Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
11 besök idag (328673 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Cassius skrev:
Definera "svindyrt"?

Helst inte över 1500kr

Newberg skrev:
Biltemas MC Gel-batterier thumbs up Fungerar förvånansvärt bra, jag har kört 14Ah utan att det strulat nånting.

De lät ju som ett bra alternativ och bra pris på dom också! hur länge har du kört med de? Och hur har du gjort för att ansluta till batteripolerna?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



_aero skrev:
Cassius skrev:
Definera "svindyrt"?

Helst inte över 1500kr

Newberg skrev:
Biltemas MC Gel-batterier thumbs up Fungerar förvånansvärt bra, jag har kört 14Ah utan att det strulat nånting.

De lät ju som ett bra alternativ och bra pris på dom också! hur länge har du kört med de? Och hur har du gjort för att ansluta till batteripolerna?


Körde typ 3 år med samma batteri, nu har bilen stått ett par år utan att den kommit ut på banorna. Jag drog helt nya 16 kvadrat kablar (tror jag de va), både för att spara vikt och för att få det snyggare.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Har lige kobt dette, vejer 8 kg. Det kostede 1100 dkr. Lille og må også ligge ned.
ODYSSEY PC680

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Newberg skrev:
_aero skrev:
Cassius skrev:
Definera "svindyrt"?

Helst inte över 1500kr

Newberg skrev:
Biltemas MC Gel-batterier thumbs up Fungerar förvånansvärt bra, jag har kört 14Ah utan att det strulat nånting.

De lät ju som ett bra alternativ och bra pris på dom också! hur länge har du kört med de? Och hur har du gjort för att ansluta till batteripolerna?


Körde typ 3 år med samma batteri, nu har bilen stått ett par år utan att den kommit ut på banorna. Jag drog helt nya 16 kvadrat kablar (tror jag de va), både för att spara vikt och för att få det snyggare.

Okej men de låter ju lovande! ja kom på att det sitter ett sånt där Gel-batteri i min snöskoter, ja ska kolla upp hur många ah de är på, kanske går att köra med de i räserbilen på sommaren och skotern på vintern. Hade ju varit smidigt och billigt

Ja de är nog smidigast att dra nya kablar

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Jag var ut och fotade lite en kväll 😊

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Wow! Snyggt och fränt!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Hade jag varit saab-frälst hade jag krävt (bönat och bett) om att få ha den bilden som bakgrund på datorn.

Snygg är bara förnamnet!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Ja behöver flytta styrleden lite i höjdled för att få ordning på bumpsteer och funderar på att samtidigt flytta in styrleden en bit på styrarmen för att få kvickare styrning. Men va händer med ackerman ifall ja skulle montera styrleden ungefär där ja har ritat krysset? Och hur skulle man kunna fixa nå smarta stopp för att inte kunna vrida hjulen för mkt då?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Ackerman:

Ja har för mig att ja har provat den där utan att få den att fungera. Kanske får göra ett nytt försök 😊 fast å andra sidan så har jag inte så mkt att välja på ifall ja borrar ett nytt hål så kanske bara är att prova?

Och vad är bra att ligga i ackerman på en fwd racerbil?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm inte funkar?
Berätta gärna vad det är som inte funkar.

Har ingen svar på hur ackerman skall vara.
Beror på...
Kort kurvor, skarpa kurvor, inner hjulet svänger mer än riktig ackerman.
Mao skärningspunken för styrarmarnas förlängning ligger framför bak.
Snabba långa kurvor hjulen svänger mer lika mycket.
Går åt parralellstyring, är paralellstyrning.

Får man till så man ligger 100% ackerman till paralell-styring så är man hemma.
Innerhjul svänger mycket mer än 100% ackerman känns som specialfall.
Ytterhjulet svänger mer än innerhjulet blir det FEL, blir konstig.
Det skall man undvika.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Gissar grovt på att du har styrväxeln bakom axelcentrum efter hur spindeln ser ut?

Om du från axelcentrum med rakställda hjul drar en linje till centrum bakaxel och lägger styrleden i den linjen så har du 100% ackerman.

Flyttar du leden på den linjen har du fortfarande 100% ackerman. Men du kan ha 10m styrarm eller 2 meter styrarm.

Flyttar du leden så den ligger utanför (ut åt sidan av bilen) linjen ökar ackerman tills att du får parallell styrning.
Flyttar du leden så den ligger innanför linjen minskar ackerman.

Högre ackerman gör att ytterhjulet svänger mer/innerhjulet svänger mindre. Parallell styrning så vrider både hjulen lika mycket (vet inte om det fortfarande är vanligt, men var i vart fall vanligt inom Drifting ett tag). Mindre ackerman gör motsatsen.

När man frångår 100% ackerman så får man med mindre ackerman ett innerhjul som vill släpa, eftersom ytterhjulet styr mindre och vill dra bilen rakare. Med mer ackerman får man ett innerhjul som puschar då ytterhjulet styr mer och vill vrida runt bilen mer.

Vad jag lyckats läsa mig till är 100% ackerman ingen "lag". Det beror från bil till bil och förare till förare hur man vill att bilen ska bete sig i kurvorna.

Jag har sen inte tillräckligt praktiskt erfarenhet för att säga vad som passar en FWD bättre, men skulle jag på teoretisk grund gissa skulle jag säga att mer ackerman är bättre än mindre då hjulen pekar mer lika och man kan använda gasen på ett annat sätt för att driva runt bilen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Flyttar du leden på den linjen har du fortfarande 100% ackerman. Men du kan ha 10m styrarm eller 2 meter styrarm.

Tyvärr inte sant.
Kuggstångens plasering i längd riktingen påverkar Ackerman.
Då även styrarmslängden.

Men typ i detta fall, styrarmen minskas med ca 20mm, så speler det förmodlingen ingen roll.
Men bäst att kolla.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm inte funkar?
Berätta gärna vad det är som inte funkar.

Har ingen svar på hur ackerman skall vara.
Beror på...
Kort kurvor, skarpa kurvor, inner hjulet svänger mer än riktig ackerman.
Mao skärningspunken för styrarmarnas förlängning ligger framför bak.
Snabba långa kurvor hjulen svänger mer lika mycket.
Går åt parralellstyring, är paralellstyrning.

Får man till så man ligger 100% ackerman till paralell-styring så är man hemma.
Innerhjul svänger mycket mer än 100% ackerman känns som specialfall.
Ytterhjulet svänger mer än innerhjulet blir det FEL, blir konstig.
Det skall man undvika.


Ja har för mig att ja provade flytta styrväxeln lite framåt/bakåt utan att de vart nån skillnad i ackerman men var nått år sen så kan minnas fel. Ja ska prova rita upp allt igen och se ifall ja får till de 😊

Men då försöker ja lägga mig mellan 100% ackerman till parallell styrning. Problemet är ju bara att ja inte har så många mm att spela på i sidled när ja måste utgå från en befintlig styrarm

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Cassius skrev:
Gissar grovt på att du har styrväxeln bakom axelcentrum efter hur spindeln ser ut?

Om du från axelcentrum med rakställda hjul drar en linje till centrum bakaxel och lägger styrleden i den linjen så har du 100% ackerman.

Flyttar du leden på den linjen har du fortfarande 100% ackerman. Men du kan ha 10m styrarm eller 2 meter styrarm.

Flyttar du leden så den ligger utanför (ut åt sidan av bilen) linjen ökar ackerman tills att du får parallell styrning.
Flyttar du leden så den ligger innanför linjen minskar ackerman.

Högre ackerman gör att ytterhjulet svänger mer/innerhjulet svänger mindre. Parallell styrning så vrider både hjulen lika mycket (vet inte om det fortfarande är vanligt, men var i vart fall vanligt inom Drifting ett tag). Mindre ackerman gör motsatsen.

När man frångår 100% ackerman så får man med mindre ackerman ett innerhjul som vill släpa, eftersom ytterhjulet styr mindre och vill dra bilen rakare. Med mer ackerman får man ett innerhjul som puschar då ytterhjulet styr mer och vill vrida runt bilen mer.

Vad jag lyckats läsa mig till är 100% ackerman ingen "lag". Det beror från bil till bil och förare till förare hur man vill att bilen ska bete sig i kurvorna.

Jag har sen inte tillräckligt praktiskt erfarenhet för att säga vad som passar en FWD bättre, men skulle jag på teoretisk grund gissa skulle jag säga att mer ackerman är bättre än mindre då hjulen pekar mer lika och man kan använda gasen på ett annat sätt för att driva runt bilen

Yes styrväxeln sitter bakom framaxeln 😊

Tack för förklaringen! Känns som att gå över 100% ackerman borde vara rätt väg för mig. Just nu gillar bilen att gå rakare och man får brottas ganska mkt med den för att få den dit man vill. Ja ska räkna lite bara och se om det är möjligt att göra nå, finns ju inte så mkt att spela på i bredd på styrarmen när ja ska borra nytt hål tyvärr

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ja ska prova rita upp allt igen och se ifall ja får till de

Ackerman filen är helt ny f.o.m 2019-03-28.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Ja ska prova rita upp allt igen och se ifall ja får till de

Ackerman filen är helt ny f.o.m 2019-03-28.


Jo jag såg de nu, den funkade betydligt bättre

När man ska mäta styrarms längd och styrarms vinkel ska man utgå från linjen mellan spindelled och topplagring som fjäderbenet vrider sig runt då?



De här fick ja ut när ja skrev in mina mått


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
När man ska mäta styrarms längd och styrarms vinkel ska man utgå från
linjen mellan spindelled och topplagring som fjäderbenet vrider sig runt då?

Japp.
Samma läge som y1, bara 2 dimensioner.
Sätt uppifrån med noll grd spindelvinkel och caster.

Kolla sen verkligheten.
Ser ut som som du ligger åt parralellstryrings hållet.
Om du kollar celler AB73 och AC73 så har du hjulvinklarnas högsta värde. (max slag åt ett håll)
Ligger vinklarna i bollplanket så stämmer ok.

Är excel bilden med std läge för styrstaget på styrarmen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
När man ska mäta styrarms längd och styrarms vinkel ska man utgå från
linjen mellan spindelled och topplagring som fjäderbenet vrider sig runt då?

Japp.
Samma läge som y1, bara 2 dimensioner.
Sätt uppifrån med noll grd spindelvinkel och caster.

Kolla sen verkligheten.
Ser ut som som du ligger åt parralellstryrings hållet.
Om du kollar celler AB73 och AC73 så har du hjulvinklarnas högsta värde. (max slag åt ett håll)
Ligger vinklarna i bollplanket så stämmer ok.

Är excel bilden med std läge för styrstaget på styrarmen?

Okej vad bra då borde ja ha gjort rätt.

Okej ja ska kolla dom cellerna när ja kommer hem.

De här är som det ser ut nu.

Jag tänkte flytta in styrleden 20-30mm på styrarmen och montera den under styrarmen istället för ovanför som den sitter org för att få ordning på bumpsteer.

Men ifall ja flyttar ner styrleden under styrarmen så hamnar ja ju annorlunda i förhållande till linjen mellan Spindelled och topplagringen. Ja ska lägga in lite nya siffror och kolla vad som händer

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Men ifall ja flyttar ner styrleden under styrarmen så hamnar ja ju annorlunda
i förhållande till linjen mellan Spindelled och topplagringen.

Styrleden under/över styrarmen spelar ingen roll för ackerman.
Leden sitter ju på samma ställe sätt rent uppifrån.
Eller misförstod jag dig?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Men ifall ja flyttar ner styrleden under styrarmen så hamnar ja ju annorlunda
i förhållande till linjen mellan Spindelled och topplagringen.

Styrleden under/över styrarmen spelar ingen roll för ackerman.
Leden sitter ju på samma ställe sätt rent uppifrån.
Eller misförstod jag dig?

De jag menar är att ifall ja ska mäta styrarmen utifrån den punkt leden på styrleden sitter i förhållande till linjen mellan Spindelled/topplagring så hamnar ja ju längre ut i sidled när ja flyttar ner styrleden för linjen Spindelled/topplagring är lutar ju inåt sett framifrån. Hoppas du förstår hur ja menar?

Ja lägger till en bild för att förtydliga, ifall styrleden sitter under styrarmen så kommer ju vinkeln på styrarmen bli större i förhållande till linjen mellan Spindelled/topplagring än om den sitter ovanför

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
11 besök idag (328673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande