Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5658 totalt)
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Jag tyckte att det saknades nåra Gti specialer här på rejsa så ja lägger upp min också...
Köpte den i Maj och har åkt med den sedan dess, sen hittade jag en Kadett C som ja skulle åka med så ja kunde renovera toppen på Golfen! Sagt och gjort, Kadetten inhandlades och Golfen skulle plockas lite med. Men efter en resa i skogen blev det inte så mycket Kadett kvar så jag bestämde mej för att inte åka så mycket i skogen utan mer på bana, då var ju Golfen det självklara objektet!

Själva utgång objektet


Inredningen


Skrapad från body vänster fram


Skrapad under


Inte klar nånstans


o.Z Route 14x6 som ska lackas i en machande färg... svart?


Toppen borta


Avgasdelar, långa rören ska böjas likadant som orginal


Styrningarna glappar ca: 2-2,5mm på avgas och 1-1,5mm på insug, så antingen ska ja byta dem eller hitta en portad och planad topp som är klar att hänga dit! Har köpt Corrado skivor och håller på att bygga adaptrar för att flytta ut oken, men nu sitter ja och väntar på att synen ska bli som den var förr, byggde en arbetsbänk till de nya garaget och svetsade utan hjälm så svider i ögon och ansikte... ingen höjdare direkt!

Nu sitter det kapade orginal fjädrar och slitna dämpare så det måste ju bytas ut också, har funderat på FK automotives "AKX" kit (eller snarare plånboken) är de någon som har några erfarenheter? Finns det andra låg budget kit? Bilen ska gå till vardags och på några banträffar så man får ju tänka lite på fuktionen också, därför ska inredningen vara kvar även om vevar ska bort och dörrsidor ersättas men antingen glasfiber eller kolfiber (plånboken igen) och så ska ja försöka lätta den på lite andra sätt också! Tips mottages varmt!

Det va allt för nu men bygget fortskrider allt efter vad ekonomin tillåter men nu slipper ja försäkringar och skatt på bilarna iaf!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Alltid trevligt med Golf1:or, har själv en Special -84 som jag tänkte göra vid lite i vinter till nästa säsong. Angående stötdämpare så funderade jag på ett komplett kit från GE motor: www.sportfilter.se . Det kostar endast 3300:- och verkar vara ok för de pengarna. Kolla denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22966

_________________
Peter Vighagen
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Det kittet har jag också funderat på!
Som jag har förstått det så liknar det AKX kittet??? Rätta mej om jag har fel!
Men iaf lite enklare att köpa i Sverige än att hålla på att beställa från england...
Är det någon som har beställt från FK nångång? Stort företag men behöver ju inte vara bra leveranser för det!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Idag har ja byggt färdigt arbetsbänken och snickrat två kärl i 3" rostfritt rör och polerat!
Antingen till spolarvätska och catchtank, men ja vet inte om man behöver catchtank, verkar inte vara någon annan som har det på sin Golf etta! i annat fall blir det expantions kärl istället, ser ju lite fäschare under huven! blir nog inget jobba med golfen imorrn dessvärre, lite annat på dagordningen! men på måndag blir det fullt schema!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Bild på catchtank/spolarburk/expantionskärl... (lite osäker)
Ska bara få det ihopsvetsat, lite grund polerat bara!


Nästa projekt är att städa i garaget, har fixat lite småsaker bara!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Såg idag att Biltemas Corrado skivor tydligen är 256 mm!
Finns de någon corrado men den dim?
Men bygger väl adaptrar till dom istället.
Fårja ju på 14" också!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fanns säkert nån Corre 16V med sånna??
Har ingen aning men........?

Vet att en polare med corre hade samma problem.
Han fick åxå den dimensionen fast han hade 280mm.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15



Hei hei
storre bremser på din golf er ingen problem, ta calipper og calipperholder fra scirocco 16v, passat 5e, audi 80 quattro 83/84 mod eller audi 90 -->86/87mod (type 85) (dom som har 256mm skiver)
Da bor man ha 14" felg, eller noen spesielle 13". Selv skal jeg bruke 256mm skiver og kalippere fra scirocco 16v på min 86 mod polo med 13" felg. passar rakt på!
_norrbaggen__

_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Lillen skrev:
Fanns säkert nån Corre 16V med sånna??
Har ingen aning men........?

Vet att en polare med corre hade samma problem.
Han fick åxå den dimensionen fast han hade 280mm.


Ja, verkar som Biltema har fått motten om bakfoten!

TurbOPolo skrev:
Hei hei
storre bremser på din golf er ingen problem, ta calipper og calipperholder fra scirocco 16v, passat 5e, audi 80 quattro 83/84 mod eller audi 90 -->86/87mod (type 85) (dom som har 256mm skiver)
Da bor man ha 14" felg, eller noen spesielle 13". Selv skal jeg bruke 256mm skiver og kalippere fra scirocco 16v på min 86 mod polo med 13" felg. passar rakt på!
_norrbaggen__


ok... Ja tänkte bara bygga adaptrar till orginal oken! Men finns det konverteringsdelar till överkommliga priser så!

256mm skivor finns ju att köpa på mekonomen i Brembo Max utförande thumbs up har inte hittat 280mm skivorna verkar inte finns på mekonomen i Strängnäs iaf! Finns dom någon annanstans är jag tacksam för tips. Men har man 280 mm skivorna måste man väl ha 15"?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Polly skrev:
Men har man 280 mm skivorna måste man väl ha 15"?


Jag köpte vanliga skivor på mekonomen och sen slitzade Rolle dom, funkar otroligt bra med orginalok och adapter http://www.4gti.com/special/ok_adapter.pdf kan klart rekomenderas. 15" är dock ett krav om du inte får tag på 14" compomitive, jag tror det finns någon av dom som går över bromsarna.


_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Junfors skrev:
Polly skrev:
Men har man 280 mm skivorna måste man väl ha 15"?


Jag köpte vanliga skivor på mekonomen och sen slitzade Rolle dom, funkar otroligt bra med orginalok och adapter http://www.4gti.com/special/ok_adapter.pdf kan klart rekomenderas. 15" är dock ett krav om du inte får tag på 14" compomitive, jag tror det finns någon av dom som går över bromsarna.



ja, tanken har slagit mej! compomotive ligger lite utanför min budget!
Det ser ju riktigt bra ut, var har du för belägg? Tack för tipset! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Motsvarande orginal från mekonomen, finns inget behov av några andra med dessa bromsar, brutalgrepp och dom håller ett antal tusen mil...

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
ok... det är ju bra! thumbs up lite billigare också!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Fick en liten deja vu känsla...


Har fungerat jättebra för min del.
Nya belägg från Mekonomen i våras men nästa år får det allt bli något tåligare, de är helt slut nu.
15" är väl ändå bästa storleken när det blir dags för vettiga sulor.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
ja... får väl bli 280mm iallafall!
Har hittat 15" fälgar svarta är dom också! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
TURBOPolo
Norge
Här sen Aug 2004
Inlägg: 15



om du har tenkt at bruka adapterplata til original oken, så er det bettre å bruka ok från audi 80 gte, her er belegget bredare, och glidar funksjonen på oken er mycket bettre.
sjalv har jag 256mm skiver under mina 13" tredelate revolution felgar.

_________________
-Stig Samuelsen-
-`88 Vw Polo Steilheck
-`88 Vw Golf Syncro
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Jasså... vilken årsmodell va 80 GTE sak de vara, men de finns väl inte så många?
Inte jätte inne på audi! Men hur blir de med "bromsvågen"? tänkte bara så inte all bromsverkan hamnar fram eller bak! kan ju bli lite läskigt att bromsa!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Kom på att det var dags för en uppdaterning! Har meckat loss oken, spindlarna och fjäderbenen!
Håller på att bryta lite i länkarmarna, samt lossa krängnigshämmaren. Tänkte köpa superflex bussningar eller liknande! Vart finns dom att köpa? Har funderingar på att bara åka sådana i kräningningshämmaren, har fått för mej att det blir väl stötigt att åka sådana! Men det kanske är värt de!

också har jag hittat en kille som ska byta styrningar i toppen också! Han sa att man inte kunde slipa in avgas ventilena i en sån topp, och att man var tvungen att köpa nya avgasventiler! Är det så, eller är det nån han har fått för sej?

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223



Tjena!

Kul med en Mk1:a till här på rejsa!! Är väldigt sugen på 280 mm konvertering på min också, har du gjort ok-adaptrar själv eller köpt? Är på jakt efter några till bra pris, har dock varken kunskap eller verktyg att tillverka själv.

Här köpte jag mina superflex-bussningar.

http://www.kgtrimning.com/vwgolfpolOSF.htm

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336


Trådstartare
Magnus JE skrev:
Tjena!

Kul med en Mk1:a till här på rejsa!! Är väldigt sugen på 280 mm konvertering på min också, har du gjort ok-adaptrar själv eller köpt? Är på jakt efter några till bra pris, har dock varken kunskap eller verktyg att tillverka själv.

Här köpte jag mina superflex-bussningar.

http://www.kgtrimning.com/vwgolfpolOSF.htm

Mvh
Magnus


Junfors skrev:
http://www.4gti.com/special/ok_adapter.pdf

Sådana ska jag bygga, och sen göra en Junfors slitsa mekonomen skivor, men ja funderar på att köra ferodo eller ETC belägg i förebyggande syfte!

Ja jag hittade dom efter mitt inlägg och ska beställa till krängninghämmaren till att börja med! Som student har man inte direkt att köpa massa bussningar för ett bra tusen

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Polly skrev:

Sådana ska jag bygga, och sen göra en Junfors slitsa mekonomen skivor, men ja funderar på att köra ferodo eller ETC belägg i förebyggande syfte!


Du har ju när till Rolle som fixade mina skivor http://www.rolleslitz.se/ men skippa dom belägg du pratar om, blir nog bara jobbigt att få upp effekten i dom, orginal duger otroligt bra, låser upp bromsarna fram hur lätt som helst, hur många ggr som helst i rad i vilken fart som helst(som bilen klarar av) så det duger... Om det inte bara ska vara för att du vill kunna sätta en fräck dekla på bilen .

Det var även Rolle ovan som fixade mina adapters enligt ritningen ovan så har du ingen som fixar ett par sådana slå honom en signal så löser han nog det också.

Edit: Såg att han även sålde kitet som jag köpt en gång i tiden dvs: "Golf/Jetta 74 - 83 Scirocco 74 - 92
BIG brake kit inklusive adaptrar (från 239mm) fram 280*22 2500:- " Klart prisvärt och enkelt thumbs up .

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande