Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Rollcentrum vid stel bakaxel | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (16619 totalt) |
Visst är det tungt som satan..... en aluminiumdiffklump står på önskelistan men är antagligen inte så lätt att få tag i till ett vettigt pris. Det bästa vore naturligtvis vara att bygga om till delad bakvagn med dubbla triangelstag men eftersom jag byggde med plåtkonstruktion i ryggplåten/kardantunneln på bilen så blir det lite svårt att bygga in detta.... Jag får hålla mig till den stela axeln och bygga "bättre" nästa gång... Det finns ju många Volvo 240 som kan svänga bra så då ska jag också fixa det! så det e så! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||||
Konstruktionen har fungerat hittills men inte så bra som jag skulle vilja. Om rc ligger i änden av A-armen så är det verkligen dags att bygga om!!! Kan nämnas igen att bilen inte har piskats så mycket på bana utan mest på strippen. Anders Jeppsson: att den väger 60 kg med ok/skivor osv är jag relativt säker på.... den har å andra sidan hållt för 1 bars laddtryck, välvärmda klisterdäck på prepparerad MECA raceway samt 4000rpm som startvarv vilket resulterat i minimalt hjulspinn...... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||||
om jag inte tänker krokigt så hamnar rc i mitten på diffen fästet. om detta nu stämmer så skall den undre vara en stooooor triangel med fäste under diffen. Vad händer med det moment som vill vrida axen vid ax/broms? Pallar bakaxelrören, diffhuset detta? Jag spånar fritt nuuuuuuuuuuuuuu _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
hmm.... tar inte fjädrarna/dämparna samt krängningshämmaren upp det? borde inte bli mycker värre än vid konventionell 4-link.... (lite värre vridning i fästena kanske men inte värre än den A-arm som jag har nu) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||||
Vriding av bakaxen runt hjulaxen tänkte jag på.
Upp håll den imot ute vid hjulet och i underkant mitt i diffenklumpen. (om man nu ahre en under triangellänk) Ger vriding i rören, eller? Fjädarna tar upp och ner krafter + kränging. I kräning hjälper även krängningshämmaren till _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Varför det? Är det inte panhardstagets längd vi vill veta? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Hur _vet_ du det? om man ligger precis på gränsen och däcken plötsligt får en impuls som förflyttar dem 2 mm, som i ditt fall, så tycker inte jag att det är helt självklart att det är totalt försumbart. Det kan ju vara det som "river lös" dem ifrån asfalten. Visserlgen lär väl lastförändringen p.g.a. guppet värre så troligen är det försumbart, men sådär dundersäker är jag inte. Är du? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Min bil har trelänk; två ute vid hjulen och en vid slutväxelhuset. Än har inte bakaxeln vridits av (och jag har aldrig hört talas om någon som lyckats med det heller). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
För att vara tvungen att sätta det en krängningshämmare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Nej, frågan gällde bakaxelns sidoförflyttning. Panhard-stagets längd visste vi redan (1,3 m). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Korkat av mig.... borde förstått att det var så du menade. Kan finnas en viss risk men tror inte att det är så stor. Axeln är (som du påpekade tidigare ) väldigt stöddig.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||||
Du får gärna svara på min fråga, "varför det"? Hur påverkas alltså sidoförflyttningen av spårvidden? om bilen t.ex. står still med bakaxeln fast förankrad i marken när man trycker ned karossen så kommer karossen även att förflytta sig sidledes genom att den rör sig längs en cirkelbåge med centrum kring panhardstagets infästning i bakaxeln. Men om jag t.ex. sätter på spacers så kommer alltså den sidorörelsen att bli större eller mindre? Hur då? (ni andra som verkar ha fattat/vet får också gärna svara) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Anders Y:
Du har rätt. Bakaxen står still och karrosen rör sig då är det längden på panardstaget som styr. Själv så sluta jag tänka när jag kom fram till ca 1mm på 50mm rörese på 1300mm längd. Kollar man sen Ökar vi 1300 +-300 så blir skilnaden +-0,25mm. Ökar vi nu fjädringen till 100 ger ca 4ggr så mycket förflytting, allså ca 4mm Fortfarande inte hiskligt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Lite off topic men eftersom sidledes hjulrörelse nämdes samt att spårviddsförändringar tidigare varit uppe till diskussion så kan jag nämna att spårviddsförändringar är något man försöker undvika och faktiskt anger som ett av viktiga argument i formelbranchen. Man kallar detta "sidledes scrubb" eller "slipp". Det som diskuterats har gällt att eftersom hjulen fullar så skulle hjulen så att säga "rulla över" spårviddförändringen så att hasningen mellan däck och asfalt skulle bli av mindre betydelse. Den synen står inte att finna i redogörelserna för fenomenet. Jag är själv böjd att gå på linjen att även om bilen rullar så är en sidledes förflyttning av däcket en förlust av grepp.
Jag är på Anders linje beträffande panhardstaget. Mvh Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
1. För att räkna ut RC i det fallet, kolla då var de övre stagen skulle mötas om man drar en linje i deras riktning. Från den punkten drar du en ny linje parallellt med de undre stagen. När den linjen är rakt ovanför bakaxeln, där har du RC. Som du kanske kan räkna ut så får du sannolikt ett väldigt högt RC med en sån konstruktion om du inte låter de övre stagen vara riktade uppåt/framåt och de nedre nedåt/framåt, vilket i sin tur leder till squat (anti-anti-squat ) RC kommer röra sig uppåt när fjädrarna trycks ihop. Med denna konstruktion krävs rätt stabila bussningar/uni-balls, för ett litet glapp kommer ge en stor rörelse på axeln. 2. Denna konstruktion ger ett RC som har konstant avstånd till marken. Jag skulle tro denna konstruktion är lättare att göra stadig också, där ett litet glapp i bussningarna resulterar i en liten axelrörelse. Så om du inte får plats med nåt panhard eller watts, skulle jag rekommendera att du körde alternativ 2. _________________ William Ekström |
||||||||
Angående högt eller lågt RC. Så här har jag förstått det.
Avståndet mellan RC och CGH bildar en hävstång. När sidokraft ansätts på CGH så skapar det en vridande (krängande) kraft på bilen, runt RC. Fjädrarna motverkar detta. Med stort avstånd mellan RC och CGH måste man ha hårda fjädrar, eftersom hävstången blir lång. Och vice versa. Har man RC och CGH på samma höjd så blir hävstången jättekort, och då kan inte ens de största sidokrafterna kränga bilen. Det som händer med en sån bil när man svänger in i en kurva är att så fort du svänger så får du maximal viktförskjutning från innerhjul till ytterhjul. Anta motsatsen, en bil med RC i marknivå och hög tyngdpunkt (CGH). På en sån bil står fjädrarna för hela kräningsmotståndet. När du svänger in i en kurva med den bilen så kommer initialt ingen viktförflyttning från innerhjul till ytterhjul att ske. Däremot när bilen börjar kränga, då kommer viktförflyttningen. Och när bilen krängt färdigt, efter turn-in, först då har vi maximal viktförflyttning. Ett exempel: Högt RC bak och lågt RC fram. Mjuk fjädring bak, hård fram. Turn in, innan bilen börjat kränga: Framändan med sitt låga RC har minimal viktförflyttning mellan hjulen ---> bra grepp. Bakändan däremot med högt RC får stor viktförflyttning direkt ---> dåligt grepp. Resultat i turn in: Överstyrning Apex, när bilen krängt färdigt: Framändan har hårda fjädrar som nu är "aktiva" ---> dåligt grepp Bakändan har mjuka fjädrar ---> bra grepp Resultat i apex: Understyrning Lite flummande från min sida, kanske det redan framkommit i tråden på ett eller annat sätt, men jag försöker förtydliga lite. _________________ William Ekström |
||||||||
Jo, tänker man bara till lite så förstår man att det måste vara bättre att ha "A-armen" som nedre infästning.... Det får nog bli den designen... plus att jag monterar en krängningshämmare (har inte haft någon innan.....) Den konstruktion som jag kommer använda (om jag nu inte ändrar mig förståss....) På bilden är RÖDA stag undre och BLÅ stag är övre. "A-armen" kommer alltså inte att vara "sluten" _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||||
Hmm jag gillar inte att de röda inte går ihopp i en punkt.
Va fa... änder med rc? William: Nu det som gör det bökigare är att sidokraften inte kommer som att slå på en strömbrytare utan byggas upp sucksesivt. Hmm intresankt ämne men känns som lite utspåring + jag måste suga ett tag på karamellen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Racetech Rollcentrum vid stel bakaxel | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (16619 totalt) |