Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mappa Se7en /zetec-megasquirt 137KW/7000RPM
2 besök senaste veckan (6516 totalt)
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
I morgon ska vi mappa Åmans locost på en rullande landsväg, vi kommer även att köra en
Westfield med omex sprut/orginal spjällhus som är mappad på gatan av XXX .

Ska bli intresant att se vad dom så lika men olika ger i effekt.

_________________
Michael Öhrström
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Mycket intressant!

Skall ni köra på din rullande landsväg?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Peters westfield med sina till dagen nya 13 tummare

Snyggt med gula minelites



Sista finjusteringen

_________________
Michael Öhrström
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



Va blev det för effekter då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Nisse ! kom ner till Huvudstaden så kan vi gasa lite på kurviga Roslags-vägar o mappa ditt
Motec sput .

_________________
Michael Öhrström
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Här kommer lite mer intressanta bilder från dagens effektmätning


Torgny och jag går igenom upplägget för mätningen


Med fjärrkontrollen kan man sköta det mesta


Tyvär går inte allt att styras med fjärrkontrollen


Spikningar är svåra att höra, men det går om man koncentrerar sig (och vet vad man skall lyssna efter)


Andra gånger får man bara känna "vibbarna". Som någon sa "Detta är ingen exakt vetenskap"


Det här här effekten finns. Mappen måste vara exakt rätt. Annars förlorar man många sköna hästar.


Som sagt, effekten finns i Mappen.


Torgny kom med glada tillrop och pep-talk i stunder av svårmod.


Precis innan vi började med konstantbelastnings test.


Det visade sig att denna mätaruppsättning funkade bäst. Stor varvräknare, och staplar som visar det andra


En "pre flight" check innan hemfärd

Dagen kan summeras med att mina kalkyleringar på effekt och vridmoment stämde ganska väl. Dock vill jag ha fram en mer körbar map.

Ett stort tack till:
Michael och Andreas på RaceMachine
Torgny (Nära vän och ivrig påhejare)

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Fina bilder thumbs up

och det viktigaste...vad blev det för resultat??? Ni verkar lite hemliga...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Seriöst att mappa i kavaj thumbs up

Åhman, nu vill vi veta effekten/liter

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Torgny kom med glada tillrop och pep-talk i stunder av svårmod.

Läs brädskadad fot (locosten spottade ut lite kylvatten på åmans fot)

_________________
Michael Öhrström
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Foten har redan läkt, jag har bra läkkött.

Det är värre med psyket. Det är verkligen en pers att sitta i bilen och varva motorn till 7000 ett antal gånger. Det låter och lever om nåt så infernaliskt.

Effekten är vad man kan förvänta sig av en sån motor. Ang Peters bil så får han berätta det själv.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



och vad kan man förvänta sig

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Mer än Libell, men midre än din

137.5 kw vid 7000 varv lyckdes vi mappa fram. Första försöket landade på 88 KW vid 6000, nästa fick vi 128 vid 7000 och efter lite ommapning av både tändning och VE så landade det på 137.5

Det känns ganska bra i en zetec som "bara" är portad (av mig), planad, mirafräst, GSX-R trottelhus, Megasquirt och standard Kammar.

Micke R1 var mycket duktig i den ädla konsten att mäta effekt och mapa. Vi hade lite värmeproblem i lokalen så det var snabba ryck vid höga varv för att inte överhetta maskinen.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Tror inte peter skriver nåt här så.........

Vi körde peters bil 2 "repor" i rullarna, men tyvär så tryckte den ur sig olja ur vevhus ventilationen
samt blå-rökte ur avgasröret.

Så han avbröt lite för tidigt .

Den den gav då 111 KW

Har gått o grubblat på varför jag inte kunde haka på åman på rakan på mittsverige-bana i maj.
Nu har jag tyvär fått svaret (det var pulver i motorn redan då)

NEJ FAN DET HÄR GÅR EJ jag får sätta fart på rejs motorn.

_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micke R1 skrev:
Har gått o grubblat på varför jag inte kunde haka på åman på rakan på mittsverige-bana i maj.
Nu har jag tyvär fått svaret (det var pulver i motorn redan då)

NEJ FAN DET HÄR GÅR EJ jag får sätta fart på rejs motorn.


Tänk på att vid högre farter är det inte vikt/effekt som är intressant, utan totala effekten eftersom luftmotståndet tar över mer och mer. Men i kurvorna tar man igen i alla fall med en lättare bil (ren gissning att din BEC väger mindre än Åmans CEC?).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Micaelaman skrev:
Mer än Libell, men midre än din


Litereffekten Åman, litereffekten























Snyggt jobbat thumbs up , den där Baltazar manicken du hade som flödesbänk verkar ha gjort nytta
Nästan 190hk med originalkammar är inte illa pinkat.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Micaelaman
Vallentuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 161



Jo, Litereffekten är ju inte så bra om man jämför med både dig och Kimmen.
Men man får inte glömma att det är en gammal fordmotor som härstammar från början av -90 (blocket -80).

och det är som Westifeld säjer. Det är på rakorna som det är viktigt med mycket "mos".I kurvor är låg vikt och körbarhet viktigare. Vidare har jag ju ingen diffbroms (än) så det spelar inte ingen roll hur mycket mos jag har. Det spinner på innerhjulet ändå.

Jag tycker dock att denna maskin är lite slöare än den jag hade på Mittsverige banan. Den var det mer klös i. Men det är bara en känsla, inget som jag kan bevisa.

_________________
Micael Åman

Petrolhead and all around nice guy
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



Micaelaman skrev:
137.5 kw vid 7000 varv lyckdes vi mappa fram. Första försöket landade på 88 KW vid 6000, nästa fick vi 128 vid 7000 och efter lite ommapning av både tändning och VE så landade det på 137.5

Det känns ganska bra i en zetec som "bara" är portad (av mig), planad, mirafräst, GSX-R trottelhus, Megasquirt och standard Kammar.
thumbs up

Då borde ju min hammna på rätt sidan av 200 sträcket

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Nisse !

Va har du gjort åt din för utom motec sprutet ?

_________________
Michael Öhrström
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



Lika mycket som Åman + tillfixade ventiler samt trimkammar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Arrowsmith
Småland
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29




Är det någon som har värdena på fords std. 2l kammar till zetec?
Skulle även vilja veta hur stora std. ventilerna är i 2l toppen.

_________________
Håkan Book
Citera
Skruva banåkabil
Mappa Se7en /zetec-megasquirt 137KW/7000RPM
2 besök senaste veckan (6516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande