Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera "CS"
4261 besök totalt
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Lägger upp min pärla inför vinterns pyssel.


Köpte bilen får snart ett år sedan och har kört den drygt 800mil.

Bilen är väldigt välutrustad med tex cd växlare, taklucka och helläder vilket är trevligt när man transporterar sig själv och flickvännen till och från helgbesök hos svärföräldrarna, men det väger dock bly .

Den har ett väldigt tigth och lågt chassi monterat som jag tyvärr ej känner till fabrikatet på, det är besvärligt lågt vid fartgupp och väl hårt på dåliga vägar men hanterar hårdkörning väldigt bra!

För att få bilen som jag verkligen ville ha den köpte jag en tequipment bur från Porsche Service Center haninge och sedan köpte jag orginal GT3 skalstolar från Jannis här på forumet.

Detta i kombination med en shortshift förstärker verkligen "rejskännslan" och skalstolarna gör mirakel för körkännsla och kontroll! Att det dessutom sparar några tiotal kilo skadar inte, orginal stolarna med full eljustering, peumatiskt svankstöd osv väger bly! När man plockar bort baksätet (som också väger bly) kommer dessutom motorljudet in på ett helt annat sätt!


PCS på Gelleråsen!



Fortsättning följer...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Fler bilder från Gelleråsen


_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Var ut i garaget och vägde orginalstolarna och baksätet, stolarna vägde 27kg styck! Baksätet vägde in på imponerande 11kg vilket måste vara världsrekord "baksätes densitet" med tanke på dess ringa storlek! En hel baksätes soffa i en Ford sierra som jag hadde vägde under tio..

Totalt 65kg urplockat.

Är det någon som vet exakt vad en GT3 stol i glasfiber och nomex väger?

Tror att det handlar om max 15kg st, det plus tequipment buren som väger 13kg.
Det skulle alltså ge en total viktbesparing av 22 kg.

Plockar man sedan ur reservhjulet vid bankörning har man sparat ca 38kg!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

FVD säger att GT3 stolarna väger 6,5kg/st + skenor (1,5kg?)+ bur 13 kg = totalt 29kg
origalstolar+baksäte = 65kg!
Viktbesparing = 36kg :-)
Ta bort reservhjulet vid bankörning, kan det vara bra att ha om oturen är framme när du inte rejsar.

om du ska banta bilen lite mer så är det värt att kolla på GT3 MK2 hjulen som är lättare (inte så otroligt dyra beggade).
Lycka till :-)

http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/-/-/-/item/item_details/VID_3727754-VCD_89076843-gid_181-sort_3-display_50-item_FVD52198500/RECARo-SportSeat-FVD52198500-GT-3-Seat-Cloth-Left.html

_________________
Chris Ter
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Lättare fälgar skadar ju aldrig men jag gillar verkligen designen på MK1 fälgarna.

Tack för info om stolarna! 36kg viktbesparing är inte illa och framöver åker reservhjulet ur vid banåka så det är ca 50kilo lättare!

Har sneglat på din biltråd och den är verkligen grymm, lär på många sätt vara mer kompetent än många GT3or.

Var ut till garaget idag och kopplade in en CTEK laddare och snart kommer det bli lite aktivitet i denna tråd då bilen skall upp på pallbockar!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Var ute i garaget i helgen och bytte till EBC Yellow Stuff belägg runt om, har bra erfarenheter från "YS" belägg på andra bilar men det verkar vara ovanligt på Porschar!

Det var lättmekat och att man lyfter en hel sida genom att lyfta bak skadar ju inte!

Noterade att bakdäcken är lite slitna på insidan, framdäcken är fina men med helt nya däck bak blir det nog bli lite understyrt. Är det någon här på forumet som har beggade men OK däck i dimensionen 285/30 "18" till salu?

Man bör ju inte köra Carreror på R-däck så det vanliga men bra däck som är aktuella.

R-däck verkar vara en härlig doping men min uppfattning är att man kommer långt med att slipa körtekniken, tycker det bettar riktigt bra även med vanliga däck på dessa Porschar.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



aha du har Jannis före detta GT3 stolar och jag har Jannis föredetta bil vilken försäljare fast jag tjatade mig till att få köpa bilen

Det är ju mycket snack om att man inte skall köra 996:or och Boxsters med r-däck man funderar ju hur stor risken är för haveri,, men det är ju såklart trist om olyckan är framme.
Jag tycker i alla fall att det borde gå att köra på ett semi r-däck typ Pirelli Corsa eller Dunlop SuperSport Race dock tillverkas inte det senare längre men går fortfarande att hitta till bra pris..

Problemet att köra bana med gatdäck är ju att dom slits grymt fort i jämförelse med r-däck och att när man får upp farten så får man ett väldigt såsigt grepp redan efter ett varv eller två

Ha de bra
Magnus

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Jo Jannis är en riktig säljare:) och bra att ha att göra med.

När det gäller R-däck och den eviga diskussionen skulle det var intressant om Porsche kunde tillhandahålla
information om hur stora sidokrafter en vanlig carrera motor klarar under långa perioder.

Drygt 1G är uppenbarligen inga problem men frågan är var gränsen går? 1,2-1,3-1,4???

För min del blir det en uppsättning med riktigt bra sportdäck när denna omgång är blank.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (9212)

Här sen Sep 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
I brist på nya bilder lägger jag upp mer från i sommras

På väg till banträff.


Väntar nu på plusgrader så jag kan börja fixa med den, ouppvärmda garage blir så kalla thumbs down .

Att göra lista inför säsong 09:

Grönt= klart, rött= skall göras

Byta till sportbelägg EBC YS, klart!

1 Polera/ vaxa

2 Sätta plastfilm på skärmkanterna

3 Lufta bromsarna

4 Köpa/ byta bakdäck

5 Besikta

6 Byta olja/ evt årsservice på K3

7 Byta skivor i cd växlaren

_________________
Avregistrerad användare
Citera
M Almqvist
Ängelholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 64



Avregistrerad anv. skrev:
I brist på nya bilder lägger jag upp mer från i sommras

På väg till banträff.


Väntar nu på plusgrader så jag kan börja fixa med den, ouppvärmda garage blir så kalla thumbs down .

Att göra lista inför säsong 09:

Grönt= klart, rött= skall göras

Byta till sportbelägg EBC YS, klart!

1 Polera/ vaxa

2 Sätta plastfilm på skärmkanterna

3 Lufta bromsarna

4 Köpa/ byta bakdäck

5 Besikta

6 Byta olja/ evt årsservice på K3

7 Byta skivor i cd växlaren



Jag har en uppsättning Michelin "gatdäck" som skulle passa din bil, hör av dej om det är intressant!

_________________
Magnus Almqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera "CS"
4261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande