Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt
<<   1, 2, 3   >>
52 besök senaste veckan (22287 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Westfield, du läser den grumliga bilden konstigt:

"Let: B = (A) (Y)

...

When B = 1/2A, Y = 1/2, then
C = D/(1.5) = (2/3) (D), and
D = (3/2)(C)
When B = A, Y = 1,
C = D/2"

Jag ser helt klart att de två nedersta raderna är ett separat stycke som säger:
om hävarmarna är lika långa så är momentet C halva momentet D.

Eller läser jag tokigt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



fuling skrev:
om jag nu är oändligt stark så jag kan dra med en oändligt kort momentnyckel.
Lägger jag på en förlägning nu, vad händer?


Du får din bild i en rekordbok på två ställen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



MaZ skrev:
Westfield, du läser den grumliga bilden konstigt:


Hm, jag kanske läste för fort och den grumliga bilden på laptopens skärm gick inte så bra ihop

om B är halva A, så blir D 1.33 av inställt moment.
om B = A, så blir D 2x inställt moment.

Hursomhelst står det ju där vad relationerna blir.

Vinklar man så att förlängningen går bakåt i riktningen mot skaftet, i princip B=-0.5A...så får man ju ut att vridmomentet D är 0.5x av inställt moment. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Westfield skrev:
om B är halva A, så blir D 1.33 av inställt moment.
om B = A, så blir D 2x inställt moment.

Westfield skrev:
Vinklar man så att förlängningen går bakåt i riktningen mot skaftet, i princip B=-0.5A...så får man ju ut att vridmomentet D är 0.5x av inställt moment. thumbs up

Hur får du ihop att D blir 1.33 om vinkeln är 0 och D blir 0.5 med vinkeln 180?
Blir det inte 1,5 och 0.5 (dvs 1+0,5*cos vinkeln)

Det blir lätt fel i text, synd att startbilden var så grumlig.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Niklas Falk skrev:
Westfield skrev:
om B är halva A, så blir D 1.33 av inställt moment.
om B = A, så blir D 2x inställt moment.

Westfield skrev:
Vinklar man så att förlängningen går bakåt i riktningen mot skaftet, i princip B=-0.5A...så får man ju ut att vridmomentet D är 0.5x av inställt moment. thumbs up

Hur får du ihop att D blir 1.33 om vinkeln är 0 och D blir 0.5 med vinkeln 180?
Blir det inte 1,5 och 0.5 (dvs 1+0,5*cos vinkeln)

Det blir lätt fel i text, synd att startbilden var så grumlig.


Faaaan, 3/2 är 1.5! min slöa hjärna tänkte 4/3 av ngt skäl.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

läst fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fuling skrev:
läst fel


Jag med, flera gånger i rad ju! Man börjar undra om man inte har vissa dyslektiska egenskaper? väldigt irriterande iafl att behöva använda fingret på skärmen och läsa bokstav för bokstav och ÄNDÅ få det fel..!

Eller så är det bara en kombination av för stort ego, för lite sömn och kortslutning i hjärnan av allt kaffe!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag tror du skulle tänkt lite mer och läst lite mindre innantill... Rakt motsatt mot ditt råd alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nu ska vi inte vara såna mot varandra

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm det stämmer rent matematiskt.

Men det som stör mig att längden där man håller, drar i momentnycken, skall spela in

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fuling skrev:
Men det som stör mig att längden där man håller, drar i momentnycken, skall spela in


Du menar i praktiken eller teoretiskt? Teoretisk ska det ju inte spela in, man drar ju tills det "klickar" så att säga, och det är ju samma oavsett var man håller.

Däremot, om man har förlängningen i någon vinkel annat än 0 eller 180 grader, lär ju riktningen man drar påverka som lägger till eller drar ifrån vridmoment, även om man drar tills det "klickar".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Westfield skrev:
Du menar i praktiken eller teoretiskt? Teoretisk ska det ju inte spela in, man drar ju tills det "klickar" så att säga, och det är ju samma oavsett var man håller.
Jag som trodde vi var överens om att extramomentet skapat av förlängaren är kraften*förlängarens längd*cosinus vinkeln (om noll grader är i momentnyckelns förlängning)?
Vart på nyckel du håller spelar roll när du har en förlängare både teoretiskt och praktiskt. Men det känns inte trivialt i ryggmärgen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Du menar i praktiken eller teoretiskt?


Hmm stämmer ej praktiken med teorin så är teorin fel, eller?
Gör om, gör rätt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Neeeeeeeeej...ni förstår inte vad jag menar

Niklas Falk skrev:
Jag som trodde vi var överens om att extramomentet skapat av förlängaren är kraften*förlängarens längd*cosinus vinkeln (om noll grader är i momentnyckelns förlängning)?
Vart på nyckel du håller spelar roll när du har en förlängare både teoretiskt och praktiskt. Men det känns inte trivialt i ryggmärgen.


Ja, det spelar roll, om det var så att du höll i vilket verktyg som helst, men nu diskuterar vi att man håller i en momentnyckel, där du drar så hårt att det klickar, och inte mer än så (exempelvis) eller till ett uppnått värde på en visare.

Då spelar det INGEN roll var du håller, eftersom du drar till det klickar, oavsett hur mkt du måste ta i.

Eller hur?

ok...tänk nu att du drar inte tvärs nyckeln, utan aning mot eller med. Då kommer det slutliga momentet som skruven utsätts för (om du har förlängaren inte vid 0 eller 180 grader) påverkas, trots att du drar till det klickar, kommer det totala slutliga momentet inte vara det samma. En enkel faktoranalys kan visa vad det blir för skillnad.

Är det nån som hänger med över huvudtaget ??

hehe.

att det ska vara så svårt att uttrycka sig i text!

Hänger ni inte med nu lovar jag att när vi ses kan jag förklara. Fuling lär jag väl träffa när jag kommer hem i September, för vi har lite otalt att diskutera han och jag, angående krängningshämmare (separat diskussion) och då kan jag förklara vad jag menar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Westfield, kolla på sidan 1, där jag gjorde samma blunder som dig
Men jag kom fram till att jag hade fel när jag började resonera kring ämnet. Det du säger stämmer om du sätter momentnyckeln på själva skruven som ska dras åt, då är det bara att dra tills det klickar, oavsett vart du håller på momentnyckeln. När du förlänger nosen på momentnyckeln, så måste man räkna med vart på nyckeln du håller.

om förlängaren än 500mm, och nyckeln 500mm.. så ställer vi momentet till 50Nm.
Då får vi dra (längst ut på momentnyckeln) med en kraft av 100N för att den ska klicka. 100N * 1m = 100Nm som skruven får känna av. Om vi då drar 250mm ut på momentnyckeln, så får vi dra med en kraft av 200N för att den ska klicka.. 500mm (förlängaren) + 250mm -> 0.75m * 200 = 150Nm som skruven känner av.

Är du med? Men som sagt, detta gäller BARA då man gör en förlängare så momentnyckelns rotationspunkt hamnar utanför skruvens axialriktning (blev det rätt där?) Förlänger man skaftet på momentnyckeln är vi tillbaka till att dra tills det klickar.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Det spelar visst roll var och hur du håller på momentnyckeln!

"Klicken" sitter inte i skruvens centrumlinje, utan en bit ifrån, så det spelar visst roll var man håller handen på nyckeln. Man kan se det som att det redan från början finns en liten förlängare inbyggd i momentnyckeln.

Extremfallet blir om du håller handen precis över klickanordningen, då kan du dra oändligt hårt utan att nyckeln känner av nåt moment alls...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Jon80 skrev:


om förlängaren än 500mm, och nyckeln 500mm.. så ställer vi momentet till 50Nm.
Då får vi dra (längst ut på momentnyckeln) med en kraft av 100N för att den ska klicka. 100N * 1m = 100Nm som skruven får känna av. Om vi då drar 250mm ut på momentnyckeln, så får vi dra med en kraft av 200N för att den ska klicka.. 500mm (förlängaren) + 250mm -> 0.75m * 200 = 150Nm som skruven känner av.

.

Huv'et på spiken (skruven?) Jon80!

Niklas Falk skrev:

En adapter med den längden ger mao +-50% av momentet beroende på hur den vinklas (0-180 grader).
.

Fast i -50% fallet (halvera momentet) måste man dra åt "fel håll", dvs dra i momentnyckeln som om man skruvar ur skruven. Hur många momentnycklar kan det? Inte min (om jag inte minns fel? Det klickar väl bara när man drar åt?)

_________________
Johan Lekås
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

DJ skrev:
Det spelar visst roll var och hur du håller på momentnyckeln!

"Klicken" sitter inte i skruvens centrumlinje, utan en bit ifrån, så det spelar visst roll var man håller handen på nyckeln. Man kan se det som att det redan från början finns en liten förlängare inbyggd i momentnyckeln.

Extremfallet blir om du håller handen precis över klickanordningen, då kan du dra oändligt hårt utan att nyckeln känner av nåt moment alls...



Det förutsätter att du kan ta tag i den del som roterar med hylsan(dvs efter momentmätpunkten).
Så fort du tar tag i ngn del som är direkt förbunden med handtaget och sitter före momentmätpunkten (klickmojängen), så kommer det inte spela ngn roll för det moment du vill uppnå.

På t.ex. en av mina momentnycklar, så är hela mätdelen inkapslad och har ingen "Led" som den viker sig runt. Enda sättet att lura den är att ta direkt i hylsan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Westfield: Drar du nästan längs med nyckeln och vrid-komposanten är så stor att nyckeln klickar men den axiella är 10ggr större så lovar jag dig att du kommer få ett felaktigt inspänningsmoment, det blir en jävla massa extra friktion i gängerna och det kommer påverka massor.
Samma om man har en vanlig förlängare på ifall muttern sitter nere i en liten brunn, typ topplock, man förlänger i skruvens axel alltså. Då måste man stötta huvudet på momentnyckeln annars "kantar" man skruven och får en massa friktion.

Mycket på ett järnspett...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Johan Lekås skrev:
Niklas Falk skrev:

En adapter med den längden ger mao +-50% av momentet beroende på hur den vinklas (0-180 grader).
.

Fast i -50% fallet (halvera momentet) måste man dra åt "fel håll", dvs dra i momentnyckeln som om man skruvar ur skruven. Hur många momentnycklar kan det? Inte min (om jag inte minns fel? Det klickar väl bara när man drar åt?)
Rita en bild så ser du hur det ser ut...
Jag tänker mig en förlängare som är hälften så lång som momentnyckeln, dvs du lägger fortfarande kraften på samma sida om skruven (och drar då medurs på en högergängad skruv).

Många momentnycklar är vändbara och kan även dra vänstergängade skruv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337





Hm...ok. Jon80, jag hänger med, inser du har rätt, men jag gillar det inte

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Racetech
Att förlänga en momentnyckel och få momentet rätt
<<   1, 2, 3   >>
52 besök senaste veckan (22287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande