Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Senna har intressant gasteknik med gatbil. | 1, 2 >> 13823 besök totalt |
Senna var med under utvecklingen av NSX. På denna film tar han ett varv med en type-R (bla. Styvare chassie och hårdare LSD):
http://video.google.com/videoplay?do http://www.youtube.com/watch?v=yAwJs http://www.youtube.com/watch?v=kMPR6 1. Vad pysslar han med när han gasar ut ur kurvorna? Kör han publikfriande eller snabbt? 2. Var kan man köpa sidenstrumpor? Edit: Senna pumpar med gasen stort och smått i utgången av kurvor. _________________ /Klas Pihl |
||||
om det var det första varvet han körde med den bilen så kanske han letade grepp/balans och styr lika mycket med gasen som med ratten. Rattutslaget är ju stabilt men gasfoten fladdrar.
På Sennas tid var det väl inte aktuellt med TC och andra hjälpmedel. Tyvärr kan vi inte maila och fråga |
||||
Han styr med gasen helt enkelt.
Gasar på tills bakhjulen släpper och då lyfter han av och parerar lite med ratten, sen fullt spjäll igen. Det är väl inget konstigt med det, det är väl så en rwd-bil SKA köras?? _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Kom att tänka på en kombinerad anledning som iofs inte passar på ett helgon som Senna.
Kan det vara så att Senna beter sig som med en F1a på den tiden. De var väl turbomatade och en svajande högerfot hjälpte kanske upp turbotrycket inför rakan. Detta laddtrycksökande passar väl väl in med att styra med gasen och det kan kanske förklara varför det gick fortare med ställ. Varför ska vi bara ha en förklaring |
||||
Yrkesskada?? tror jag inte på Han kör ju inte omkring med en F1'a privat(hemma) heller, så han vet väl skillnaden mellan bil A och bil B. Senna var ju som sagt med i utvecklingarbetet av NSX, då vet han väl att det är den bilen som gäller och inte har F1'an i bakhuvet. My _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Det låter precis som vad jag minns en F1-kommentator (eller om det var någon de intervjuade) sa om Sennas körstil. Vad jag minns var att han var ganska ensam om att köra på det sättet och att det gick att höra att det var Senna som var på väg även om man inte såg bilen, iom blippandet på gasen. Det var ju ett tag sen så jag minns inte exakt, och det var F1 som kommenterades. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Det kan vara så att NSXen är alltför understyrd för Sennas smak. Lite gaspumpande brukar hjälpa bra mot understyrda gatbilar. Fast lite underligt ser det ut. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
också min analys av körningen, understyrt var ordet. Han sitter med ratten i full vinkel och gör gasuppsläpp för att få ut baken och bli av med en del av understyrningen. Inga rattkorrigeringar. Skön kommentar på slutet om att den nog kommer vara bra i aktiv körning på gata och fortfarande vara säker (understyrd). Vad skulle stackaren säga? Var han inte anställd av McLaren-Honda vid tillfället? Han kunde ju inte gärna komma in och skrika om att bilen var hopplöst understyrd och behöver fixas när hela japanska pressen står där. / Jonas Jarlmark |
||||
Vad är egentligen snabbaste sättet att köra kraftigt understyrd bakhjulsdriven bil genom en kurva?
om man kan justera bort det så tar man ju bort fäste bak, om man inte kan öka det fram och då löser det sig, men om man ändå råkar hamna i en sån bil? Ett sätt är förstås att köra saktare tills det greppar fram, men det känns inte så snabbt. Själv brukar jag ha en tendens att försöka med mycket sladd, då det är rätt enkelt att köra så om man väl lyckas få till ingångssladden, men eftersom man då minskar greppet både fram och bak så känns det långt ifrån optimalt, såvida man inte har en bil som ser ut som en F1 ifrån 70-talet med jättesvålar bak tillsammans med all vikt. Om man kör nån bil man inte är van, eller ovan förare så blir det gärna sånt där blippande med gasen och en massa rattvevande som en klassisk "orgeltrampare" som inte klarar av att köra snabbt med jämna, mjuka rörelser. Men då går det mer på tvären och här ser det ut att gå med helt normal vinkel. Det bästa vore troligen att göra enl. samma princip som när man justeringsmässigt minskar greppet bak, och då måste blippande med gasen vara ett bra(enda?) sätt att minska greppet bak utan att köra med jättesladd. Frågan är hur svårt det är bara? Känns som det är lätt hänt att man ramlar tillbaks in i för mycket grepp och plötsligt kör rakt fram mitt i kurvan, eller också blir det en klassisk "orgeltrampare" som vevar på ratten och kör mer ått/tio/tolv/etc.-kantigt än runt genom kurvan. Bör även vara lättare när det är halt och allt inte reagerar så fort. Sennas färd verkar ändå gå rätt snabbt och inte allt för mycket kompenserande med ratten, så det kanske är så man skall göra? Eller också blev han p.g.a. Ovana med bilen en klassisk amatörmässig "orgeltrampare"? Visserligen ansågs han ju vara bra på att köra taskiga bilar fort, men det var formelbilar det och förhoppningsvis med lite mer tid i bilen än att sätta sig i, känna på växelspaken och fullt järn ut på ett testvarv. Hans beröm gick mest till motorn och helt imponerad var han nog inte av vägegenskaperna då de kommentarerna verkade lite mer krystat försiktiga. Så hur kör ni med understyrd bakhjulsdriven bil? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Boxstern är ganska understyrd i långsamma kurvor, men bra balaserad när det går lite fortare. Så jag har provat lite olika varianter. I korta kurvor (typ 90gradare) kan man undvika understyrningen med rejäl trailbraking. Broms djupt in i kurvan tills man känner att baken är på väg ut, förhoppningsvis strax före apex. Därefter är det bara att gasa. Är kurvorna lite längre så räcker inte alltid balansen man skaffade sig med bromsen. Med lite tur så räcker då motorkraften till för att "ta bort" tillräckligt med sidogrepp på bakhjulen för att det ska blir balanserat. Men om det inte räcker så brukar ett snabbt gasuppläpp göra susen. I Boxstern måste men göra detta med stor försiktighet, den kan bita tillbaka mycket snabbt om man tar i lite för mycket. I 944an som jag också har plågat en hel del på bana kan (och måste man) vara mycket brutalare för att den ska reagera. Generellt så skulle jag säga att det hjälper att köra en undertyrd bil med mycket attack. Hårda och djupa inbromsningar och brutal attack av och på gasen. En övertyrd bil kräver mer finlir och mjukhet för att ta sig snabbt runt en bana utan att hamna i gruset. Videon om drifting som diskuterats tidigare visar på en del bra tekniker för att tampas med en undertyrd bil. Jag är själv en mycket o-analytisk förare och kör mest på känn. Metoderna ovan har jag kommit fram till efter att ha observerat mig själv efter att ha undrat hur jag egentligen gör för att balansera bilen Nu börjar det blir lite oftopic. Kanske en egen tråd i körteknikforumet? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Tycker det står ganska klart att han portionerar och känner efter för hur att få så mkt grepp som möjligt! För så mycket sladd får han inte! Men helsike vvilket FOT ARBETE !! Gissa om jag skuel vilja köra så bra!
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Hade vemsomhelst av oss på forumet kört så bra-så hade vi inte haft sid att sitta på forumet! -Man får se det från den ljusa sidan, hur kul på en skala kan det vara att åka jorden runt och le till sponsorer när man kan sitta i Magnus soffa och "snacka skit" med likasinnade? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Hmm på sätt och viss har du ju rätt! Men jag skulel itne tacka nej till ett jobb som F1 förare, om jag nu hade kört så bra . Men ändå man ser att man har en hel del att lära sig! bara och hoppas att man kan få den bantid och pengar som krävs så jag kan få till en bil nångån _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Skönt att se den avslappnade attityden, hoppa in med loafers och sidenstrumpor (Klas, de finns på Norén&Englund), leta upp växellägena, dra ett varv i juste tempo, hoppa ut och berätta för pressen vad man tycker om bilens egenskaper. Visserligen var det nog inte första gången han satt i bilen men man får lätt det intrycket. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hm, ang. blippandet: jag får mest paralleller till bilsimulatorer på datorn när man inte har ratt och använder tangentbordet - då "blippar" man ju på både styrning och gas för att dosera i rätt mängd iom. att de är digitala (alltså "av" eller "på").
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Senna har intressant gasteknik med gatbil. | 1, 2 >> 13823 besök totalt |