Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Flex i fälg? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5660 totalt) |
Hur mycket ska man gissa att fälgar flexar? Jag vet att det självfallet varierar, men jag funderar på om jag törs köra med likadana fälgar på sommaren (med R-däck) som jag har på vintern.
Alla (utom Dude) som tittar på mina framhjul har en tendens att tycka det ser tight ut mot oken. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vild gissning JÄVLIGT lite, detta pga att AL har taskig utmattnings egenskaper och jag har aldrig gör att std fäljar säger upp.
Annar finns väll bara det ett sätt att ta reda på det, testa. Det lär synas och höras om de flexar för mycket _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jamen, du har väl inte oken just där fälgen vill bukta in pga gupp i vägen?
Jag har en gång sett min smidda al-fälg fjädra när gummiverkstan bytte däck åt mig, det var när dom fyllde i luft och däcksidan inte ville glida ut mot fälgsidan, det fjädrade mycket när den väl gled ut med en smäll!! Troligen uppemot 5 mm eller så, fast det var ju last i en helt annan riktning än vad som är aktullet för dig. _________________ Pär Hylander |
||||
Frågan är ju om man törs prova. Det vore lite tråkigt om oket får för sig att rotera med fälgen en bit. Än så länge har det bara blivit lite repor av stenar som envisats med att hoppa mellan oket och fälgen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
för det första du kommer aldrig och då menar jag aldrig att få oket att åka med fälgen. inte ens om du deformerar fälgen i ett gupp.
aluminiumet kommer att deformeras och spricka. sedan slås i bitar när det träffar oket. tro mig. jag vet! för det andra är det inte fälgen som flexar först utan spindeln. för det tredje som redan nämnts, så är belastningsriktningen en annan än okets placering vid sidolast. lennart! har nån sagt till dig nångång att du oroar dig för mycket _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Han är bara lite omtänksam mot sin lilla bil Anders. Han är ju sådan till naturen Lennart. Trevlig och omhändertagande...när den stackars "lantisen" ska hitta hem på tunnelbanan mitt i natten. Farsan körde 16" på M3:an det året den fick figurera som vinteråk. Ska inte gå egentligen, men vi hittade en MIM-fälg ur deras "dyrare line" som gick fritt mot oket med ca 2 mm (MAX!) och som hade rätt ET. Inga problem alls och fälgarna ligger nu utan repor, skinande rena och ser nya ut... Ingen som är sugen på 16" vinterhjul till sin M3:a föresten? |
||||
Att jag oroar mig beror bara på att alla säger att man inte kan göra som jag har gjort... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
har alla som säger att det inte går,gjort det eller tror dom att det inte går (läktarförare/fikabordsmekaniker ) jag har gjort detta åtminstone 10ggr och aldrig fått några som helst problem eller hört av ngn annan att det skulle hänt nåt. kommer ihåg att folk blev avrättade när dom sa att jorden var rund också _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det är en blandning av folk som borde veta mer än jag och folk som tror en massa.
De flesta säger ju att det absolut inte går att få dit 15" på bilen. En kille jag pratade med igår hade blivit nekad 16" till bilen av sin däcksleverantör för det skulle inte gå att få dit. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tar det inte in när du kör nu så kommer det inte ta i sen heller.
Svarva klistervikter är standard, till och med den låga varianten brukar ta i på vissa nya bilar om man sätter dom på fel ställe, på orginalfälg... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag skrev MAX! På M3:an var vi bara en tum fel och vikterna fick kluras på så de inte tog i. För alla sa att 16" går inte och så var det bara. Men testar man så får man veta sanningen... Som Anders säger, varför fråga när man kan göra fel... *nu blev du väl lugnare* Mao: KÖR! |
||||
Det låter som om jag kan sova lugnt.
Den som monterade vikterna (Dude) har uppenbarligen vana av liknande lösningar så de sitter ur vägen för oket. De hade inte blivit kvar ett varv om de suttit på fel ställe... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
...höga vikter tar i - låga går fria. Blir iofs lite repor på utsidan oken på vintern. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Verkar vara ett utbrett problem det här...
När jag la på vinterdäcken på ShoppingClion var jag också tvungen att ta hjälp av vinkelslipen. Det är mycket gods i bromsoken . På "sopbilen" vår gamla 745:a var det så tajt mellan fälg (15"x7" ET25) och fjäderben att det inte gick att använda vanliga balanseringsvikter. Funkade bra när man åkte rakt fram, men om man svängde lite inspirerat tog vikterna i och flög bort. Det måste ha flexat över en millimeter i sidled vid fälgradien. Fick bli klistervikter istället för spacer. |
||||
åter till ruta ett
i 99% av fallen är det inte fälgen som flexar utan spindel/fjäderben/upright. i volvon:s fall är det garanterat spindeltappen som flexar eller extremt dåliga hjullager såvida det inte var plåtfälgar förstås. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag tror också att det var fjäderbenet/spindeltappen som flexade på Volvon. Hjullagren hade bara minimalt spel.
om man visste hur mycket det böjer sig och rör sig överallt skulle man nog inte våga åka bil (eller flyga). Jag hade en gång en Escort där det blev det en glipa mellan dörren och taket när man tog i ordentligt i vänsterböjar så att framhjulet lättade. Karossen var helt frisk och rostfri. Det blev mycket bättre när jag satte i en halvbur. |
||||
Halv OT:
När en kompis åkte Ring Taxi "på den gammla goda tiden" berättade piloten i fråga att "...denhär nya M5:an (E34) är fin att köra här...när vi körde test med förra 5-serien (E28) så kunde man sticka ut fingrarna i överkant av dörren när man stod på ordentligt i de snabbare kurvorna... som denhär...men det går inte på denna modellen...mkt mer vridstyv...(ivrigt försökande att få ut fingrana i nämnda överkant av dörren)..." Plats för denna enhandsshow? Schwedenkreuts på fullt spjäll! Passagerarna var "sådär" impade... |
||||
Däck för banåka Flex i fälg? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5660 totalt) |