Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S240 -10 | 4780 besök totalt |
Hej!
Här kommer lite info och bilder på min nya pärla: Bilen är en vänsterstyrd Lotus Exige S240 2010 med följande tillval: Aspen White metalic-lack A/C Limited slip diff Extra lätta smidda fälgar Touring pack (lite ljuddämpning, iPod-koppling och lite mer mjukt i kupén) Performance pack (240 istället för 221 hk, större takskop, större frambromsar) Sports pack (traction och launch-control, båge bakom stolarna) Alcantara-inredning Bilen togs in av mig nu i våras och efter två månaders bråk med "specialisterna" på Transportstyrelsen är den nu fullt laglig att framföra på svensk väg. Har under sommaren monterat ett avgassystem från 2bular och konvexa backspeglar samt hunnit med både några konbanor och en vända till Gotland ring. Bilen är precis vad jag trodde att den skulle vara och mer än det! Till saken hör att jag varken provsuttit eller kört en Elise/Exige innan jag satt i min så det var minst sagt nervöst när jag såg den första gången. Men allt är sjukt bra. Ljudet, väghållningen, detaljerna.. Foto: PATRIKROSEN.COM _________________ Peter Ilis |
||
Bilderna är tagna och scensatta av pwrdesign (patrikrosen.com) här på förumet så jag får trots allt nöja mig att bara vara racerförare.. Tack! _________________ Peter Ilis |
||
|
||
|
||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Tack alla.
Angående problemet med Transportstyrelsen så vill jag knappt tänka på det men kortfattat så gick det till såhär: Jag gjorde allt by the book. Tog in bilen, skickade samtliga papper till Transportstyrelsen inkl. COC i orginal, alla kvitton, min mammas systers efternamn och allt annat de önskade. Fick några dagar senare tillbaka avslag med motivering att avgascertifikatet inte längre var giltigt. Kontaktade Lotus och enligt dem hade Transportstyrelsen fel - det gäller så länge det är en befintlig modell. Det är enbart på helt nya modeller som det nya certet krävs. Kontaktar Transportstyrelsen och berättar detta och hänvisar även till lagtexter. TS säger "Nej, Lotus har fel". En av Lotus jurister skriver ett handskrivet brev till mig som jag bifogar till Transportstyrelsen. TS säger "Nej, Lotus har fel". ovanstående två rader gånger 3.. TS tar in en annan handläggare ("vis man 1 från Örebro"). Handläggare nummer två säger "Nej, Lotus har fel". Fler brev från Lotus och telefonsamtal till TS. Transportstyrelsen accepterar ej att prata med Lotus på telefon vilket gör att jag blir en "proxy" mellan. TS tar in en tredje handläggare ("vis man 2 från Borlänge"). Denne säger: "Lotus har rätt". ovanstående tog ca. 2 månader och inte ens en ursäkt fick man.. Till saken hör att Svensk Bilprovning sedan skötte allting helt prickfritt. De har tidigare handlagt dessa ärenden och de gamla orden "det var bättre förr" känns passande. _________________ Peter Ilis |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S240 -10 | 4780 besök totalt |