Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 745 -90 Drifting projekt
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (11878 totalt)
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Projektet under full gång, målet var från början en massa effekt och bra 402m tider, därav det (förhoppningsvis) välldigt skottsäktra blocket.
Men har nu mera inriktat mig på drifting eftersom det är fruktansvärt mycket roligare.


Mera info och specifikationer finns på http://drive.to/dannej


Underdel: B230FK, B23vev (smidd&lätt&strokad) med 84,8mm slag (2505cc), SPM H-profil smidda stål stakar, Wiseco 97mm smidda kolvar, balanserat, viktjusterat, oringat, till hälften betongfyllda vattenkanaler, stiftat, kamremsdrev i stål, alu remhjul, extra skvalpplåt i tråget, oljekylda kolvar, toppdeckat,

Topp: Byggd av Claes Eriksson, CMS Racing, 405, 46/40 ventiler, dubbla fjädrar, aluminium brickor, Enem K13 kam 112° 12,5mm lyft, 285-295 duration. Ställbart kamdrev, 29mm bred kamrem

Styrsystem: Haltech E6K sprut och tändning, bredbandslambda och avgastemp

Övrigt: KKK K27 (Holset Hx55 på strippen), egensnickrat extractorgrenrör Puls-splitt, dubbla separata 44mm wastegates, Separata 45mm spjällhus, Kompressionsförhållande ? 8,3:1, , Iveco lastbils Intercooler, 19 raders oljekylare med fläkt, dubbla vattenkylare (ihopsvetsade)

Drivlina: Sachs 200mm 2 skivig sinter (1000-1100nm), egentillverkat stålsvänghjul, Getrag 280 (M5 3,8 ), slavcylinder från Saab 9000, förstärkt bakvagnsuppfästning, AGA Diff (Tillfälligt)

Kaross: Vita blinkers, classic bakljus, 960 handtag, 960 bakrutetorkare, takvinge, Volvos special kjolpaket, sänkningssats, tonat




Bilen en 745 Turbo -90, med volvos kjolpaket osv...



Motorn ur, Rensoning sv skräp påbörjat



Allt som ska modifieras är borta



Grenrörsmall



Grenröret färdig punktat



Grenröret färdig punktat



Grenröret klart med färg samt wastegateuttag



Bränsleslangar dragna



Bränsle till cachetank och pumpar



Cachetanken under uppbyggnad, temp samt tryckmätare



Rensad undertill



Förstärkt länkarm bak



Förstärkt länkarmsstag bak



På plats



oljekylare med fläkt (tillfällig uppfästning)



Toppen med Enem kam 12,5lyft 295grader



Toppen 405 med 46/40, alu brickor, dubbla fjädrar m.m



Toppen igen



B230 Block till hälften betongfyllt, borrat till 97mm, oringat



SPM stake med Wiseco kolv



Sachs 200mm 2 skivig koppling



Mätarpanel



Haltech E6K



Spridare 788cc



Bredare kamrem med justerbat drev samt ståldrev vid veven



KKK K27 på plats



Holset Hx55 på plats, endast för strippen



Holset igen



2 aggregat av olika storlek :lol:



Getrag 280 från M5 3,8



Separata 45mm spjällhus från M3 E30 under ombyggnad



Matchportat invändigt



Mura med svets :lol:



Stämmer inte alls mot volvotoppen , bmw är inte ycket för bolt-on tydligen :lol:



Men det passar till slut, bara sista finichen kvar



Lite uppdateringar, äntligen är svänghjulet klart, sista delen som fattades!

Svänghjlet innan svarvning :lol:












och kompressorhuset är pulverlackat






Lite nytt





Lite nytt

Mycket färg och mycket kontrast









Fegt att trimma bromsarna egentligen



Egentillverkad kylare



Värmeväxlare (olja/vatten) för snabbare varmkörning



Avgasbandaget monteras, man kanske borde ha varit med på syslöjden lite mera :lol:



Färdigt



Kylaren på plats, fläkten mellan kylaren och ICn



Fuelrailen klar



Fuelrailen igen



Volvo sprängkåpan avkapad och påskruvad på ett motorblock



Centrerings verktyg skruvas i lådan samt ramlager



Hydraliskt uttrampningslager utan armar



Motorn klar för att stoppas i







Här kommer lite uppdateringar, går lite segt för tillfället eftersom jag håller på med min vinterbil vid sidan om


Motorn på plats permanent



Svänghjul och koppling likaså



Växellåds ombyggnaden



Växellådan på plats



Växellådan igen



Kardan, stödlager och hardyskiva på plats



Kraftigare hardyskiva från BMW M5 3,8l, samt 12-9 maskinbult



Bakvagnen



Insuget glasblästrat



Insug och spjällhusen nerplockade för pulverlackering samt elförzinkning



Runners från spjället



Runners från toppen



Spjällhusen pulverlackerade



Motorrummet



Hx40:n ombyggd till V-bands fläns



Färdig



Hx40 matchportad invändigt



ombyggt termostatblock för att passa ihop med värmeväxlaren och oljekylaren
&nbsp


Termostat till oljekylar fläkten samt temperaturgivare till tempmätare



Uppdateringar i garaget, brorsans nyköpta bil



530hk och 714nm vilar sig i väntan på bättre väglag



Kompressor huset tillsnyggat i inloppet



Wastegate-ventilen och huset bortkapat



Lämpliga gjut järns bitar utkapade, i detta fallet från en B20 kamaxel



Efter 3 timmars svetsning ser det ut såhär, färdigt för att svarvas till igen



Resultatet, med en liten fläns så det blir tätt utan packning



Lite rostfria rördelar inhandlat till avgassystemet 3,5" (89mm)



Downpipen klar



Turbon på plats



oljekylaren på plats



Kopplingsplint



12V motorvärmare (4st glödstift)



Vattenventiler, den vänstra är ombyggd för att ha motsatt verkan mot original,
på detta sättet får jag alltid cirkulation på vattnet



Elektrisk Cirkulationspump



Ritning och beskrivning på olja och Vattensystemet



Främre biten av avgassystemet med "Katalysator"



Separat avgassystem till wastegatarna



Värmeväxlare och motorvärmare på plats



Ytterligare förstärkning av bakvagnsbryggan



Mätarpanel nästan klar



Spjällhusen ihopmonterade efter pulverlack och el-förzinkning



Spjällhusen igen



Plenumets stavfel korrigerat och pulverlackat




Turbon också pulverlackad




Magnet i oljepluggen




Backventil till vevhusventilationen ombyggd för minimalt öppningstryck




Vevhusventilatioen dragen




Vevhusventilationen indragen i avgassystemet, förhoppningsvis så kommer
avgaserna att ge självdrag i vevhuset



Downpipen lindad i bandage




Wastegate downpipen klar, fattas bara avgasbandage




Ändröret av diskret modell




Lite elektricitet installation till bränslepumparna



Mycket kablar blir det, blev faktiskt rätt på första försöket



Kablar och kontakter till alla knappar och lysdioder



Kontaktstycke till givarna till alla mätarna i panelen



Förpump nr2 monterad



Resten av bränslesystemet



Högtryckspumparna är ganska tysta, så dom får vara i bagaget



Färdigmonterat



Snyggare ventilkåpa till 405 toppen




En hel del rör och avgasbandage har det gått åt




Diskret sidepipe från wastegatarna



Grenröret borta igen, tändkablar och tändspole på plats



Uppenbarligen oanvända avgaskanaler



En större turbo inköpt ifall hx40:n inte skulle bli bar, 66mm impeller och 65mm avgasturbin jämfört mot hx40:ns 57/64 borde fungera fint



Lite mera knappar och grejer monterat



Bakvagnen börjar bli klar



Nya gradering och märkning




Nolljustering av kamaxeln med indikatorklocka




Anslutning för mätning av avgastemp samt avgasmottryck




En extra uppsättning MK18 8,5" inhandlat, för att slippa
använda olika fälgar när man kör drifting



Röret till avgasmottrycks mätaren




Bakaxeln färdig




Framvagnen färdig




Spjällhusen syncade




Gas reglaget har utväxling, så det här är halvgas på pedalen.
Det här kommer antagligen bli trevligt särskilt på en överladdad motor,
finkänsligt i början, sen öppnar spjällen snabbt sista biten



Här kommer lite uppdateringar, det går ganska långsamt framåt nu eftersom jag håller på att flytta, göra i ordning hus, tomt samt bygga garage/verkstad, och sätta ihop en vinterbil måste jag med göra. Men bilen blir klar nångång i vinter, så hela sommaren ska ägnas åt att köra för ovanlighetens skull.


Dubbla krängningshämmare



Krängningshämmarna igen



Panhard staget kortat och färdigt med Powerflex bussningar



Snart dags att börja lägga i kabelhärvan till sprutet



Jaha då börjar det hända lite här igen, hus, garage och all annan skit nerlagt på obestämd tid, ska köra i sommar :lol:

Styrboxen diskret monterad



Kabelhärvan påbörjad och sorterad



Kabehhärvan i motorrummet klar, alla kontakter färdiglödade



Batteriet (100A Torrbatteri) monterat i baljan bak



Locket modifierat och huvudströmbrytare monterad



Bagageutrymmet andra sidan



Vattenkylningen ombyggd med rör p.g.a eventuella värmeproblem.



Kylfläns tillverkad till tändmodulen, färdig för montering



Hela tändnings systemet klar med kabelstam

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Ja, vad säger man? FETT VÄRRE!
Jag pysslar med småpotatis i jämförelse

Har nog snackat med dig nån gång för länge sedan, då jag bodde i Karlsham, om weberförgasare.
Hoppas Volvon driftar loss rejält, men det är väl inget man behöver tvivla på antar jag?

Tummen thumbs up för bygget!

Mvh M
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
skrev:
Ja, vad säger man? FETT VÄRRE!
Jag pysslar med småpotatis i jämförelse

Har nog snackat med dig nån gång för länge sedan, då jag bodde i Karlsham, om weberförgasare.
Hoppas Volvon driftar loss rejält, men det är väl inget man behöver tvivla på antar jag?

Tummen thumbs up för bygget!

Mvh M


Tjena, ja det stämmer nog det, känner igen efternamnet, hehe.

Jo det ska nog gå att frambringa lite däckrök, går inte det så får jag bygga om vad som nu kan tänkas blivit fel

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Väldigt imponerande nivå på det bygget! thumbs up

Hoppas man får se bilen in action.

_________________
William Ekström
Citera
M635forever
Huddinge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 96



Riktigt seriöst bygge!
Ska bli kul om man får se den i sommar.

_________________
Patrik Jansson
M635Csi -84
http://www.garaget.org/?car=72052
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ja, det blir nog mycket motor i alla fall.

Varför drar man ut "avgasrör" från wastegaten?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Claes Haglund skrev:

Varför drar man ut "avgasrör" från wastegaten?


För ljudets skull

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



dannej skrev:
Claes Haglund skrev:

Varför drar man ut "avgasrör" från wastegaten?


För ljudets skull


och för minskat mottryck i avgassystemet.

_________________
Anders Hansson
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100



fyfan villket jobb du har lagt ner bara hoppas att det går bra för dig

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



imponerande!!! thumbs up hoppas man får se den på drift i sommar
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
streetrace_88 skrev:
fyfan villket jobb du har lagt ner bara hoppas att det går bra för dig


Ja, en och annan stund har det gått åt, när man tittar tillbaka på allt jobb såhär så är det nästan så man idiotförklarar sig själv

Men varje liten detalj man gör spelar ju in på helheten, speciellt när man ska köra bilen själv.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Vilket hantverk

och en kombi dessutom thumbs up

Jag älskar den detaljen:
dannej skrev:
Vevhusventilationen indragen i avgassystemet, förhoppningsvis så kommer
avgaserna att ge självdrag i vevhuset

Det kommer förhoppningsvis flames ur slutröret

Sen undrar jag över betonfylld block, hur går det till ? Jag antar det är för styvheten, men vad fyller man ?

_________________
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



oje skrev:
Sen undrar jag över betonfylld block, hur går det till ? Jag antar det är för styvheten, men vad fyller man ?

Man fyller vattenkanalerna och kör kylning endast genom toppen, alternativt toppen och lite i överkant av blocket. Minskar svikt som du antog.

_________________
Conny Uppvall
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
C Upp skrev:
oje skrev:
Sen undrar jag över betonfylld block, hur går det till ? Jag antar det är för styvheten, men vad fyller man ?

Man fyller vattenkanalerna och kör kylning endast genom toppen, alternativt toppen och lite i överkant av blocket. Minskar svikt som du antog.


I mitt fall är lite mer än halva blocket betongfyllt, jag ville inte risktera kylproblem, men eftersom kolvarna kyls av oljesprut underifrån på dessa block så tror jag inte det ska bli problem.
Samt att jag har även byggt om kylsystemet så varmvattnet går ut ur toppen både i fram och bakkant, inte bara där fram som det är på nästan alla motorer annars.

Det man förstärker på detta sättet är cylinderfoderna. Vid kraftig överladdning får man välldigt höga cylindertryck, vilket gör att föderna sviktar vid varje kolvslag, när foderna sviktar så ändrar dom form när kolven passerar vilket innebär att kolvringarna inte tätat och man förlorar effekt, sviktar det sen för mycket så spricker givetvis foderna till slut, och det blir ganska dyrt när man inte har några originalprylar kvar i motorn

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Tack ! Då har man lärt sig nåt nytt

_________________
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



verkligen imponerad över ditt jobb med bilen! grymt är det enda jag kan komma på att säga!!

jag kanske missat det i tråden, men vad för effekt siktar du på med "lilla" turbon när du skall drifta? och samma fråga med stor turbon? du kanske bänkar bilen innan du gissar... isf, när kan det tänkas hända?

_________________
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
overdrift-johan skrev:
verkligen imponerad över ditt jobb med bilen! grymt är det enda jag kan komma på att säga!!

jag kanske missat det i tråden, men vad för effekt siktar du på med "lilla" turbon när du skall drifta? och samma fråga med stor turbon? du kanske bänkar bilen innan du gissar... isf, när kan det tänkas hända?


Planerna ha ändrats lite allt efter byggets gång, nu använder jag ett mellanting, en Hx40 till alltihop. Och den ska räcka till 570-600hk, så jag skulle tro att effekten hamnar runt 550hk i slutändan och nånstans mellan 700-800nm

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Imponerat kul bygge och alla dessa egen tillverkade delar de gillas thumbs up
Citera
Kimad
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 55



Sjuuuuuk Volvo! Hoppas, hoppas, hoppas man får se den på bredsladd någongång
Lycka till som fan!

_________________
Kim Dorén
Oldschool baby!
Cortina -65
Escort -75
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Lite styrförmåga inhandlat, Toyo Proxes R888 235x40x17

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32





impressive work ! thumbs up

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 745 -90 Drifting projekt
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (11878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande