Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt | << 1, 2, 3 >> 52 besök senaste veckan (22287 totalt) |
Westfield, du läser den grumliga bilden konstigt:
"Let: B = (A) (Y) ... When B = 1/2A, Y = 1/2, then C = D/(1.5) = (2/3) (D), and D = (3/2)(C) When B = A, Y = 1, C = D/2" Jag ser helt klart att de två nedersta raderna är ett separat stycke som säger: om hävarmarna är lika långa så är momentet C halva momentet D. Eller läser jag tokigt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Du får din bild i en rekordbok på två ställen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Hm, jag kanske läste för fort och den grumliga bilden på laptopens skärm gick inte så bra ihop om B är halva A, så blir D 1.33 av inställt moment. om B = A, så blir D 2x inställt moment. Hursomhelst står det ju där vad relationerna blir. Vinklar man så att förlängningen går bakåt i riktningen mot skaftet, i princip B=-0.5A...så får man ju ut att vridmomentet D är 0.5x av inställt moment. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hur får du ihop att D blir 1.33 om vinkeln är 0 och D blir 0.5 med vinkeln 180? Blir det inte 1,5 och 0.5 (dvs 1+0,5*cos vinkeln) Det blir lätt fel i text, synd att startbilden var så grumlig. |
||||||
Faaaan, 3/2 är 1.5! min slöa hjärna tänkte 4/3 av ngt skäl. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag med, flera gånger i rad ju! Man börjar undra om man inte har vissa dyslektiska egenskaper? väldigt irriterande iafl att behöva använda fingret på skärmen och läsa bokstav för bokstav och ÄNDÅ få det fel..! Eller så är det bara en kombination av för stort ego, för lite sömn och kortslutning i hjärnan av allt kaffe! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Du menar i praktiken eller teoretiskt? Teoretisk ska det ju inte spela in, man drar ju tills det "klickar" så att säga, och det är ju samma oavsett var man håller. Däremot, om man har förlängningen i någon vinkel annat än 0 eller 180 grader, lär ju riktningen man drar påverka som lägger till eller drar ifrån vridmoment, även om man drar tills det "klickar". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Vart på nyckel du håller spelar roll när du har en förlängare både teoretiskt och praktiskt. Men det känns inte trivialt i ryggmärgen. |
||||||
Neeeeeeeeej...ni förstår inte vad jag menar
Ja, det spelar roll, om det var så att du höll i vilket verktyg som helst, men nu diskuterar vi att man håller i en momentnyckel, där du drar så hårt att det klickar, och inte mer än så (exempelvis) eller till ett uppnått värde på en visare. Då spelar det INGEN roll var du håller, eftersom du drar till det klickar, oavsett hur mkt du måste ta i. Eller hur? ok...tänk nu att du drar inte tvärs nyckeln, utan aning mot eller med. Då kommer det slutliga momentet som skruven utsätts för (om du har förlängaren inte vid 0 eller 180 grader) påverkas, trots att du drar till det klickar, kommer det totala slutliga momentet inte vara det samma. En enkel faktoranalys kan visa vad det blir för skillnad. Är det nån som hänger med över huvudtaget ?? hehe. att det ska vara så svårt att uttrycka sig i text! Hänger ni inte med nu lovar jag att när vi ses kan jag förklara. Fuling lär jag väl träffa när jag kommer hem i September, för vi har lite otalt att diskutera han och jag, angående krängningshämmare (separat diskussion) och då kan jag förklara vad jag menar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Westfield, kolla på sidan 1, där jag gjorde samma blunder som dig
Men jag kom fram till att jag hade fel när jag började resonera kring ämnet. Det du säger stämmer om du sätter momentnyckeln på själva skruven som ska dras åt, då är det bara att dra tills det klickar, oavsett vart du håller på momentnyckeln. När du förlänger nosen på momentnyckeln, så måste man räkna med vart på nyckeln du håller. om förlängaren än 500mm, och nyckeln 500mm.. så ställer vi momentet till 50Nm. Då får vi dra (längst ut på momentnyckeln) med en kraft av 100N för att den ska klicka. 100N * 1m = 100Nm som skruven får känna av. Om vi då drar 250mm ut på momentnyckeln, så får vi dra med en kraft av 200N för att den ska klicka.. 500mm (förlängaren) + 250mm -> 0.75m * 200 = 150Nm som skruven känner av. Är du med? Men som sagt, detta gäller BARA då man gör en förlängare så momentnyckelns rotationspunkt hamnar utanför skruvens axialriktning (blev det rätt där?) Förlänger man skaftet på momentnyckeln är vi tillbaka till att dra tills det klickar. |
||||||
Det spelar visst roll var och hur du håller på momentnyckeln!
"Klicken" sitter inte i skruvens centrumlinje, utan en bit ifrån, så det spelar visst roll var man håller handen på nyckeln. Man kan se det som att det redan från början finns en liten förlängare inbyggd i momentnyckeln. Extremfallet blir om du håller handen precis över klickanordningen, då kan du dra oändligt hårt utan att nyckeln känner av nåt moment alls... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Huv'et på spiken (skruven?) Jon80!
Fast i -50% fallet (halvera momentet) måste man dra åt "fel håll", dvs dra i momentnyckeln som om man skruvar ur skruven. Hur många momentnycklar kan det? Inte min (om jag inte minns fel? Det klickar väl bara när man drar åt?) _________________ Johan Lekås |
||||||
Det förutsätter att du kan ta tag i den del som roterar med hylsan(dvs efter momentmätpunkten). Så fort du tar tag i ngn del som är direkt förbunden med handtaget och sitter före momentmätpunkten (klickmojängen), så kommer det inte spela ngn roll för det moment du vill uppnå. På t.ex. en av mina momentnycklar, så är hela mätdelen inkapslad och har ingen "Led" som den viker sig runt. Enda sättet att lura den är att ta direkt i hylsan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Westfield: Drar du nästan längs med nyckeln och vrid-komposanten är så stor att nyckeln klickar men den axiella är 10ggr större så lovar jag dig att du kommer få ett felaktigt inspänningsmoment, det blir en jävla massa extra friktion i gängerna och det kommer påverka massor.
Samma om man har en vanlig förlängare på ifall muttern sitter nere i en liten brunn, typ topplock, man förlänger i skruvens axel alltså. Då måste man stötta huvudet på momentnyckeln annars "kantar" man skruven och får en massa friktion. Mycket på ett järnspett... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag tänker mig en förlängare som är hälften så lång som momentnyckeln, dvs du lägger fortfarande kraften på samma sida om skruven (och drar då medurs på en högergängad skruv). Många momentnycklar är vändbara och kan även dra vänstergängade skruv. |
||||||
Racetech Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt | << 1, 2, 3 >> 52 besök senaste veckan (22287 totalt) |