Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3589 besök totalt |
Hej!
Däcken är slut, bandrömmarna finns kvar. Men använder bilen till vardags likaså. Går det att köra med R888 till vardags och då menar jag kommer dom slitas ner väldigt snabbt under normala körförhållanden? Jag kör aldrig när det regnar. Det är slitaget jag funderar över _________________ 200SX |
||||
Detta är ju egentligen off-topic eftersom forumet handlar om banåka... ![]() Min ödmjuka uppfattning: Att köra med R-däck till vardags är i princip värdelöst... ![]() Likafullt lever jag inte som jag lär, det sitter det nästan alltid R-däck på familjens andrabil, även i veckorna ... Det beror ju på hur mycket man kör till vardags. R-däck är spårkänsliga, bullrar mer, vattenplanar lätt och kan vara lite lömska när de är kalla. Väg detta mot att byta hjul de få gånger det vankas ban eller slalomkörning. R-däck slits fortare än gatdäck på gatan, men i mitt exempel (CliOSport) kostar de nästan bara en tredjedel av ett riktigt bra gatdäck. Jag jämför R888 195/50x15 med Michelin Pilot Exalto II 205/45x16. Om man jämför med ett trevligt gatdäck som är lite med komfortinriktat t.ex. Goodyear Excellence 205/45x16 hamnar man väl bara på drygt dubbla kostnaden. om man kör bilen till vardags och en och annan bankörning får man klart fler mil ur samma pengar R888 än ur bra (dyra) gatdäck p.g.a att gatdäcken slits så hårt på bana. Helt klart bäst ekonomi och trevligast upplevelse får man om man kör på två uppsättningar. För en bil som körs mycket till vardags skulle jag helt klart satsa på två uppsättningar hjul. Om man bara åker några kilometer då och då och till och från banor (som vi gör med Clion) kan man leva med R-däck till "vardags". Kalkylen beror ju naturligtvis lite på vilka dimensioner man använder sig av. |
||||
Kan inte annat än att instämma, R888'orna fungerar utmärkt i regn dock inte när det är stående vatten på vägbanan, då är det varning.
Min bil har gått majoriteten av sina 1500mil i år på gata och med R-däck fungerar bra tycker jag. Skulle jag peka på något som du kommer störa dig på så är det det extremt höga ljudet däcken ger ifrån sig. Har du en bil som du måste använda varje dag så är det två uppsättningar som gäller. Är det en bil som du som jag finkör med till vardags när lusten faller på + bana klarar du dig gott på bara R888. |
||||
Skulle vilja lägga till att ovanstående gäller om det är DU eller någon annan insatt/intresserad användare som rattar bilen. Om någon "utomstående" typ flickvän eller moster som inte är van ska använda bilen är gatdäck att föredra på gatan. Samma sak om någon wannabe-räser-kompis som utan insikt och känsla vill maxa din bil med kalla däck på kall asfalt, då är det ingen hit med R-däck... Som sagt min uppfattning, ingen lag. Jag åker 10 gånger av 10 hellre med gatdäck till vardags. Det finns säkert andra här som tycker helt annorlunda. |
||||
mina r888 har gått på grusväg och landsväg och bana, dom har mer grepp än min gamla gatdäck på fuktig asfalt (väääldigt gagmla gatdäck) - men baksidan är ju hårdheten i stommen vilket betyder buller och oflexande däck som spårar efter minsta lilla snigelslemspår på asfalt.....
kör ~50mil per år på R-hjulen och 99.9999987432% i torrt väglag... _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Jag kör 195/50-15 på evon och det funkar hur bra som hellst på gatan, även i spöregn. Också som vinterdäck om man kör planerat
![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Jag tycker ändå att det är konstigt att många lovordar R-däck som "vardagsdäck". (inte bara i denna tråden, utan jag hör det lite då och då...) Jag kan inte förmå mig att på någon punkt tycka att ett R-däck övertrumfar ett "gatdäck" vid vardagskörning.
Enda fördelen är väl att det ser rejsigt och häftigt ut kanske, och det är ju iofs en nog så viktig detalj. ![]() |
||||
Det finns väl ingen som sagt att r-däck är bättre än vanliga däck på gata? Det jag läst folk skriva, även jag, är att r-däck inte är så otroligt dåligt på gata som man kan tro.
Jag kör hyffsat mycket med min bil på gata och störs inte det minsta av mina r-däck även om det regnar. Jag körde hem från ringen i somras då überovädret drog över sverige med mer regn än jag nånsin kört i och jag kunde enkelt hålla hög marschfart på motorvägarna. |
||||
Jag har kört ganska mycket med R-däck på gata och jag hatar det. Jag kan leva med att dom lever om, sprutar grus runt sig har taskigt grepp när dom är kalla osv. Det jag däremot inte kan leva med är spår känsligheten. Man måste ständigt sitta och passa bilen, helst med två händer i ett stadigt grepp runt ratten, detta blir ganska tröttsamt i snabbt. Vajer vägar (läs E18 mot Gelleråsen) blir väldigt spännande när bilen far mellan spåren.
R-däck på gata funkar ok när dom är nya, men efter några timmar på banan så kommer den fruktansvärt irriterande spår känsligheten fram. Sen är det inte så kul att åka runt med ca 2mm mönsterdjup när det regnar. Ska man bara åka med bilen på bana och till/från så fungerar det med r-däck, annars är gatdäck att föredra. _________________ Rehan Mirza |
||||
Det är mycket mer oljud mer R-däck, men funkar bra även i fuktigt väglag men kass när det står vatten på vägen.
Det är klart mer spårkänsliga men inget jag själv störs särskilt mycket av, bara låta bilen vandra lite fram o tillbaka. Två uppsättningar är att föredra men har själv märkt att på effektstarkare bil gillar jag R-Däck även till vardags.... |
||||
Det enda jag riktigt stör mig med att använda R888:orna på gatan är att de dödar nästan all känsla i styrningen på min bil. Men jag använder dem ändå då det är så jobbigt att byta hjul hela tiden.
och nog tycker jag att greppet är betydligt bättre än vanliga gatdäck, även när de är kalla. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Förhoppningsvis lånar man inte ut bilen till en sån kompis även med gatdäck ![]() ![]() Jag kör min banbil till vardags och jag byter alltid till gatdäck av den enkla anledningen att komfort (den lilla som finns) försvinner och att dom spårar som fan! Är du lite flink så byter du däck runt om på 20-30minuter! Vad är 20minuter att offra? Mvh |
||||
Det enda jag "stör" mig på är att efter bankörning så sitter det så mycket däckrester som ger obalans/oljud ett bra tag efter..
_________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3589 besök totalt |