Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002tii -72 grupp2, E36 axlar - Nere på egna hjul 120107
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (25663 totalt)
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ja vi kan väll börja tråden med att förklara vad det är för 2002 kaross vi har fått tag på.

Det verkar som den började sin resa till det förlorade race landet redan 2004 av "Götesson" men som sålde den 2år efter.
så här är original projekttråden - https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7518

Sedan så sålde han den vidare till vad vi kan förstå "02" här på forumet, men som även han efter några år sålde den vidare.
02s säljestråd - https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60137

och det är här ägaren före oss kommer in i bilden, allas våran "Erneland"
Någon projekt tråd hittar vi inte just nu så säljes tråden får duga även här - http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=40090



Kaross
Bmw 2002tii -72
rörramsframvagn med bur
Grupp2 breddare

Drivlina
M42B18 från e36 318is -93 med turbo - http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318isengine.html
Bmw e36 325 org växellåda
Fram och bakvagn från Bmw e35 325 -92












Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Efter ett par timmar i garaget igen så har vi kommit en bit vidare på vägen.

Här ser vi problemet tydligt.


Även här ser vi ett av problemen av tidigare lösningar.
Dom har för att få hjulet i centrum av hjulhuset tryckt bussningarna innåt mot varandra


Den gamla konstruktionen med E36 balk och 2002 balkfästen som ska bort.




Så här är resultatet av kvällen, balk och lådorna för balken är nu bortkapade.
Mu kör vi från början och försöker få det rätt en gång för alla.


Se gärna frågorna i första inlägget ang hjälp med geometrin
Citera
02
JKPG:S LÄN
Här sen Feb 2005
Inlägg: 401



Det var en tanke och beräkningar bakom den framvagnen och när man fäster bussningarna i karossen där den ska vara på millimetern så spelar det ju ingen roll hur dom är vända! Men bra att du rättar till mina misstag.

_________________
Jimmy Carlsson
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Hur var det tänkt att fungera med styrstagen när du trycker bärarmarna bakåt så mycket?

När du ändå är närvarande i tråden, provade du hänga dörrarna någon gång?
Isf fick du en felfri glipa överallt?

Man ser ju på tidigare byggbilder att hela plåten som dörren hänger i verkar vara bytt och vi får inte till dörrarna riktigt, så därav undrar vi.
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Så har vi avverkat ännu en helg i garaget med 2002an.
Vi har brottats med karossplåten och dess passform en tid nu men verkar ha fått till det tillräckligt bra.

Helgen började med att sätta lite mål som skulle uppfyllas
Skärminfästningar
Provmontera alla plåt i fram
Punkta dit framvagnsbalken

Sagt och gjort så skred arbetet till verket och lite vinkeljärn formades efter skärmarna



Även 2st fästöron på varje sida punktades dit för att kunna skruva fast skärmarna i något (Dom punktades bara för att kunna justera in skärmen exakt där vi vill ha dom)
Sedan var det bara att skruva ihop allt med frontplåten, här provade vi även grupp 2 fronten från RPglasfiber med breddaren vilken var nödvändigt för att ta reda på vart centrum var för att kunna sätta framvagnsbalken


Efter vi hade njutit lite av framstegen och tagit lite mått så var det bara att riva ner allt igen och börja fundera på hur vi skulle fästa balken i rambenen.
Det beslutades för att göra enligt bild och förstärka upp med 2st plåtar i röret (endast 1 hans med idag)


Så till en mera överskådlig bild som får avsluta dagens inlägg
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



kommer bli grymt. Gillar grupp 2 breddningen starkt. Kul med lite nyare teknik på en äldre bil

_________________
Niklas Kallbom
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Först en fråga Kan någon tipsa om metoder att mäta in fjäderbenen för att få dom perfekta från början?

Nu har det hänt lite saker igen så det passar bra med en uppdatering.
För några veckor sedan så måttade och passade vi in motorfästen med volvo kuddar
Efter svetsning och provmontering enligt bild nedan så var vi helt övertygade om att det inte skulle passa



Så vi bultade fast allting i motorn och hängde dit paketet och det passade perfekt utan bekymmer.



Nästa steg vart naturligt att ta växellådsbalken, här var 2st lådor redan förberedda av tidigare byggare så allt vi behövde göra var att svetsa i nya svetsmuttrar och använde lite plattjärn för att få till en lösning, även lådan står på en volvokudde.


så här sitter allt, inpassat och klart, nästa steg är lite oklart, antingen göra klart framdelen eller börja med bakvagnen.
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ännu ett par pass har avlagts i garaget och sena nätters anda.
Mycket av bilderna talar för sig själv så blir inte överdrivet med text

Fjäderbenstornen har mätts in efter konstens alla regler och 2 tapetlod från biltema



Även skärmar och frontplåt har passats in och fixerads med vinkeljärn och div fäst attiraljer.
vi började klä mellanrummen med plåt men detta var svårare än man kunde tro när man fick designa det själv.


En ramkonstruktion byggdes för frontplåten för att hålla motorhuven, intercooler och kylaren.
Klurigt när plåten lutar frammåt att få det stabilt men det borde räcka.


Annan vy på samma sak här syns även den desperata ihoplappningen av frontplåten, så går det när tidigare byggherrar är sugna på kapen =)


Sen var det självklart tid att få turboaggregater på plats.
Valet föll på ett TD04-HL15g från Bonje him self då bygg kompanjonen springer på honom på arbetet
vilket även gav att han numera är leverantör av flänsar med utomordentlig passform på åt oss, Tack bonje!
Efter mycket klurande även här vart alla rör ska gå åt för håll så spikades en plats som "antagligen" fungerar.


Flera Bonjeflänsbilder.



Självklart var det tvunget att provmontera det som gick.
Ett par rörbitar ur lådan och lite slang och tryckröret var på plats för att dubbelkolla att inga tankevurpor hade smugit sig in.


I samma veva gjordes även fästöron till huvgångjärnen och det verkar fungera som det ska.


och så avslutar vi med en bild på bilen i princip så ihopsatt det går just nu.
Däck i ungefärlig körhöjd och breddaren där den borde sitta.
Nästa pass kanske frontspoiler kommer på plats en gång för alla?
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Härligt, börjar äntligen se ut som en bil igen thumbs up

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Det är väll tid att uppdatera med lite nya bilder och info.
Det börjar närma sig sakta med säkert, man misstänker att det är så här mycket jobb
med den här typen av projekt men vill inte erkänna det när man handlar tror jag =)

Vi kan börja med lite igenplåtnings bilder av kardantunneln, eftersom drivlinan sitter så högt upp i karossen måste vi höja tunneln ca 80mm har jag för mig
Gammal plåt, lite lager på lager här så det känns bättre om man får bort sånt en gång för alla.


Torpeden börjar ta form igen, här har vi flyttat bak plåten 40mm och kapat in så det ser lite original ut iaf


Plåtningen av kardantunnel, inte så lätt som det ser ut i andras projekttrådar =)






Här syns det lite bättre hur mycket högre allting sitter mot original


Front + breddare är äntligen fastskruvat, notera plåtremsorna i sidorna av fronten, så blir det om
man mäter fel på framvagnsbalken och allt kommer 20mm för långt fram, nödlösning av rang men det fungerar och kommer inte synas antar vi.


Även grenröret har fått sig en pipa färdig, samma här, ser enklare ut än vad det är.



Men nu behöver vi lite hjälp igen, sitter någon på en geometri för bakvagnen? eller bättre, vad man ska sikta på för värden?
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
mått och klurande och gett oss ett RC att jobba efter och således höjd på bakvagnskorgen som vi måste ha för att kunna börja med bakdelen någongång.

här är bakvagnen uppjiggad med lite gängstänger


Hela kalaset uppe på lyftbordet


Med lite tur kanske bussningen får plats innanför karossen
bakvagnen ska upp runt 200mm till


Som ni ser är det en bit kvar, men nu måste golv kapas bort för att komma upp högre.
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Ruskigt kul att se att det händer något!

Tänk bara på att ha bra (läs polyuretan/plast bussningar) då e36 och e46 bakvagnar annars har en "tendens" att käka org bussningar.

Kul med en 02a i modern tappning.

Gillar grupp2 breddningen starkt
Så ska det se ut.

Lycka till med fortsättningen på projektet

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
bilnicke skrev:
Ruskigt kul att se att det händer något!

Tänk bara på att ha bra (läs polyuretan/plast bussningar) då e36 och e46 bakvagnar annars har en "tendens" att käka org bussningar.

Kul med en 02a i modern tappning.

Gillar grupp2 breddningen starkt
Så ska det se ut.

Lycka till med fortsättningen på projektet

Mvh NK


Riktigt kul att höra att det finns intresse för uppdateringarna thumbs up
Ja org bussningarna var direkt slut plus att korgen hade lossnat från golvet i donatorbilen, Vi ska prova
http://www.strongflex.vot.pl/index.php?page=shop.product_details&f . . . .
I hela bilen och se om det håller ihop, svårt att säga på förhand och det står inte så mycket på nätet om dom.

Ja, grupp 2 breddningen är riktigt fin
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Motivationen är på topp sen bakvagnen tog fart
Golvet togs ur med råge, Bakvagnen hissades upp till rätt höjd
Dock så trodde vi att Trailingarmarna skulle gå lite friare mot karossidorna




Inte mycket att göra åt den saken, kapningen fortsatte tills allt passade, dock krävde denna kapning lite stagning av karossen först.


Så där var vi, bakvagnen fick plats. Men stod den där den skulle?
Tapedloden togs åter fram, diskuterade om "bäste platsen" att sätta dom på.
Valet föll till slut på hålet i främre bärarmen för k-hämmaren för att utesluta att balk eller bakre bärarmsbussning satt lite fel och skulle påverka bakvagnen.


Det kryssmättes sedan hit till diverse punkter, och efter ömma knän och många mått nedskrivna stod den "perfekt"


Bryggan låstes mot karossen med ett par stag och balkarbetet började.
Infästningen mot bryggan blir 60x40balk med en isvetsad kluts för att inte dra ihop balken såklart.




Sen fick det vara klart för denna dag, japp så mycket gjort på bara en dag
Har ett par balkar kvar som ska avslutas sen kommer nästa uppdatering.
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
kör en uppdatering igen efter ett par pass i garaget under semestertiderna.

bakvangsbryggan hänger i sånna här klutsar som är infällda i balkarna


Det andra av balken fram till sparklådan


Efter otaliga och tveksamma ideer så föll beslutet på den här lösningen, vi tänkte som så att vi vill
få upp kraften som uppstår i en kraftig del av karossen och där var den C-stolpen.




Här vart även stötdämpar/coilover vinkeln riktigt bra, faktiskt av sig självt, vi tänkte bara
sätta fästa ett öra ut från 60x40 profilen till lagringen.


En helt vanlig översiktsbild på hur det ser ut.




Hjulhusen kapades ur golvet vi plockade ur och punktades i igen så gott det gick för tillfället






Efter att vi hämtat oss efter den totala lyckan att vi faktiskt kommit någon vart den här gången så var det bara att bita ihop och fortsätta med byggandet.
Samma här, otaliga ideer både skrotades och övervägdes innan det vart som nedan för att binda hop konstruktionen ibak.






Satte dit kåpan till diffen och bakre krängningshämmare för att kolla hur det såg ut med lite saker på plats.



Sista bilden får visa hur mycket skrot det blir av ett sånt här bygge, halvpallen på bilden är i princip bara från 2002an och donator E36an
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



bra jobbat thumbs up keep it up
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Så de blir coiloverstötdämpare istället för lösa fjädrar bak?
Håller fästet på spindeln för de eller krävs de förstärkning?

Annars väldigt trevlig återvinning av E36 bakaxel thumbs up

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Peter Eklöf skrev:
bra jobbat thumbs up keep it up


Tack så mycket, slow and steady!


gory skrev:
Så de blir coiloverstötdämpare istället för lösa fjädrar bak?
Håller fästet på spindeln för de eller krävs de förstärkning?

Annars väldigt trevlig återvinning av E36 bakaxel thumbs up


Japp vi kommer köra en coilover lösning runt om för "enkelhetens" skull vid byggnationerna
Ang fästörat så har vi diskuterat det fram och tillbaka och slutsatsen är
Bilen kommer väga ca 1000kg (förhoppningsvis, är ju oerhört svårt att säga i dagsläget) när den är färdig vilket är avsevärt lättare än en standard E36 och borde därför hålla utan problem.

Dock så finns det plats att bygga ett fjädersäte om det skulle behövas men det är inte plan A
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Ett "par" timmar till har lagts på bilen, mera har blivit gjort men det var det här som fastnade på bild.

Fjäderbenstornen ifram håller på att avslutas


Delar tillverkas i ryslig fart


Man ser ju till att inte vara sysslolös på kvällarna iaf
Citera
[MAnge]
Västerås
Här sen Mar 2005
Inlägg: 12



Dags för updatering igen,
Har inte hänt så värst mycket dock så är grenröret ihopsvetsat av Bonje som även var leverantör av flänsarna.




_________________
Magnus Hägg
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Efter en lång tids stillestånd så vart det nån timmer arbete gjort till slut
Fokus ligger på bakvagnen just nu för att få ner karossen på egna hjul.

Först så måste vi ta reda på om rörelsen vid fjädring är acceptabel
fram med tapetlodet och lyftbordet igen.
Vad tror ni om detta? Verkar det vettigt eller är det något vi inte tänkt på?
http://www.youtube.com/embed/cu8TdDygn6I


Toe noll ställdes in med ögonmått och lite fingerkrysshållande.
Här visste vi redan att trailingarm hållaren skulle ta i spartlådan men inte riktigt hur mycket.
Som synes så kapades dom isär för att vända på örat som kom lite tokigt till


Svetstänger och lite svets


och en sväng i bandputsen för att få en plan yta där den ska bultas upp i karossen.
Har självklart även svetsats på undersidan.


Provmontering, det verkar som det kan fungera, men tajt blir det.


Svårt att se hur det är men det känns ganska rakt, får klura ut ett bra sätt att mäta Toe mera noggrant till framtiden.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002tii -72 grupp2, E36 axlar - Nere på egna hjul 120107
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (25663 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande