Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur skydda gängor på ställbara fjäderben? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (9156 totalt) |
Har kört två vintrar med mina ben från H&R och kromateringen/galvet håller inte alls. Mina ser rätt så jävliga ut nu. För att skydda gängorna brukar jag spruta på tunnflytande rostskydd som torkar. Funkar klockrent.
Brukar fetta in mellan ringarna med lagerfett och även lägga fett mellan fjädern och övre gängringen. Hade varit bra med ett knep som är ännu bättre. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Tror inte att gulkromateringen i sig påverkar någon hållf negativt, men ev kan ju dom värmebehandlingarna man gör (tror det är rätt varm i vissa steg av gulkromatering, kan någon bekräfta?) påverka stålet, men det beror nog på vad man utgår ifrån för stål, vilka värmehandlangar det har.
Vad gäller slitstyrka och korrosionsskydd så anses nog gulkromatering som bra. Fosfatering är kanske ytterligare lite bättre. Kanske hade vanlig varmförzinkning funkat oxo (kostar ca 5 kr per kilo stål i större mängder). Som sniklösning kanske kallförzinkning (kallgalv) på sprayflaska är ok? _________________ Pär Hylander |
||||
Rostskyddsvax borde fungera, det pallar lite stenskott om man lägger på ett par lager. Ser lite trevligare ut också när det nästan är färglöst. Mekonomen har en variant som är bra om den inte har varit frusen, då är den förstörd. Har råkat ut för det två ggr.
_________________ bmw bmwsson |
||||
I rallysvängen använde vi silvertape över den del av gängan som inte användes. Men där är miljön än tuffare än i "verkligheten", dock inte så mycket salt...
Sedan rev vi ju ner grejorna flera gånger per år så då passade man på att göra rent och eventuellt byta mutter om den började gå trögt... _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Gammal tråd men
Jag har iaf testat med fett (vapenfett 101 som dom flesta säkert känner till ) Vilket resulterade i att jag fick en jäkla massa grus i gängorna, gick iofs lätt att skölja bort med vattenslang men ifall sådan tillgång saknas vid justering så kan jag inte rekomendera det Men om man nu ändå inte justerar så jäkla ofta så måste väl ändå fett vara ganska bra? Ett segare fett hade nog varit ännu sämre iofs om det börjar bli segt att skölja bort _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Kom att tänka på det kedjevax som vi använder på motorcykelkedjorna. Det ska helst läggs på en varm yta och sen ska det torka över natten. Sen har man en fettbehandlad yta med ett halvhårt ytskikt som där smuts inte fastnar. Kanske kan vara något?
_________________ Jonas Edling |
||||
finns oljor till cyklar (trampcyklar alltså...) som torkar till en parafinliknande yta...
Hade nog kunnat vara nåt... |
||||
Borde inte massa fett + vulktejp fungera bra? När man ska justera är det bara att skära bort tejpen och sedan dit med ny igen när man justerat klart.
Westfield vad var det för tillverkare av Coilover'n på bilden? _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Det blir ju rejält varmt vid fjäderbenen tänk på det.
Är det inte bättre att fixa det genom att bara hålla rent och snyggt genom att tvätta? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Är det bara på en bomullstrasa linolja kan självantända eller kan det fatta eld av sig själv? |
||||
Sellholm Tuning renoverade mina i vintras. Han(de) har sprutat på nåt vitt torrt fett på dem.
Vet inte vad det kan heta men det är som sagt helt torrt och har klarat en halv säsong nu utan att slitas överhuvudtaget och man kan ställa det för hand. _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag har Sellholm fjäderben på S2an som var gulkromaterade vid leverans, det har hållit under fem års tid nu -utan vinterkörning- dock med seriös rengöring tre-fyra ggr/säsong. Första gången var efter ett par år, trodde det var kört då, dom såg kort sagt fördjävliga ut... Men med metoden "5-56 och an trasasom ligger bakom fjäderbenet-håll i varje ända på trasan och dra fram och tillbaka" var det bara att arbeta sig runt benet, som nytt efteråt. Ja-efter ca ½timma på varje ben då...Tjejen undrade vid ngt tillfälle hur jag kunde lägga ner så mycket energi på ngt sånt, och slarva med dammsugaren inne...
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Det är väl självklart att man har renare i garaget än hemma. I garaget fyller ju renheten en viktig funktion, hemma räcker det ju att hålla så pass rent att inte gästerna vänder i dörr'n. /en som hade svårt att hitta vit garagegolvsfärg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
||||
och jag blev avrådd att använda klinkers-besvärligt att reparera om man tappar nåt så det spricker samt halkigt vid minsta droppe olja...Men jisses vilka snygga mönster man skulle kunna lägga Dahlbäck hade målat golven i nya verkstan ljusgula, ljust och frächt-det kanske kan vara nåt? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
På skoter sidan körs det med sånt här
https://www.sledstore.se/snell-stotd _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Skruva banåkabil Hur skydda gängor på ställbara fjäderben? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (9156 totalt) |