Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 13534 besök totalt |
Kollade på det häromdan...
Hiperf gatdäck vad jag förstår. Inget R-däck alltså. Treadwear 180 om jag minns rätt. (Finns en del info om man googlar...) |
||||||||
Intressant! Jag trodde inte att AD08 fanns som E-märkta. Man kanske borde mejla och fråga för säkerhets skull? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Re:
Vet du vad de kommer kosta? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||||||
Re:
Japp, vilken dimension? _________________ William Angbom |
||||||||
Re:
Haha klantigt av mig ![]() typ 205/45-16 eller det som kommer närmast. _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||||||
Re:
Rabattsattsen är inte slutgiltig än men 205/45-16 ligger runt 1650:- inkl moms, mont+balans. _________________ William Angbom |
||||||||
Re:
205/45x17, 215/45x17 och 225/45x17? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re:
205/45-17 finns ej, dom andra ligger runt 2000:-st _________________ William Angbom |
||||||||
Re:
ok ganska dyrt då tyvärr ![]() men tack för svaret! _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||||||
Re:
Med kineser i fram och AD08 i bak; 'understyr bilen lika mycket som en SAAB 900. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re:
Jag har 225x45x17 på 8" fälg. Har hittills kört tre kvällskörningar på sviestad, och två körpass på mantorp (20 minuter i snöblandat regn 3/5 och 20 minuter i solsken och värme 7/6 innan värsta regnet jag sett i sverige). Börjar nog bli dags att byta plats på hjulen för att hålla ett jämnt slitage. Har tidigare åkt på andra "semi-däck", Bridgestone RE070 och Kumho MX (KU15). * Möjligen lite bättre torrgrepp än RE070, jag har inte tagit tid och har inte tillräcklig erfarenhet för att säga säkert. * Stabilare stomme än RE070 som i sin tur är stabilare än MX. Har startat med kalltryck 2.3 fram och 2.15 bak. Känns stabilare första varvet än RE070. Borde gå att starta med lägre tryck. * Snyggt slitage, ytterkanten på vänster fram har slitits mindre än vad jag trodde. * Har bara provat i regn en gång och då på ett nollgradigt mantorp, inte mycket grepp då. (Tror och hoppas på att det faktiskt är hyggligt grepp i regn.) * Lite mer spårkänsligt på väg än RE070 och MX. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Tack så mycket för er beskrivning av däcket.
Får jag fråga ännu mer saker, jag är nybörjare så det blir mycket frågor ![]() Slits detta däck snabbare än R888 vid samma typ av "attack" på banan, vilka håller längst vid samma typ av körning är väl frågan ![]() Kan man säga generellt att om man kapar 4-5 sekunder på mantorp med R888 så kapar man X sekunder med dessa AD08? Jag är jätte sugen på dom och priset på camshift eller vad de heter verkar bra ![]() Ska ner till nurburgring också och tänkte ha dessa monterade på och vill inte att de slits sönder på vägen upp och ner om de är superkänsliga för sådan körning. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
Re:
Nu har jag inte själv åkt på riktiga R-däck men vågar ändå påstå att det här typen av däck slits betydligt mindre. Till skillnad mot vissa gatdäck så överhettar inte dessa efter ett par varv vilket ju är viktigt för att man ska kunna ha roligt och förhoppningsvis utvecklas som förare.
Stämmer nog ganska bra. Ska man däremot jaga varvtider och jämföra sig med andra som åker på riktiga R-däck så finns det risk att man blir besviken.
Det borde funka utmärkt, en av fördelarna med denna typ av däck. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 13534 besök totalt |