Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktbesparing?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6169 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Mera sånthär thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Rätt spår!!!

Lite urklipp från sidan:

BMW Group anser således att den extremt lätta metallen magnesium kommer att få en större betydelse som konstruktionsmaterial i bilar. Magnesium är 33% lättare än aluminium och hela 77% lättare än stål.

Mindre detaljer i magnesium, såsom stöd för instrumentpanelen på MINI och rattstomme samt rattaxelstöd för BMW 5 och 7 Serien, serietillverkas sedan några år, och nyligen har man börjat producera en betydligt större och komplexare detalj ...

BMW Group utvecklar också teknik för serieproduktion av detaljer av kolfiberarmerad plast. Det första exemplet på denna innovativa teknik är takpanelen till sportcoupén BMW M3 CSL. Panelen formpressas i en datorstyrd maskin på femtedelen av den tid det tar att tillverka den med konventionell handuppläggning och inplastning av kolfibermattor. Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras.



Det där om CSL-taket var ju verkligen intressant!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Nu ska jag vara lite frågande om kolfiber typ.
Hur åldras ett kolfibertak? hur fort utmattas det. Själva fibern åldras
nog med värdighet, men själva bindmedlet hur är det med det?
Sol, värme och kyla är säkert en påskyndande faktor. Nu har säkert
konstuktörerna tänkt på detta, men man kan väl få undra lite.

_________________


Jan Nagy
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Segelbåtar håller ju åtminstone 20-30 år med få undantag så nog borde taket hålla lika längte tycker iaf jag.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Segelbåtar håller ju åtminstone 20-30 år med få undantag så nog borde taket hålla lika längte tycker iaf jag.


Mindre risk att man går på grund också. det kan ju hjälpa!


_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:



BMW Group utvecklar också teknik för serieproduktion av detaljer av kolfiberarmerad plast. Det första exemplet på denna innovativa teknik är takpanelen till sportcoupén BMW M3 CSL. Panelen formpressas i en datorstyrd maskin på femtedelen av den tid det tar att tillverka den med konventionell handuppläggning och inplastning av kolfibermattor. .


Praktiskt användbart till riktig serieproduktion eller bara reklam?
Att det går fem ggr fortare än handpåläggning säger ju inte så mycket. Det relevanta är väl att jämföra med stansning av plåt - *ka-donk* så har man sin takplåt...
Att producera 3 000 takplåtar om dan går ju bra, typ en halvminut mellan varje, men att få till ett kolfibertak på en halvminut i genomsnittlig totaltid känns som det skulle kräva några maskiner och en hel del utrymme för härdning, eller bra mycket större uppsnabbning än 5 ggr.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Nu skall vi väl inte vara sådana Anders...?

Resonemnaget handlar om att: "BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den!"

Mvh / Micke
jag saknar min bmw....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



BTG skrev:
Nu skall vi väl inte vara sådana Anders...?

Resonemnaget handlar om att: "BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den!"

Mvh / Micke
jag saknar min bmw....


Nåväl... Volvo (som du kör nu) De har komposithuvar på S/40 och S80 (kanske nån mer) till bilpolerarnas stora förtret! Det går inte polera skiten!!!

Så tänk på det när ni köper CSL

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Porsche-Daniel skrev:
Så tänk på det när ni köper CSL


Det är putsen som avgjort det för mig. Det blir ingen CSL för den är så svår att få bra puts på.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras.

Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara?
Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation.

Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd?

Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?

Känns vanskligt..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Eric Josefsson skrev:
Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara?
Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation.

Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd?

Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?

Känns vanskligt..


Men de säger "kolfiberarmerad plast" så det är väl laminerat med något segare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Eric Josefsson skrev:
Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara?
Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation.

Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd?

Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?

Känns vanskligt..


Men de säger "kolfiberarmerad plast" så det är väl laminerat med något segare?


Själva kolfibern är som sagt en höjdare på att ta hand om draglaster. Beroende på hur man lägger laminaten kan man få fram detaljer som tar hand om alla möjliga laster och dess kombinationer.

Kolfiberarmerad plast är just plast armerad med kolfiber! Plast i det här fallet är epoxi eller polyester. Plastens uppgift är att binda ihop kolfiberlaminaten och inte att vara lastbärande.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eric Josefsson skrev:
Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras.

Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara?
Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation.

Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd?

Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?

Känns vanskligt..


Jo, kofiber är rätt sprött. Det känns som aramidfiber hade varit lämpligare, klarar lite mer deformation innan det går sönder.

_________________
Pär Hylander
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Eric Josefsson skrev:
Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?


Man har väl en bur som är strukturen/styrkan i bilen och som tar kraften vid ev. krasch - karosspanelerna är väl bara för att ge form till bilen?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Westfield skrev:
Eric Josefsson skrev:
Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?


Man har väl en bur som är strukturen/styrkan i bilen och som tar kraften vid ev. krasch - karosspanelerna är väl bara för att ge form till bilen?


Mjo men taket ska väl också hindra personerna i bilen från att flyga ur (om dom nu slinker ur säkerhetsbältet)

annars så borde det väl vara samma reglemente för öppna som för slutna bilar om bara formen skiljde?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Eric Josefsson skrev:
Westfield skrev:
Eric Josefsson skrev:
Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?


Man har väl en bur som är strukturen/styrkan i bilen och som tar kraften vid ev. krasch - karosspanelerna är väl bara för att ge form till bilen?


Mjo men taket ska väl också hindra personerna i bilen från att flyga ur (om dom nu slinker ur säkerhetsbältet)

annars så borde det väl vara samma reglemente för öppna som för slutna bilar om bara formen skiljde?


Har man inte fyr eller sexpunktsbälte? Men visst har du ju en poäng, armar far ju gärna runt och sådär, plus att det är jobbigt när man hamnar uppochned och allt grus eller lekakulor eller vad som nu finns i stoppzonerna gör att man sjunkter ner till axlarna i det...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vet faktiskt inte hur många punkter i bältet BMW har kostat på bilen..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10637



Eric Josefsson skrev:
Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras.

Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara?
Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation.

Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd?

Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen?

Känns vanskligt..


Kolfiber går fortfarande alldeles utbärkt att deformera elastiskt. Den principiella skillnaden skulle väl bara vara att kolfibern börjar knastra och gå av när stålet skulle plasticerat och sen gått av lite senare.

Sen har vi ju haft glasfiberbilar sedan urminnes tider, det är ingen stor skillnad mot kolfiber i det avseendet.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



De skriver att taket blir rostfritt, men hur är det i skarven mellan plåt och kolfiber? Gör inte kolfibern så att plåten rostar fortare (galvaniskt element)?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18615



Har man sett en segelbåt i kolfiber bli påseglad av en annan båt så vet man att man helst inte har enbart kolfiber i detaljer där man kan tänka sig att man vill hindra inträngning (t ex dörrar). Det säger bara fraaaas och så är det ett hål som är 50cm i diameter...
Aramidfibrer är som sagt mycket bättre i sammanhanget, det blir inget hål iaf men oftast ganska mjukt. Kan inte tänka mig att det är speciellt kul att procudera detaler i aramidfibrer dock, lite jobbigare att skära om man säger så.

Kommer ni ihåg Americas Cup båten som sprack och sjönk på under 20 sekunder förresten? Australia one har jag för mig att det var.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktbesparing?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande