| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Våra race- och banåkarbilar
			 
			
			Kobolt Runabout mk1 -?? (240919: "Är vi för noggranna?")
		 | 
		<< 1, 2, 3 >> 35782 besök totalt | 
| 
			 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Nope, det får komma vid eventuell uppgradering i framtiden. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Det blev en lugn bygghelg senast.
 
					  
Hatten av   
Genomsikt   
Dags att sota   
Förberedelser för att plocka ur ventiler  
Henning ställer in pelarborrmaskinen  
En länkarmsjiggs tillblivelse _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Efter "lite"  
					   påtryckningar och en vettig anledning så har vi bestämt oss för att bygga in viss toe-justering i bakvagnen enligt denna princip (tack för idén Ove):
  
 
						_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Länkarms- och bakspindeljiggarna är alldeles strax klara:
 
					 
Jigg för undre länkarmar (både fram och bak).  
Basplatta för jigg till undre länkarm fram ritas ut.  
Bakspindeljigg klar (nästan).   
Bakspindel löst placerad i jiggen.   
Fyra jiggar mer eller mindre klara, bara en kvar att göra. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet".
 
					Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt.  
Svetsning pågår.  
Använd jigg.  
Ser ut att passa...  
Dags för nästa spindel.  
Färdigpunktat.  
En lite plåtram.  
Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled).  
Färdig jigg.  
Detalj. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll
 
					   
 
Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare    
 
   
För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen  
Bockade främre undre länkarmsplattor  
Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt  
Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen  
22 st yttre bussningsrör  
24 st bussningar  
Bussning-närbild  
Diverse länkarmsdelar  
Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen   , att montera rörnotchen i pelarborrmaskinen var mycket, mycket bättre    )
 
Mallar ut för bakre övre länkarm  
En bit kopparrör skyddar insidan av yttre bussningsröret  
Främre undre länkarmsplatta monterad i jiggen  
Bakre nedre länkarm tar form  
Första röret notchat för bakre övre länkarm    
 
Kan nog bli bra detta (bak vänster) _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016  | 
	||
| 
			 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev
 
					  
Grovborrade camberjusteringshylsor   
Plopp! Camberjusteraren passar fint   
Och här provmonterat på en spindelled   
Märkning "Binky-style" (utan svarven, då)   
Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak   
Här har vi halvan, övre bak  
Åh, så 3:an, undre fram   
Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen ---- När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
| 
			 
							
							Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen
 
					  
Bakre övre   
Främre övre   
Främre undre   
1, 2, 3, ... 8!   
  
Hylsa får plats för camberjusterare _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400  | 
	||
![]()  | 
		
			Våra race- och banåkarbilar
			 
			
			Kobolt Runabout mk1 -?? (240919: "Är vi för noggranna?")
		 | 
		<< 1, 2, 3 >> 35782 besök totalt | 

