Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 33899 besök totalt |
Vi (jag och brorsan, arvidab) har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion. 2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär.
Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget. Är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout också. Motor Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas. Transmission Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra. Chassi Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om. Bromsar Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor. Hjul Ja. Kaross Aluminium och glasfiber. Inredning Nja... Billjud Ford Zetec. ![]() Chassibyggnation pågår _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
220503: Stötdämparna hittar nya hem
211109: Tjugomånadersuppdatering, eller Dags att räta upp stötdämparna 200311: Längre uppehåll, men länkarmen blir kortare 191128: Krabban går, eller har någon krympt länkarmarna? 190525: Bara fyra plåtbitar? 190412: Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen 190212: 3,5 länkarmar, eller, Jäklar vad stor den blev 190113: Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll 180321: Länkarmsjigg(ar) forts. II 171201: Motordemontering och länkarmsjigg(ar) forts. 171031: Motordemontering och länkarmsjigg(ar) 171001: Delar till bakspindlar och undre länkarm fram 170628: Länkarmsspecifikation 170313: Länkarmsinfästningar "in absurdum" 170123: Mer länkarmsfästen 161115: Stötdämpartorn och länkarmsfästen 161102: Brandvägg och stötdämpartorn 160823: Diff-seger & Vi har en motor 160313: Hur det hela startade 151007: Klätterställning? 150403-150406, punktning av chassi _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Så här ser chassiet ut just nu i CAD:en (blir väl inte så många ändringar nu när vi börjat bygga
![]() ![]() Och så här skiljer vårt chassi mot Haynes Roadster. Lilamarkerade rör/plåtar har vi pillat på eller lagt till av diverse anledningar: ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Lite saker som hände under påskhelgen:
![]() Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen ![]() Ditto på högersidan ![]() Bakvägg börjar ta form ![]() Sparks! ![]() Så färdigt som den blev denna gång ![]() Kardantunnel i görande ![]() Hoppas det hålle...r ![]() Och framåt ![]() Två idioter är ute och torrkör ![]() Så långt är chassit punktat ![]() Mjo ![]() Tanken är att börja helsvetsa det som det är nu |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Snyggt jobbat, ska snart dra igång nåt liknande så det är kul med lite inspiration
![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Mantorp 1.26.8 BMW 330xi Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Nu har det nästan gått ett år sedan vi startade tråden, så jag tänkte gå tillbaka lite och visa hur vi började.
![]() Stomme till byggbordet ![]() Dags att rita ut rören på byggbordet ![]() Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje ![]() Ett hus kan alltid vara bra att ha när man passar in rör... ![]() Vi försökte göra så många platta paket som möjligt ![]() Platta-paketet-högen växer ![]() Ihopmontering a-la ikea, nästan ![]() Nära Project Binky-nivå på klamning _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Vi är tillbaka, och med seger!
![]() Under sommaren blev det nystart i bygget efter ett uppehåll under våren. Haynes Roadster har i original-designen främre diffästen som skruvas på diffen och sedan skruvas i ramen. Vi ville förenkla detta med enbart fästen som var svetsade i ramen, men var lite osäkra på om det skulle finns utrymme att montera diffen då (se http://forum.locostsweden.se/index.p Resultat: Diffen är hyfsat enkel att montera och demontera med svetsade fästen. Vilket betyder att det även blir möjligt att byta till "vinterdiff" när bilen är klar och den årstiden kommer. Filmbevis: https://youtu.be/Xyva7ZIZ7tQ ![]() Original diffbur a-la Haynes Roadster ![]() Diffbur a-la Kobolt Runabout ![]() Provmonterad diff ![]() Provmonterad diff (2) ![]() Inpassning av diffästen ![]() Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning ![]() Ramen i sin helt (och som synes har lite mer hänt än bara diffästena sedan förra uppdateringen) _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Man skulle helt klart haft en mindre bil. Det där ser ju smidigt och hanterbart ut till skillnad från min oljetanker...
![]() Kämpa på! ![]() |
||||
Tack. --- Åh, jag höll på att glömma, vi han även med att befria en mondeo på sin motor: ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Lite sent nu kanske men visst har ni gjort fästena så både 7" och 7,5" diff passar? Det är ju bara bredden som skiljer i fästena. Gör man dem bredare för 7,5" så passar 7" med distanser.
Att kunna använda båda breddar utbudet av differentialer enormt eftersom Scorpio i praktiken alltid hade 7,5". Då kommer man också åt standardutväxlingar på 4.09:1 och 4.27:1 vilket i vissa lägen är en fördel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Förmodligen inte... Vi har 178mm mellan fästena nu, hur brett behövs för 7,5"-diffen? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
178 mm är 7". För att få in 7,5tums diffen behövs 7,5tum vilket är 190,5mm. Benämningen 7" resp 7.5" refererar till bredden på fästet. Häpp ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Ah, var det så enkelt? ![]() --- Minnesanteckning: Det behövs utrymme uppåt (ovanför diffburen) för att montera diffen den vägen som syns i videon ovan, kanske 100-150mm. För att det ska vara möjligt att byta diff när bilen är färdigbyggd och vi förmodligen vill använda hela utrymmet ovan för diffburen till bagage funderar vi på att bygga en löstagbar bagagelåda. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Ett tag sen vi uppdaterat denna tråd, det står inte stilla även om det ibland känns så.
För ett par veckor sedan blev det lite gjort på bilen. ![]() ![]() ![]() Bakre, övre stötdämpar/bur-fäste ![]() ![]() Platta vid fotbrunnen, brandvägg |
||||
Senaste nytt:
![]() Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre) ![]() ![]() ![]() "Fjädertornen" byggs ihop ![]() Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa ![]() Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats ![]() Bakänden i sin helhet ![]() Nybockade länkarmsfästen _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna.
![]() ![]() ![]() Vad ska detta bli? ![]() Ah? ![]() ?? ![]() En jigg! ![]() En till. ![]() Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans. ![]() Arvid slipar fästen. ![]() Så här bra blev det! ![]() Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället? ![]() En plåtbit... ![]() En plåtbit med hål i... ![]() En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen. ![]() Vad ska nu dessa användas till? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna.
![]() Mallar ut främre, nedre, bakre infästning. ![]() Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket... ![]() Bitarna till vänster ska bli flera som till höger. ![]() Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen. ![]() Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen. ![]() Dags att punkta dit bitarna. ![]() Och här är det många punkter. ![]() Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen. ![]() Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Förra helgen var det bygghelg:
![]() Pluggade rörändar ![]() Ett, tu, tre... ![]() ...på det fjärde ska det ske. ![]() Serietillverkning? ![]() Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen. ![]() ![]() Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen... ![]() ...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen. ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Snart är det dags att bygga jiggar för länkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. Så här har vi tänkt:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 33899 besök totalt |