Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 51, 52, 53   >>
413 besök senaste veckan (279191 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
En tidig lördagmorgon (natt... ) åkte jag iväg och hämtade bilen för att bege mig till Kinnekulle. På nåt sätt tycker jag att det är ganska skönt att gå upp tidigt och köra iväg till en banträff, man sitter för sig själv, halvlyssnar på nåt dåligt radioprogram (Vaken på P3, men får jag höra Anna med Hello Saferide igen spyr jag eftersom varannan låt var den) och är helt själv ute på vägarna.

Till Örebro var det svart ute, efter ett snabbt kaffestopp där så fick de oaerodynamiska luftbromsarna till popuplysena stanna nere och sträckan till Götene avverkades raskt. Väl där blev det tankning, kolla av lufttryck, inhandling av frukost och mer kaffe. Att köra en bil utan mattor, MUGGHÅLLARE osv har sina för och nackdelar, tex om man råkar välta kaffekoppen när man försöker knöla ner sig i stolen så gör det inte så mycket, och den "mysiga" doften av utspillt gammalt kaffe ger bara mer stämning.

Besiktning på Kullen, vad skall man säga om den? Jo att golvet till de bakre fästena för stolen håller på att ge sig. Efter samtal med tävlingsledaren osv så blev det iaf OK att åka ut och köra på banan, om jag inte höll på med dumheter som att rulla runt med bilen osv och hade stolsinfästning i bakhuvudet hela tiden.

Först passet gick överraskande bra, när jag var där tidigare i somras så kom jag inte alls överrens med Kullen men nu stämde det. De första 5-6 varven var det otroligt grepp i däcken, sedan blev de lite väl varma och hala. Det stora misstaget jag gjorde i somras tror jag var att jag kom alldeles för fort in i Kvarnkurvan och sabbade hela kurvan därigenom, nu bromsade jag lite tidigare och hade lite lägre fart när jag styrde in och det gjorde underverk för kurvan och acclerationen ner mot bron igen. På detta passet var det många bilar runt omkring så det gick att titta på andras spårval och försöka lära sig. Jag hade medvetet lite högt tryck i däcken när jag kom fram och tänkte se efter första passet hur varma de var och vilket tryck de hade. VF hade 3.0 bar och HF hade 2,7bar, inte undra på att andra halvan av passet blev halt.

Andra passet var också kul med mycket bilar runtomkring. Nu började även högern efter Mohlins knäpp fungera hyfsat, bilen blev inte alls så orolig som i somras och jag kom mycket bättre upp mot TV-krönet. TV-krönet hade jag inga problem med i somras, det gick att ta hursomhelst. Men eftersom det gick fortare efter Mohlins knäpp och jag inte bromsade ner tillräckligt blev det ofta lite halvsladd efter krönet, här var också enda gången jag var utanför banan efter en sladd. Jag tror att det var under detta passet jag bromsade mig förbi en Golf in i Kvarnkurvan lite bryskt, hoppas det inte gjorde nåt, det såg iaf ut som att du var med på det.

Tredje passet körde jag mest själv utan en enda bil omkring mig.
Detta passet hade jag bestämt skulle bli sista pga stolen, men sen blev det rödflagg pga en Kadett tog omvägen via gräset efter bron. Nåja, passet startade om på nytt och efter några varv till blev det en ny rödflagg pga en bil låg på sidan och passet asvlutades.

Fjärde passet låg jag för det mesta helt själv, en röd M3 susade förbi lite då och då bara.

Lite allmäna reflektioner
* Passering under bron. Strax innan huvudposteringen åker 4'an i och precis innan man svänger in under bron trycker jag till snabbt på bromsen och håller sedan fullgas under bron för att hålla bakvagnen på plats. Men jag märkte att de gånger jag passerade snabbast under bron var de gånger jag hade släppt förbi någon snabbbare precis efter depåkurvan, då kom jag pyttlite saktare fram till bron men istället för att bromsa lyfte jag på gaspedalen någon sekund och gav sedan fullgas igen. Det borde gå att åka mycket fortare än vad jag gör, det är mest det mentala som sätter stopp.

* Överlag kändes det som att det gick snabbare nu än i somras, då åkte tex tvåan i vid depåkurvan men nu var det ingen ide utan trean fick ligga i hela vägen ut på rakan.

* Bakvagn... Den där rackarns bakvagnen är kul. Släpper man upp gasen i en kurva så kommer baken utviftandes direkt, därför är det viktigt att tex i Kvarnkurvan våga hålla nere gasen. Efter ett tag lär man sig att hantera det och högerkurvorna efter TV-krönet så vred jag på ratten och höll den sedan i samma läge hela tiden och justerade hur tight svängen skulle vara med gasen. Märker man att man drifter ut så släpper man upp gasen, när bakvagnen har åkt ut lite och nosen pekar dit man vill är det bara att ge gas igen för att den skall stabilisera sig.

* Bilstrul 2, när jag kollade lufttrycket i Götene så märkte jag att ena kylfläkten gick för fullt och det gjorde den även på Kullen så fort tändningen var på. När det var dags att bege sig hemåt så var båda fläktarna tysta, trots att tempmätaren gick upp över det läget när fläktarna normalt gått igång så snurrade de inte. Så hemresan gick utan fläktar och som tur var även utan köer. Efter felsökning så verkar ena fläkten död (den som gick fullt efter Götene) medans den andra faktiskt fungerar, däremot är nog en trasig tempnivågivare i kylaren orsaken till att den inte startar när den skall (fläktrelät fungerar).

* Bromsar, jo de fungerar. På väg in till Kvarnkurvan så började jag låsa upp höger bakdäck allt som oftast. Någon på 944Sverige har satt på en lastavkännare till en Golf där justeringen sköts av av en vantskruv i kupen, ett billigt och enkelt sätt att justera bromsverkan. Kanske allaredan nästa år?

Sammanfattningsvis en kul och solig dag på Kinnekulle, om än något blåsig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Bakre yttre fästet


Här kan man även se att någon har varit och svetsat i golvet tidigare, fast inte snyggt,


Bakre inre fästet



Det var värre än vad jag trodde... och då är ändå bilderna dåliga, får inte med allt och är efter att jag försökt linjera upp sprickorna igen.

Så bortsett från att gräva fram sprickor i golvet så ägnade kvällen åt att mecka svets. "-Svets? Han som inte ens kan svetsa???" tänker ni förstås nu och det är riktigt, men någon gång skall man väl lära sig? Svetsen fungerade faktiskt efter att jag bytt trådrulle i den, trots att den blev halvt isärplockad eftersom trådmatningen inte ville va med först.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Vad är chanserna att den går igenom en besiktning med skalstol och båge? Eftersom bilen är reggad för en passagerare så borde det iaf inte bli något tjafs om bågen och stolen borde det inte heller bli något tjafs om tycker jag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare


Med denna bild från en vältrafikerad busshållplats utanför Örebro tackar jag för säsongen -08 som blev avslutad lite tidigare än planerat.

Jag vill passa på att tacka Torbjörn (Jag fick åka 968CS ), Peter , Dude (som vanligt ) och ett gäng till (ingen nämnd, ingen glömd) för hjälpande händer under dagen.

Imorgon 07:26 inleds operation "Hämta Påffe!!!", för nyfikna kommer mellanlandningar under dagen att göras i S-tälje (08:00), Örebro (10:17), McDonalds i Strängnäs (kl 12:34). Nyfikna kan vinka så lovar jag att tuta tillbaka...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ooops trist

Men jag tror du fått rätt mycket nöje från den bara i år. Ny maskin borde varken vara omöjligt eller speciellt dyrt thumbs up Ej heller speciellt svårt att montera dit, om du bara byter rakt av. Det finns två på bildelsbasen nu.


däremot kan man ju tänka sig...lite roligare prylar än 164hk 8v fyra...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Westfield skrev:
Men jag tror du fått rätt mycket nöje från den bara i år.


Jupp och det var ju för just sådana här grejer som jag köpte den, jag är varken beroende av att den fungerar, är hel eller skrotad. Nu var det trist att den la av 20 mil hemifrån, men förhoppningsvis står den bra hos bärgaren över natten så hämtar jag den imorgon. Undrar vad det egentligen var som la av (men jag har mina misstankar)?


Westfield skrev:
däremot kan man ju tänka sig...lite roligare prylar än 164hk 8v fyra...


Någon sa "-Saab turbomotor!!!"
Men iom att jag hade/har funderingar på att testa på Roadsport C (utan att vara konkurrenskraftig för 5 öre, mest för att prova på) nästa år så tror jag inte att det alternativet funkar. Men vem vet vad som händer i vinter?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Imorgon 07:26 inleds operation "Hämta Påffe!!!", för nyfikna kommer mellanlandningar under dagen att göras i S-tälje (08:00), Örebro (10:17), McDonalds i Strängnäs (kl 12:34). Nyfikna kan vinka så lovar jag att tuta tillbaka...



"Hämta Påffe!!!" gick bra trots stor tung dragbil med alldeles för klen motor (). Tidsschemat stämde "nästan", S-tälje blev ~08:20, framme i Örebro 10:40 och Strängnäs passerades på tillbakavägen långt, långt, efter 12:34.
Visst är det kul när man kan se i uppförsbackar att hastighetsmätaren går neråt och tempmätaren går uppåt? De borde ta ut varandra på nåt sätt kan man tycka.


I ~20 mil var det detta jag såg i backspegeln:

och får jag fatt i den jäkla motorcyklisten som körde ut på vägen precis framför mig så vet jag någon som blir strypt. > Men det var hedrande att så många följde transporten hem, mellan Arboga och Eskilstuna var det en lång kolonn av bilar som låg bakom och hejade på. När det väl blev dubbelfiligt var det några som körde om och rensade vägarna så att jag kunde fortsätta köra i lugn takt, för det var inte en enda bil framför mig.

Men det är bara att konstatera att jag är tokdålig på att förstöra motorer, det är inte det att jag inte kan förstöra dem ( ) utan att jag inte kan förstöra dem ordentligt ( ). När motorn "klonkade" till, dog och lämnade ett oljerökmoln bakom sig trodde jag att det skulle vara ett riktigt ras med trasigt block, vevstakar som hade sprutat mm. Att något var trasigt såg man på oljepölen på marken och att motorn inte gick att dra runt. När bilen var avlastad blev man ju nyfiken, speciellt som släpet var fullt med olja (allt borde ju ha runnit ut ) och det blev små oljepölar på golvet. Så hur såg motorn ut då?



Det på bilden är oljetråget och en spricka som kommer av att något har slagit på det inifrån. Varför kunde det inte ha slagit hål ordentligt?
Direkt efter att motorn gav upp så kollade jag oljenivån och den var full, nu tömde jag ut drygt fyra liter ur motorn tillsammans med diverse metallskrot. Magneten på oljepluggen är full med metallrester.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Motorn blir nog ett utmärkt bojsänke med tiden thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det kanske är något enkelt som har släppt och blivit slaget av veven.

Dvs. du behöver kanske inte köpa en hel motor. Toppen har säkert klarat sig.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JEE
Säffle
Här sen Apr 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tråkigt slut på en trevlig bandag(Tack Örebro rc)
Nu har du läge att uppgradera lite och som vi sa i fredags meka och modifiera är ju halva nöjet.

Mvh Janne(med den röda rx7:an)

_________________
Janne Eriksson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
beepbeep skrev:
Det kanske är något enkelt som har släppt och blivit slaget av veven.

Dvs. du behöver kanske inte köpa en hel motor. Toppen har säkert klarat sig.


Jag hoppas iofs att toppen klarat sig, men räknar inte med det just nu. Snart är väl motorn ur bilen och då får man se vad skadorna blev...


JEE skrev:
Tråkigt slut på en trevlig bandag(Tack Örebro rc)


Det var trevligt att snackas vid och hoppas att vi ses nästa år, men du åkte väl i fel grupp i fredags så fort som det gick för dig?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Den dumma j*vla motorn vill inte komma ut.
Naturligtvis var saxpinnarna till styrstagen gamla, rostiga och dumma. Nu sitter bara den ena kvar men jävlar vad den sitter, får bli nya försök imorgon.

Styrknuten ovanför styrväxeln, kan man lossa den innan man lossar balken med styrväxeln (och motorn) eller måste man lossa den när man fått ner balken lite?

Bortsett från dessa två irritationsmoment så har allt gått bra, fast det har tagit mycket mer tid än vad jag trodde i början. Främst är det småsaker som har tagit tid, som dumma saxpinnar och ena skruven som håller torquetuben mot motorn (finns ingen plats att skruva).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
Så, ännu en kväll lyssnandes på P3 är slut... Och motorhelvetet är inte längre i bilen.

Kom dit med prylar för att få bort den sista dumma, irriterande, saxpinnen. Visst försvann den, men först efter 25 minuter och under tiden monterades bromsok och nav bort för att få plats.

Efter det gjordes ett nytt försök att få bort knuten på styrstaget ovan styrväxeln men den ville inte som jag så framvagnsbalken fick sitta kvar. Så lagom irriterat och trött så bestämde jag mig för att lyfta ur skiten istället för att sänka ner motorn på marken, allt var ju bortmonterat så det var ju bara att lyfta ut den? Motorlyften kördes fram, och motorn lyftes en aning för att kunna dra den framåt så att den lossar från torquetuben. Naturligtvis ville inte motorn komma fram hur mycket jag än slet, först efter en stund kom jag på att jag hade ju låtit en skruv sitta kvar och att jag hade tänkt ta den precis innan jag lyfte motorn. Ner med motorn och hissa upp bilen lite så att jag kunde ta loss skruven. Nu gled motron framåt några cm i alla fall, en snabb titt visade att jag hade missat två elkablar och en vakumslang samt att framvagnsbalken tog i oljetråget. Efter en stund av kraftuttryck och svettande så låg framvagnsbalken på marken och leden som inte gick att få loss tidigare var loss. Tjoho, bara att sänka ner skiten!!! Eller vänta lite nu, kan det vara så enkelt?

Naturligtvis är inget enkelt, för att kopplingen skall lossa från splinsen från torquetuben så måste den framåt. Nu var ju framvagnsbalken ur vägen så vad kan strula då? Jo stagen till de där jädra popuplysena. Två irriterande sekunder senare var de loss och motorn stog på marken:



Det som verkligen hade underlättat hade varit om man var två, en som skötte motorlyften och en som skötte motorn, såg var det tog i och styrde den. Men nu är den väck och jag gjorde det alldeles själv.

Senare monterades framvagnsbalken tillbaka och lite annat så att man kan rulla runt bilen igen. När jag monterade tillbaka framvagnsbalken så tänkte jag sätta dit leden på styrstaget efter att balken var på plats. Men det fungerade ju naturligtvis inte balken försvann igen, försök hålla balken (med styrväxel etc) samtidigt som man försöker få på leden, det är en utmaning!

Iaf efter att ha plockat ihop lite så tittade jag på motorn, funderade på hur trött jag var och hur mycket jag längtade efter att få sova kontra hur nyfiken jag är...

Nyfikenheten vann:

Souvenirer från oljetråget, tvåans kolv och lillända


Det finns metallskrot i oljetråget så att det räcker till alla som vill ha.

Jag har funderat på varför motorn har fortsatt läcka ut olja, tom efter 1½ vecka och att jag tömt ur all olja. Så jag kom på att oljefiltret har backventiler och tänk om de släpper ut lite? Så bort med oljefiltret och det som kom ut där var olja i början, sedan blev det bara mer och mer fullt av metallpartiklar.


Dags att laga middag och sedan sova...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur f*n lyckas du köra av en vevstake på en originalmotor?

Blir lite avundsjuk på dig. När jag körde ras så märker man det på att oljetrycket blev sämre. Du har ju fixat ett mycket coolare ras!

Bara jaga ny motor nu eller har du någon annan plan?

_________________
Jonas Edling
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Jag tror att du kan finansiera din nya motor igenom att sälja bitarna som "fake" troféer till nötter på blocket.

500:-/st ...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Nya kolvringar så är du ute på banan igen!!

Shit!!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tar med Tig-svetsen ner, så kan du sy ihop bitarna igen thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3073



Va oljepickupen kvar ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Marcus Gustafsson skrev:
Så, ännu en kväll lyssnandes på P3 är slut... Och motorhelvetet är inte längre i bilen.

...

Dags att laga middag och sedan sova...


Amen det är precis såhär ett helvetesmek ska vara! Hela dagen i garaget, 18 blåmärken, 35 skrapsår, adrenalin ut ur öronen, olja överallt, men sen är det klart! Bra jobbat, och det där är nog årets motorsallad!


det är vid sådana här tillfällen som man är glad över att ha sålt bilen och slipper sånthär...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Coolt. Inte bara ett litet ras, nån spricka här och där, utan total komplett meltdown.

Respekt!

...att göra jobbet själv, även om det är frustrerande, bygger självförtroende! Det är den bana man måste gå:

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11306


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Hur f*n lyckas du köra av en vevstake på en originalmotor?


Talang...

M3Jonas skrev:
Bara jaga ny motor nu eller har du någon annan plan?


Planen är att hitta en ny motor (och om två månader när jag inte hittat någon så lyssnar jag på någon som sa "Saab turbo motor passar bra..." )


Cédric skrev:
Va oljepickupen kvar ?

Det är det som är det märkliga, jag hade förväntat mig att den skulle vara av men vid en snabbtitt så såg den hel ut. Nu granskade jag inte den noga så det kan finnas sprickor i den men inga jag såg direkt.


miatalös ninja skrev:
helvetesmek... Hela dagen i garaget, 18 blåmärken, 35 skrapsår, adrenalin ut ur öronen, olja överallt, men sen är det klart!


Det märkliga är att jag inte slog mig så förbaskat igårkväll. I söndagskväll var jag förbi bilen en snabb sväng och lyckades dra i pannan ordentligt i något så att jag fick en stor röd bula. På jobbet i måndags: "-Hej, var inte du på finlandskryssning i helgen? Hur var slagsmålet?"

Westfield skrev:
Coolt. Inte bara ett litet ras, nån spricka här och där, utan total komplett meltdown.


Jupp, slängarna på veven har fått lite fina märken också. Däremot såg jag inte vid snabbtitten igår varifrån oljan på höger utsida kommer ifrån mer än att det verkar komma ungefär från balansaxelhuset. Hål i blocket eller bara balansaxelhuset som inte håller tätt? Det ger sig...

oljan på vänster sida av motorn på Gelleråsen fick nog sin förklaring igå iaf, det är bra om o-ringen som sitter där oljestickan går ner i oljetråget är hel.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 51, 52, 53   >>
413 besök senaste veckan (279191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande