Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74 >> 50 besök idag (417901 totalt) |
Problemet är att få tag på ett par utan att måsta betala en förmögenhet- Direkt skrotarna ser att det står Jaguar, Mercedes, Porsche eller annat "exlusivare" märke på dem blir dom penga giriga och funderar vad dessa prylar kostar NYA...
Nu vet inte jag hur pass smidiga Jaguar spindlarna med nav är, men får för mig att de inte är riktigt så "nätta" som kanske vore att föredra.. kan ha fel. Tack iaf! Styrarmarna sitter gjutna där de flesta sitter. Men jag kommer att kapa bort orginalarmarna och tillverka egna som sitter mkt högre och svetsas i det fd fjäderbenet.. Fiffigt! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det har hänt lite grann i mitt garage på sistone. När allt kom i kring och tillverkandet av framvagnen skulle dra igång, kom jag mer och mer fram till att min emenenta framvagnsgeometri inte var genomförbar som jag hade tänkt . Ritningen var helt anpassad till mina "idealiska" hemtillverkade spindlar. Kuggstången är nu flyttade från -framför fötterna till - under knäna. Detta medför en ganska komplicerad rattstång med 5st knutar . En helt ny Ackerman uträkning är genomgången. Övre och undre bärarmar (utom en) är klara och det verkar funka som jag tänkt mig. Styrarmen på spindeln ska kapas bort och ersättas av en ny med högre placering spm svetsas i den undre delen av det avkapade McPherson benet. OBS: Jag ska inte ha "Mc bakramen (med sadel)" kvar- endast fotomontage _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Korrekt noterat Pushrod fästet är inte monterat än, vilket kommer även att ge plattan (5mm tjock) en profil på höjden hela vägen till leden på var sida. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Varför inte det ? Då blir den ju tre sitsig ! Tror jag kunde bli rätt spännande att försöka hålla sig kvar där bak ! |
||||
Visst måste man ha en stor tjock bricka här enligt reglerna så att inte länkarmen kan "hoppa lös" från unibalen om den skulle haverera? Eller är det bara jag som har drömt att det stog nånstans... (om inte så har du säkert tänkt sätta dit en senare..) |
||||
AAAhhh!! Intressant frågeställning! Jag vet inte om man MÅSTE ha brickan där enligt SFRo, men jag har suttit och funderat just på detta för ett tag sen . Som jag ser det så kan det ju inte skada- Men är det egentligen nödvändigt?
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Nä jag har ingen aning faktiskt, var bara en tanke som slog mig.. Sen vill jag minnas att jag har läst nått om det nån gång men det kan ha vart i nå helt annat ämne oxå.. om inte annat så skyddar den lite från skräp kanske.. Hur ofta nu uniballs "hoppar isär" är ju oxå en sak att fundera på. När den är så glapp har man förmodligen ändå bytt ut den redan.. Fast iof, nån konstruktionsmiss borde kunna göra så att den separerar oxå... |
||||
>>Micke
Vad använder du för undre spindelled? Ser nästan ut att vara en Volvo-led... Passar den rakt i Scorpio-spindeln eller fick du modifiera konan - och i så fall vad använde du för verktyg? Vi kommer att använda Sierra-spindlar på våra byggen och de ser väldigt lika ut så kanske detta passar även där _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Varför inte sätta skrotet framför Hjulaxeln? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hej
Japp, brickan vill vi ha. Det har hänt att leden hoppat isär. Förresten är det väldigt viktigt att man undersöker sina uniballs ofta - en incident inträffade med en rod för ett tag sedan där leden sprack upp, kanske hade det kunnat undvikas om leden hade inspekterats oftare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Förvisso men då kanske inte den spindeln är den rätta... Rattstången låter rätt knasig menar jag, blir det inga ojämna rörelser om man har ojämnt antal leder? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har vänt mina spindlar så höger spindel sitter på vänster sida och vise versa. Det beror endast på att jag inte vill ha vikten från oket bakom hjulcentrum och att styr staget kommer att vara en aning i vägen då man svänger. Min första Ackerman beräkning satt kuggstången 30cm framför hjulcentrum, vilket medförde att jag fick plats med huvudbromscylindrarna under den och pedalerna bakom. Men då jag var tvungen att sänka kuggstången pga spindelns utformning och då försvann det utrymmet. Och sen en sak till som jag inte hade tänkt på var att den inre styrstagsleden inte klarade av vinkeln riktigt vid max sväng. Så gör om, gör rätt!! Men jag vill ju inte ha fötterna ovanpå kuggstången heller om jag skulle flytta bak den en aning.. För då krockar fötterna med stötdämparna som kommer att ligga horisontellt bredvid varandra pekandes framåt ovanför fötterna. Som sagt så kommer jag att kapa bort spindelns orginal styrarmar (styrarmsoffsetet är konstruerat för att sitta pekandes framåt= ackerman blir mao bakvänd om man vänder en spindel) och ersätta med egentillverkad styrarm. Jo, det är Volvo 740/940 undre spindelleder jag använt med lite modifierad kona. Jag satte upp leden i pelarborrmaskinen och berarbetade den med en turbinslip, och sen putsade jag bort lite gamla grader i spindelkonan= 110% bra!!! Det är en riktigt smutt spindelled tycker jag, och relativt lätt . Jag tog med spindeln till Mekonomen och provade ALLA leder dom hade hemma och kom fram till att denna led var minst modifieringar på + att den var liten och lätt Som ni vet så går det inte att använda en orginal scorpio spindelled- för då får man med hela undre bärarmen på köpet.... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
MAZ: "Rattstången låter rätt knasig menar jag, blir det inga ojämna rörelser om man har ojämnt antal leder?"
Hmm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar!! Det är något jag inte har någon erfarenhet av hittills isf. Men det borde vi nog få svar på när jag satt ihop rattstången _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
om du har "vanliga" knutar och jämnt antal sätter man dessa 90* vridna från varandra. Har du ojämnt antal vet jag inte. Hastigheten på en sån vanlig knut är inte konstant när de böjs, utan varierar enligt en sinus-kurva. Sätter man dom offset mot varann så tas denna variation ut och in- och utaxel har exakt samma hastigheter. Jag antar att det var det Maz menade. Problemet ökar varvid vinkeln i leden ökar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74 >> 50 besök idag (417901 totalt) |