Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica ST 202 -94
4 besök senaste veckan (5425 totalt)
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej allihopa.

Jag bygger en renodlad banbil av en Celica som kommer gå i 4-timmars cupen BMC Motorsport.

www.bmcmotorsport.com

Bilen byggs för att hålla i fulltempo i 4 timmar framför att vara fartfantom.
Väghållningen kommer på 1a plats i min bok.

Bilen är en Toyota Celica GTi, ST202, från -94.
orginal har den 175 kusar och är behäftad med orginal fjäderbenstag fram, superstrutframvagn och A-armar bak.

Riktigt välbalanserad bil helt oskruvat.

Setupen kommer att vara:

Coilovers från BR.
Polyretanbussningar i hela bilen samt motorfästen. Totalt är det 18 bussningar.
Fullständigt utrensad inuti.
Lexanrutor, alla utom framrutan.
Slitsade ventilerade skivor runt om med originalbromsok, ferodo DS 300 fram, 2500 bak.
Stålomspunna slangar.
Bur från Finess.
Fjäderbenstag bak.
Bromskylning via slang.
Batteri inne i cupén.
Sedvanliga mätare mm i panelen.
Motorn mappad med KN-filter ,ställbara kamdrev, och racecat. ca 200 hp.


Så snart jag kommit på hur man lägger in bilder så kommer dom med, bilen är klar till 60%.

Tanken är att få den i fullt fungerande skick, inställd (grund) och klar, sen ta tag i finishen.

Uppdaterar så snart det händer nåt i garaget.

Bus

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare








Sådär, ber om ursäkt för kassa bilder...kommer bättre sen.

Idag står bilen helt utan instrumentbräda då jag bara väntar på att vägarna skall bli farbara så att Finess kan malla av en bur till mig.

Sen skall den göras klar inuti.

BB

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



BananBosse skrev:








Sådär, ber om ursäkt för kassa bilder...kommer bättre sen.

Idag står bilen helt utan instrumentbräda då jag bara väntar på att vägarna skall bli farbara så att Finess kan malla av en bur till mig.

Sen skall den göras klar inuti.

BB


Ser kalas ut!

Hoppas att vi kommer att tampas vid något tillfälle i sommar.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Tjo oscar.

Det är ju tanken, vi kommer ju att köra i samma klass

Så om allt går som planerat och om gudarna vill
så ses vi i April.

Bus

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Ser kanonkula ut

Har haft en generation tidigare än din celica en gång i tiden. Mycket trevlig bil att pressa...=)

Lycka till med skruvandet, hoppas ditt garage är varmare än vårat :P

Ses till våren!

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649



Välkommen till BMC Motorsport

Ska bli kul o se din/er kärra till våren

Varför inte åka med oss i HT 1 ?

Vi behöver bli fler i R däcks klassen och er bil e ju kanon
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Tjo.

Jo funderingar finns att gå in i HT1.
Men vill mjukstarta och få ordning på allt och se vart bränslet räcker till.

Tror nog att bilen gör sig bäst med ett par R-däck.
Men Rom byggdes ju inte på en dag

I veckan som kommer skall racekatten på plats och ett beslut angående fläktpaket
och värmepaket skall ta's.
Antingen skall det ut på stubinen, eller så åker det ur nästa vinter.....
Vore ju enklast att ta bort det nu när ändå instrumentpanelen ligger på hyllan....
Men samtidigt kan det ju vara gutt att ha.

Lexanrutorna till dörrarna blir nog klara i veckan med, så kan man lätta ur dörrarna när man ser hur
rutorna sitter (cupé juh, inga rutbågar).

Sen blir det lexan även i de små sidorutorna samt bak.

Blir nog nummer 69 i BMC verkar det som

Uppdaterar med mer bilder när jag kommer ihåg att ta med kameran till garaget

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Bur hämtad hos Finess i Eskilstuna
Nu ska den bara i med.....

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Nyfiken, hur klarar den vattenkyld intercoolern av bankörning under så lång tid? Alla dizzar lösningen så din erfarenhet är intressant.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



gegge skrev:
Nyfiken, hur klarar den vattenkyld intercoolern av bankörning under så lång tid? Alla dizzar lösningen så din erfarenhet är intressant.


Han har en gti så ingen turbo eller intercooler på den .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



ok. Trodde det var en ST 205, har haft 165 boch 205 under ordentlig uppsyn för de var kanonbilar. Miss av mig.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Välkommen in i 4timmar gänget

Lägg ut lite fler bilder så man får se vad det är man ska tampas mot
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Hej Bosse,
var har du mappat bilen? Hur många pållar fick ni fram? Har du nåt chip eller piggyback?
/Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej Stig.
Har inte kommit så långt än.
Håller på och slåss med buren......
Får inte till det riktigt med främre fjäderbensstagen.
Hur gjorde ni, det finns ju inte plats att svetsa eller bulta någonting då det på vänster sida sitter en cylinder till kopplingen ivägen för staget??
På höger sida kan jag ju kapa ur torpedväggen , sätta staget och sen svetsa igen hålet.

Vad gäller mappningen så siktar jag på 200 hp med öppet filter, racecat (100 cells) och mappning då.
Tror att det kommer att räcka långt i sammanhanget, bara bensinen räcker

Tyvärr har bilen hamnat i temporär träda pga mycket jobb (egenföretagare).
Men hoppas att jag kommer få den klar så att jag iaf kan köra ett eller två race i år

Bosse

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25



Citat:


Idag står bilen helt utan instrumentbräda då jag bara väntar på att vägarna skall bli farbara så att Finess kan malla av en bur till mig.

Sen skall den göras klar inuti.

BB


Tänkte lite.... Ska man ju aldrig göra Men, din bur som du beställde. Bör inte den passa rakt i min ST182? o.o kupén är väl i stort sett samma lika? om man skulle kunna använda sig av dina mallar menar jag

MVH Philip

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Hmmm vet inte om det e samma, ring o hör med dom på finess...dom borde ju veta?
Men vet att dom numera har mall till st202

Kostar 4500 kr.
Riktigt bra passform på huvudbågen och sidobågarna.

B

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



BananBosse skrev:
Hej Stig.
Har inte kommit så långt än.
Håller på och slåss med buren......
Får inte till det riktigt med främre fjäderbensstagen.
Hur gjorde ni, det finns ju inte plats att svetsa eller bulta någonting då det på vänster sida sitter en cylinder till kopplingen ivägen för staget??
På höger sida kan jag ju kapa ur torpedväggen , sätta staget och sen svetsa igen hålet.

Vad gäller mappningen så siktar jag på 200 hp med öppet filter, racecat (100 cells) och mappning då.
Tror att det kommer att räcka långt i sammanhanget, bara bensinen räcker

Tyvärr har bilen hamnat i temporär träda pga mycket jobb (egenföretagare).
Men hoppas att jag kommer få den klar så att jag iaf kan köra ett eller två race i år

Bosse


Jag tror inte det är krav på fjäderbens anslutningar, vi har det iaf inte på vår FIA certade bur som iofs är ca 10 år gammal. Alternativt kan du ju skippa servon till förmån för bromsvåg!

/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Hmmmm. pratat med besiktningamannen.
Numera är det krav på främre fjäderbensanslutning på buren.
Ingen som har nån bild eller nåt förslag på hur f*n man skall kunna få dit dom??

Glad nyhet är att BMC numer kommer ha sprintrace i samband med 4timmars.
Detta kommer passa mig bra eftersom jag inte riktigt har fått ihop teamet ordentligt än

Man kan ju tycka att det skall finnas bilder mm gällande burbygge i denna modell då den inte är helt ovanlig i rallysammanhang mm.
GT4 har ju samma kaross med?
Men hittar inte en enda bild eller text om detta.....

Letar ferrodobelägg till bilen med, hittar bara DS2500 front, men inga bakbelägg.
Nån som har lite tips på belägg som kan passa för sprint och långlopp?

Bosse

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Vet inte hur det ser ut på din bil men så här gjorde vi.

Måtten på förstärkningplåten står i reglementet för burbygge

Citera
BananBosse
Kalmar
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Tack för bilden.
På Toyotan sitter det en trekants boxram från fjäderbenet till torpedväggen som är kraftig utan dess like, villket gör att det bara är ca 10 cm att gå på i sidled samt ca 14 ca från torped till fjäderben, dessutom sitter på höger sida torkarmotor mitt i vägen och på vänster sitter kopplingscylindern.

Ska ta en bild vid tillfälle.
Känns lite som att man får ta bort stor del av torpeden för att komma åt allt innifrån bilen.
Men är det det enda sättet....ja då e det bara GOGOGo

Motorn sitter i bilen och jag tänkte att jag skulle kunna få dit buren utan att ta ur den.....

Buren kommer från Finess och alla plattor följde med, så det e bara att knåpa ihop.
Har ju rensat bort fläktpaket på insida höger samt hela elsystemet på insida vänster...så nu e det ingen återvändå

Syns på Kullen 21/8, antingen så kör jag Toyota...eller blir det bärgningsbil som vanligt

_________________
Bosse Eriksson
Bankittad ST202 Toyota celica -94
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica ST 202 -94
4 besök senaste veckan (5425 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande