Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 35 besök idag (296873 totalt) |
Precis som alla andra här imponeras jag av ditt bygge.
Tror inte du skall behöva oroa dig så mycket över generatorremmen. Vi har åkt långlopp med en Corsa i fem år nu utan några problem med remmen. Växlar förvisso vid runt 7500. Det vi har gjort för att spara generatorn är att ge den en större skiva. Däremot har jag några grejer du skall se upp med på växelföringen. Vi hade ett likadant spakställ till en F20 med 6 växlad quiafe dog i. Det som hände var att en kulled brast i infästningen. Sen gick splinesen sönder på aluaxeln som går in i lådan. Nu vet jag inte om det ser likadant ut på din låda. Lycka till och jag ser fram emot en filmsnutt snart. _________________ Anders Stenkilsson |
Ja det ska funka med kilrem, problemet är att min remskiva är 140mm så jag får en hastiget på remmen som är 58m/s vid 8000rpm.
Får man göra en ny mindre remskiva som sänker hastigheten på remmen så ska det funka bättre. Men när motorn ska ut ska jag ändå försöka få dit en snal multirem som blir lite mer sevicevänlig och stabil. _________________ Mattias Holmgren |
Nääää... Vet du vad.... Det där såg skit tråkigt ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du MÅSTE ge bort skiten till mig!!!!
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Jag är mycket nöjd såhär långt.
Det är fin sång i maskin nu, lite lätt att dra den på varvstoppet bara, den vill bara mer på varven Chassit är samma som tidigare, så där är det inte några överraskningar. Drivlinan funkar bra, kör haldexventilen skruvad i botten så ca 50/50 ska det vara i kraftfördelning. Fram är sitter det en 1-vägs ramplamelldiff från sqs och bakdiffen är svetsad. Bilen styr in bra och är balanserad på sladd, styr man in så ställer den upp mer och styr man emot så rätar den ut Nu är det lte service, översyn och ombyggnad innan nästa körning bara, framförallt göra en ny remskiva så jag blir av med remproblemet _________________ Mattias Holmgren |
Jäv**r va den låter fränt.
Det är lite supercarkänsla över ljudkulissen. Finns som du säkert har koll på några olika torsendiffvarianter till bakaxeln. Om man vill köra ikkeaga på sommaren till exempel. Den blir bara fränare för varje utveckling _________________ Jocke Hellqvist. |
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
A det är ju liknande effekt, volym och varvtal som supercarbilarna har så det är nog inye så konstigt om ljudet vlir snarlikt
Diffen bak är sjukt smidig att montera i/ur så det är lätt bytt om det inte lirar med svets till sommarn. Växla funkar finfint, kostar spakstället nästan 10k så ska den ju nästan växla själv även om lådan vore kass haha Saaben i filmen är lillasysters senaste folkracebygge, standard 2,3 sug med svetsad diff Inte ens hunnit montera BigAl's fölkracechip _________________ Mattias Holmgren |
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
Blev en dag isbanan även idag
Svarvade om spåret i remskivan för generatorremmen så remmen ligger lite djupare och ca 1.5mm närmare motorn så blev linjeringen bättre, nu verkar det funka Däremot så upptäckte jag en annan lite oroande grej, när maskin är riktigt genomvarm med en oljetemp på runt 120-130 grader så blir oljetrycket väldigt lågt, ca 2.5bar på full mutter och under 1 bar på tomgång. Får den svalna av lite så blir det mer normalt runt 4bar. åker Castrol FST titanium 10w60 idag. _________________ Mattias Holmgren |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32 >> 35 besök idag (296873 totalt) |