och två stående i skuffen. Med vackra hjulskydd från Rusta (99:- för 4) så skitar man inte ner heller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
om man som jag har en liten bil och inte trailar har man inte plats för pallbockar eller extrahjul
Jag lovar att du får plats med en hjuluppsättning om du bara vill .
Två stående i sätet och två stående i skuffen. Med vackra hjulskydd från Rusta (99:- för 4) så skitar man inte ner heller.


Hmm... undrar vad passageraren tycker om att ha två hjul i knät
Men visst - det kanske kan gå...
Kom just på att jag bara ska "heatsajkla" två däck den här gången, så jag klarar mig med två domkrafter

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19580



Tur att RA1orna tydligen är okänsliga för HeatCycling så det är bara att tuta och köra på gröna däck.
Mina lär vara slicks på Sturup i september så vi får väl jämföra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1142

Namndispens
Namndispens

Vi svarvar.
Heatcyclar vid förarbyten :-)
Då ser däcken ut så här:



Kinnekulle i torrt väder är en riktig killer.

Mvh

Anders
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41684

Forumägare
Forumägare

Är det verkligen rätt tryck ni har haft i

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
13187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande