Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27 >> 27 besök idag (358378 totalt) |
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Jag måste bara fråga. Hur funkar din wattlänk, när jag tittar på bilden så får jag det bara till att den motarbetar rörelsen i höjdled, (nu är jag iofs trött)
|
||
ehh... som alla andra antar jag Den rör sig iallafall fint. Nu när man klämt och känt på den så inser man att det måste varit en klurig kille den där "Watt" Höjer man bakaxeln så trycker båda watt-stagen innåt centrum på bilen. Wattlänken vrids då medurs sett bakifrån. Och precis tvärt om vid nedåtrörelse. Tack för de fina kommentarerna!! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Man kan ju inte säga annat än att det kommer bli hysteriskt kul att följa denna tråd. Började läsa idag och har blivit ohyggligt inspirerad.
Sitter och funderar på ifall detta är något jag skulle våra mig på nu när jag är i Kina några år och inte har mycket annat att göra på fritiden... problemet är väl att jag är total rookie på bilbyggande, men finns bara tid och tålamod så antar jag att man kan lära sig... Lycka till i fortsättningen! _________________ David Axelsson Audi Clubsport A4 racingprojekt. |
||
Upptäckte den här tråden idag!
oerhört grymt! Som många andra blev man ju oerhört inspirerad, 356:an är ju så snygg! Riktigt imponerande arbete så långt! Känns som att det tilltänkta drömprojektet får byta form, från 914 till 356, fortfarande med modern japansk boxer fyra. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||
Håller med föregående talare! otroligt fint! Detta är mitt drömprojekt, kommer ni att sälja karosser tro? Hade jag fått önska hade det varit en annan motor bara, tex en Porsche 3,6 med PMo gasare kanske.
_________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Då var det dags för en liten uppdatering (är väl verkligen på tiden).
Status är att det nästan är dags för SFRo1. Det stora som jag saknar är stötdämpare/fjädrar samt att jag ska bygga en batterihylla... Så här ser det ut nu iallafall: Chassit i helhet. Rör för att fästa 4-punktsbälte. Den ringformade svetsen ovanför tillhör den övre fästpunkten till 3-punktsbältet. Styrarmsförlängare. Pedaler. Tankinfästning. Består av ett bockat plattjärn som jag spänner ner tanken med. Skyddad med gummi så klart! Bakre bromsok med inbyggd handbroms. Vajerlänkaget till handbromsen i "kardan"-tunneln. (bara en av vajrarna vid fototillfället...) Handbromsspaken på plats. Generatorn från en Toyota Corolla på plats. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Dubbelpost.
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Spindlar/hubbar kommer från www.mnrltd.co.uk Nedre spindellederna är från Ford Cortina (övre spindellederna är styrleder från Ford Transit) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Jag antar att det är kylvattenrören man ser på bilden med handbromsvajern. Jag avråder (av komfortskäl) från att dra vattenrören genom kupén. De borde ligga öppet under golvet och inte inkapslade i en "burk" vars huvudsakliga värmeavgivning sker mot kupeluften.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
hmm... Känns jobbigt att ändra på nu men du har säkert en poäng i det du skriver. Tanken är att lägga en aluplåt ovanpå för att isolera rören från resten av kardantunneln. Om man isolerar den plåten med något skummaterial så borde det bli rätt bra ändå. Jag tänkte lägga skummaterialet nedåt för att få extra fixering av rören. Jag chansar iallafall på det... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Min bedömning är att om det skall göra någon skillnad så får man fylla hela tunneln till brädden med isolering. Alternativet att göra en blindbotten ovanför rören och leda fartvind förbi rören känns inte så lockande av rost-skäl.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Isoleringsförmågan avgörs i huvudsak av hur mycket luft man kan innesluta i isoleringsmaterialet. Titta på hur exempelvis varmvattenrör i bostadshus isoleras, 100-150 mm ytterdiameter på isoleringen av ett ca 25 mm rör.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27 >> 27 besök idag (358378 totalt) |