Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (44007 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Göte RS6 Sjögren skrev:
För så är det, är man inte van känns det mer skrämmande i högre farter, vilket krävs för att tappa fästet på torrt.


Jag har vid några tillfällen medvetet "överkört" i konbana vilket ju betyder att man mer eller mindre driftar runt men ofta har jag betydligt lägre driftvinklar än "drifting". Syftet är att lära mig lift-off oversteer och att hålla den vinkel som blir. Det är lättare med motorstark bil än svag att "bryta ut" baken i powersteer. Jättekul men inte alltid så lätt att få flyt = man behöver träna.

Med lätt bil även på torrt blir inte däckskostnaden så stor (ytterligare en fördel...)

Jag är gärna med och drar mitt strå till stacken med att utföra nån uppgift men har inte erfarenheten att arrangera.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Det här låter jätteintressant. Speciellt om det finns någon kunnig instruktör på plats som kan komma med tips och råd om vad man gör fel och hur man ska påverka utgången nästa gång så det inte bara blir trial and error...



Jag skulle gärna köra ett sådant event. Har dock vare sig kunskap eller tid att organisera ihop något själv då jag knapt har tid att bygga rejsbil, har fullt upp med att skruva andras bilar och båtar (nystartat företag..)

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Lennart skrev:
Runt Malmbybanan finns en del bönder som säkert har dyngspridare som kan sprida vatten på banan.
Malmby har ju dessutom sin vänstervarvsbana. Bra kombination.


Hyr ni Malmby är jag 99% säker på att jag kan fixa någon som vattnar banan .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Göte RS6 Sjögren skrev:
Här ser ni hur det ser ut då vi körde på Gillinge, http://www.youtube.com/watch?v=YWgy8s1sHas&feature=player_embedded . . . . dock något kort/lätt bana vilken med fördel kan köras åt båda hållen för lite mer utmaning. Var inhyrd som instruktör här vid flertalet tillfällen och slutsatsen är att den större massan är i behov av denna sorts träning. Grupper om 15-20 bilar var med som jag minns, vid flertalet tillfällen.

Jag monterade upp en kamera som stod monterad ute och filmade över hela dagen, resultatet var tveklöst att de flesta inte har bilkontroll. Spelade ingen roll vilken biltyp folk körde, framdriven/bakdriven/AWD/- motorn fram/bak/mitten... alla som inte lyckades (vilket var den större majoriteten) skyllde just på att med deras bil var det omöjligt. Få verkar vilja inse sina egna begränsningar, det är alltid fel på bilarna:-)

Dock fåtalet som hade viljan men inte kunskapen från början, ja de stannade kvar och lyckades fint oavsett bil slutligen.

Som ni ser i videon hade vi vatten sprinkler för att just göra det enklare för folk att våga tappa fäste. För så är det, är man inte van känns det mer skrämmande i högre farter, vilket krävs för att tappa fästet på torrt. Samtidigt som slitage på däck/bil är klart mindre vid blött.


Underligt varför man kommer med undanflykter, anledningen är solklar det finns inte utrymme att testa sin "sportbil" på och över gränsen utan att riskera storkrash.

Min gamla hederliga BMW E30 kör jag ca 500mil per månad med och den behärskar jag med bravur under värsta tänkbara förhållande, ett superställ sitter numera i ryggmärgen efter alla snöstormar m.m. vi har upplevt tillsammans men RX-8an har jag inte haft möjlighet att öva med. enda gångerna förutom lite parkeringar och gatukorsningar i regn så var det väl på Gotland Ring när det regnade en heldag många piruetter och ett besök i en grushög utanför banan blev det =) hehe.

Jag skulle garanterat inte behärska min RX-8a lika graciöst som E30n till att börja med.

Övning ger färdighet och har man inte kunnat öva är det inget att skämmas över.

//Mer förarträning åt folket.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fastlane skrev:
//Mer förarträning åt folket.


Amen!






Kimmen skrev:
Lennart skrev:
Runt Malmbybanan finns en del bönder som säkert har dyngspridare som kan sprida vatten på banan.
Malmby har ju dessutom sin vänstervarvsbana. Bra kombination.


Hyr ni Malmby är jag 99% säker på att jag kan fixa någon som vattnar banan .

thumbs up


Låter som vi kanske ser en grundplan sakta utkristallisera sig:

- Malmby
- Vattnad bana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Låter buskul thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Jag är med på sån övning thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Jag själv skrev:
Hyr ni Malmby är jag 99% säker på att jag kan fixa någon som vattnar banan .

Nu är jag 100% säker...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Låter ju lovande det här thumbs up

Är det någon som vill vara med på en sån här grej som varit med och hyrt Malmby och vet vem man ska prata med, vad det kostar osv? och kan tänka sig att göra den biten inför en ev. träff?

Sen frågan om försäkring... Malmby är ju inte "inhängnat tävlingsområde" och vi ska inte tävla eller ens ta tid ÖHT som på slalomträff. Bara öva Så om jag inte är ute och cyklar så behövs inte motorsportförsäkring för varken arrangör eller deltagare? Dvs trafikförsäkring gäller. Eller har jag virrat bort mig nu igen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Jag ställer mig som besökare för en sån här träff och är villig att göra vad som krävs av mig för att det ska bli av! Bra initiativ thumbs up

_________________
Anton Kindblad
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Eller så hyr man Gröndal, granne med speedwaybanan så det borde finnas vattenspridare där.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



om jag inte minns fel så var en kompis pappa med i försvarets motorklubb och de åkte på halkbana en gång om året så det borde gå att arrangera det på en halkbana där de redan har allting förberett. Tillstånd för verksamheten inte minst. Tror det var i olofström. Inte för att det är aktuellt här men mest för info.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
Fastlane skrev:
//Mer förarträning åt folket.

Amen!


+1 Låter kanon!

( Då kommer mina >20 år gamla BF Goodrich passa perfekt)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Så länge det inte är tidtagning, tävling man mot man eller träning inför tävling så är det ok och krävs ingen motortävlingsförsäkring, detta är en kurs i avancerad bilkörning och utan publik (inget inträde) så är allt ok.

Se bara till att fixa en lapp som alla deltagare får skriva på att de kör på egen risk och arrangören frånsäger sig allt ansvar och inte kan belastas för eventuella olyckor eller skador.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Björn skrev:
Så länge det inte är tidtagning, tävling man mot man eller träning inför tävling så är det ok och krävs ingen motortävlingsförsäkring, detta är en kurs i avancerad bilkörning och utan publik (inget inträde) så är allt ok.

Se bara till att fixa en lapp som alla deltagare får skriva på att de kör på egen risk och arrangören frånsäger sig allt ansvar och inte kan belastas för eventuella olyckor eller skador.
Krävs det inte Motortävlingsförsäkring så gäller trafikförsäkringen, så det behövs inget friskrivandepapper som knappt kan användas som ersättare för Serla Maxi

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Detta låter kalas kul!. Och vore ju kanon och ha en torr del och en blöt del för att öva lite på båda under dagen. För att känna skilnader osv ordentligt!


och jag skulle behöva ha en "coath" (instruktör) för jag kör som en kratta

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



För sent nu men i helgen var det banträff på Rudskogen på en snöig bana! Ypperligt tillfälle att få testa sin bil på gränsen thumbs up

För övrigt är detta ett kanon förslag, har man inte fått ett rejält släpp innan så vill jag inte att första släppet ska vara i 160knyck under bron på Kullen tex...

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Eller ännu värre, att som för mig, första riktiga släppet var i ken hal kurva där jag höll ca 90 vilket uppenbarligen var på tok för fort...

När bilen började överstyra och sladda och man tittar ut genom sidorutan och ser nosen på en SL-buss, då var jag inte stor ska jag erkänna, som tur var gick bilen i diket så jag klarade bussen och bilen blev reparerbart skadad tack vare snövall...

Efter det lärde jag mig: Aldrig bromsa i kurvan.... (framhjulsdriven bil, bakhjulen låste...)

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
zovix skrev:
Eller ännu värre, att som för mig, första riktiga släppet var i ken hal kurva där jag höll ca 90 vilket uppenbarligen var på tok för fort...

När bilen började överstyra och sladda och man tittar ut genom sidorutan och ser nosen på en SL-buss, då var jag inte stor ska jag erkänna, som tur var gick bilen i diket så jag klarade bussen och bilen blev reparerbart skadad tack vare snövall...

Efter det lärde jag mig: Aldrig bromsa i kurvan.... (framhjulsdriven bil, bakhjulen låste...)

Mvh Magnus


Bättre testa gräsnerna och försöka lära sig att hantera så mycket av det som går på en sån här tillställning då thumbs up

Bromsa i kurva försöker jag undvika sen den dag för länge sen en vinter då jag var tvungen att bromsa plötsligt i en rondell med en Peugeot 205GTI 1.9 som är särdeles giftig i rumpan när den sticker. Det kastet kunde jag inte hämta hem trots ganska låg fart. Lite pinsamt att stå med nosen åt fel håll i rondellen och behöva göra en u-sväng 8-o

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Kul o bra idé, sån träning behövs här!
I'm on!
Mvh
Anders Z

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



En sån här grej kan jag tänka mig göra i Fiaten. Skadar ju aldrig att lära sig lite bilkontroll i den bil man kör till vardags.

I Porschen har jag märkt att Superstage varit väldigt nyttigt för sånt, där vågar man pressa mer än på bana. Sist vi körde var det dessutom blött så då fick man göra det bästa av det.

_________________
Martin Öberg
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (44007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande