Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 Gat/Rejsbil
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (40698 totalt)
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Tips och åsikter tages gärna emot!

Lite info om bilen då..
JE kolvar med 87mm i dia
Alla lager kedjor slitdelar bytta i hella moton (BMW orginal)
Blueprintad motor =
(Vevstakar o kolvar uppmätta och invägda
Balanserad vevaxel, tryckplatta och svänghjul trigger o rämskiva)
Nya special vevstaksbussningar
Lättade vevstakar (lite)
Polerad vevaxel
Toppdäckat block
Planslipad topp
Linjeborrade kamaxellägen
Linjeborrat vevaxelläge
Nya special ventilsäten "custom made"
Nya ventilstyrningar
Köhler ventiler med ÖD och nya knaster
Köhler kamaxlar 288gr 11,6 lyft
Köhler fjäderbrickor i chrmo
orginal tryckare, fjädrar
Egen tillverkat insug
ITG filterbox
walbro tank pump
Bosch 044 tryck pump (utan backventil)
Precision 680cc högohm spridare
Aeromotive bränsle filter (10 micron)
Aeromotive btr AN6
4L surge tank
AN6 slang och kopplingar
DTA s60pro styrsystem
Borttagen vanosenhet
PRD vanos block-off kit
org grenrör med kläder
Delrin motorkuddar
m,m

orginal 6vxl manuell med hemma byggd ställbar spak
6puckad cinter
Helix autosport tryckplatta
Ruff alu svänghjul ca:4,5kg

Diffen (210) är renoverad och shimsad till ca:40% 3,25utv

Bilstein pss9 med Millway topplagringar fram o bak
Fjäderbenstag fram o bak
Millway och Powerflex bussningar (om jag inte gjort dom själv)
Camberkit för bakhjulen
Nya kuleder / ledlager
Egentillvärkade stag till krängninghämaren
Bort kapad reservhjulsbalja
Skrapat och målat underede och hjulhus
Alla delar man kan plocka bort under bilen är blästrade och lackade
Nya 10.9 skruv o mutter
XYZ 355x32mm 6 kolvsok fram
Zimmermann skivor och orginal ok bak
m,m

(info uppdateras)

Info taget från min sida på www.garaget.org/dwarf81




Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Såhär såg den ut 2009
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare

snickrade ihop lite ny inredning...
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare

Blir nog mysigt här...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

Uj, ser seriöst "börja från scratch"-byggt det där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Uj, ser seriöst "börja från scratch"-byggt det där thumbs up

Tack så mkt.. det ska bli kul att ge sig ut på alla banor (förhoppningsvis i sommar) sen blir det förmodligen BMW cup 2011 om man pallar... det är ju lite pyssel innan dess..
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare

oktober 2009


en del jobb att göra...

bort med vikt..

renovering av s50b32

lite fix med bur från Finess

blästrat målat, nya tätningar m,m
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Hur går det här då Nicke? Chassit klart?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Tegheim skrev:
Hur går det här då Nicke? Chassit klart?


Väntar på millway topplagring fram, annars är det typ klart...
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



dwarf81 skrev:
Tegheim skrev:
Hur går det här då Nicke? Chassit klart?


Väntar på millway topplagring fram, annars är det typ klart...


Skruvat ihop allt du har nu då?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Tegheim skrev:
dwarf81 skrev:
Tegheim skrev:
Hur går det här då Nicke? Chassit klart?


Väntar på millway topplagring fram, annars är det typ klart...


Skruvat ihop allt du har nu då?



hmm ja jag tror det är de sissta...
Jag är ju riktigt sugen på o få motorn här i sep-okt... jag blir tokig annars, det är ju lite pyssel rund den oxo...
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare

väntar o väntar på motorn
börjar bli dåligt att göra nu...
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare

fixat fina 18" 8kg st.. ska bli röda tror jag..
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Vad är det som är gjort med motorn? Gillar ditt bygge

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
kmarcus skrev:
Vad är det som är gjort med motorn? Gillar ditt bygge

står högst upp på sidan
Tanken var en vanlig renovering som spårade ur typ
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Aaa, trodde det var förra specen :P Är motorn bromsad? Går det inte mappa motorn vettigt med vanos kvar eller varför är det borttaget?

Ska förhoppningsvis höja effekten i min bil över vintern också så är hungrig på alla alternativ

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
kmarcus skrev:
Aaa, trodde det var förra specen :P Är motorn bromsad? Går det inte mappa motorn vettigt med vanos kvar eller varför är det borttaget?

Ska förhoppningsvis höja effekten i min bil över vintern också så är hungrig på alla alternativ


Man kan ha vassare kammar utan vanos..
köhler ska bromsa nu i höst/vinter.. så det blir spännande

vad har du för planer då??
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Låter mycket spännande Ingen vild gissning ens? :P

Jag är mycket kluven, sug, kompressor eller turbo... Turbo faller troligen bort eftersom det blir massa strul inför besiktning. Sug är svårt och kräver sjukt mycket pengar om man sak ha upp effekten till ca 400, då måste det dessutom i med en 3,2, vilket ifs inte är hela världen då motorn ändå ska lyftas. Har inte undersökt detta men det måste ju gå att lösa inför besiktningen hyfsat smidigt med dubbla mappar och inte allt för mycket ombyggnad. Kompressor så skulle det räcke med relativt lite pengar för att komma i dom effekterna och lite till. Det är även där inte några större problem vid besikting om man kör med en centrifugal. Jag vet dock inte hur karaktären på en sådan motor blir, men en skruvkompressor ska väl bli mycket bättre alla fall. Sen kommer problemet att dom enda som säljer "paket" till e36 är Stylingkompaniet. Och dom vet jag inget om.

Jag skulle helst vilja gör så mycket som möjligt själv men att modda dit en kompressor och få det att fungera har jag varken kunskap till eller maskinerna som krävs. Det är dessutom svårt att hitta info om just det tycker jag. Vid sugmotorbygge känns det hela mycket enklare.

Är som sagt väldigt spridd i mina tankar och har egentligen inte kommit längre än att jag vill höja effekten minst 100 hk och att det smidigt ska kunna rulla igenom besiktningen med enkla förberedelser.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
kmarcus skrev:
Låter mycket spännande Ingen vild gissning ens? :P

Jag är mycket kluven, sug, kompressor eller turbo... Turbo faller troligen bort eftersom det blir massa strul inför besiktning. Sug är svårt och kräver sjukt mycket pengar om man sak ha upp effekten till ca 400, då måste det dessutom i med en 3,2, vilket ifs inte är hela världen då motorn ändå ska lyftas. Har inte undersökt detta men det måste ju gå att lösa inför besiktningen hyfsat smidigt med dubbla mappar och inte allt för mycket ombyggnad. Kompressor så skulle det räcke med relativt lite pengar för att komma i dom effekterna och lite till. Det är även där inte några större problem vid besikting om man kör med en centrifugal. Jag vet dock inte hur karaktären på en sådan motor blir, men en skruvkompressor ska väl bli mycket bättre alla fall. Sen kommer problemet att dom enda som säljer "paket" till e36 är Stylingkompaniet. Och dom vet jag inget om.

Jag skulle helst vilja gör så mycket som möjligt själv men att modda dit en kompressor och få det att fungera har jag varken kunskap till eller maskinerna som krävs. Det är dessutom svårt att hitta info om just det tycker jag. Vid sugmotorbygge känns det hela mycket enklare.

Är som sagt väldigt spridd i mina tankar och har egentligen inte kommit längre än att jag vill höja effekten minst 100 hk och att det smidigt ska kunna rulla igenom besiktningen med enkla förberedelser.


Jag bör få ut 380-400.. men jag låter det va sakt så länge

Jag hadde turbo i min 2009 med byggde lite fel grenrör så det sket sej så att säga
Jag tycker ju personligen att en effekt stark sugis är bra mkt ballare än en turbo m3.. med det kostar som du skrev..

det finns flera än stylingkompaniet som säljer kompressorkit till m3 och till ett bätter pris!!
http://www.horsepowerfreaks.com/performanceparts/BMW/M3/Superchargers/ . . . .

men gör du en bra ballansering av motorn och lite vassa kammar kolfiberinsug och chip från köhler så blir det ju bra med mos.. med det e ju hur mkt pengar man vill lägga då... det blir ju dyrt hur man än vrider o vänder på det..
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



dwarf81 skrev:
kmarcus skrev:
Vad är det som är gjort med motorn? Gillar ditt bygge

står högst upp på sidan
Tanken var en vanlig renovering som spårade ur typ



Läste att du kanske var sugen på Bmw Cup, läs igenom reglementet så du inte bygger bort dig bara, tror motorn du bygger just nu inte klassar in då du bearbetar toppen tex

För motorer med 4-ventilsteknik med cylindervolym mellan 3200 cm3 och 3900 cm3 är motorer med standard
bottendel och standard topp helt i originalutförande tillåtna. Topp och bottendel kan komma från olika
grundmotorer så länge de är helt i originalutförande. Alla externa delar är fria.


Gillar bygget annars, riktigt nice

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Flesh skrev:
dwarf81 skrev:
kmarcus skrev:
Vad är det som är gjort med motorn? Gillar ditt bygge

står högst upp på sidan
Tanken var en vanlig renovering som spårade ur typ



Läste att du kanske var sugen på Bmw Cup, läs igenom reglementet så du inte bygger bort dig bara, tror motorn du bygger just nu inte klassar in då du bearbetar toppen tex

För motorer med 4-ventilsteknik med cylindervolym mellan 3200 cm3 och 3900 cm3 är motorer med standard
bottendel och standard topp helt i originalutförande tillåtna. Topp och bottendel kan komma från olika
grundmotorer så länge de är helt i originalutförande. Alla externa delar är fria.


Gillar bygget annars, riktigt nice



hehe jo jag vet så det blir tyvär inte bmw cup
så jag får hålla mej till klubb o banträffar..
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 Gat/Rejsbil
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (40698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande