Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
35 besök idag (296873 totalt)
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Precis som alla andra här imponeras jag av ditt bygge.

Tror inte du skall behöva oroa dig så mycket över generatorremmen.
Vi har åkt långlopp med en Corsa i fem år nu utan några problem med remmen. Växlar förvisso vid runt 7500. Det vi har gjort för att spara generatorn är att ge den en större skiva.
Däremot har jag några grejer du skall se upp med på växelföringen. Vi hade ett likadant spakställ till en F20 med 6 växlad quiafe dog i. Det som hände var att en kulled brast i infästningen. Sen gick splinesen sönder på aluaxeln som går in i lådan. Nu vet jag inte om det ser likadant ut på din låda.

Lycka till och jag ser fram emot en filmsnutt snart.

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Ja det ska funka med kilrem, problemet är att min remskiva är 140mm så jag får en hastiget på remmen som är 58m/s vid 8000rpm.
Får man göra en ny mindre remskiva som sänker hastigheten på remmen så ska det funka bättre.
Men när motorn ska ut ska jag ändå försöka få dit en snal multirem som blir lite mer sevicevänlig och stabil.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



vad är det för pump och remskiva på den du använder? Söker efter en större för att sänka hastigheten på min pump i rallybilen?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
tror det är en pump till c20ne, säkert från en Vectra 8v.
kan mäta remhjulet på den imorgon om det är intressant? tror det är där i krokarna runt 130-140mm också

_________________
Mattias Holmgren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Längtat länge efter en "åka fort video" på detta åk.
Känns som det börjar närma sig

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
I helgen blev det lite åkning
Bilen känns fantastisk, possitivt överraskad av drivlinan och kraftfördelning thumbs up



Kommer en lite utförligare rapport senare ikväll

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Nääää... Vet du vad.... Det där såg skit tråkigt ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Du MÅSTE ge bort skiten till mig!!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Det där såg härligt ut thumbs up

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



härligt med lite isåka. Den är så frän corsan

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



Så jäkla fränt jag vill också ut o speka hehe

_________________
Joel Jakobsson
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Gött ljud i maskinen. Du behövde inte växla jätte mycke

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Jag är mycket nöjd såhär långt.
Det är fin sång i maskin nu, lite lätt att dra den på varvstoppet bara, den vill bara mer på varven
Chassit är samma som tidigare, så där är det inte några överraskningar.
Drivlinan funkar bra, kör haldexventilen skruvad i botten så ca 50/50 ska det vara i kraftfördelning. Fram är sitter det en 1-vägs ramplamelldiff från sqs och bakdiffen är svetsad. Bilen styr in bra och är balanserad på sladd, styr man in så ställer den upp mer och styr man emot så rätar den ut thumbs up

Nu är det lte service, översyn och ombyggnad innan nästa körning bara, framförallt göra en ny remskiva så jag blir av med remproblemet

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jäv**r va den låter fränt.
Det är lite supercarkänsla över ljudkulissen.

Finns som du säkert har koll på några olika torsendiffvarianter till bakaxeln.
Om man vill köra ikkeaga på sommaren till exempel.

Den blir bara fränare för varje utveckling thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vilken sång

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Verkar växla bra även mot varvstopp förresten? ?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Rolig film!

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Trevligt!

Den där SAABen krafsar inte bara fram längre väl?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
A det är ju liknande effekt, volym och varvtal som supercarbilarna har så det är nog inye så konstigt om ljudet vlir snarlikt
Diffen bak är sjukt smidig att montera i/ur så det är lätt bytt om det inte lirar med svets till sommarn.

Växla funkar finfint, kostar spakstället nästan 10k så ska den ju nästan växla själv även om lådan vore kass haha

Saaben i filmen är lillasysters senaste folkracebygge, standard 2,3 sug med svetsad diff
Inte ens hunnit montera BigAl's fölkracechip

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Den drev på bra i snön trots framhjulsdrift! Fick ju hålla igen emot Volvon.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Rent generellt brukar framkrafs vara lite snabbare på isen, lite lättare att åka snålt å snabbt

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642


Trådstartare
Blev en dag isbanan även idag
Svarvade om spåret i remskivan för generatorremmen så remmen ligger lite djupare och ca 1.5mm närmare motorn så blev linjeringen bättre, nu verkar det funka thumbs up
Däremot så upptäckte jag en annan lite oroande grej, när maskin är riktigt genomvarm med en oljetemp på runt 120-130 grader så blir oljetrycket väldigt lågt, ca 2.5bar på full mutter och under 1 bar på tomgång.
Får den svalna av lite så blir det mer normalt runt 4bar.
åker Castrol FST titanium 10w60 idag.



_________________
Mattias Holmgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel corsa -94 4x4 TURBO - 659whp
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
35 besök idag (296873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande