Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6560 totalt) |
Volvo har beslutat att sluta hyra ut Parkbanan till körningar från och med 2008 pga av risk för ansvar om nåt händer. Det är helt deras beslut och med tanke på den uppsatta Mobilmasten så hade iaf jag lite funderingar över hur de normala avåkningarna skulle hanterats med stagvire ivägen (seven+stagvire=ingen hit).
Inom SVKG pågår efterforskningar över andra möjligheter att köra rattmuffen cup 2008. Att hyra ena röret i Tingstadstunneln eller Avenyn med vändning på Götaplatsen är två uppslag, men jag hoppas att det kommer mer genomförbara förslag så småningom (1h radie från gbg är vad vi tittar på). Vi får passa på att njuta av minnena från de fyra år av problemfri körning som skett ute på Arendal. För egen del har det blivit 23 sprints med SVKG plus några uppvisningskörningar med några andra klubbar. Tävlingsformen och banan har fungerat finfint för körträning (eftersom det inte finns så stora marginaler när asfalten är 3,5m bred). Man kan ju ta det som exempel om man skulle vinna storvinsten och vilja anlägga en sprintanläggning på egen hand. Fyra år kan kännas som en lång tid men det är bara en liten parantes, om än en väldigt skoj och trevlig parantes ![]() |
||||
![]() Men nog tusan har man haft roligt där! ![]() ![]() ![]() Hoppas det hittas ett nytt ställe att spaka på, jag lär återkomma som gäst! ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Vårgårda Flygfält. mailsvar ang 2007: Kontaktperson för fältet är Niclas Grill, telefon 0733-618115. Har pratat med honom och det är svårt att få tider där under sommaren eftersom dom kör fallskärmshoppning varje dag. De veckor som det ev finns möjliget är midsommarveckan och vecka 28-29. Efter vecka 33 kommer dom bara att använda fältet på helger, dvs alla vardagar är lediga. Senare fram i höst går det även att hyra på helgerna. Finns inga direkta bullerkrav mm, men grannarna har klagat en del, så sunt förnuft gäller. Asfalten på fältet ska bitvis vara relativt dålig och hyr man fältet är man tvungen att se till så att det är rensopat efteråt från bla sten, asfaltsrester mm. Möjlighet till att hyra in en sopbil finns. Fältet är 900m långt, banbredden visste han inte, men gissade på ca 15-20m, men enligt flygfotot ser det snarare ut att vara ca 25-28m brett. Finns en hangarplatta som gissningsvis är ca 80x50m. Kostar 4000:- för att hyra fältet en hel dag och då har man det själv och all flygning är avlyst. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tråkigt
![]() ![]() Uppslag - Säve - Har Volvo någon prov-bana på Torslanda - Team 13 go-kart banan ( kanske inte går längre) - Piren/Frihamnen där STCC skall köra _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Kan nog bli svårt att komma in på Volvo även om de har provbanor i Torslanda enligt flygfoton. Finns ju halkbana i närheten av Säve men jag vet inte om det är något som är lämpligt för liknande aktiviteter som på Parkbanan. Ale-ring borde vara lika bred som Team 13:s bana också. Finns det några delar av gamla flygfältet i Torslanda som går använda? _________________ /David Söderblom |
||||
Ramberget Hillclimb!!
![]() Det har ju tydligen körts skateboardtävlingar där så det borde väl gå att få dit ett litet motorsportevent också? För er som inte varit där kan man åka HD runt berget i denna länken med start 3.25. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
![]() Undrar vem som ger tillstånd (Kör nån "miljöbil" så vi kan blidka Göran Johansson?)? |
||||
Vi kan ju försöka övertala koenigsegg att ta dit sin flowepowermaskin o lufta den lite ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||
Nej, vad tråkigt...
![]() ![]() Parkbanan blir nog svår att ersätta, man får vara glad för att man har fått vara delaktig! Tack till alla som har varit med och arrangerat, med Niklas i spetsen! ![]() Bara att bita ihop och försöka hitta en annan lösning... Volvo har en testbana som jag dessutom tror att SVKG har hyrt/lånat någon gång tidigare? Men jag tror det blir svårt med sekretess m.m. Används dessutom även på helger ibland, med kort varsel. Team 13 hade ju varit kul, även där har vi ju varit tidigare... Ale Ring skulle väl läggas ner eller blandar jag ihop det nu? Säve har utrymme, frågan är om det går att hyra. Stora Holm har jag missat? Info? om jag har förstått det hela rätt så ska STCC banan vara relativt permanent och användas för en del aktiviteter även när det inte tävlas där? Kan ju vara värt att kolla upp... Det har ju körts en del Blackrace (eller vad det nu heter) där nere tidigare. Men risken finns ju att hyran tiodubblas eller liknande... ![]() Utöver detta ska tydligen Falkenberg dra ner på sina onsdagsträningar, får hoppas de tänker om... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Det har varit roliga tider på Parkbanan måste jag säga, på något sätt så var nivån lagom där på ett sätt, det blev ett socialt evenemang med när man körde en i taget på en bana som även gav fin utsikt.
Hoppas ni hittar någon bra plats som ersättning ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Appropå det är bilden i din signatur tagen på parkbanan? _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Ale ring skulle läggas ner men har varit igång hela sommaren. Så jag hoppas att den ska va kvar.
![]() Värt att kolla, kanske. Inte lika fin utsikt som parkbanan, men det blir nog svårt att slå. ![]() |
||||
Jajjemen, stämmer bra det. Har någon mer här: http://figgz.mine.nu/kadett/050821/ _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
om inte jag har förstått det helt fel, så blir tyvärr Ale Ring ett upplag för det pågående vägbygget BanaVäg i Väst, så det är nog tyvärr slut där, men är dock inte helt säker
![]() Inne på Volvo i Torslanda finns en testbana, dock så släpper de inte in mycket folk där, är en testbana för deras utvecklingsavdelning tror jag? som är dold från många håll. Men finns säkert fler mindre testbanor på volvos område. Denna är det jag syftar på men är nog inget man får komma in till ![]() _________________ Björn Christensson Opel Calibra -94 |
||||
När detta blir klart får man väl se men kanske 09 eller nåt (eller om de skulle passa på att låna vägbyggets material och maskiner nattetid? ![]() Edit: Men så hittar man det här: http://www.bohusracing.com/main/doku Det verkar som om de får vara kvar med aktivitet och allt hela 2008:conf: Vi har styrelsemöte imorgon kväll, då vet jag mera. Sen får vi se när det är dags att gå ut med info om vart vi ska köra, för köra ska vi! ![]() Sen har vi ju blivit lite bekväma med Parkbanan som referens, helst inga diken eller nåt hårt att slå i (för de hittar alltid nån förr eller senare). Ps. Korta ner länkarna så slipper vi enormt långa rader Ds. |
||||
Den är dock väldigt trevlig att köra på. Hade förmånen att få testa hela Jaguars modellprogram på den en hel dag för några år sen. Den är komplett med sandfållor och allt. Banan ligger innanför grindarna till själva fabriken och är inte avskiljd med något staket så de skulle behöva ha någon med som håller koll på folk hela tiden. I vilket fall så lär det bli svårt att få låna den om inte någon känner någon riktig höjdare på Volvo PV som kan tänka sig att hjälpa till. Känner ni någon? OT: Byggnaden till höger på bilden, med de underliga kvartscirklarna utanför, är bilsäkerhetscentrums krocklabb. kvartscirklarna är banor avsedda för luftkuddar. Man kan nämligen vrida en del av byggnaden 90º om man vill och den rörliga delen bärs upp av luftkuddar, precis som en svävare. Därinne har jag tillbringat ganska många timmar... Edit:skrev visst halvcirklar när jag menade kvartscirklar, Fixat nu! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Dessutom ser det ut att kunna gå rejält fort på ett varv där (tex med en välmatad 911). Den är väl ca 2km lång dessutom. Att hålla koll på folk har vi viss erfarenhet av från Parkbanan när vi krockade med barkbåtens återkomst en gång (ca 250 friströvare överallt ![]() Det blir alltid lite mycket att stå i när profilen pressas upp lite mycket. Parkbanan har varit så underbar eftersom vi kunnat hålla profilen familjärt låg. När kostnaderna och kraven ökar brukar det skojfriska samkvämet ha lite svårare att infinna sig. Ett annat sätt att formulera det är att iaf jag gärna vill ha en nivå som gör att det går att missa ganska grovt utan att hela skutan välter (tex 3 timmars försening pga punktering på arrangörsbilen tex). På Parkbanan har det inte varit några sura miner de gånger vi ställt in pga alltför mycket vatten ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6560 totalt) |