Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Schysst fotarbete...
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9224 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Schysst fotarbete. thumbs up
http://www.teamsmr.com/movies/Footbox%20Small.wmv
Hittade länken på CornerCarvers.

Så där gör vi väl allihop tå-hälar och dubbeltrampar..., eller fuskar ni och bara varvmatchar eller växlar ner helt utan tjafs?

Var är det för bil förresten?

_________________

Rice and shine
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Hmm, varför tå-hälar man???

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Galne skrev:
Hmm, varför tå-hälar man???


För att inte slita så mycket på synkringarna i lådan samt för att inte rumpan ska börja steppa ut när man bromsar och växlar ner fort inför en kurva. Har jag fått berättat för mig iaf . Kollar man på ett japanskt bilprogram såsom Best Motoring eller Hot Version så ser man att det knappt är någon som INTE "heel'n toe'ar" som det heter.

/Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Jag har provat, och fattar inte hur de gör. Jag når inte gasen! (med 42-or i skostolek), och når jag gasen, så känns det som risken är stor att man ramlar av bromsen.. Och sen tappar jag allt vad bromskänsla heter.. såå.. hur fasiken bär de/ni sig åt?!

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jon80 skrev:
Jag har provat, och fattar inte hur de gör. Jag når inte gasen! (med 42-or i skostolek), och når jag gasen, så känns det som risken är stor att man ramlar av bromsen.. Och sen tappar jag allt vad bromskänsla heter.. såå.. hur fasiken bär de/ni sig åt?!


Det är inget svårt alls...... när man tränat till sig känslan

dvs som att lära sig cykla, skitsvårt i början men sen sitter det där helt enkelt....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Dubbeltrampa behövs inte..
Men varvtalsmatchar gör man ju, dock inte med hälen utan med fotbladet... Praktiseras dock mest med bruksbilen..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
Jon80 skrev:
Jag har provat, och fattar inte hur de gör. Jag når inte gasen! (med 42-or i skostolek), och når jag gasen, så känns det som risken är stor att man ramlar av bromsen.. Och sen tappar jag allt vad bromskänsla heter.. såå.. hur fasiken bär de/ni sig åt?!


Det är inget svårt alls...... när man tränat till sig känslan

dvs som att lära sig cykla, skitsvårt i början men sen sitter det där helt enkelt....


Sen ska vi väl vara så ärliga att säga att 99% av alla bilar inte har optimal pedalgeometri för denna övning, iaf inte om man är nybörjare. På samtliga bayerska bilar jag haft funkar det dock sjukligt bra. thumbs up

Sen detdär ngn sa om att minska slitaget på synkringarna...det kan vi skippa för på banan är det av sekundärt intresse och riktiga bilar har inte synkringar och där är det ännu viktigare att få allt detta rätt.
Har man stum kopplingslamell osv måste man få till det för att som du säger inte få elaka motorbromsningar/kast.

Fast sen kan man kolla hur det går till i enklare serier typ Grp.N där man åker med snudd standarddelar i lådorna...där finns det fina exempel på fall där sånnahär fina teoretiska resonemang brutalt lägs åt sidan bara för det tar för lång tid...och lådorna för långsamma. Pang i med önskad växel i rätt skede och hoppa över en eller två om du måste. Finlir, nope...men ibland går det fortare. Typ så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Håller med Andreas, det där med synkringarna är väl bara nånting som hänger kvar sen gammalt.
Förövrigt så frågade jag Richard Göransson på en banträff förra året om han använde sig av heel n toe och det gjorde han lite förvånande (för mig iaf) inte, utan där var det motorbroms som gällde. Men som sagt, på Best Motoring osv så används det flitigt. Det ser tufft ut och låter bra där iaf .

/Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Det där är sjukt kul att köra på pruttiknallbangbangbil och på bilar utan bra tomgång

Faktiskt så att det nästan är ett måste att göra så på RWD bilar när man kör lite hårdare än normalt

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Lidström skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Jon80 skrev:
Jag har provat, och fattar inte hur de gör. Jag når inte gasen! (med 42-or i skostolek), och når jag gasen, så känns det som risken är stor att man ramlar av bromsen.. Och sen tappar jag allt vad bromskänsla heter.. såå.. hur fasiken bär de/ni sig åt?!


Det är inget svårt alls...... när man tränat till sig känslan

dvs som att lära sig cykla, skitsvårt i början men sen sitter det där helt enkelt....


Sen ska vi väl vara så ärliga att säga att 99% av alla bilar inte har optimal pedalgeometri för denna övning, iaf inte om man är nybörjare. På samtliga bayerska bilar jag haft funkar det dock sjukligt bra. thumbs up

Sen detdär ngn sa om att minska slitaget på synkringarna...det kan vi skippa för på banan är det av sekundärt intresse och riktiga bilar har inte synkringar och där är det ännu viktigare att få allt detta rätt.
Har man stum kopplingslamell osv måste man få till det för att som du säger inte få elaka motorbromsningar/kast.

Fast sen kan man kolla hur det går till i enklare serier typ Grp.N där man åker med snudd standarddelar i lådorna...där finns det fina exempel på fall där sånnahär fina teoretiska resonemang brutalt lägs åt sidan bara för det tar för lång tid...och lådorna för långsamma. Pang i med önskad växel i rätt skede och hoppa över en eller två om du måste. Finlir, nope...men ibland går det fortare. Typ så...


Det är iofs helt rätt..... för jag har aldrig toe-heel när jag tävlingskört..... det gör jag bara när jag kör scania -67 däremot vänsterbroms används flitigt när man kör 4wd och Fwd och emellanåt även i Rwd.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Klart jag har rätt Fredrik...

Dieselsaaben är iofs sjukt rapp för att vara en diesel...men nja, den svarar inte riktigt på denna medicin.
Men den BM T600 jag hade i lumpen var det tvunget på, ink dubbeltramp, vid nerväxling i fart. man lyckades 1 gång av 100 typ. Skrapfritt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Arne skrev:
Dubbeltrampa behövs inte..


Jasså du...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Lars Falk skrev:

Var är det för bil förresten?

Låter som en subaru tycker jag...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Ser ut som när jag kör:), man blir ju så illa tvungen när synkringarna är som dom är. Jag hältåar nästan alltid när jag kör min bil, äaven på gatan bara av vana. Tillslut så sitter det ganska bra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
Arne skrev:
Dubbeltrampa behövs inte..


Jasså du...


Jag väljer att inte säga det uppenbara i denna fråga...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bernard
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 64



Megablade skrev:
Lars Falk skrev:

Var är det för bil förresten?

Låter som en subaru tycker jag...


...och så hade han ju Subaru broderat längs hela ärmen...

Denna fråga har stötts och blötts i alla år och jag har själv varit motståndare till nödvändigheten av "tåhäl" tidigare. Dock har jag och flera flera meriterade racingkollegor ändrat ståndpunkt radikalt allteftersom erfarenhet och ren nödvändighet tagit vid. Inte minst slits växellådan, drivaxlar och motor (hela drivlinan!) radikalt mer om man struntar i det, åtminstone är det min erfarenhet från Porscheracing (GT3 Cup, GT3 RSR).

Som en liten anektot kan jag berätta att mina Pumor i Puma Racing fick bakläxa både av vår coach Alx Danielsson och vår teamchef Anders Levin pga bristande "tåhälande". Båda ansåg det vara rent nödvändigt, både av tidsskäl racingmässigt och av mekaniska förslitningsskäl. I långlopp, som vi körde, finns inga alternativ. I sprint race, som Göransson körde i STCC, har långsiktig hållbarhet inte samma betydelse.

om man sedan använder fotbladet (varför högra racingskon har förstärkt utsida) eller just tå häl är oviktigt, så länge effekten blir densamma. Själv gör jag precis som killen i filmen, Bernard använder fotbladet...

Ulli (som svarar från Bernards dator)

_________________
Bernard Löhr
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Tycker att just den här föraren kunde använt vänsterfoten vid ett par tillfällen att bromsa med oxå.
Det blir ju ungefär samma sak, inte för att få effekten att få ut rumpan i kurvorna utan att helt enkelt vinna tid och attack när kurvan lider mot sitt slut.

Det känns som att bilen är "mer på språng" om man gör så.

Den uppfattningen har iallafall jag fått.


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



MaZ skrev:
Arne skrev:
Dubbeltrampa behövs inte..


Jasså du...


Mina synkringar gör jobbet mycket snabbare än att jag skall:
1. trycka ner kopplingen
2. lägga växeln i friläge
3. gasa till rätt varvtal
4. släppa upp kopplingen
5. trycka ner kopplingen
6. lägga i nya växeln
7. släppa upp kopplingen

Vem gör allt detta på mindre än 1sek?
därför varvtalsmatchar jag bara..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Arne skrev:
MaZ skrev:
Arne skrev:
Dubbeltrampa behövs inte..


Jasså du...


Mina synkringar gör jobbet mycket snabbare än att jag skall:
1. trycka ner kopplingen
2. lägga växeln i friläge
3. gasa till rätt varvtal
4. släppa upp kopplingen
5. trycka ner kopplingen
6. lägga i nya växeln
7. släppa upp kopplingen

Vem gör allt detta på mindre än 1sek?
därför varvtalsmatchar jag bara..


Menar du på allvar att du aldrig bromsar mer än en sekund?
Jag skall mäta hur lång tid det tar för mig på en filmsekvens och återkomma i frågan, tror inte det tar mycket mer än en sekund dock.
Jag gör dom ju i lite annan ordning dock, 1 2 4 3 5 6 7, och man kan ju överlappa lite, man måste ju inte vänta mellan stegen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag skrev fel ordning naturligtvis.. #3 och #4 skall byta plats.

Jo, klart man bromsar under upp emot 3-4sek ibland. Men skall man gå ner kanske 3 växlar innan kurvan så blir ju tiden per växling ändå under 1 sek.
Skulle det vara så att du hoppar över växlar under nerväxlingen så måste du ju ändå göra "mellankopplandet" bara tiondelen innan du lägger i den slutgiltiga växeln. Annars stämmer ju inte varvtalen på axlarna i lådan pga av att du bromsat efter att du mellankopplat.. Och då förlorar du den eventuella fördelen med dubbeltramp.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Här är en "instruktionsvideo" från USA ang bla doubleclutching; http://video.google.com/videoplay?docid=4002588575741675515&q=double+clutching

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Schysst fotarbete...
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande