Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 "RS" -78
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (29864 totalt)
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Har äntligen fått min 20 år gamla dröm uppfylld.
Hittade bilen tack vare en kompis. Vet inte hur jag kunde missa den, trots mitt dammsugande av intressanta elvor både i och utanför detta land. Efter ca en veckas övertalning (eller var det kanske ) av min fru att detta var "svaret på mina böner" så mailades och ringdes det till ägaren. Åkte och tittade en kväll och bestämde mig på plats, hämtade bilen med släp några dgr senare. Tyvärr var det ett sånt j-a väder, med snöslask och salt. Väl hemma återstod grundlig tvätt, bromsa rent skivorna efter densamma och att ställa in den i garaget.
Nu återstår bara en lång och tråkig väntan på våren .

okej nu till det roliga.
Bilen är i grunden en -78:ans 911 SC och följande är gjort.

Motor:
- Standard 3,2 L Carrera 1987, 231 Hk
- orörd förutom elektronikbox och avgassystem.
- Helrenoverad år 2000
- original oljekyl
- Rostfritt raceavgassystem, med ett ljud som ..........

Kaross/inredning:
- Vikt: Ca 1100 kg tom
- Lexanrutor
- Alla dörrar/luckor plåt.
- Turbovingen bak.
- Hel störtbur, ombyggd av Guss till nya regl.
- 6-punkts TRS 3" bälte + 4-punkt på passagerarplatsen.
- GA kevlarstolar.
- Momo mockaratt.
- Rensad inredning och lackad invändigt.
- Cup 2 fälgar fram 7,5x17", bak 9x17".
- Vagnbok för Roadsports A resp. PCS Racing klass 2.


Bromsar:
- ok från 928 S4, 320 mm skivor fram (964 RS).
- 930-bromsar bak.
- Pagid blå belägg.
- Bromsvåg.
- Ny huvudcylinder från 3,3 turbo.

Chassi:
- Nylonbussningar fram, gummi bak.
- 29 mm torsionsstavar.
- Dämpare Bilstein Rennen 2 runt om.
- Ställbara krängningshämmare fram & bak.
- Hjulinställning med invägning.
- Nya styrstag från Turbo.

Drivning, växellåda:
- original 915 med lägre slutväxel "för svenska banor".
- Renoverad i slutet av säsongen 2000.
- oljekyl.
- Diffbroms (nya lameller slutet 2000).
- Kraftigare drivaxlar (mod Turbo).
- Infästningar/bultar för drivaxlar/knutar bytta mot kraftigare modell Turbo.
- Standardkoppling.

Nytvättad


Motorn.


Arbetsplatsen

Jocke.

_________________
Jocke Rydell
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10192



Gratulerar!!

_________________
Anders Hansson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Grymm bil thumbs up

Smidigt med färdig spec, bara att ta ctrl+c

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23960

_________________
Anders Olsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul!
Är det Stefan Regnells gamla?
http://www.hermods.com/blueberry/races02.htm

_________________
Pär Hylander
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
sweanders skrev:
Gratulerar!!


Man tackar


anol skrev:
Grymm bil thumbs up

Smidigt med färdig spec, bara att ta ctrl+c

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23960


Ja det var lite tanken med det hela. Visst vore det kul att bygga en bil själv, men efter lite enkel mattematik så skulle det ta mig alldeles för lång tid och kosta för mycket pengar att göra något dyligt.
Så det fick bli en färdig bil. Skruva får man nog göra ändå, misstänker att saker inte håller för evigt.



Pär Hylander skrev:
Kul!
Är det Stefan Regnells gamla?
http://www.hermods.com/blueberry/races02.htm


Visst är det Stefans gamla bil, kände igen namnet från vagnsboken. Kul att se lite gamla actionbilder på
den.


Jocke

_________________
Jocke Rydell
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Grymt!!

Det blir kanon det där! Hoppas vi kan ses till nästa säsong på nåt banmöte.

Lovar att jag ska göra det bästa för att hänga med...


Grattis!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
headline skrev:
Grymt!!

Det blir kanon det där! Hoppas vi kan ses till nästa säsong på nåt banmöte.

Lovar att jag ska göra det bästa för att hänga med...


Grattis!

Mvh Gustav


Klart vi ska göra det .


Har tagit bort hjulen och tryckt isär beläggen så de inte ligger emot skivorna under vinterdvalan.
Måste nog byta frambelägg innan det skall börja åkas, ca 5 mm kvar på dessa.

Frambromsar


Bakbromsar

_________________
Jocke Rydell
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Man får gratuler till bilen ser helrätt ut thumbs up

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Wow, grattis ser fantastiskt fin ut!
Påminner om när jag köpte min Porsche.
Körde hem den på trailer i snöstorm en novemberkväll.

Det var den långsammast vinter jag varit med om

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Tackar tackar pöjkar.

Staffan, har du nått bra sätt att komma över abstinensen innan säsongen börjar

Har förresten börjat fostra yngsta dottern till att bli en , hon verkar mer hungrig än pappa på att börja ratta


_________________
Jocke Rydell
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Mumma!

Jag jobbar själv på bättre bromsar och funderar på hur jag skall lösa större skivor fram.
Är 964RS "bolt-on" på SC och Carrera? Det ser ut som om de är monterade på samma sätt!
Jag jagar även t ex Boxter-ok fram, men 928ans kanske är lättare att hitta...

Lycka till, jag kommer att följa din tråd! thumbs up

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Hej Daniel. Skivorna verkar vara "bolt on", men oken måste ha adapter för att passa. Original oken är skruvade bakifrån medans 928 oken är skruvade "uppifrån". Någon annan som vet nåt om skivorna får rätta mig om jag har fel.

Ps Vill du byta fälgar mot lilafärgade cup Ds

_________________
Jocke Rydell
Citera
Karl-ove
Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 68



Skivorna är inte riktigt bolt-on, man måste svarva ner diametern på navet lite för att trä skivan över det så att man skruvar fast den med hjulbultarna.

_________________
Karl-ove Qvarfordt
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Aj, aj samma typ av skiva som 993orna då! Mina RUF-fälgar har ett ET som gör att inga spacers
kan få plats. Inte ens om de består i en skiva... Tack för infon ändå!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Stilig!! Grattis till en fin bil! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Sådär, nu är det färdigt att börja åka. Hämtade däcken från montering idag, så nu fick den känna mark för första gången sedan slutet av November. Hoppas på fint väder i helgen så jag kan ut och .
Har bytt bromsvätska, Motul RBF 600 som jag hittade på Mc hörnan i Södertälje för 105:- halvlitern thumbs up
Gjort rent och oljat in luftfiltret.
Bytt fläktrem.
Bytt stift, här kom första blundern. Ett stift ramlade ur nyckeln när jag skulle dra ut det , så jag hade kul i en och en halv timma innan jag lyckades fiska upp det.
Bytt olja. Blunder nummero två. Måste nog byta ut mitt oljebytartråg från biltema, det lilla hålet hade lite svårt att ta emot ca 10 liter forsande varm olja. Så nu har jag en stor fin oljefläck på betong golvet




_________________
Jocke Rydell
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Fiiiint!

Har du lackat om fälgarna med?

Ha det gott!

/Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jocke Rydell skrev:

Bytt olja. Blunder nummero två. Måste nog byta ut mitt oljebytartråg från biltema, det lilla hålet hade lite svårt att ta emot ca 10 liter forsande varm olja. Så nu har jag en stor fin oljefläck på betong golvet


Denna vägen har många 911-mekare vandrat

Fattas bara varianten att kolla oljenivån vid fel tillfälle och i panik fylla på ett par liter för mycket

Själv byter olja med hjälp av en tratt och slang ner i en spilloljedunk. Dock brukar det vilja överfylla tratten eftersom det rinner för sakta genom slangen. Min bonnlösning är att sätta tummen halvvägs för dräningshålet i sumpen och reglera flödet så. Detta förutsätter dock en oljetemp som inte är 80-90°C , 40° brukar vara ljummet och skönt

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Har du kommit ut ngt med bilen än förresten?

_________________
Pär Hylander
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Vad är det för färgkod på lacken? Gillar denna färgen skarpt thumbs up .
Skulle denna kunna passa på en gammal saab tro.

Mycket fin bil förövrigt thumbs up

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
headline skrev:
Fiiiint!

Har du lackat om fälgarna med?

Ha det gott!

/Gustav


Nej det var den andra uppsättningen som följde med.




Pär Hylander skrev:
Har du kommit ut ngt med bilen än förresten?


Jajamen, har hunnit med en slalom dag på Malmby (kul som .....) samt lite lek hemma på vägarna.

Per W skrev:
Vad är det för färgkod på lacken? Gillar denna färgen skarpt thumbs up .
Skulle denna kunna passa på en gammal saab tro.

Mycket fin bil förövrigt thumbs up


Tackar. Färgen har jag ingen aning om, mer än att det nog är en Porsche originalfärg. Det finns säkert flera varianter av RS blå. Ska ta och skaffa lite färg hos Barkmans i Eskilstuna, de blandar riktig billack och de har tillgång till masssor av färgkoder/kartor. Skriver när jag vet vad den heter exakt.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 "RS" -78
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (29864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande