Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16 >> 49 besök senaste veckan (183898 totalt) |
Fan vad cool den är! Anonym utsida men ändå så rätt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
Tack, då har jag lyckats med mina förutsatser! _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Då var säsongen avslutad (om det inte dyker upp någon oplanerad körning innan vinterväglag råder) på Gelleråsen med STCS. Det blev lite lite körtid för min del, av diverse anledningar, men annars en bra dag med bra väder och organisation.
Mitt snabbaste varv: https://vimeo.com/140342202 Action: Foto: Ola Nortén Foto: Linus Wallman Min favorit i depån: _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Då var svänghjulet och koppling tillbaka på plats, och svänghjulet ger numera inga vibrationer!
Min kollega hjälpte mig även denna gång med svänghjulet. Först kollades hur oplant svänghjulet var - drygt 0,4 mm - det kändes ju i bilen och syntes också i svarven. Sedan planades ytan av med ca 0,6 mm. Vilket resulterade i mindre oplanhet - ca 0,1 mm. Jag monterade svänghjulet för sig själv i bilen och provstartade/-varvade. Inga vibrationer som förra gången. Provade sedan med tryckplattan i de tre olika (rotations)lägena det går att sätta, inga vibrationer. Tryckplatta, lamell, slavcylinder monterades (med lagom mycket svordomar) och till sist monterades shimsen, fortfarande inga vibrationer, men knattrande ventillyftare, troligtvis på grund av de många korta upprepade provstarterna. Samt korta upprepade "drag" på startmotorn för att komma åt skruvarna till tryckplattan, utan att oljetrycket har hunnit byggas upp. En sak till som jag gjorde innan jag monterade svänghjul och tryckplatta, var att med ett fint slippapper "dra över" alla monteringsytor (vevaxelns fläns, svänghjulets monteringsyta på baksidan och tryckplattans "fötter" mot svänghjulet) för att ta bort små grader eller repor. Vilka skulle kunna påverka hur bra ytorna ligger mot varandra och införa viss obalans om ytorna inte ligger plant mot varandra. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Igår blev första provturen för säsongen med bilen.
Förutom svänghjulet har jag gjort en del annat stort och smått under vintern, här kommer en sammanfattning. Bulan från Mittsverigebanan blottad. Även kofångarfästet blev böjt. Riktat kofångarfästet så gott det gick med hammare och handkraft, samt satt en förstärkning på utsidan. Försök att rikta bulan med självgängande skruv och en svetstång att dra med = dålig metod... ...det blev en massa fula hål istället. Att fixa detta, och även kofångarfästet, ordentligt får ingå i en framtida helrenovering, tror jag. Riktar spoilern med några spännband och en värmepistol, helt ok resultat. Färdigmonterat, kofångaren är tyvärr fortfarande lite knäckt i hörnet. Ny bromsvätska med 312°C torrkokpunkt. Nyrenoverat utbytesbromsok vänster bak, så nu ska jag väl slippa kärvande bakok i alla fall i år... "Planing" av flänsen till turbons oljeretur, som hängslen kletades tunt lager av packningssilikon på båda sidor packningen och skruvarna fick några droppar gänglåsning, samt att det också blev ny o-ring i andra änden. O-ringen på röret och sedan in i blocket, tvärtom om "går inte". Ett oljeläckage till: Tömningspluggen började läcka strax efter oljebytet inför vintervilan i höstas. Det har varit en lite pöl på golvet varje gång jag kommit till garaget. Jag bytte kopparpackningen mot en gummi-stål-dito och hällde lagom mycket gängtätning på pluggen. Ny olja hälldes i igen, och där har det varit tätt sedan dess. (Gängtätningen hjälper förmodligen inte så mycket då det sitter en gänginsats i godset, och det går knappast att räkna med att den flyter ut också utanför insatsen.) Till sist har jag även börjat på en efterlängtad sak, men den är inte klar än... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Förra helgen blev det en 30 mil "shake-down"-tur i Sörmland och runt Mälaren. Många tankar om komforthöjande detaljer att fixa i framtiden kom fram. Bilen fick också smaka på typ alla vädertyper från strålande sol till hagelstorm...
Innan hade jag dragit laddkabel och förlängningskabel för handsfree till mobilen bakom instrumentpanelen, och monterat en mobilhållare på vindrutan. Efteråt började vibrationer i bromsarna komma vid ganska moderat tryck på pedalen, typiskt skev skiva eller trasiga belägg. Jag såg inget tydligt som kunde skapa vibrationerna, men framskivorna hade en del djupa slitagespår och beläggen var lite spruckna. Nya skivor och belägg fram verkar i alla fall ha löst problemet. Sliten framskiva (men förmodligen räddningsbar) Spruckna frambelägg (RedStuff) Provar Tar-ox fram denna gång (EBC RedStuff tidigare), men jag trodde jag hade en Saab? Nya EBC-skivor fram. (Mycket snabb leverans från Maptun, beställde torsdag fm hade de innan helgen!) Mobilhållare med kablar. Förlängningskabeln för handsfree går till sidan av förarstolen vid bälteshålet i högersidan. --- Min hemsida är uppdaterad med fler bilder från 2016. Och, jag har lagt upp några nya dokument relaterade till banåkning, som kanske någon kan ha nytta av? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Vad offrar man inte för rakare kurvor...
(Tyvärr hittade vi inte minneskortet) Lite senare _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Två bankörningar inom loppet av sex dagar! Först var jag till Gelleråsen med Scanias motorklubb för "broms- & kurvtagningskurs" den 7:e, sedan åkte jag till Tierp Arena den 12:e för vanlig bandag.
GELLERÅSEN 2016-05-07: Så här många pass (8) har jag nog inte kört under någon bandag! till arrangörer och väder. Stor variation, många BMW och några udda, så som jag och en jänkarpråm. https://vimeo.com/167170879 Sammanställning av min körning i videoformat. Bättre tider än förra året, eller vänta vi fick ju inte ta tid... Att döma av slitagemönstret på däcken kör jag nog fortfarande med för högt tryck, märktes speciellt på vänster fram. Hjälmen redo Denna skönhet mötte jag på vägen hem TIERP 2016-05-12: Ny bana och RIP min actionkamera. Till att börja med gick det trevande, men jag fick upp farten bra på slutet av dagen. Alltid kul med ny bana, denna var av teknisk karaktär med mycket broms och sväng. Mindre bra för mig med motorsvag bil var de extrainsatta chikanerna före och efter hästskon inne i arenan, lite svårt att få flyt genom dessa. Det var här jag krachade min kamera, så det blir tyvärr ingen film från denna körning _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Mittsverigebanan 2016-05-28, med Svenska Saabklubbens norrlandssektion:
+ Mycket bantid (få bilar) Kapade min tidigare bästa varvtid med minst 1,5 sekund - Vänsterdäcken är "slut" Bromsarna är inte så krya nu (vibrationer så fort man "tittar" på bromspedalen, förhoppningsvis bara dags att byta belägg, igen) Film: https://vimeo.com/168984644 Extra skitig för ännu bättre varvtider En av de andra som kom till träffen (Klicka på bilden för mer bilder.) _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Tips: Biltemaskivor och originalbelägg (9000 Turbo 87') funkar ypperligt på bana med cca. 260hk! Håller för cca. 500 varv på Gotland ring. Ingen fejding. Slitsat och borrat har jag haft dålig erfarenhet av dock. Det brukar spricka mot ytterkanten och slitsarna tenderar att äta belägg och låta illa vid lågfartsinbromsningar. Edit: ser att du har senare modellens bromsar, det bör hålla ännu bättre. Jag körde med og900 -90 standardskivor (samma ok/belägg som BMW E30 fram). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Tidigare säsonger har jag inte haft några problem av denna sort. Jag har inte haft några problem med sprickor i de slitsade skivorna. Lite skeptisk är jag allt till att använda Biltema-prylar på banbilen p.g.a. risken för stor spridning i kvalitet. Till helgen planerar jag att ispektera och se om jag kan komma på vad felet är.
--- Så här har det sammanfattningsvis varit med bromssystemet unde de senaste säsongerna och hittills under denna: Mina RedStuff belägg fram gick två säsonger (5-6 bankörningar/år) innan jag bytte dem i våras (se tidigare inlägg). Bak har jag kört med original-lika belägg de senaste säsongerna. Fick byta i sommras då vänstersidans var helt utslitna och dubbelt så slita som högersidans p.g.a. kärvande ok. När jag bytte det kärvande oket i vintras lät jag de nyligen bytta beläggen vara kvar. Strax innan senaste körningen på Mittsverigebanan bytte jag bakbelägg igen (original från Saabklubben) då jag hade ett irriterande gnisselljud som jag gissade berodde på att beläggen rörde på sig för mycket i obelastat läge (dåligt clips mot kolven i oket). Vet dock inte om just det blev så mycket bättre... Vibrationerna som jag hade tidigare i våras försvann mer eller mindre med hårdare pedaltryck. Vibrationerna jag har nu försvinner inte. Vid inspektion av de bakre beläggen genom fälgen såg det ut som de var mer eller mindre slut. Av de främre beläggen finns fortfarande bra mycket mer än hälten kvar. Jag har EBC:s slitsade skivor i originaldimension (og900/9000). Bak har jag aldrig bytt sedan jag monterade de, fram bytte jag i samband med belöggen i våras. Jag såg bara några små ytsprickor på de utbytta skivorna. Det jag mer noterat är att höger bakok rör på sig ganska mycket tangentiellt med bromsen anlagd och vid "gungande" på bilen fram och tillbaka, vänster bak ok och framoken rör på sig betydlig mindre. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Japp, bakre bussningen till nedre länkarm fram. Filmen visar höger sida, men glapp även på vänster sida, om än inte lika mycket. Jag upptäckte glappet när jag vred ratten till nästan fullt utslag åt höger. Det "gnisslade" till strax innan fullt rattutslag och med korta rattrörelser fram och tillbaka i det läget gnisslade det för varje rörelse. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Japp, har du glapp bussning till nedre A-armar kommer allra minsta pulsering i bromsverkan (t.ex. utsmetade bromsbelägg/pad inprint) att förstärkas och få den att åka fram-tillbaka. Hände mig på en Porsche för länge sedan. Jag bytte belägg, renoverade ok och allt möjligt, tills jag upptäckte vad felet var... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag bytte bussningarna i nedre länkarmar fram för två veckor sedan. Vibrationerna är kvar, men är inte lika markanta. Så, jag bestämde mig för att det var bra och att vibrationerna berodde på slitsarna i skivorna. Åkte därför till Mantorp för en sista bankörning för säsongen. Efter bara ett par varv gick bromspedalen nästan i golvet och känslan var allmänt dålig. Så var det varje pass, första varvet var känslan sam vanligt "bra" i pedalen, men sedan var det mindre roligt. D.v.s. avkylning hjälpte något. Biltema-beläggen tål väldigt lite värme verkar det som, och hade slitits till ca hälften efter bara 15 varv. Känslan i pedalen var heller inte särskilt förtroendeingivande och även varierande under resan hem.
M.a.o. behöver jag inte fundera på vad jag ska göra i vinter - Totalrenovering av bromsystemet; renovera samtliga ok, byta samtliga slangar och renovera huvudbromscylindern. Inga delar i bromsystemet är särskilt gamla förutom framoken som inte är renoverade sedan de tillverkades 1998, bakoken är reonverade utbytesok som monterades för ett respektive 3-4 år sedan, ny huvudbromscylindern lika så och slangarna är ca åtta år gamla. Inmätning av bromskivor Bromsbelägg, ny Biltema till höger, begagnade Tar-ox till vänster Slitna bussningar Nya bussningar monteras I depån på Mantorp park. "In action" Film: https://vimeo.com/191063987 Ny kameravinkel provad... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Biltema-belägg fram efter ca 15 varv på Mantorp, samt turen dit och hem. De var helt nya innan... Rostflagor? Framok under demontering. Fina lopp i båda framoken, igen synliga skador heller på kolv eller tätning. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Gat-belägg kan gå åt snabbt med klistriga däck på bana. Även Saab original. När vi körde vår OG900 på bana körde vi bara på gatdäck, och bilen var extremt lätt, bara drygt 900 kg tom och torr. Då gick det bra med Saab original fram och Biltema bak, de höll för 300 varv på Anderstorp.
Vi körde Ferrodo 3000 (heter de väl) ett tag, men dem fick vi aldrig ens temp i... med r-däck och lite mer vikt hade det sannolikt funkat. Till saken hör att vi hade ordentlig kylning med stora slangar in i mitten av bromsskivavorna fram. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Efter ordentlig tvätt av oken upptäckte jag skavmärken i loppen. Troligtvis för att kolven har "kantrat" p.g.a. skivans rotation. Jag bedömde det som ok att återanvända ändå.
Bromsvätska var inte den bästa smörjningen (=fungerade inte alls) för att montera kolv och tätningar. Monteringssmörjan som kom med de nya kolvarna fungerade betydligt bättre. Hoppas den är kompatibel med bromsvätska och gummit i tätningarna... När jag monterat de nya bussningarna för glidpinnarna gled pinnarna mycket lättare. Det kärvade nog en del innan, vilket nog bekräftas av slitageskillnaden mellan inre och yttre belägg (se tidigare inlägg). _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Loppen är ganska irrelevanta egentligen. Kolven tätas av gummiringen. Dvs. tätningen sker mellan kolvens (förhoppningsvis högpolerade) yta och O-ringen. Under vanliga fall rör inte kolven loppet ens. däremot är det viktigt att man inte har några repor/skav på kolvens yta (åtminstone inte där den förväntas komma i kontakt med O-ringen. Att kolvens "botten" har lite skavmärken är skitsamma. Denna del kommer inte att täta någonting. Många byter ut glidpinnarnas gummibussningar mot mässingditto som deformeras mindre (mindre snedslitning av belägg). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16 >> 49 besök senaste veckan (183898 totalt) |