Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini John Cooper Works -09 "Johnny"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9158 totalt)
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Bilder samt mer information hittar du på Johnnys blogg!

Namn (ägare): Erik
Namn (bil): Johnny
Stad: Ekerö (Stockholm)

Modell: Mini John Cooper Works (211 hk) -09

Färg: Mellow Yellow / Svart tak
Klädsel: JCW sportstolar i läder / alcantara

Fabriksmonterad extrautrustning:
"Chili-paket"
Mini Sportchassi (kommer dock att bytas ut, illa kvickt...)
Uppvärmda vindrutespolare
Svarta bonnetstripes på motorhuv
"Siktpaket"
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Velourmattor
Aut. avbländbar innerbackspegel
Armstöd fram
Anthracit innertak
Sportknapp
Park Distance Control
Regnsensor
Xenonljus
ACC / Klimatautomatik
Färddator
"Belysningspaket"
Navigationspaket Professional (GPS)
Röststyrning
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth-mobil & USB-anslutning för iPod
Individual vita blinkesglas

Eftermonterad extrautrustning:
JCW aerodynamikpaket
JCW luftintag i huv i kolfiber
JCW backspegelkåpor i kolfiber
JCW diffusor bak i kolfiber
JCW öppningslist för baklucka i kolfiber
JCW fjäderbenstag
JCW sportstolar i läder / alcantara (2 st)
JCW sportratt med multifunktion i alcantara
JCW växelknopp och bälg i kolfiber / alcantara
JCW handbromshandtag & bälg i kolfiber / alcantara
JCW shiftlight

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Min Lamborghini Gallardo har jag nu haft i drygt tre år och den är dags att pensionera. Den är TILL SALU om någon är intresserad!

Efter att ha kört Mini Cooper D Clubman ("Clabbe") till vardags i ett år nu, har jag fattat stort tycke för dessa små bilar. Fantastiskt bra väghållning och kul att köra. Plus att man kan beställa dem med alla nödvändiga lyxtillbehör från BMW som behövs för att få den rätta mys-känslan i kupén!

Att köpa en ny Lambo eller Ferrari för att pressa på racingbanor känns inte aktuellt. Det gräver alldeles för stora hål i plånboken. Och med tanke på att det inte finns något försäkringsbolag som fullt ut täcker skador på racingbanor känns det även lite väl magstarkt att riskera ca 2MSEK ifall olyckan skulle vara framme...

Så vad finns det då för kul i en rimligare prisklass? Jag har inte råd att köpa något begagnat. (Ingen mer värstingtrimmad RS4, tack. Den var ännu värre för plånboken än Lambon!) Det måste vara en ny bil med nybilsgaranti. Den ska vara lätt och körglad. Se bra ut. Samt kunna gå att utrusta med de nödvändiga sakerna för att få den högt eftertraktade trivseln bakom ratten. Ja, då finns det ju inte så mycket att välja på. Det får bli en Mini till!

Så köp värstingmodellen och plocka på all nödvändig utrustning. Lämna sedan in den till någon som kan bygga om den till att bli en så bra bankörningsbil som möjligt. Det var planen, som jag kom fram till hösten 2008...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
OK, dags att avslöja de första små detaljerna från "förvandlingen"...

I förra veckan, efter Knutstorp-körningen, lämnade jag in Johnny till min chassitekniker. Nu kan det avslöjas att mannen, myten och legenden som fått uppdraget att bygga om Johnny till Track Day Car heter Samuel Lindkvist. Samuel driver sin lilla firma Millway och är bl.a. känd för diverse BMW-byggen. De som läser tidningen Bilsport har säkert även noterat att han med sin hemmabygda M3 E30 har kört 1.19,75 i Superstage. Bara den tiden ensam talar för sig själv. Han vet vad han gör och jag skulle vilja påstå att han är en av Sveriges vassaste chassibyggare.

Jag frågade Samuel om han ville anta utmaningen redan innan jag beställde Johnny. Min ursprungliga fråga till honom när vi sågs vid SS-banan i Emmaboda var "Tror du att det går att få en Mini till att köra snabbare än min Lambo i Superstage?". Jag förväntade mig väl att få någon form av Nej till svar. Men istället började han mumla något på chassiska "om man byter bla, bla, bla och justerar lite tra la la så ska det nog gå..." Det var då jag bestämde mig. Vi måste ju pröva! När han sa ja till uppdraget, gick jag till BMW Solna och skrev på kontraktet.

Samuel har fått fria händer att beställa det som han vill för att bilen ska bli så snabb som möjligt. Dessutom bygger han sina egna delar, mäter ut, väger in och justerar tills han får det som han vill...

När Johnnys nyckel lämnades i Samuels händer i förra veckan låg det redan Bilstein PSS10 coilover kit samt H&R krängningshämmare och väntade i hans verkstad. Att bara montera dit dem rakt av var dock inte att tänka på. Nej, de ska stämmas av i dämpardynon och pillas med innan de åker på plats.

Idag fick jag en första emailrapport från Småland:
"Har nu gjort klart fjäderbenen med fjädrar och topplager fram som ska monteras imorgon. Ställbar bärarm bak är klar och monterad. Men det är ett problem!!!!

För att montera krängarna måste man lyfta ner bakvagnen en bit då den sitter lite dumt till. Men det går. Värre är det fram. Där verkar det inte bättre än att man får plocka bort större delar av fronten + hela framvagnen inkl. dom balkar som motorn sitter i. Så jag är lite tveksam om jag verkligen ska göra det i detta skede eller om man ska skjuta på det till Fas2. Grejen är det att om du ska montera en diff i bilen senare så blir det samma arbete igen. Så man kanske kunde gjort det samtidigt isåfall."

Förstår ni nu varför jag sitter som på nålar och kan knappt bärga min nyfikenhet inför den 15 maj, då tanken är att Johnny ska vara fit for fight...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul att du fixade till en biltråd om vrålåket även här
Att gå från Lambo till MINI är ju ett steg uppåt
Samuel är duktig på vad han gör...och kör...ingen hemlighet direkt.
Det blir säkert bra.

Vi ses 15-16/5

_________________
BMW MC-klubben
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Ja, nu börjar målet att närma sig...

bloggen finns nu bilder och information om det som har hänt hittills:
Första halvlek i chassiverkstaden
Provkörning på Gotland Ring
Dekaltrimning
Avkromning
Motortrimning

Imorgon ska bilen tillbaka till Samuel i Småland för att göra klart de sista delarna.

Dessvärre verkar det dock som om mina nya fälgar inte hinner komma till den tilltänkta premiären på Mantorp. > Leveransen var inte snabb, men .
Vi får se vad vi kan hitta på för reservplan...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



F_n vad coolt stuk du fått på den thumbs up Ska bli kul och se den irl. Ses på Mantorp

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kul med fler småbilar här på forumet!
Ska bli kul att följa det här projektet.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag tycker du ska lägga in några av bilderna här iafl, så man slipper klicka sig vidare till din blogg varenda gång.

Ska bli roligt att följa dina experiment

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ha coolt som fan erik

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag tycker du ska lägga in några av bilderna här iafl, så man slipper klicka sig vidare till din blogg varenda gång.

Ska bli roligt att följa dina experiment


Men det är ju så bökigt att lägga upp bilder på det här forumet...
(Eller hur, Magnus! )

Jag ser själv extremt mycket fram emot att få "Johnny" färdig. Har varit och lämnat av honom hos Millway-Samuel idag, för att han ska göra klart "Andra halvlek". Fast nu får det nog kallas för "andra perioden" istället, eftersom vi kommit fram till att vi behöver en tredje period också innan vi kan kalla honom för klar...

Men redan förra helgen, när jag körde på Gotland Ring med RMA, framgår det med all önskvärd tydlighet att potentialen som banrejser är riktigt bra! Trots Run Flat däck var det extremt kul att köra.

Så när R-däcken kommer på samt de nya aerodynamikprylarna, plus lite finjusteringar av chassit. Sedan ska jag försöka putsa Lambotiderna!

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Narin skrev:
F_n vad coolt stuk du fått på den thumbs up Ska bli kul och se den irl. Ses på Mantorp


Yes - håll koll i backspegeln!

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



FEED ME skrev:
Westfield skrev:
Jag tycker du ska lägga in några av bilderna här iafl, så man slipper klicka sig vidare till din blogg varenda gång.

Ska bli roligt att följa dina experiment


Men det är ju så bökigt att lägga upp bilder på det här forumet...
(Eller hur, Magnus! )


Inte nu Längre, nu ändras bilderna automatiskt, men det tog tid


FEED ME skrev:
Narin skrev:
F_n vad coolt stuk du fått på den thumbs up Ska bli kul och se den irl. Ses på Mantorp


Yes - håll koll i backspegeln!


Jag lovar, ska bara köra om först

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Som sagt ska bli kul att se på Mantorp. Fusk med överladdning dock

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Nu är bloggen uppdaterad med senaste händelserna, inklusive bilder samt videofilm från Mantorp Park...

Det börjar närma sig... Men förutom nuvarande besök i Småland, behöver Johnny åka till Millway ytterligare en gång innan ordet "klar" kan börja användas...

om några timmar börjar dock min resa mot Mini United på Silverstone i England, tätt följt av ett besök på Ringen på vägen hem... Ska bli hur kul som helst!

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ha så kul på MINI United, det kommer säkert att bli en upplevelse, så ses vi förhoppningvis senare i sommar på rikets banor

_________________
BMW MC-klubben
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Vadå klar? Nu förstår jag inte riktigt, en bil blir aldrig "klar"


Ifall det inte är något med den för tillfället så "vilar" den bara

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Efter Mantorp kom det lite käppar i hjulen... Motorn började bluddra på höga varv redan under bankörningen, och på vägen hem blev det värre och värre. När "Johnny" kom fram till en BMW-verkstad kunde de konstatera att det inte var någon kompression alls på en av cylindrarna. Så han blev kvar på verkstaden från maj ända tills för två veckor sedan, då jag fick tillbaka honom. Det ville sig inte bättre än att de fick byta hela motorn!

Så nu har jag fått puttra runt i lugnt tempo i drygt 200 mil för att köra in nya motorn. Sedan i måndags var det dags för första banpremiären med nya motorn - på Anderstorp med RingRunners. Sveriges tråkigaste racingbana, men det gick ändå riktigt bra. Samuel har gjort ett riktigt bra jobb med chassit!

Nu är dock Johnny inlämnad hos Millway i Horda för 4'e (och sista??) gången... Längtar till att äntligen få tillbaka honom när allt (??) är klart så som det var planerat från början...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

FEED ME skrev:
Så han blev kvar på verkstaden från maj ända tills för två veckor sedan, då jag fick tillbaka honom. Det ville sig inte bättre än att de fick byta hela motorn!


En polare bytte motor på sin V70. Bilia budgeterade 34 timmar.

Så 4 månader låter som rätt rejält med tid...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



vad är allt??

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
Erik B skrev:
FEED ME skrev:
Så han blev kvar på verkstaden från maj ända tills för två veckor sedan, då jag fick tillbaka honom. Det ville sig inte bättre än att de fick byta hela motorn!


En polare bytte motor på sin V70. Bilia budgeterade 34 timmar.

Så 4 månader låter som rätt rejält med tid...


Nu räknar du lite galet. Haveri i maj och klar i augusti - det blir bara tre månader! och en ganska stor del av denna tid gick åt för att förflytta bilen från Skåne till Stockholm - ett jäkla strul att hitta en transport som kunde köra upp bilen...

Att byta motor på Lambon förra året tog också tre månader. Så jag trodde att det var en ganska normal tid...

Men visst, det är jäkligt trist att vara utan sin älskling en så lång tid mitt under högsäsong. När man investerat så mycket både tid och pengar för att få köra så mycket som möjligt under sommaren... (Dessutom var det ju p.g.a. motorraset som jag blev tvungen att plocka fram Lambon igen, med inte så lyckat resultat...)

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732


Trådstartare
torque skrev:
vad är allt??


ALLT som är gjort hittills finns detaljerat beskrivet i bloggen, som även kommer att kompletteras med framtida uppdateringar...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini John Cooper Works -09 "Johnny"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande