Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Olika duratec och zetec motorer... | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (50856 totalt) |
zetec 1,2,3 kunde jag hitta skillnaderna på tror jag
men inte skillnaderna black- eller silvertop och vilken vilken motor som är "bäst" för mig då jag siktar 180-200hk... den ska sitta i en sjua... som de ser ut nu så blir de ett megasqirt sprut med individuella spjällhus och ett riktigt grenrör... även lite tips på vart man hittar lite sånna här fina saker... med tiden så blir de lite vassare kammar och större portar... och jag sökte men "lat" som man är orkar jag inte titta igenom alla 300 träffar...[/b] _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
Silvertop, från 1994 och frammåt. Den har ventilkåpa i alu. Sen har den hudrauliska lyftare.
Blacktop, från 1997 har ventilkåpa i svart plast och solida lyftare. Den har också längre stakar och lägre kolvar. Enligt uppgift har den lite större kanaler. Vilken man ska trimma på är nog hugget som stucket. I sverige och europa finns det mest grejer till Silvertopen, det beror nog på att den har funnits lite längre. Men det finns grejer till Blacktopen också. I USA fanns bara blacktopen, och där finns det mycket skoj till den. Själv har jag byggt ett par silvertopar. Den sista med trottelhus från GSXR 1000 och Megasquirt. Ihop med lite portning och planing så gav den 187 pållar. Detta med en standard kam. Med en vassare kam borde man lätt passera 200 hk. Passerar man 200 hk bör man satsa på lite starkare grejor i motorn, typ stakar, kolvar och ev vev. Det man bör göra i vilket fall som helst är att byta till ARP-bultar i stakarna. Ska den sitta i en seven så måste man ha ett bra tråg som ser till att det finns olja hela tiden. Hoppas det hjälpte dig lite på vägen _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
man tackar och bugar! de va mycke till hjälp
så en blacktop... eller en duratec men men funderar ganska stadigt på en ny eller nästan ny blacktop eller en nästan ny duratec... jag har kollat på duratecen fast att jag måste skaffa en sprängkåpa till raket lådan så blir de enklare för mig... _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
Lite rättning Blacktoppen kom 98/05 Sen sitter det andra ventiler, större insugsventil på Blacktoppen skiljer i längden också. Sist jag hade lös ventilkåpan såg jag då 2 st kammar där //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Han sa ju bara EN(1) standard kam... den andra var kanske trim... okay, jag har lite tråkigt...
|
||||
I brist på annat är sånt där kul :P _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
är duratechen nåt att satsa på? _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
med tanke på att jag har haft pinto innan, så låg duatechen nära tillhands eftersom utblåset satt på höger sida och likadana motorfästen _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
Jag tycker Duratec verkar vara en kanonmaskin om målet är 180-200 hk nånstans, det verkar den ge oöppnad med bra insug/avgas och motorstyrning. Lätt är den också.
Ska det trimmas mer kanske den inte är så enkel och billig längre. Lite läsning... http://www.sbdev.co.uk/History_files /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Självklart Hållbarheten talar väl för det....med tanke på hur många som rasat sina Opel motorer om vi nu inte räkanar in Åmans alla ras... törs man väl säga så _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
jo de är ju ungefär där jag satsar räcker gott och väl i en sjua... frågan är bara vad som är "bra" insug, avgas och motorstyrning de kittet på den länken: Basic Taper Throttle Kit £2,066.18 24000:- kr för 196hk plus inköpet av en riktig motor (idag va £1=11,893) jag tycker att de är lite väll dyrt :/ man kommer inte under 16000 för ett likadant kit ifrån burton heller... då är bara detta insprutningen _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
Helt korrekt med antalet Kammar. Det sitter två i dom flesta zetecar.
Hur det ligger till med ventilstorleken på blacktops så har Super7 bättre koll än mig. Dock har jag hört att det är lite problem med vattenläckage på blacktops som går i norra sverige Alla mina ras (2 st som man kan skylla på motorn) beror dels på att jag har testat nya lösningar och dels på att jag faktiskt kör med min bil. Resterande ras hade skett men vilken motor som helst ,inkl Opel, hayabusa, R1, honda, etc om jag skulle välja i dag så skulle jag ta en Duratec om jag hade pengar. Man får inte glömma bort att duratecen inte har samma bultdelning mot spängkåpan som övriga och äldre fordmotorer. Det kostar en sant att få ihop den med nån bra låda. Det finns ju fina lösningar på det. Men dom är inte gratis. om jag var fattig (som jag är) så skulle jag satsa på en Silvertop. Just bara för att den är vanligare, billigare och sen vet jag var vartenda skruv sitter på den. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
som jag skrev innan så är de "bara" sprängkåpan som behövs (med duratecen)... på zetecen stämmer inte motorfästen, inngen ombyggnad av kaross pga. avgas och insug skiftar sida ifrån pinto, de är ju samma sidor på insug och avgas, med duratecen och pinto... inte zetecen _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||||
Det som jag tycker lockar med Duratec är att man kan köra motorn helt original invändigt (kanske med bättre vevstaksbultar). Kittet för 24kkr innehåller väl som jag förstår det även sprutet. Motorn bör man kunna hitta för runt 10kkr idag. 34kkr plus sprängkåpa och grenrör låter ändå rätt prisvärt...
Köper man spridare etc. själv och kör Megasquirt eller nåt verkar bara spjällen ligga på under 10kkr, det är ju så jag skulle göra ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Duratecen känns ju som den självklara eftertädaren till Zetec.
Mina tankar var mer åt valet mellan Silvertop och blacktop. Då skulle jag välja Silvertop. Ett par Gsxr trottelhus och Megasqirt så borde det gå att få bra snurr på en dutatec. Såg också att sprängkåporna har gått ner i pris sen jag kollade sist. Nu är dom ju nästan prisvärda. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
Håller inte riktigt med Micael här Jag skulle välja Blacktoppen före Silvertoppen.... Anledningen är: Större insugnings ventiler.....mer flöde Sen så sitter det mekaniska tryckare (hydrauliska på Silvertoppen) Vattenläckage vad är det för rykten... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Men såna är väl knappast gjorda för >200hkr? Man borde väl sikta på 45mm spjäll för de effekterna? Jag tycker i tillägg till diskussionen att man inte bör glömma bort skvalpproblemen med en våtsump. Sjuor har ju en tendens att generera nästan 1,5g i vissa kurvor... Och då blir det bra svårt med våtsump. Vill man vara "säker" så tillkommer ca 10-12 000kr för torrsump... Jag förstår helt och hållet att man vill ha avgas på höger sida det är ett klart plus både viktmässigt, men även ljudmässigt. Det är klart ett vinnande argument om man tänker Duratec vs Zetec (eller andra maskiner med gjutgärnsblock, inga namn nämnda ). Man spar ca 20kg på ett alu block vs gjutgärn dessutom. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Måtten beror på vad man väljer för några trottelhus. Vanliga gamla Gixxer är 42 mm och gixxer 1300 är 46 mm. Så det är nog ingen fara med lufttillförslen.
Men vill man betala 10000 extra för att det skall stå Jenvey eller alpha på trottelhusen så kan man ju göra det. Men att dom skulle ge mer effekt än ett par gixxer av samma dimension håller jag för otroligt. Ev så kanske man får byta spridare. Ett trottelhus av (ovan nämda typ) består av ett rör, ett spjäll och en spridare, samt ev av några slanganslutningar. Till det kopplas sen lite fulerail, tps etc. Så det går inte att göra så mycket för att bli bättre än nån annat trottelhus Men man får inte glömma bort Placeboeffekten i dessa saker. Ser det ut att gå fort så gör det säkert det, iallfall när man hänger på forumen och i garagen. Och det är ju där det räknas. Torrsump är ju att föredra, men det finns väl fungerande våtsumpar till både Duratec och Zetec och det även till Sevenbilar. Att jämföra Zetec och Duratec på samma blad är lite äpplen och päron. Du kan få igång en zetec med växellåda för 5000:- (med orginal ecu, typ 9 låda). En duratec kostar +10000 för bara motorn. sen kommer resten ECU, sprängkåpa, växellåda. Har man pengarna, satsa på en duratec, har man inte pengarna satsa på en Zetec. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
Men ger den mer effekt? Som någon sa "allt är inte flödessiffror". Större ventiler är inte alltid av godo. Har du bromsat din motor än? R1 Micke skulle få kalsongskott om du skulle få bra med effekt i och med att du kör med likadan Ecu som han. _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
Missförstå mig rätt - jag har aldrig sagt att det ska stå Jenvey för att gå fortare? Jag har bara förstått att vissa hojspjäll är mindre än vad man tror. Jag kan inte så mycket om det annat än vad min hustrimmare säger (som säger 45mm "bil" spjäll är annorlunda än 45 mm "hoj"-spjäll ). Jag vet att ett spjäll bara är ett lopp med en butterfly inuti jag har både hojspjäll och jenvey hemma på hyllan att studera om du är sugen att jämföra Jag tänkte köra Jenvey ändå Har hört blandade rapporter faktiskt om våtsumparna på både zetec och xe maskinerna. Jag är inte helt övertygad och tycker själv det låter jobbigt att behöva oroa sig för om nivån är exakt på markeringen eller inte och behöva köra med ett öga på varningslampan. Jag hade själv ingaproblem med min våtsump, men så räknade jag aldrig med att det skulle funka och maskinen är oöppnad och opåkostad. Så tänkte jag den skulle förbli för att inte känna att jag måste hålla igen. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Allmänt banåkaforum Olika duratec och zetec motorer... | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (50856 totalt) |