Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 Gat/Rejsbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (40698 totalt) |
Tips och åsikter tages gärna emot!
Lite info om bilen då.. JE kolvar med 87mm i dia Alla lager kedjor slitdelar bytta i hella moton (BMW orginal) Blueprintad motor = (Vevstakar o kolvar uppmätta och invägda Balanserad vevaxel, tryckplatta och svänghjul trigger o rämskiva) Nya special vevstaksbussningar Lättade vevstakar (lite) Polerad vevaxel Toppdäckat block Planslipad topp Linjeborrade kamaxellägen Linjeborrat vevaxelläge Nya special ventilsäten "custom made" Nya ventilstyrningar Köhler ventiler med ÖD och nya knaster Köhler kamaxlar 288gr 11,6 lyft Köhler fjäderbrickor i chrmo orginal tryckare, fjädrar Egen tillverkat insug ITG filterbox walbro tank pump Bosch 044 tryck pump (utan backventil) Precision 680cc högohm spridare Aeromotive bränsle filter (10 micron) Aeromotive btr AN6 4L surge tank AN6 slang och kopplingar DTA s60pro styrsystem Borttagen vanosenhet PRD vanos block-off kit org grenrör med kläder Delrin motorkuddar m,m orginal 6vxl manuell med hemma byggd ställbar spak 6puckad cinter Helix autosport tryckplatta Ruff alu svänghjul ca:4,5kg Diffen (210) är renoverad och shimsad till ca:40% 3,25utv Bilstein pss9 med Millway topplagringar fram o bak Fjäderbenstag fram o bak Millway och Powerflex bussningar (om jag inte gjort dom själv) Camberkit för bakhjulen Nya kuleder / ledlager Egentillvärkade stag till krängninghämaren Bort kapad reservhjulsbalja Skrapat och målat underede och hjulhus Alla delar man kan plocka bort under bilen är blästrade och lackade Nya 10.9 skruv o mutter XYZ 355x32mm 6 kolvsok fram Zimmermann skivor och orginal ok bak m,m (info uppdateras) Info taget från min sida på www.garaget.org/dwarf81 _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Tack så mkt.. det ska bli kul att ge sig ut på alla banor (förhoppningsvis i sommar) sen blir det förmodligen BMW cup 2011 om man pallar... det är ju lite pyssel innan dess.. _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
Väntar på millway topplagring fram, annars är det typ klart... _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Skruvat ihop allt du har nu då? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
hmm ja jag tror det är de sissta... Jag är ju riktigt sugen på o få motorn här i sep-okt... jag blir tokig annars, det är ju lite pyssel rund den oxo... _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
_________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
står högst upp på sidan Tanken var en vanlig renovering som spårade ur typ _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Aaa, trodde det var förra specen :P Är motorn bromsad? Går det inte mappa motorn vettigt med vanos kvar eller varför är det borttaget?
Ska förhoppningsvis höja effekten i min bil över vintern också så är hungrig på alla alternativ _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Man kan ha vassare kammar utan vanos.. köhler ska bromsa nu i höst/vinter.. så det blir spännande vad har du för planer då?? _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Låter mycket spännande Ingen vild gissning ens? :P
Jag är mycket kluven, sug, kompressor eller turbo... Turbo faller troligen bort eftersom det blir massa strul inför besiktning. Sug är svårt och kräver sjukt mycket pengar om man sak ha upp effekten till ca 400, då måste det dessutom i med en 3,2, vilket ifs inte är hela världen då motorn ändå ska lyftas. Har inte undersökt detta men det måste ju gå att lösa inför besiktningen hyfsat smidigt med dubbla mappar och inte allt för mycket ombyggnad. Kompressor så skulle det räcke med relativt lite pengar för att komma i dom effekterna och lite till. Det är även där inte några större problem vid besikting om man kör med en centrifugal. Jag vet dock inte hur karaktären på en sådan motor blir, men en skruvkompressor ska väl bli mycket bättre alla fall. Sen kommer problemet att dom enda som säljer "paket" till e36 är Stylingkompaniet. Och dom vet jag inget om. Jag skulle helst vilja gör så mycket som möjligt själv men att modda dit en kompressor och få det att fungera har jag varken kunskap till eller maskinerna som krävs. Det är dessutom svårt att hitta info om just det tycker jag. Vid sugmotorbygge känns det hela mycket enklare. Är som sagt väldigt spridd i mina tankar och har egentligen inte kommit längre än att jag vill höja effekten minst 100 hk och att det smidigt ska kunna rulla igenom besiktningen med enkla förberedelser. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||
Jag bör få ut 380-400.. men jag låter det va sakt så länge Jag hadde turbo i min 2009 med byggde lite fel grenrör så det sket sej så att säga Jag tycker ju personligen att en effekt stark sugis är bra mkt ballare än en turbo m3.. med det kostar som du skrev.. det finns flera än stylingkompaniet som säljer kompressorkit till m3 och till ett bätter pris!! http://www.horsepowerfreaks.com/perf men gör du en bra ballansering av motorn och lite vassa kammar kolfiberinsug och chip från köhler så blir det ju bra med mos.. med det e ju hur mkt pengar man vill lägga då... det blir ju dyrt hur man än vrider o vänder på det.. _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Läste att du kanske var sugen på Bmw Cup, läs igenom reglementet så du inte bygger bort dig bara, tror motorn du bygger just nu inte klassar in då du bearbetar toppen tex För motorer med 4-ventilsteknik med cylindervolym mellan 3200 cm3 och 3900 cm3 är motorer med standard bottendel och standard topp helt i originalutförande tillåtna. Topp och bottendel kan komma från olika grundmotorer så länge de är helt i originalutförande. Alla externa delar är fria. Gillar bygget annars, riktigt nice _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
hehe jo jag vet så det blir tyvär inte bmw cup så jag får hålla mej till klubb o banträffar.. _________________ Niklas Edvardsson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=928766#928766 http://www.garaget.org/dwarf81 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 Gat/Rejsbil | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (40698 totalt) |