Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74   >>
50 besök idag (417901 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Problemet är att få tag på ett par utan att måsta betala en förmögenhet- Direkt skrotarna ser att det står Jaguar, Mercedes, Porsche eller annat "exlusivare" märke på dem blir dom penga giriga och funderar vad dessa prylar kostar NYA...

Nu vet inte jag hur pass smidiga Jaguar spindlarna med nav är, men får för mig att de inte är riktigt så "nätta" som kanske vore att föredra.. kan ha fel.

Tack iaf! thumbs up

Styrarmarna sitter gjutna där de flesta sitter. Men jag kommer att kapa bort orginalarmarna och tillverka egna som sitter mkt högre och svetsas i det fd fjäderbenet.. Fiffigt!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2914

Namndispens
Namndispens

Bamsefar piper: Några nya bilder

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare









Det har hänt lite grann i mitt garage på sistone.
När allt kom i kring och tillverkandet av framvagnen skulle dra igång, kom jag mer och mer fram till att min emenenta framvagnsgeometri inte var genomförbar som jag hade tänkt . Ritningen var helt anpassad till mina "idealiska" hemtillverkade spindlar. Kuggstången är nu flyttade från -framför fötterna till - under knäna. Detta medför en ganska komplicerad rattstång med 5st knutar . En helt ny Ackerman uträkning är genomgången. Övre och undre bärarmar (utom en) är klara och det verkar funka som jag tänkt mig. thumbs up Styrarmen på spindeln ska kapas bort och ersättas av en ny med högre placering spm svetsas i den undre delen av det avkapade McPherson benet.
OBS: Jag ska inte ha "Mc bakramen (med sadel)" kvar- endast fotomontage

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hmm.........plåten till undre kulbulten ser lite vek ut.....eller..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Hmm.........plåten till undre kulbulten ser lite vek ut.....eller..


Korrekt noterat Pushrod fästet är inte monterat än, vilket kommer även att ge plattan (5mm tjock) en profil på höjden hela vägen till leden på var sida.
thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



..ok

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Fas T skrev:
OBS: Jag ska inte ha "Mc bakramen (med sadel)" kvar- endast fotomontage


Varför inte det ? Då blir den ju tre sitsig !

Tror jag kunde bli rätt spännande att försöka hålla sig kvar där bak !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag hävdar fortfarande att det borde gå att bygga en sån "bil" med Rc över CG så att den lutar inåt i kurvorna

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fas T skrev:



Visst måste man ha en stor tjock bricka här enligt reglerna så att inte länkarmen kan "hoppa lös" från unibalen om den skulle haverera?
Eller är det bara jag som har drömt att det stog nånstans...
(om inte så har du säkert tänkt sätta dit en senare..)
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
AAAhhh!! Intressant frågeställning! Jag vet inte om man MÅSTE ha brickan där enligt SFRo, men jag har suttit och funderat just på detta för ett tag sen . Som jag ser det så kan det ju inte skada- Men är det egentligen nödvändigt?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fas T skrev:
AAAhhh!! Intressant frågeställning! Jag vet inte om man MÅSTE ha brickan där enligt SFRo, men jag har suttit och funderat just på detta för ett tag sen . Som jag ser det så kan det ju inte skada- Men är det egentligen nödvändigt?


Nä jag har ingen aning faktiskt, var bara en tanke som slog mig..
Sen vill jag minnas att jag har läst nått om det nån gång men det kan ha vart i nå helt annat ämne oxå..
om inte annat så skyddar den lite från skräp kanske..

Hur ofta nu uniballs "hoppar isär" är ju oxå en sak att fundera på.
När den är så glapp har man förmodligen ändå bytt ut den redan..

Fast iof, nån konstruktionsmiss borde kunna göra så att den separerar oxå...
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



>>Micke

Vad använder du för undre spindelled? Ser nästan ut att vara en Volvo-led... Passar den rakt i Scorpio-spindeln eller fick du modifiera konan - och i så fall vad använde du för verktyg?

Vi kommer att använda Sierra-spindlar på våra byggen och de ser väldigt lika ut så kanske detta passar även där

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Fas T skrev:

Kuggstången är nu flyttade från -framför fötterna till - under knäna. Detta medför en ganska komplicerad rattstång med 5st knutar


Varför inte sätta skrotet framför Hjulaxeln?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



MaZ skrev:
Varför inte sätta skrotet framför Hjulaxeln?


Enligt bilderna ser det ut som om styrstaget på naven pekar bakåt och då blir det väl den bästa placeringen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Fas T skrev:
AAAhhh!! Intressant frågeställning! Jag vet inte om man MÅSTE ha brickan där enligt SFRo, men jag har suttit och funderat just på detta för ett tag sen . Som jag ser det så kan det ju inte skada- Men är det egentligen nödvändigt?


Japp, brickan vill vi ha. Det har hänt att leden hoppat isär.

Förresten är det väldigt viktigt att man undersöker sina uniballs ofta - en incident inträffade med en rod för ett tag sedan där leden sprack upp, kanske hade det kunnat undvikas om leden hade inspekterats oftare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Mats Friberg skrev:
MaZ skrev:
Varför inte sätta skrotet framför Hjulaxeln?


Enligt bilderna ser det ut som om styrstaget på naven pekar bakåt och då blir det väl den bästa placeringen?


Förvisso men då kanske inte den spindeln är den rätta...
Rattstången låter rätt knasig menar jag, blir det inga ojämna rörelser om man har ojämnt antal leder?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
MaZ skrev:
Varför inte sätta skrotet framför Hjulaxeln?


Enligt bilderna ser det ut som om styrstaget på naven pekar bakåt och då blir det väl den bästa placeringen?


Jag har vänt mina spindlar så höger spindel sitter på vänster sida och vise versa. Det beror endast på att jag inte vill ha vikten från oket bakom hjulcentrum och att styr staget kommer att vara en aning i vägen då man svänger. Min första Ackerman beräkning satt kuggstången 30cm framför hjulcentrum, vilket medförde att jag fick plats med huvudbromscylindrarna under den och pedalerna bakom. Men då jag var tvungen att sänka kuggstången pga spindelns utformning och då försvann det utrymmet. Och sen en sak till som jag inte hade tänkt på var att den inre styrstagsleden inte klarade av vinkeln riktigt vid max sväng. Så gör om, gör rätt!! Men jag vill ju inte ha fötterna ovanpå kuggstången heller om jag skulle flytta bak den en aning.. För då krockar fötterna med stötdämparna som kommer att ligga horisontellt bredvid varandra pekandes framåt ovanför fötterna.
Som sagt så kommer jag att kapa bort spindelns orginal styrarmar (styrarmsoffsetet är konstruerat för att sitta pekandes framåt= ackerman blir mao bakvänd om man vänder en spindel) och ersätta med egentillverkad styrarm.

Jo, det är Volvo 740/940 undre spindelleder jag använt med lite modifierad kona.
Jag satte upp leden i pelarborrmaskinen och berarbetade den med en turbinslip, och sen putsade jag bort lite gamla grader i spindelkonan= 110% bra!!! thumbs up Det är en riktigt smutt spindelled tycker jag, och relativt lätt . Jag tog med spindeln till Mekonomen och provade ALLA leder dom hade hemma och kom fram till att denna led var minst modifieringar på + att den var liten och lätt thumbs up Som ni vet så går det inte att använda en orginal scorpio spindelled- för då får man med hela undre bärarmen på köpet.... thumbs down

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
MAZ: "Rattstången låter rätt knasig menar jag, blir det inga ojämna rörelser om man har ojämnt antal leder?"
Hmm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar!! Det är något jag inte har någon erfarenhet av hittills isf. Men det borde vi nog få svar på när jag satt ihop rattstången

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fas T skrev:
MAZ: "Rattstången låter rätt knasig menar jag, blir det inga ojämna rörelser om man har ojämnt antal leder?"
Hmm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar!! Det är något jag inte har någon erfarenhet av hittills isf. Men det borde vi nog få svar på när jag satt ihop rattstången


om du har "vanliga" knutar och jämnt antal sätter man dessa 90* vridna från varandra. Har du ojämnt antal vet jag inte. Hastigheten på en sån vanlig knut är inte konstant när de böjs, utan varierar enligt en sinus-kurva. Sätter man dom offset mot varann så tas denna variation ut och in- och utaxel har exakt samma hastigheter. Jag antar att det var det Maz menade. Problemet ökar varvid vinkeln i leden ökar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Hittade ett "liknande" bygge från England.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Westfield: Precis...

Andreas Persson: Inte sidovagn men släpvagn?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 72, 73, 74   >>
50 besök idag (417901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande