Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (191128: krabbgång)
145 besök senaste veckan (30860 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3
   
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 452


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2019 01:53     Re: Citera

knotan skrev:
Det är en vanlig långmutter /skarvmutter du svarvat rund? Som sedan dras fast. Med låsmuttet på andra sidan??

Enkelt och smart thumbs up


Så kan man göra förstås, men man kan också köpa dem färdiga:

https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_16 . . . .

Och, ja, låsmutter kommer sitta på spindelleden:

https://rejsa.nu/im/user/1423/2019-02-12-21-26-53_20190202_181248_m.jp . . . .


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4367



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2019 08:08     Citera

Snyggt. thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
elCrillo
Kalmar



Här sen Okt 2011
Inlägg: 584



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Apr 2019 19:55     Citera

Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?


_________________
Crister Borg

Golf CL - 83
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 452


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2019 20:45     Re: Citera

elCrillo skrev:
Jag behöver göra nya, längre bärarmar till mitt bygge och letar bussningar. Dom du har passar nästan... (Jag har 50 mm innermått i mina bärarmsfästen, bussningarna är 46. Antingen brickar jag upp 4 mm eller den dyra, krångliga vägen - svarvar nya rostfria hylsor som är 50 mm...) Innermåttet är 1/2" såg jag - tänker du köra M12 eller har du 1/2" skruvar!?
Fiffig camberjustering som sagt! Vad är det för ytterdiameter på långskruven/innerdiameter på ditt rör?


Ja, vi använder M12 för länkarmarna.

Ytterrör för camberjustering: http://hoftware.com/KoboltRunabout/ritningar/Wishbone upper joint tube Kobolt 3.pdf




_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 452


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Maj 2019 14:37     Citera

Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!"

Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?"

Bilderna för väl tala som vanligt.























_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 452


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2019 21:19     Citera

...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 452


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Nov 2019 21:37     Citera

Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( ).

Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera...

För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar =>

I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång.

Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv.

Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp.

Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".)

Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras.

---



Nya styrdelar


Kan styrväxeln passa här?



---



Länkarmar och spindel bak


Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan


Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen!

---


Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram




Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade


Utan jigg



Hjulupphängning fram vänster provmonteras


Ehurm... inte så bra.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (191128: krabbgång)
145 besök senaste veckan (30860 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3






Från request till första response:
sec (varav server render 0.132 sec)
Webbrowser render:
sec