Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (190525: Bara fyra plåtbitar?)
7 besök senaste veckan (30030 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>
   
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2015 19:39     Kobolt Runabout mk1 -?? (190525: Bara fyra plåtbitar?) Citera

Vi (jag och brorsan, arvidab) har länge funderat på att bygga en egen bil, med utgångspunkt i Locost-tänket med lite egna idéer, inspiration från boken "Build your own sports car for as little as £250" skriven av Ron Champion. 2007 började vi bygga chassi baserat på en ritning från "Belo" med några modifikationer, bl.a. för att kunna använda bakvagn från Ford Sierra. Det bygget kom så långt att vi hade ett påbörjat chassi, men av diverse anledningar så beslutatde vi att lägga det på is och senare kapades chassit isär.

Hösten 2013 bestämde vi oss för att börja igen, denna gång med mer planering. Grunddesign är tagen från "Build your own sports car on a budget", Chris Gibbs där största enskilda modifikationen är anpassning för vänsterstyrning. På hösten 2014 började själva bygget.



Motor
Ford Zetec 2.0, egentillverkat insug och avgas.

Transmission
Original 5-växlad låda, typ 9, och diffrential från Ford Sierra.

Chassi
Stålrörschassi, typ Locost, enligt ritning för Haynes Roadster, med några egne modifieringar. Spindlar från Ford Sierra fram, dubbla A-armar med justering för camber och caster. Spindlar bak enligt Haynes Roadster, dubbla A-armar med justering för camber. Coil-overs runt om.

Bromsar
Fram: Wilwood Midilite bromsok, 260x24mm ventilerade skivor. Bak: Wilwood Powerlite bromsok med handbroms, 240x10mm skivor.

Hjul
Ja.

Kaross
Aluminium och glasfiber.

Inredning
Spartansk.

Billjud
Ford Zetec.



Chassibyggnation pågår


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 25 Maj 2019 14:41, ändrad totalt 11 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2015 19:39     Citera

190525: Bara fyra plåtbitar?

190412: Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen

190212: 3,5 länkarmar, eller, Jäklar vad stor den blev

190113: Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll

180321: Länkarmsjigg(ar) forts. II

171201: Motordemontering och länkarmsjigg(ar) forts.

171031: Motordemontering och länkarmsjigg(ar)

171001: Delar till bakspindlar och undre länkarm fram

170628: Länkarmsspecifikation

170313: Länkarmsinfästningar "in absurdum"

170123: Mer länkarmsfästen

161115: Stötdämpartorn och länkarmsfästen

161102: Brandvägg och stötdämpartorn

160823: Diff-seger & Vi har en motor

160313: Hur det hela startade

151007: Klätterställning?

150403-150406, punktning av chassi


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 25 Maj 2019 14:43, ändrad totalt 21 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Apr 2015 22:31     CAD och Kobolt Runabout vs. Haynes Roadster Citera

Så här ser chassiet ut just nu i CAD:en (blir väl inte så många ändringar nu när vi börjat bygga ):



Och så här skiljer vårt chassi mot Haynes Roadster. Lilamarkerade rör/plåtar har vi pillat på eller lagt till av diverse anledningar:





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
arvidab
Bjuråker



Här sen Sep 2006
Inlägg: 108



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2015 19:41     Citera

Lite saker som hände under påskhelgen:



Något modifierat (jmf med boken), fäste av hjulupphängningen


Ditto på högersidan



Bakvägg börjar ta form


Sparks!


Så färdigt som den blev denna gång



Kardantunnel i görande


Hoppas det hålle...r


Och framåt



Två idioter är ute och torrkör



Så långt är chassit punktat


Mjo


Tanken är att börja helsvetsa det som det är nu


_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2015 14:28     Citera

Nu har vi kommit igång igen efter sommaruppehållet:





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5863



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Okt 2015 14:42     Citera

Snyggt jobbat, ska snart dra igång nåt liknande så det är kul med lite inspiration


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2016 10:09     Citera

Nu har det nästan gått ett år sedan vi startade tråden, så jag tänkte gå tillbaka lite och visa hur vi började.



Stomme till byggbordet



Dags att rita ut rören på byggbordet


Vi gjorde totalt tre utbytbara skivor med olika uppsättningar klotsar på varje


Ett hus kan alltid vara bra att ha när man passar in rör...


Vi försökte göra så många platta paket som möjligt


Platta-paketet-högen växer


Ihopmontering a-la ikea, nästan


Nära Project Binky-nivå på klamning


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Senast ändrad av rallyelwood, 23 Aug 2016 21:59, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2016 21:53     Citera

Vi är tillbaka, och med seger!

Under sommaren blev det nystart i bygget efter ett uppehåll under våren. Haynes Roadster har i original-designen främre diffästen som skruvas på diffen och sedan skruvas i ramen. Vi ville förenkla detta med enbart fästen som var svetsade i ramen, men var lite osäkra på om det skulle finns utrymme att montera diffen då (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11677). För två år sedan gjorde vi en mockup av diffburen i trä och provade vilket pekade på att det skulle fungera. Nu har vi gjort det i stål, samt lagt till en del rör "bara" för att försvåra det lite mer.

Resultat: Diffen är hyfsat enkel att montera och demontera med svetsade fästen. Vilket betyder att det även blir möjligt att byta till "vinterdiff" när bilen är klar och den årstiden kommer.

Filmbevis:
https://youtu.be/Xyva7ZIZ7tQ


Original diffbur a-la Haynes Roadster


Diffbur a-la Kobolt Runabout


Provmonterad diff


Provmonterad diff (2)


Inpassning av diffästen


Distanser att hålla isär diffästen med under svetsning


Ramen i sin helt (och som synes har lite mer hänt än bara diffästena sedan förra uppdateringen)


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11053



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2016 22:08     Citera

Man skulle helt klart haft en mindre bil. Det där ser ju smidigt och hanterbart ut till skillnad från min oljetanker...
Kämpa på! thumbs up
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Aug 2016 22:48     Re: Citera

And ersJepp sson skrev:
...Kämpa på! thumbs up


Tack.

---

Åh, jag höll på att glömma, vi han även med att befria en mondeo på sin motor:





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå



Här sen Dec 2002
Inlägg: 4863



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2016 06:53     Citera

Lite sent nu kanske men visst har ni gjort fästena så både 7" och 7,5" diff passar? Det är ju bara bredden som skiljer i fästena. Gör man dem bredare för 7,5" så passar 7" med distanser.

Att kunna använda båda breddar utbudet av differentialer enormt eftersom Scorpio i praktiken alltid hade 7,5". Då kommer man också åt standardutväxlingar på 4.09:1 och 4.27:1 vilket i vissa lägen är en fördel.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3814



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2016 08:00     Re: Citera

therealpinto skrev:
Lite sent nu kanske men visst har ni gjort fästena så både 7" och 7,5" diff passar?
+1 på det thumbs up

Jag var tvungen att kapa lite när jag bytte från 7" till 7,5"


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2016 10:02     Re: Citera

therealpinto skrev:
Lite sent nu kanske men visst har ni gjort fästena så både 7" och 7,5" diff passar? Det är ju bara bredden som skiljer i fästena. Gör man dem bredare för 7,5" så passar 7" med distanser...

Gustaf


Förmodligen inte... Vi har 178mm mellan fästena nu, hur brett behövs för 7,5"-diffen?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3617



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2016 13:33     Re: Citera

rallyelwood skrev:
therealpinto skrev:
Lite sent nu kanske men visst har ni gjort fästena så både 7" och 7,5" diff passar? Det är ju bara bredden som skiljer i fästena. Gör man dem bredare för 7,5" så passar 7" med distanser...

Gustaf


Förmodligen inte... Vi har 178mm mellan fästena nu, hur brett behövs för 7,5"-diffen?

178 mm är 7". För att få in 7,5tums diffen behövs 7,5tum vilket är 190,5mm. Benämningen 7" resp 7.5" refererar till bredden på fästet. Häpp


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2016 11:47     Re: Citera

2fast4u skrev:
178 mm är 7". För att få in 7,5tums diffen behövs 7,5tum vilket är 190,5mm. Benämningen 7" resp 7.5" refererar till bredden på fästet. Häpp


Ah, var det så enkelt?

---

Minnesanteckning: Det behövs utrymme uppåt (ovanför diffburen) för att montera diffen den vägen som syns i videon ovan, kanske 100-150mm. För att det ska vara möjligt att byta diff när bilen är färdigbyggd och vi förmodligen vill använda hela utrymmet ovan för diffburen till bagage funderar vi på att bygga en löstagbar bagagelåda.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
arvidab
Bjuråker



Här sen Sep 2006
Inlägg: 108



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2016 21:45     Citera

Ett tag sen vi uppdaterat denna tråd, det står inte stilla även om det ibland känns så.

För ett par veckor sedan blev det lite gjort på bilen.








Bakre, övre stötdämpar/bur-fäste



Platta vid fotbrunnen, brandvägg


_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2016 13:42     Citera

Senaste nytt:



Dags för punktning av stötdämparfästen (bakre/övre)




"Fjädertornen" byggs ihop


Färdigbyggt! Vi lämnar baksidan till senare för att bättre komma åt att helsvetsa


Så här kommer det se ut med baksidan på fjädertornen på plats


Bakänden i sin helhet


Nybockade länkarmsfästen


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2017 19:45     Citera

Vi gnetar på med länkarmsinfästningarna.



Vad ska detta bli?


Ah?


??


En jigg!


En till.


Främre och bakre länkarmsinfästningsjiggarna tillsammans.


Arvid slipar fästen.


Så här bra blev det!


Vi har svårt att bock de smalare länkarmsfästen hela vägen, kanske man kan göra så här istället?


En plåtbit...


En plåtbit med hål i...


En annan variant på länkarmsinfästning som vi kommer använda i bakvagnen.


Vad ska nu dessa användas till?


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2017 20:25     Citera

Sedan sist har vi tillverkat fler länkarmsinfästningar, spräckt ett skruvstycke, upptäckt att två helsvetsade rör satt "jätte"-fel (>±1mm) och punktat dit de främre länkarmsinfästningarna.



Mallar ut främre, nedre, bakre infästning.


Fästet överst ska vara 90° bockat, men blev bara typ 85°, sedan sprack skruvstycket...


Bitarna till vänster ska bli flera som till höger.


Främre högra, nedre, bakre infästning inpassat i jiggen.


Främre vänstra infästningarna inpassat i jiggen.


Dags att punkta dit bitarna.


Och här är det många punkter.


Tillverkning av fler länkarmsinfästningar, denna gång till bakvagnen.


Av bitarna överst ska det bli fler av samma sort som nedanför.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2017 03:05     Citera

Förra helgen var det bygghelg:



Pluggade rörändar


Ett, tu, tre...


...på det fjärde ska det ske.


Serietillverkning?


Så blev det dags att passa in länkarmsinfästningarna bak med hjälp av jiggen.




Fram har länkarmsinfästningarna befriats från jiggen...


...men jiggen klarade sig inte helskinnad ur processen.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken



Här sen Mar 2004
Inlägg: 448


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2017 14:24     Citera

Snart är det dags att bygga jiggar för länkarmar och spindlar och behöver era synpunkter. Så här har vi tänkt:














_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Kobolt Runabout mk1 -?? (190525: Bara fyra plåtbitar?)
7 besök senaste veckan (30030 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.151 sec)
Webbrowser render:
sec