Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6516 totalt) |
I morgon ska vi mappa Åmans locost på en rullande landsväg, vi kommer även att köra en
Westfield med omex sprut/orginal spjällhus som är mappad på gatan av XXX . Ska bli intresant att se vad dom så lika men olika ger i effekt. ![]() _________________ Michael Öhrström |
||
Här kommer lite mer intressanta bilder från dagens effektmätning
![]() Torgny och jag går igenom upplägget för mätningen ![]() Med fjärrkontrollen kan man sköta det mesta ![]() Tyvär går inte allt att styras med fjärrkontrollen ![]() Spikningar är svåra att höra, men det går om man koncentrerar sig (och vet vad man skall lyssna efter) ![]() Andra gånger får man bara känna "vibbarna". Som någon sa "Detta är ingen exakt vetenskap" ![]() Det här här effekten finns. Mappen måste vara exakt rätt. Annars förlorar man många sköna hästar. ![]() Som sagt, effekten finns i Mappen. ![]() Torgny kom med glada tillrop och pep-talk i stunder av svårmod. ![]() Precis innan vi började med konstantbelastnings test. ![]() Det visade sig att denna mätaruppsättning funkade bäst. Stor varvräknare, och staplar som visar det andra ![]() En "pre flight" check innan hemfärd Dagen kan summeras med att mina kalkyleringar på effekt och vridmoment stämde ganska väl. Dock vill jag ha fram en mer körbar map. Ett stort tack till: Michael och Andreas på RaceMachine Torgny (Nära vän och ivrig påhejare) _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||
Fina bilder
![]() och det viktigaste...vad blev det för resultat??? Ni verkar lite hemliga... |
||
|
||
Foten har redan läkt, jag har bra läkkött.
Det är värre med psyket. Det är verkligen en pers att sitta i bilen och varva motorn till 7000 ett antal gånger. Det låter och lever om nåt så infernaliskt. Effekten är vad man kan förvänta sig av en sån motor. Ang Peters bil så får han berätta det själv. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||
|
||
Mer än Libell, men midre än din
![]() 137.5 kw vid 7000 varv lyckdes vi mappa fram. Första försöket landade på 88 KW vid 6000, nästa fick vi 128 vid 7000 och efter lite ommapning av både tändning och VE så landade det på 137.5 Det känns ganska bra i en zetec som "bara" är portad (av mig), planad, mirafräst, GSX-R trottelhus, Megasquirt och standard Kammar. Micke R1 var mycket duktig i den ädla konsten att mäta effekt och mapa. Vi hade lite värmeproblem i lokalen så det var snabba ryck vid höga varv för att inte överhetta maskinen. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||
Tror inte peter skriver nåt här så.........
Vi körde peters bil 2 "repor" i rullarna, men tyvär så tryckte den ur sig olja ur vevhus ventilationen samt blå-rökte ur avgasröret. Så han avbröt lite för tidigt . Den den gav då 111 KW Har gått o grubblat på varför jag inte kunde haka på åman på rakan på mittsverige-bana i maj. Nu har jag tyvär fått svaret (det var pulver i motorn redan då) NEJ FAN DET HÄR GÅR EJ jag får sätta fart på rejs motorn. _________________ Michael Öhrström |
||
Tänk på att vid högre farter är det inte vikt/effekt som är intressant, utan totala effekten eftersom luftmotståndet tar över mer och mer. Men i kurvorna tar man igen i alla fall med en lättare bil (ren gissning att din BEC väger mindre än Åmans CEC?). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Litereffekten Åman, litereffekten ![]() Snyggt jobbat ![]() ![]() Nästan 190hk med originalkammar är inte illa pinkat. |
||
Jo, Litereffekten är ju inte så bra om man jämför med både dig och Kimmen.
Men man får inte glömma att det är en gammal fordmotor som härstammar från början av -90 (blocket -80). och det är som Westifeld säjer. Det är på rakorna som det är viktigt med mycket "mos".I kurvor är låg vikt och körbarhet viktigare. Vidare har jag ju ingen diffbroms (än) så det spelar inte ingen roll hur mycket mos jag har. Det spinner på innerhjulet ändå. Jag tycker dock att denna maskin är lite slöare än den jag hade på Mittsverige banan. Den var det mer klös i. Men det är bara en känsla, inget som jag kan bevisa. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||
![]() Då borde ju min hammna på rätt sidan av 200 sträcket ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (6516 totalt) |