Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Test av R-däck i Teknikens Värld | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (72023 totalt) |
Slutresultat
1. Toyo R888 2. Dunlop Direzza 3. Yokohama 048 S 4. Yokohama 048 M 5. Kumho V70a 6. Avon ZZR EDIT:
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
||||||
Dunlopen var en hårsmån snabbare, men R888 var totalt bättre. Sen när betydde högre pris, alltid bättre grejer _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det känns som om det reportaget ska tjuvläsas lite. Man måste ju hålla koll på alternativen och att läsa ut skillnader. Att sen tolka om dem till sin egen situation är ju mindre svårt när materialet inte diffar så mycket.
Men jag är extremt säker på att jag själv inte skulle fått samma resultat om det varit jag själv som testat (jag bara fräckt utgår från att mina prioriteringar är lite (men kanske väldigt lite) annorlunda). Varv med bäst varvtid (dvs när peekar de) av 15 från stående start tex. Jag kan tänka mig offra nån tiondel i kvaltid för att kunna bibehålla placering (alt plocka placering) hela racet. Toyo R888 vet jag hur de fungerar i mina händer, alla de andra har jag inte testat. För de med material som skiljer rätt mycket så skulle jag vilja påstå att det är mycket svårt att gissa vad resultatet betyder. Möjligen kan man överföra de olika gummiblandningarnas relativa mjukhet. |
||||||
Ja verkligen, så vitt jag förstår anses det ju definitivt bäst, eller |
||||||
Men vad som är "bäst" varierar kraftigt med förutsättningarna, inget däck är bäst för allt. Gummiblandningar, stomstyvhet, vikt på bil, etc spelar roll. ACB10 i mjukare gummiblandingen går kanonfort för en del (fråga Brolund), men jag tvivlar att de funkar bra på en Audi RS6 För testbilen (Miata runt tonnet) har jag inte hört om nån som testat Michelin. Yokohama, Kumo och Toyo är väldans vanliga däremot. Om det beror på vana, snålhet eller marknadsföring/närvaro av försäljare (orion Racing och Wheelbase är ju inte okända i depån) kan man fundera på. |
||||||
Nä, alltså jag är ju väldigt emot talesättet "man får vad man betalar för", men ändå, detta är rejsa. Gör man en sökning på "man får vad man betalar för" så får man fram över 1000 trådar. Personligen så bygger jag gärna min bil på biltemadelar Dock är det inte ofta det billigaste slår det dyraste! Toyo _________________ /David Johansson |
||||||
Vi åker massor med Toyo R888 i Hondaklubben. Vi har mycket bra avtal med dem. Dock så har vi problem med att de överhettar framhjulen efter ett par varv. Därför har flera gått över till hårdare blandningar av toyo och direzza samt även MPSC. Som bakdäck på fwd är Toyo dock suveräna samt på blött.
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Det är ett välkänt begrepp inom sociologi med inriktning på konsumtion. Jag har för mig att det kallades för weblen effekten, vilket innebär att konsumenten per automatik tror/förväntar sig att en dyrare vara också är bättre. Typexemplet är parfym, ju dyrare desto bättre? Min "bättre" hälft går mycket på dyrast är bäst, hon vägrar dock att inse det själv. Det är också därför märkesvaror är så lönsamma. Stämpla Mullbery på en livrem tillverkad i indien för två spänn och sälj den för 800 på fina gatan. (Ursäkta off topic) /Johan B _________________ Johan B |
||||||
Tänkvärda saker som med viss humor kan appliceras på allt från bilmärken till stötdämpare, bromsar etc. Men om man inte ser däck som slitagevaror (där man har rätt god möjlighet att efter några år skaffa sig lite objektivitet) utan som kapitalvaror så är ju detta inte OT. Hur var det nu, WTCC förlorade nära två sekunder i varvtid på många banor när de bytte från Michelin (?) till Yokohama (men de fick jämnare tider över flera varv om jag inte minns alltför fel). Det måste ju innebära att detsamma stämmer för Rdäcken på min bil också... I den bästa av världar så ska TV's test kunna extrapoleras på ens egen bil, speciellt om du testat nåt av de testade däcken själv. Men för 1600kg med gott om mos som ska ner i backen via bakhjulen behövs det nog testdata som ligger lite närmare. |
||||||
Jag monterade nyligen Toyo på Smurfen (som iofs inte riktigt väger så mycket...). Den har ju tidigare gått på MPSC så länge vi kört den. Jag har hittills åkt en "trackday" på Sviestad med R888'orna. Jag tycker nästan att bilen kändes mer harmonisk med Toyo-däcken. Absolutgreppet är kanske en liten gnutta sämre men balansen kändes bra. Justerbarheten på gränsen snarare bättre än med Michelinarna. Slitaget ser jämnt och bra ut. Landade på ca 2.1bar varmtryck när det kändes bra. I samband med bytet gick vi ner till bara några grader camber bak. Vi kör ca3° fram och drygt 2° bak om jag minns rätt. |
||||||
Kan så vara men du bygger inte upp ett premium namn med skitprodukter. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jag tycker vi ska ge all heder och massor av kudos åt teknikens värld!! Det är väl enda svenska biltidningen som har haft test på r-däck någonsin?? Nu har jag inte hunnit läsa artikeln ännu, men bara att ha med ett sådant test i tidningen ger grymt mycket plus i kanten från min sida iaf
Jag tycker TV har lyft sig ordentligt som biltidning på sistone |
||||||
För första gången sen 1993 har tidningen inte dykt upp punktligt i min brevlåda
Å andra sidan köpte jag häromdagen min andra uppsättning R888 av Dude, så vad tidningen skriver bryr jag mig inte så mycket om, jag vet ju redan att R888orna är bäst _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Däck för banåka Test av R-däck i Teknikens Värld | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (72023 totalt) |