Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Flex i fälg?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5660 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Hur mycket ska man gissa att fälgar flexar? Jag vet att det självfallet varierar, men jag funderar på om jag törs köra med likadana fälgar på sommaren (med R-däck) som jag har på vintern.
Alla (utom Dude) som tittar på mina framhjul har en tendens att tycka det ser tight ut mot oken.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vild gissning JÄVLIGT lite, detta pga att AL har taskig utmattnings egenskaper och jag har aldrig gör att std fäljar säger upp.
Annar finns väll bara det ett sätt att ta reda på det, testa.
Det lär synas och höras om de flexar för mycket

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jamen, du har väl inte oken just där fälgen vill bukta in pga gupp i vägen?

Jag har en gång sett min smidda al-fälg fjädra när gummiverkstan bytte däck åt mig, det var när dom fyllde i luft och däcksidan inte ville glida ut mot fälgsidan, det fjädrade mycket när den väl gled ut med en smäll!! Troligen uppemot 5 mm eller så, fast det var ju last i en helt annan riktning än vad som är aktullet för dig.

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Frågan är ju om man törs prova. Det vore lite tråkigt om oket får för sig att rotera med fälgen en bit. Än så länge har det bara blivit lite repor av stenar som envisats med att hoppa mellan oket och fälgen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

för det första du kommer aldrig och då menar jag aldrig att få oket att åka med fälgen. inte ens om du deformerar fälgen i ett gupp.
aluminiumet kommer att deformeras och spricka. sedan slås i bitar när det träffar oket. tro mig. jag vet!

för det andra är det inte fälgen som flexar först utan spindeln.

för det tredje som redan nämnts, så är belastningsriktningen en annan än okets placering vid sidolast.

lennart! har nån sagt till dig nångång att du oroar dig för mycket

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:

lennart! har nån sagt till dig nångång att du oroar dig för mycket


Han är bara lite omtänksam mot sin lilla bil Anders.
Han är ju sådan till naturen Lennart. Trevlig och omhändertagande...när den stackars "lantisen" ska hitta hem på tunnelbanan mitt i natten.

Farsan körde 16" på M3:an det året den fick figurera som vinteråk. Ska inte gå egentligen, men vi hittade en MIM-fälg ur deras "dyrare line" som gick fritt mot oket med ca 2 mm (MAX!) och som hade rätt ET.

Inga problem alls och fälgarna ligger nu utan repor, skinande rena och ser nya ut...
Ingen som är sugen på 16" vinterhjul till sin M3:a föresten?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
... som gick fritt mot oket med ca 2 mm (MAX!) och som hade rätt ET.
2mm? Lyx!

Att jag oroar mig beror bara på att alla säger att man inte kan göra som jag har gjort...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Andreas Lidström skrev:
... som gick fritt mot oket med ca 2 mm (MAX!) och som hade rätt ET.
2mm? Lyx!

Att jag oroar mig beror bara på att alla säger att man inte kan göra som jag har gjort...


har alla som säger att det inte går,gjort det eller tror dom att det inte går (läktarförare/fikabordsmekaniker )

jag har gjort detta åtminstone 10ggr och aldrig fått några som helst problem eller hört av ngn annan att det skulle hänt nåt.

kommer ihåg att folk blev avrättade när dom sa att jorden var rund också

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Det är en blandning av folk som borde veta mer än jag och folk som tror en massa.
De flesta säger ju att det absolut inte går att få dit 15" på bilen.
En kille jag pratade med igår hade blivit nekad 16" till bilen av sin däcksleverantör för det skulle inte gå att få dit.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har skavt av beläggslitagesladden mellan vinterfälg och ok.. samt svarvat blyvikter

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614



Tar det inte in när du kör nu så kommer det inte ta i sen heller.


Svarva klistervikter är standard, till och med den låga varianten brukar ta i på vissa nya bilar om man sätter dom på fel ställe, på orginalfälg...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lennart Mäkinen skrev:
Andreas Lidström skrev:
... som gick fritt mot oket med ca 2 mm (MAX!) och som hade rätt ET.
2mm? Lyx!

Att jag oroar mig beror bara på att alla säger att man inte kan göra som jag har gjort...


Jag skrev MAX!

På M3:an var vi bara en tum fel och vikterna fick kluras på så de inte tog i. För alla sa att 16" går inte och så var det bara. Men testar man så får man veta sanningen...

Som Anders säger, varför fråga när man kan göra fel... *nu blev du väl lugnare*

Mao: KÖR! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



På vår förra långloppsbil använde vi bladmått för att mäta spelet mellan ok och fälg

Funkade fint som snus i två år

_________________
Karl Brag
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Det låter som om jag kan sova lugnt.
Den som monterade vikterna (Dude) har uppenbarligen vana av liknande lösningar så de sitter ur vägen för oket. De hade inte blivit kvar ett varv om de suttit på fel ställe...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288





...höga vikter tar i - låga går fria. Blir iofs lite repor på utsidan oken på vintern.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17359


Trådstartare
Jag tror jag har lagt ut den här bilden tidigare, men kan inte hitta den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Praktiska prov har visat; att avståndet mellan fälg och nedre spindelled inte får vara mindre än 2 mm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Verkar vara ett utbrett problem det här...

När jag la på vinterdäcken på ShoppingClion var jag också tvungen att ta hjälp av vinkelslipen. Det är mycket gods i bromsoken .

På "sopbilen" vår gamla 745:a var det så tajt mellan fälg (15"x7" ET25) och fjäderben att det inte gick att använda vanliga balanseringsvikter. Funkade bra när man åkte rakt fram, men om man svängde lite inspirerat tog vikterna i och flög bort. Det måste ha flexat över en millimeter i sidled vid fälgradien. Fick bli klistervikter istället för spacer.

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

åter till ruta ett
i 99% av fallen är det inte fälgen som flexar utan spindel/fjäderben/upright.
i volvon:s fall är det garanterat spindeltappen som flexar eller extremt dåliga hjullager såvida det inte var plåtfälgar förstås.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror också att det var fjäderbenet/spindeltappen som flexade på Volvon. Hjullagren hade bara minimalt spel.
om man visste hur mycket det böjer sig och rör sig överallt skulle man nog inte våga åka bil (eller flyga).
Jag hade en gång en Escort där det blev det en glipa mellan dörren och taket när man tog i ordentligt i vänsterböjar så att framhjulet lättade. Karossen var helt frisk och rostfri. Det blev mycket bättre när jag satte i en halvbur.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Halv OT:

När en kompis åkte Ring Taxi "på den gammla goda tiden" berättade piloten i fråga att "...denhär nya M5:an (E34) är fin att köra här...när vi körde test med förra 5-serien (E28) så kunde man sticka ut fingrarna i överkant av dörren när man stod på ordentligt i de snabbare kurvorna... som denhär...men det går inte på denna modellen...mkt mer vridstyv...(ivrigt försökande att få ut fingrana i nämnda överkant av dörren)..." Plats för denna enhandsshow? Schwedenkreuts på fullt spjäll! Passagerarna var "sådär" impade...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Däck för banåka
Flex i fälg?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande