Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
27 besök idag (358378 totalt)
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Respect, quit your day time job.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Har nu tagit lite bilder:
















_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Ser trevligt ut staffan, kul att det går framåt.

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Grymt! Återigen känns det som finns fler timmar per dygn i vissa garage... thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Jag måste bara fråga. Hur funkar din wattlänk, när jag tittar på bilden så får jag det bara till att den motarbetar rörelsen i höjdled, (nu är jag iofs trött)

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Vackert! thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Nikel skrev:
Jag måste bara fråga. Hur funkar din wattlänk, när jag tittar på bilden så får jag det bara till att den motarbetar rörelsen i höjdled, (nu är jag iofs trött)


ehh... som alla andra antar jag Den rör sig iallafall fint. Nu när man klämt och känt på den så inser man att det måste varit en klurig kille den där "Watt"

Höjer man bakaxeln så trycker båda watt-stagen innåt centrum på bilen. Wattlänken vrids då medurs sett bakifrån. Och precis tvärt om vid nedåtrörelse.

Tack för de fina kommentarerna!! thumbs up

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Man kan ju inte säga annat än att det kommer bli hysteriskt kul att följa denna tråd. Började läsa idag och har blivit ohyggligt inspirerad.

Sitter och funderar på ifall detta är något jag skulle våra mig på nu när jag är i Kina några år och inte har mycket annat att göra på fritiden... problemet är väl att jag är total rookie på bilbyggande, men finns bara tid och tålamod så antar jag att man kan lära sig...

Lycka till i fortsättningen!

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Hallo staffan

Finns det ingen uppdateringa att ge oss

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Upptäckte den här tråden idag!

oerhört grymt! Som många andra blev man ju oerhört inspirerad, 356:an är ju så snygg! Riktigt imponerande arbete så långt!

Känns som att det tilltänkta drömprojektet får byta form, från 914 till 356, fortfarande med modern japansk boxer fyra.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Håller med föregående talare! otroligt fint! Detta är mitt drömprojekt, kommer ni att sälja karosser tro? Hade jag fått önska hade det varit en annan motor bara, tex en Porsche 3,6 med PMo gasare kanske.

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Då var det dags för en liten uppdatering (är väl verkligen på tiden).

Status är att det nästan är dags för SFRo1. Det stora som jag saknar är stötdämpare/fjädrar samt att jag ska bygga en batterihylla...

Så här ser det ut nu iallafall:
Chassit i helhet.


Rör för att fästa 4-punktsbälte. Den ringformade svetsen ovanför tillhör den övre fästpunkten till 3-punktsbältet.


Styrarmsförlängare.


Pedaler.


Tankinfästning. Består av ett bockat plattjärn som jag spänner ner tanken med. Skyddad med gummi så klart!


Bakre bromsok med inbyggd handbroms.


Vajerlänkaget till handbromsen i "kardan"-tunneln. (bara en av vajrarna vid fototillfället...)


Handbromsspaken på plats.


Generatorn från en Toyota Corolla på plats.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



vad är det för spindlar/hubbar du använder fram? likaså nedre spindelled?

_________________
peter johansson
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
p. johansson skrev:
vad är det för spindlar/hubbar du använder fram? likaså nedre spindelled?


Spindlar/hubbar kommer från www.mnrltd.co.uk
Nedre spindellederna är från Ford Cortina (övre spindellederna är styrleder från Ford Transit)

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Snyggt som vanligt! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag antar att det är kylvattenrören man ser på bilden med handbromsvajern. Jag avråder (av komfortskäl) från att dra vattenrören genom kupén. De borde ligga öppet under golvet och inte inkapslade i en "burk" vars huvudsakliga värmeavgivning sker mot kupeluften.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Guson skrev:
Jag antar att det är kylvattenrören man ser på bilden med handbromsvajern. Jag avråder (av komfortskäl) från att dra vattenrören genom kupén. De borde ligga öppet under golvet och inte inkapslade i en "burk" vars huvudsakliga värmeavgivning sker mot kupeluften.

Guson


hmm... Känns jobbigt att ändra på nu men du har säkert en poäng i det du skriver. Tanken är att lägga en aluplåt ovanpå för att isolera rören från resten av kardantunneln. Om man isolerar den plåten med något skummaterial så borde det bli rätt bra ändå. Jag tänkte lägga skummaterialet nedåt för att få extra fixering av rören. Jag chansar iallafall på det...

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Min bedömning är att om det skall göra någon skillnad så får man fylla hela tunneln till brädden med isolering. Alternativet att göra en blindbotten ovanför rören och leda fartvind förbi rören känns inte så lockande av rost-skäl.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



skulle det inte gå att linda rören med nått liknade avgasbandage eller
nått liknande för att minska eventuellt problem med uppvärmninga av cupén

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Isoleringsförmågan avgörs i huvudsak av hur mycket luft man kan innesluta i isoleringsmaterialet. Titta på hur exempelvis varmvattenrör i bostadshus isoleras, 100-150 mm ytterdiameter på isoleringen av ett ca 25 mm rör.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
27 besök idag (358378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande