Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Viktbesparing? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6169 totalt) |
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Rätt spår!!!
Lite urklipp från sidan: BMW Group anser således att den extremt lätta metallen magnesium kommer att få en större betydelse som konstruktionsmaterial i bilar. Magnesium är 33% lättare än aluminium och hela 77% lättare än stål. Mindre detaljer i magnesium, såsom stöd för instrumentpanelen på MINI och rattstomme samt rattaxelstöd för BMW 5 och 7 Serien, serietillverkas sedan några år, och nyligen har man börjat producera en betydligt större och komplexare detalj ... BMW Group utvecklar också teknik för serieproduktion av detaljer av kolfiberarmerad plast. Det första exemplet på denna innovativa teknik är takpanelen till sportcoupén BMW M3 CSL. Panelen formpressas i en datorstyrd maskin på femtedelen av den tid det tar att tillverka den med konventionell handuppläggning och inplastning av kolfibermattor. Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras. Det där om CSL-taket var ju verkligen intressant! _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu ska jag vara lite frågande om kolfiber typ.
Hur åldras ett kolfibertak? hur fort utmattas det. Själva fibern åldras nog med värdighet, men själva bindmedlet hur är det med det? Sol, värme och kyla är säkert en påskyndande faktor. Nu har säkert konstuktörerna tänkt på detta, men man kan väl få undra lite. _________________ Jan Nagy |
||||||
Praktiskt användbart till riktig serieproduktion eller bara reklam? Att det går fem ggr fortare än handpåläggning säger ju inte så mycket. Det relevanta är väl att jämföra med stansning av plåt - *ka-donk* så har man sin takplåt... Att producera 3 000 takplåtar om dan går ju bra, typ en halvminut mellan varje, men att få till ett kolfibertak på en halvminut i genomsnittlig totaltid känns som det skulle kräva några maskiner och en hel del utrymme för härdning, eller bra mycket större uppsnabbning än 5 ggr. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Nåväl... Volvo (som du kör nu) De har komposithuvar på S/40 och S80 (kanske nån mer) till bilpolerarnas stora förtret! Det går inte polera skiten!!! Så tänk på det när ni köper CSL _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Takpanelen väger bara 6 kg mot 12 kg för samma panel av stål, den är korrosionsbeständig och klarar betydligt större belastning innan den deformeras.
Hmm kolfiber är väl inte speciellt defomerbara? Har man plåt så får man ju en plastiskt till viss del elastisk deformation. Kolfibern blir väl typ bara pulveriserad när brottsgränsen är nådd? Sedan vill jag minnas att kolfiber är starkt i dragriktning men hur ofta belastas ett tak vid t.ex. rullning i dragriktningen? Känns vanskligt.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Men de säger "kolfiberarmerad plast" så det är väl laminerat med något segare? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Själva kolfibern är som sagt en höjdare på att ta hand om draglaster. Beroende på hur man lägger laminaten kan man få fram detaljer som tar hand om alla möjliga laster och dess kombinationer. Kolfiberarmerad plast är just plast armerad med kolfiber! Plast i det här fallet är epoxi eller polyester. Plastens uppgift är att binda ihop kolfiberlaminaten och inte att vara lastbärande. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Jo, kofiber är rätt sprött. Det känns som aramidfiber hade varit lämpligare, klarar lite mer deformation innan det går sönder. _________________ Pär Hylander |
||||||
Man har väl en bur som är strukturen/styrkan i bilen och som tar kraften vid ev. krasch - karosspanelerna är väl bara för att ge form till bilen? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Mjo men taket ska väl också hindra personerna i bilen från att flyga ur (om dom nu slinker ur säkerhetsbältet) annars så borde det väl vara samma reglemente för öppna som för slutna bilar om bara formen skiljde? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Har man inte fyr eller sexpunktsbälte? Men visst har du ju en poäng, armar far ju gärna runt och sådär, plus att det är jobbigt när man hamnar uppochned och allt grus eller lekakulor eller vad som nu finns i stoppzonerna gör att man sjunkter ner till axlarna i det... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Kolfiber går fortfarande alldeles utbärkt att deformera elastiskt. Den principiella skillnaden skulle väl bara vara att kolfibern börjar knastra och gå av när stålet skulle plasticerat och sen gått av lite senare. Sen har vi ju haft glasfiberbilar sedan urminnes tider, det är ingen stor skillnad mot kolfiber i det avseendet. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Har man sett en segelbåt i kolfiber bli påseglad av en annan båt så vet man att man helst inte har enbart kolfiber i detaljer där man kan tänka sig att man vill hindra inträngning (t ex dörrar). Det säger bara fraaaas och så är det ett hål som är 50cm i diameter...
Aramidfibrer är som sagt mycket bättre i sammanhanget, det blir inget hål iaf men oftast ganska mjukt. Kan inte tänka mig att det är speciellt kul att procudera detaler i aramidfibrer dock, lite jobbigare att skära om man säger så. Kommer ni ihåg Americas Cup båten som sprack och sjönk på under 20 sekunder förresten? Australia one har jag för mig att det var. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Allmänt banåkaforum Viktbesparing? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6169 totalt) |