Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 136, 137, 138 >> 50 besök idag (1059817 totalt) |
Ett par bakok till 155, skick okänt då de följde med extra till v6a 155an. Dom har legat lite fuktigt, därav den patinerade ytan...Vill du harom så kostar det frakten till dej...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Om luftskruvarna lossar (orkar du kolla) så vill jag _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Rensar inuti första plastskalet och förstärker så den blir stadig
Hämtat rensade toppar för att slipa/fräsa in ventilerna, fräsa lite plats för kammar och så småningom passa in mina insugsrör. Sen kan maskin slås ihop och slutföras till 80 % Samlar "stålars" till kopplingskit för bygge av det och adapter. Om någon månad eller 2 kan vi helt klart börja se en massa klartecken. Nu är det en rolig period. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Jag repar en 3,0 24 v ifrån en Alfa 164.
Dom är original på 211 eller 232 hk beroende på mappning och dia på insugisar. Jag sätter på ett tråg och oljepump ifrån längsmonterade 12 v varianten och har köpt roligare kammar. På det skall jag försöka få på 6 st inspruts spjäll ifrån GSXR 750 (2000) och några trattar. Insprut skall jag snickra ihop hos maxtuning och dom får även mappa. Framtidsvision om det inte räcker blir lättrycksdubbelturbo med ca 425 hk _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Rensat pluggen inuti och förstärkt ungefär hälften.
Åååh! ett så himla fint och roligt jobb. Har även gjort en sittbrunn i trä som visar ram för att testa framöver Så nu är det VM i engångsoverall i garaget. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Skulle tro att jag är överkänslig mot Epoxi.
Var förbannat försiktig med slipdammet ifrån det, finns risk att man överreagerar vid första tillfället. Kolla mitt ena ögonlock. Gned nog in en del damm där och jag har ju primat pluggen en gång med epoxi. Glömde det nu i helgen Och det här är idag, svider som fan. Idag blir det lungt på fippelfronten. Och ja, den eminente herrn, glad och fin e jag. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Inte bara en vagel då? Nog för att epoxi ohälsosamt, men ungefär sådär har jag sett ut några gånger, försvinner efter några dagar/någon vecka.
_________________ Markus Ålind |
||||||
Jo det kan det ju kanske vara förstås. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Hej!
Håkans bilbyggar kompis här. Har flyttat coilovern offcenter av ett gäng anledningar. På köpet får man också ett gäng nackdel, t.ex snedbelasting i A-armarna. Någon som har några kloka tankar. Typ det där ser ut att hålla. Eller, gör så här istället.. Corvette C5 har ju liknande lösning har jag sett. |
||||||
Du kan ju göra som Hahlin har gjort på sina främre bärarmar, sen sätter du stötdämparna horisontellt ovanför växellådan.
Eller så sätter du en på var sida om drivaxeln _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
jo, fast jag behöver utrymmet där till annat. Dessutom är coilover + fjädrar redan iförskaffat och avpassat för att sitta ungefär där den sitter med tanke på fjäderhårdhet och fjädringsväg.
Funderar på om man kan göra några förstärkningar av a-armarna men dom är redan rätt kralliga (28x3 i den undre och 25x3 i den övre). Så jag tycker att det borde funka men det är ju svårt att veta vilka belastningar som kan uppstå. |
||||||
Brickor bakom infästningar. Vi har vattenskurna i flera tjocklekar _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Finns det inte en viss risk att hjulet vandrar framåt/bakåt om toe justeras så? Eller tänker jag galet? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Det gör det i dom flesta varianterna. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
ser ut som du har lite plats mellan växellåda och ram.
kanske ett dumt förslag men kanske du skulle kunna göra så här: sätt Push rod från länkarmen, på bakre sidan av drivaxeln så nära mitten på nedre länkarmen som det går, sätt en ca 1:1 länk på ramen en liten bit bakåt och sätt montera stötdämparen i ramen så nära drivaxelns inre knut som det går? med push rod kommer du ju närmare mitten på A-armen och kan behålla samma utväxling som om den skulle vara monterad där du monterat den nu. men rent spontant känns din lösning inte så dum. sen sitter ju på ett sådant sätt att ena sidan får ta upp kraften, men med dina dimensioner så är det ju som en normal länk-arm bara på ena sidan. _________________ MVH |
||||||
Har inte riktigt koll men visst är det så att det isådana fall är speciella dämpare. Tror många lägger dom mer ner än vad det är tänkt för korrekt funktion. Vi kör nog på detta alternativ, många kör med det så det funkar nog bra. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Jo, det blir lite tajt vid låda/motorövergång men vi har hela tiden velat ha så långa A armar som vi kan och ganska lika i längd fram och bak.
Om det mot förmodan inte lirar får vi ta till länkage med andra ord. Ett jättemål vi har är att göra allt så enkelt och självklart som vi kan så alla extraextra ideer som gör att man aldrig hinner skalar vi bort. Prio ett är att projektet blir av. Det finns en sak jag själv faktiskt kan dela med mig av efter 49 idiotiska år av att försöka göra allt själv och det är att håll det på en nivå som gör att du fixar det. Hur värdelöst är det inte att stå med ett dyrt och superavancerat bygge som inte gör annat än står. Vi kör bussningar och raka lösningar. Bilskrället kommer att bli löjligt snabbt ändå. Tror jag _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazzarini RT V6 / 2018 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 136, 137, 138 >> 50 besök idag (1059817 totalt) |