Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 156, 157, 158   >>
134 besök idag (651158 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
fuling skrev:
Vad som inte framkommer så tydligt är Staffas förkonskaper.
Typ brist på många års skruvande och förstört femtiella saker. Så man har lärt sig hur man gör och inte gör.
Vad detta ett hinder?
Näda utan han kastade sig rätt in i skiten, ställde 4*10^6 frågor och sen buss på grunkorna.
Ibland gick det bra och ibland åthe.., lessen för det??
Näda, bara på skrotet igen thumbs up

Ur detta perspektiv säger jag bara


Härligt Johan, jag väljer att ta det som en komplimang

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
sweanders skrev:
Har du inte plockat ner skrotet ännu?


Anders, allt som händer är väldigt noga regiserat, måste hålla spänningen upp så gott det går, försöker att skapa så många frustrerande "to be continued" situationer som möjligt.
Nej, skämt å sido så har jag inte verktyg så att det räcker (hämtar dom i helgen), så arbetar går lite på halvfart.

sweanders skrev:
Förresten, kan man få sponsra jobbet genom att köpa någon trofé (skrotbit)?

Man får sponsra precis hur mycket man vill, jag hoppas bara det inte blir så mycket skrot

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Staffan Bergholm skrev:
sweanders skrev:
Har du inte plockat ner skrotet ännu?


Anders, allt som händer är väldigt noga regiserat, måste hålla spänningen upp så gott det går, försöker att skapa så många frustrerande "to be continued" situationer som möjligt.
Nej, skämt å sido så har jag inte verktyg så att det räcker (hämtar dom i helgen), så arbetar går lite på halvfart.

sweanders skrev:
Förresten, kan man få sponsra jobbet genom att köpa någon trofé (skrotbit)?

Man får sponsra precis hur mycket man vill, jag hoppas bara det inte blir så mycket skrot


ok, men om det är en bränd ventil vill jag köpa den för en femhundring.

Någon som bjuder högre?

_________________
Anders Hansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag bettar på minst två avbrutna pinnbultar och minst en kompressionsring som är i bitar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Kunde inte dränera oljan, har ingen 15mm hylsnyckel just nu
Tog bort intercooler, luftburk och lossade på röret till vevhusventilationen (vilket inte framgår av bilden).
Monterade också bort övre ventilkåpan för cylinder 4-5-6, kunde då tabort tändstiftet på 6:ans cylinder.
Tog och trycksatte cyl 4-5-6, men mer om det sen.


Röret in i intercoolern (varma sidan), här var det helt torrt.


Här är slangen som går mellan turbo och intercooler, vi tittar ner i turbons kompressordel.
Här var det lite mer olja än vanligt, konstigt att det inte var någon olja i intercoolerns "varma" sida.
oljan som jag refererar till är inte i fokus, toppen av röret höger sida.


Det här är intercoolers rör som är kopplat till trottelhuset, här var det olja, det har jag inte sett tidigare.


Det här är luftburken, den del som sitter ovanpå "luftflappen".
Framgår inte av bilden, men det är olja här, har jag inte sett tidigare.


Provade 5 av 6 st övre pinnbultar på höger sida (cylinder 4-6), alla satt bra, hann inte med pinnbult nr 6.

Trycksatte cylinder 4,5 och 6 vid respektive TDC.
Jag öppnade gasspjället för varje cylinder men hörde inget, lyssnade i avgasröret men hörde i princip inget, men det bubblar från vevhusventilationen på alla cylindrar (mest på cylinder 4) vilket skulle kunna tyda på dåliga/trasig kolvringar, men jag tryckte inte in någon olja i cylindrar vilket jag ska göra nästa gång då ska det täta bättre. I vilket fall verkar det inte vara något problem med ventilerna på cylinder 4-6.

Ska se om jag kan få låna Rickards läcktestare, då skulle jag kunna få ett värde på mitt läckage, får se om det hjälper mig. Tror också dom att största problemen jag har finns i cylinder 1-3, så det värsta är kvar.....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag bettar på minst två avbrutna pinnbultar och minst en kompressionsring som är i bitar.


Ja det här med kolvringar är intressant.
Det första jag sa om ljudet till tidigare tekniske chefen på Manthay Racing i Tyskland var att det lät som när kolvringen gick sönder på min moped, dom tittade med förvåning på mig och jag ångrade att jag överhuvudtaget öppnat munnen Till och med Martin skämdes på mina vägnar

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:
beepbeep skrev:
Jag bettar på minst två avbrutna pinnbultar och minst en kompressionsring som är i bitar.


Ja det här med kolvringar är intressant.
Det första jag sa om ljudet till tidigare tekniske chefen på Manthay Racing i Tyskland var att det lät som när kolvringen gick sönder på min moped, dom tittade med förvåning på mig och jag ångrade att jag överhuvudtaget öppnat munnen Till och med Martin skämdes på mina vägnar


Äsch, tyskar har ingen humor

Angående ringar, dom är väldigt känsliga på dessa motorer. Det räcker med några sekunders spikning för att slå dem i bitar. Det jobbiga är att det märks knappt förran man har knäckt flera stycken...motorn går bara sämre och sämre och man får mer och mer blow-by i vevhusventilationen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Man tycker ju porsche borde ha lärt sig sin läxa efter sina tidigare turboäventyr ..



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Mer olja än det brukar i vevhusventilationen skulle kunna tyda på kolvring snarare än ventil eller pinnskruv.....
När kommer upplösningen....

_________________
Henrik
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Henrik Eriksson skrev:
Mer olja än det brukar i vevhusventilationen skulle kunna tyda på kolvring snarare än ventil eller pinnskruv.....
När kommer upplösningen....


Jo, börjar luta mer åt det hållet också.
Kanske lite för mycket turbotryck (ofrivlligt) och så ryker kolvringarna, passar också bra med min enda tidigare erfarenhet av trasiga motorer, när kolvringen gick sönder på min Zündap KS 50, lät likadant
Skulle vara lite komiskt om det var så (ja kanske inte ur alla perspektiv)

Har nu hämtat dom flesta av mina verktyg så nu kan jag fortsätta jobbet.
Får se om jag kanske kan få lite tid till det här i kväll, är ruggigt "bäjkis" bara, bör inte ge mig på något avancerat skruvande idag...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Lite OT, var och hälsade på Janko igår (därav "bäjkis"-läget), han har putsat upp sin bil inför försäljningen. Jag blev liiite sugen på hans bil, livet skulle nog bli klart mycket enklare med en sån här bil, det skulle nog också bli billigare i både drift och underhåll (nära nog halverad bensinförbrukning), men det jag övertygade mig själv om var att jag inte tror att livet skulle bli roligare. Att skruva på bilen har såhär långt varit halva grejjen och det känns inte aktuellt att slakta den här GT3:an....


Den fullständigt glänser


Det var nästan så att upphängningen klarar en "white glove inspection"




Jankos nya hobby som han febrilt värvar förare till...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



AAaahhhaa!

Puts djävulen har tagit honom sååå hårt alltså??

Ja, vad är en GT3 mot en Birel??!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Cédric skrev:
Man tycker ju porsche borde ha lärt sig sin läxa efter sina tidigare turboäventyr ..




Nämen, sådär ser det ju ut på min arbetsbänk också för närvarande ! 4/8 var i flera delar (2 motorer...). Fast å andra sidan kommer ju 930 före 931 så vetetusan om det verkligen är "tidigare turboäventyr" ? (även om årsmodell 79 är långt före 91)

På 931 är dessutom översta kolvringspåret för det mesta inte inom tolerans (ofta närmare 0,15 mm istället för 0,04-0,07 resp 0,10 som slitagegräns) på motorer man skruvar isär. Så låt oss för staffans skull hoppas att det är en egenskap som 930 och 931 inte delar

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Det är kanske lite tidigt att "shejka" men just nu så är det inget fel på humöret
Jag har hittat en minst sagt starkt bidragande anledning till att motorn låter illa

Goran, du kommer att gilla det här (du var inne på det)
Mekanikern i Tyskland sa åt mig att jag hade -"a serious engine problem", jo det kan man säga när tändstiftet till ettans cylinder har gängat ur sig
Tyckte inte att det behövdes göras någon kompressionstest.....

det är lite "lätt" pinsamt att jag skrev att bilen lät som den gick på alla cylindrar
Jag står ju omnämnd i Adrians Streather:s 964 bok som referens till information om reparation av 964 turbo motorer, dom ska nog ta och stryka mitt namn från listan

Nåja, nu är jag inte helt klar med all felsökning, man vet aldrig vad man hittar, bland annat så har jag inte testat att gänga i något tändstift i hålet till 1:an (har inte heller kolla gängorna på stiftet i detalj). När jag plockade ur stiftet från 3:ans cylinder så visade sig det ha kraftig beläggning av sot (såg inte bra ut). Dessutom tyckte både jag och mekanikern (en blind som leder en döv) att problemet var relaterat till flera cylindrar, men vem vet vad jag hittar när jag ska gänga ur 2:ans cylinder, där sitter stiftet fortfarande i motorn (eller inte).

Ska trycksätta alla cylindrar, får jag låna en testare så kommer jag att göra en "leakdown" oavsett vad jag hittar, kommer att ställa ventilerna och också kolla så att jag inte har något problem med mina vipparmar.

om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter)

Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Staffan Bergholm skrev:

om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter)

Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se....


Då kanske du hade kunnat stanna och meka på parkeringen utanför pensionatet???!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Staffan Bergholm skrev:

om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter)

Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se....


Då kanske du hade kunnat stanna och meka på parkeringen utanför pensionatet???!!


Jo, tanken har slagit mig, årskort, bilen på plats, nya däck som ligger och väntar osv.
Men samtidigt är jag så otroligt förhoppningsfull att det kanske är "okej".
En annan reflektion är att jag flera gånger dömt ut motorn som värsta "domedagsprofeten" och så har det visat sig vara dom enklast och billigaste problem man kan tänka sig, ska filosofera om det någon gång när jag har tid

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Staffan Bergholm skrev:
Qvisfr skrev:
Staffan Bergholm skrev:

om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter)

Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se....


Då kanske du hade kunnat stanna och meka på parkeringen utanför pensionatet???!!


Jo, tanken har slagit mig, årskort, bilen på plats, nya däck som ligger och väntar osv.
Men samtidigt är jag så otroligt förhoppningsfull att det kanske är "okej".
En annan reflektion är att jag flera gånger dömt ut motorn som värsta "domedagsprofeten" och så har det visat sig vara dom enklast och billigaste problem man kan tänka sig, ska filosofera om det någon gång när jag har tid


Det blir nog en bok till slut!
Jag köper direkt

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Staffan Bergholm skrev:

om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter)

Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se....


Låter ju nästan för bra för att vara sant! Grattis får man väl säga thumbs up thumbs up
Ser fram emot nya reserapporter

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Sågade itu oljefiltret.
Gick igenom alla "flärparna" för den ena halvan, hittade ingenting, det var helt rent (det är oljan som glänser).


Här är stiftet som gängat ur sig, ser ut som att gängorna är hyfsat hela.
Det var 0 mm avstånd mellan elektroderna, är ganska säker på att det hände när jag skulle "krångla ur" stiftet.
Började att gänga i ett annat tändstift, men jag ville inte avsluta dagen men att göra ett "gängpaj" så jag stängde ihop "shopen" för idag.


Här är stift #2, väldigt oljigt, det här stiftet var inte löst men jag fick loss det med väldigt lite kraft.


Här är stift #3, en hård beläggning som jag inte sett tidigare, även det här stiftet lossnade med väldigt lite kraft.

Jag tog också och trycksatte cylinder 4-3-5, jag hör inget genom trottelhuset (även när det är helt öppet), jag tycker mig höra ett mycket svagt pysljud från avgasröret på alla cylindrar, något lite mer på #5 men väldigt marginellt. Det som hörs är ett tydligt pysljud från vevhusventilationen, har fortfarande inte provat att olja innan jag testar, väntar på att prova med en "riktig" leakdowntestare.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Härligt Staffan då är det bara att hålla tummarna så hinner du vara med på Mantorp i september

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack Mats och Magnus!
Ja, vem vet det kanske blir lite mer banåka i år!


Tänkte på det här med "vandrande vippaxlar" som Goran skrev om.
Håller på att försöka ta reda på om mina axlar har börjat vandra.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 156, 157, 158   >>
134 besök idag (651158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande