Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Cornerweight: cross vs equal front? | << 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (11983 totalt) |
det blir ju helt fel om vi gör bilen styv! Min bil hade värden (med mig i och tyvärr 15kg verktyg i passagerarstolen som jag glömde ta ur ): 171 151 189 178 Total: 689kg Det innebär på vänster sida: 171+189=360/689=52,2% bak: 189+178=367/689=53,3% dvs vikterna borde vara: VF=0.522*0.467*689=168kg HF=0,478*0,467*689=154kg VB=0,522*0,533*689=192kg HB=0,478*0,533*689=176kg rundningsfel 1kg Beräknad diagonalviktsskillnad: (168+176)-(154+192)=-2kg Diff mot verkligheten: VF=+3kg HF=-3kg VB=-3kg HB=+3kg Jag borde alltså flytta 3kg från diagonalen HB/VF till andra diagonalen genom att minska spänningen på en av de fjädrarna. 3kg tycker jag inte är så mycket att tjafsa om på min mjuka bil - och jag kommer således inte ändra något. Men det är en intressant övning oavsett. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Väg framhjulen Väg höger alt vänster sida Väg hela bilen. Sen är det bara att ta fram skolboken i matematik _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Dude-varianten behöver förfinas för att bli generellt användbar (i sin nuvarande form är den bara användbar på bilar som är hårt fjädrade i båda ändar). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag skulle definiera det som ett förhållande mellan karossen/chassits styvhet relativt fjäderhårdheterna och bilens vikt. Styv tung bil kan ha jättehårda fjädrar, och lätt mjukt chassi (som en Seven) kan inte ha så hårda eftersom då blir hela bilen ofjädrad vikt Nåt sånt kanske lämpligt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Bilens vikt påverkar inte hur man ställer CW, det gör däremot slutväxelns förankring. Sitter din slutväxel fast i karossen eller i bakaxeln? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Sitter fast i chassit. Dubbla a-armslösning bak. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
De' e' fusk, de' e' fusk! En så'n vill jag också ha. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
om vi har en spårvidd på 1350 mm, och en vänstertunghet på 40 kg, då är metoden användbar för hjulfjäderkonstanter > 33 N/mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Släpp ner bilen på en slumpmässig plats på jordskorpan. Även om den hamnar på raserbananen, allmän väg, gammalt flygfält eller garagegolvet så är det mycket troligt att ett hjul, på grund av ojämnhet i underlaget, avviker i höjdled med minst 10 mm från det plan som går genom de övriga hjulens kontaktytor. om hjulkonstanten är 60N/mm så innebär det att ett framhjul och diagonalt motstående bakhjul för ögonblicket har så där en +15 kg på hörnvikten och de andra hjulen -15. Hörnvikterna varierar alltså grymt hela tiden. Ju hårdare fjädrar ju grymmare variation förstås. Man justerar ju hörnvikterna enbart för att ta bort ett eventuellt inbyggt fel i bilen. (Gäller ej vänstervarvsåkarna i USA). Nån har sagt att 5 kg fel för en formelbil och 20 kg för en ettonsbil är OK. Den hårigaste gatbil jag har kört var en 911 med stooor turbo och 75 kg fel på HV. För länge sen vägde jag en V4 rallybil som var hopsvetsad av 3 bilar. 1 kg fel!!!! Vad är hårt? Tja frekvens 2 för gata och 3,5 - 4 för icke downforce raserbilar, kanske. Annars en smaksak. _________________ Kjell Bodin |
||||||
Så vad du säger är att CW-justeringen skall återspegla bilens faktiskta TP-placering i längd/bredd för att man skall få så små variationer i faktisk CW som möjligt när man kör "i verkligheten"?
Låter rimligt. Sprida lastvariationerna så jämnt som möjligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Är det mig du menar? När sa jag det? http://www.utzon.se/gamla/Corner/cor |
||||||
Det är det som blir resultatet om man följer "Den här metoden använder jag:". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag tror att du har fel.
Min (egentligen inte min) metod ger väl samma resultat som Jarlmark-metoden (som förmodligen inte är hans)? |
||||||
Vi utgår från bilen tidigare i denna tråden:
Cazzola (acc): 280 250 Cazzola (acc): 220 210 Fram: 55% Bak: 45% Vänster: 52% Höger: 48% Gör punkt 1-4 i min beskrivning (hissa upp bilen mitt fram) Nu bär mittframspiken upp 280 + 250kg Bakaxelns hjul får nu dela på 220 + 210kg = 430kg Fördelningen vänster/höger är fortfarande 52/48% Vänster bakhjul: 0,52 x 430 = 224kg Höger bakhjul: 0,48 x 430 = 206kg Nu gör vi enligt punkt 5-8 i min beskrivning. om vi har lyckats så är fortfarande fördelningen på bakaxeln den samma. Framaxelns hjul får nu dela på 280 + 250kg = 530kg Fördelningen vänster/höger är fortfarande 52/48% Vänster framhjul: 0,52 x 530 = 276kg Höger framhjul: 0,48 x 530 = 254kg Jag hävdar att: ___Utzon___: 276 254 ___Utzon___: 224 206 Någon som känner igen siffrorna? Metoden hittar du här: http://www.utzon.se/gamla/Corner/cor |
||||||
Jag vill påstå; att om man ställer bilen på en punkt mitt emellan framhjulen, och sedan justerar i bak tills bilen inte lutar; då har man tagit hela vänstertungheten på VB.
om man vill åstadkomma det Jarlmark:ska resultatet; måste den främre stödpunkten förskjutas åt vänster (TW*(V-H))/(2*(V+H)) mm. Undra om det vart rätt nu? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
om man justerar så bilen är "rak" i sidled så tar ju ena bakhjuler upp hela tyngdpunktsförskjutningen i sidled eller hur?
om man nu släpper ner bilen på hjulen fram och justerar så bilen står i samma position som när den var upplyft så måste ju det innebära att vi får precis samma last på båda framhjulen, annars hade ju bilen lutat. Nu när jag tänker på det så måste ju Dudes metod innebära att man kompenserar för tyngdpunktens hävarm gentemot mittlinjen både på framaxeln och bakaxeln och bilen borde rimligtvis luta när den står på alla fyra... Nej, nu skiter jag i detta och justerar efter hur bilen beter sig på banan istället, vad man faktiskt har för vikt på hjulen är ju grymt ovesäntligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
"hela vänstertungheten" VB blir 0,52 x 960 = 499kg (om jag förstår er rätt) Då måste väl HB ta hela högertungheten 0,48 x 960 = 461kg Då borde jag väl kunna ta bort domkraften och bilen svävar? |
||||||
Racetech Cornerweight: cross vs equal front? | << 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (11983 totalt) |