Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Motverka åksjuka
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (16205 totalt)
telefunken
Stockholm / Alvik
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej Bullen...

Jag är en kille på 25 vårar som har ett problem. När jag ska köra min gamla 200sx (-93, sänkfjädrar och lite nya bussningar) på endera konbana, eller vanlig bana, så blir jag åksjuk efter en kort stund. Alltså när jag själv kör!

Detta är ju förstås sjukt frustrerande, och jag hade nu senast tom tagit ett åksjukepiller utan nån direkt effekt. Ser till att dricka mkt, och typ ständigt tugga på nåt också. Dock kan jag ju säga att det är rätt vanligt att jag sovit illa dagen innan, eftersom det brukar kännas lite som kvällen före julafton när man var liten.

Jag har tidigare lyckats köra flera ganska långa stinter i 5-papp utan att ha några problem alls, vilket får mig att fundera på om det beror på att det blir mkt större sidokrafter osv på bana.
Annan teori jag hört är att det är mkt lättare att bli åksjuk i en "svajig" bil, än en som är stum...

Snälla bull..ehh rejsa, hjälp mig!

_________________
Andreas Björshammar
Nissan 200sx S13
Speedlab crew
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



telefunken skrev:
Hej Bullen...

Jag är en kille på 25 vårar som har ett problem. När jag ska köra min gamla 200sx (-93, sänkfjädrar och lite nya bussningar) på endera konbana, eller vanlig bana, så blir jag åksjuk efter en kort stund. Alltså när jag själv kör!

Detta är ju förstås sjukt frustrerande, och jag hade nu senast tom tagit ett åksjukepiller utan nån direkt effekt. Ser till att dricka mkt, och typ ständigt tugga på nåt också. Dock kan jag ju säga att det är rätt vanligt att jag sovit illa dagen innan, eftersom det brukar kännas lite som kvällen före julafton när man var liten.

Jag har tidigare lyckats köra flera ganska långa stinter i 5-papp utan att ha några problem alls, vilket får mig att fundera på om det beror på att det blir mkt större sidokrafter osv på bana.
Annan teori jag hört är att det är mkt lättare att bli åksjuk i en "svajig" bil, än en som är stum...

Snälla bull..ehh rejsa, hjälp mig!



Det är ju för att 5papp är så mycket roligare att man inte får åksjuka där ....


Men det är många som som haft samma sak som du som blivit bättre genom att köpa dom där åksjuke-plåstren som man sätter bakom örat.... finns på apoteket .... tänk bara på att man måste sätta dit dom i god tid så dom hinner verka....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Sänkfjädrar med orginaldämpare låter intressant, själv har jag fått åksjuketendenser på vanlig väg i en bil med stenhård returdämpning men mjuk kompressionsdämpning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
telefunken
Stockholm / Alvik
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4


Trådstartare
MaZ skrev:
Sänkfjädrar med orginaldämpare låter intressant, själv har jag fått åksjuketendenser på vanlig väg i en bil med stenhård returdämpning men mjuk kompressionsdämpning.


Hehe, ja bilen går ju helt hysteriskt dåligt när det gäller vanlig väg men där är det iaf inga tendenser till åksjuka. Men iof så var det ju som värst när man kommer farande över krönet och när man samtidigt efter en höger få kasta sig in i en vänster. Alltså typ kurva två på ringen (den på Gotland då)...

_________________
Andreas Björshammar
Nissan 200sx S13
Speedlab crew
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Lider själv av en svår åksjuka men har inga problem i min Miata. Kan vara att den uppför sig (kränger) som man har räknat med. En svajig bil blir jag dålig i direkt... Vi pratar nu om när man kör själv Åker jag annat än motorväg med någon annan bakom ratten blir jag dålig ganska snabbt.

Kan mycket väl vara ditt konstiga chassie som spökar.

(Behöver jag nämna att min seglingskarriär blev ganska kort )

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



telefunken skrev:
Hej Bullen...

Detta är ju förstås sjukt frustrerande, och jag hade nu senast tom tagit ett åksjukepiller utan nån direkt effekt. Ser till att dricka mkt, och typ ständigt tugga på nåt också. Dock kan jag ju säga att det är rätt vanligt att jag sovit illa dagen innan, eftersom det brukar kännas lite som kvällen före julafton när man var liten.


Snälla bull..ehh rejsa, hjälp mig!


Äta och dricka ordentligt är som sagt viktigt.

Du kan även testa sjö/åksjukeplåster Scopoderm, de fungerar garanterat men är receptbelagda samt att de drar med en del biverkningar. Tror eventuellt att de är triangelmärka också...


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Bladh skrev:


(Behöver jag nämna att min seglingskarriär blev ganska kort )


Blåser det så kraftigt på Vombsjön?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Man kan bli ganska slö av sjösjukepiller så det kanske inte är det bästa när man ska köra bana. På Mythbusters så testade dom ett gäng sjösjukepiller och andra huskurer och en av dom få grejerna som fungerade riktigt bra och som man inte somna av var ingefärstabletter.
Så testa att tugga lite ingefära innan banåka, går ju att prova innan om man sätter sig i bagaget och tittar bakåt när en polare kör snabbt på en lurvig väg.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Karl V skrev:
...kör snabbt på en lurvig väg.

Det låter farligt, speciellt om det är blött...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Min sambo kör med "åksjukeband", någon akupressurgrej, själv tror jag inte på sånt, men det "fungerar" eller är tillräckligt bra placebo för henne när vi ska åka bil.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4564&ProductSKU . . . .

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Testade åksjuketuggumi när jag blev "tvingad" att åka GT3 ett par dagar på ringen senast, bilen behövde inte saneras men tuggumina var väl ingen höjdare...

känner själv att jag lider av detta mer och mer när jag åker med andra. Har tyvärr även känt av det vid tuff gokartkörning i egen regi.

Hör med apoteket dom brukar ju ha lite koll på läget.

Wikipedia ger end el info oxå! : http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relsesjuka

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Sett till att bilen är ordentligt ventilerad och inte för varmt i kupén? Frisk luft och kyla brukar hjälpa en del iaf.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Det är så jäkla jobbigt med åksjuka.

Jag skulle gärna vilja åka med andra för att kolla spår och hur de kör mm men jag blir ju så åksjuk så det finns inte en chans att jag kan åka med någon när det går fort. När jag kör själv brukar det oftast inte vara några problem men om jag däremot har åkt med något på förmiddagen så är resten av dagen körd, blir dålig direkt.

Gotlandsfärjan är en sådan jäkla plåga så den vill jag inte ens prata om... Där tar jag alltid piller men som sagt man känner sig mosig i skallen av dem och det vill man ju inte heller när man skall köra. Iof så är jag kanske överkänslig mot "kroppsbedövning" då jag dessutom är nykterist för att jag mår så dåligt av minsta lilla "bedövning".

Plåster då? Jag har aldrig testat dem, känner man sig dåsig/flummig av dem också?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Testa att inte "arbeta mot" rörelserna utan slappna av. Jag kan ex. inte åka tunnelbana ens p.g.a. åksjuka men det går bra om jag sitter ned och lutar huvudet mot ex. en vägg och slappnar av nackmusklerna helt och bara "åker med". Funkar även i bil, där jag blir åksjuk på en halv sekund. När man kör själv följer man med rörelserna med huvudet, men resten av kroppen måste jag slappna av med.

Jag har ej ännu på 32 år hittat några piller, band eller andra saker som funkar för mig, annat än att slappna av.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Eric Josefsson skrev:
Min sambo kör med "åksjukeband", någon akupressurgrej, själv tror jag inte på sånt, men det "fungerar" eller är tillräckligt bra placebo för henne när vi ska åka bil.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4564&ProductSKU . . . .


De där har jag provat med viss framgång. Trodde inte det minsta på dem själv innan men efter att kunna köra långa pass gokart utan att behöva ulka. Placebo eller inte men manliga är de inte

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Pehr Johnsson skrev:
Bladh skrev:


(Behöver jag nämna att min seglingskarriär blev ganska kort )


Blåser det så kraftigt på Vombsjön?


Då jag är invandrad till Sjöbotrakten från Limhamn så har det sin förklaring... (Jobbigt att vara invandrare i Sjöbo )

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ni som blir riktigt dåliga kan inte några av er testa ingefärstabletter? Jag har hört av många att det fugnerar väldigt bra och inte har några bieffekter så det är ju värt ett test.
Verkar ju som vi har bra underlag här för kunde klargöra om det fungerar.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Karl V skrev:
Ni som blir riktigt dåliga kan inte några av er testa ingefärstabletter? Jag har hört av många att det fugnerar väldigt bra och inte har några bieffekter så det är ju värt ett test.
Verkar ju som vi har bra underlag här för kunde klargöra om det fungerar.


En mycket kraftig bieffekt på all ingefära är den hemska smaken, som påminner om billig parfym, som uppstår i munnen när man äter den

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Hörde av en av våra föreläsare att de fick reklamera sin sprillans nya Saab 9-5 för att ungarna blev åksjuka varje gång de åkte lite längre med den. Saab var medvetna om problemet och åtgärdade det genom att sätta dit sitt "sportchassie" (free of charge). Symptomen försvann.

Med andra ord så kan även ditt problem ha med chassiet att göra. Mät upp frekvensen på ditt chassie och laborera lite med att peta in gummikuddar mellan fjädrarna för att se om det upphör.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
telefunken
Stockholm / Alvik
Här sen Apr 2007
Inlägg: 4


Trådstartare
Dålig smak i munnen? Jag väljer ingefärasmak alla gånger över "sura uppstötningar"!

Vad gäller chassiet så kommer jag ha ett något mer avstämt chassi till nästa säsong. Alla bussningarna ska in, hårdare krängare samt coilisar (billigare till min bil än att köpa lösa stötdämpare). Så är det chassit vore det ju fantastiskt...Men jag kommer nog testa hårt med ingefära och försöka mig på att få mer sömn nästa gång, oberoende hur mkt jag hinner göra med bilen.

Tack för alla tips, fler är alltid välkomna och jag kommer rapportera ev framsteg!

_________________
Andreas Björshammar
Nissan 200sx S13
Speedlab crew
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tjejen blir galet åksjuk bara man kör på lite i kurvor axar lite och så. Vore riktigt bra att hitta en lösning.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Motverka åksjuka
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (16205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande