Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 156, 157, 158 >> 134 besök idag (651158 totalt) |
Härligt Johan, jag väljer att ta det som en komplimang _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Anders, allt som händer är väldigt noga regiserat, måste hålla spänningen upp så gott det går, försöker att skapa så många frustrerande "to be continued" situationer som möjligt. Nej, skämt å sido så har jag inte verktyg så att det räcker (hämtar dom i helgen), så arbetar går lite på halvfart.
Man får sponsra precis hur mycket man vill, jag hoppas bara det inte blir så mycket skrot _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
ok, men om det är en bränd ventil vill jag köpa den för en femhundring. Någon som bjuder högre? _________________ Anders Hansson |
||||||
Kunde inte dränera oljan, har ingen 15mm hylsnyckel just nu Tog bort intercooler, luftburk och lossade på röret till vevhusventilationen (vilket inte framgår av bilden). Monterade också bort övre ventilkåpan för cylinder 4-5-6, kunde då tabort tändstiftet på 6:ans cylinder. Tog och trycksatte cyl 4-5-6, men mer om det sen. Röret in i intercoolern (varma sidan), här var det helt torrt. Här är slangen som går mellan turbo och intercooler, vi tittar ner i turbons kompressordel. Här var det lite mer olja än vanligt, konstigt att det inte var någon olja i intercoolerns "varma" sida. oljan som jag refererar till är inte i fokus, toppen av röret höger sida. Det här är intercoolers rör som är kopplat till trottelhuset, här var det olja, det har jag inte sett tidigare. Det här är luftburken, den del som sitter ovanpå "luftflappen". Framgår inte av bilden, men det är olja här, har jag inte sett tidigare. Provade 5 av 6 st övre pinnbultar på höger sida (cylinder 4-6), alla satt bra, hann inte med pinnbult nr 6. Trycksatte cylinder 4,5 och 6 vid respektive TDC. Jag öppnade gasspjället för varje cylinder men hörde inget, lyssnade i avgasröret men hörde i princip inget, men det bubblar från vevhusventilationen på alla cylindrar (mest på cylinder 4) vilket skulle kunna tyda på dåliga/trasig kolvringar, men jag tryckte inte in någon olja i cylindrar vilket jag ska göra nästa gång då ska det täta bättre. I vilket fall verkar det inte vara något problem med ventilerna på cylinder 4-6. Ska se om jag kan få låna Rickards läcktestare, då skulle jag kunna få ett värde på mitt läckage, får se om det hjälper mig. Tror också dom att största problemen jag har finns i cylinder 1-3, så det värsta är kvar..... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Ja det här med kolvringar är intressant. Det första jag sa om ljudet till tidigare tekniske chefen på Manthay Racing i Tyskland var att det lät som när kolvringen gick sönder på min moped, dom tittade med förvåning på mig och jag ångrade att jag överhuvudtaget öppnat munnen Till och med Martin skämdes på mina vägnar _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Äsch, tyskar har ingen humor Angående ringar, dom är väldigt känsliga på dessa motorer. Det räcker med några sekunders spikning för att slå dem i bitar. Det jobbiga är att det märks knappt förran man har knäckt flera stycken...motorn går bara sämre och sämre och man får mer och mer blow-by i vevhusventilationen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Man tycker ju porsche borde ha lärt sig sin läxa efter sina tidigare turboäventyr ..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jo, börjar luta mer åt det hållet också. Kanske lite för mycket turbotryck (ofrivlligt) och så ryker kolvringarna, passar också bra med min enda tidigare erfarenhet av trasiga motorer, när kolvringen gick sönder på min Zündap KS 50, lät likadant Skulle vara lite komiskt om det var så (ja kanske inte ur alla perspektiv) Har nu hämtat dom flesta av mina verktyg så nu kan jag fortsätta jobbet. Får se om jag kanske kan få lite tid till det här i kväll, är ruggigt "bäjkis" bara, bör inte ge mig på något avancerat skruvande idag... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Lite OT, var och hälsade på Janko igår (därav "bäjkis"-läget), han har putsat upp sin bil inför försäljningen. Jag blev liiite sugen på hans bil, livet skulle nog bli klart mycket enklare med en sån här bil, det skulle nog också bli billigare i både drift och underhåll (nära nog halverad bensinförbrukning), men det jag övertygade mig själv om var att jag inte tror att livet skulle bli roligare. Att skruva på bilen har såhär långt varit halva grejjen och det känns inte aktuellt att slakta den här GT3:an....
Den fullständigt glänser Det var nästan så att upphängningen klarar en "white glove inspection" Jankos nya hobby som han febrilt värvar förare till... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Nämen, sådär ser det ju ut på min arbetsbänk också för närvarande ! 4/8 var i flera delar (2 motorer...). Fast å andra sidan kommer ju 930 före 931 så vetetusan om det verkligen är "tidigare turboäventyr" ? (även om årsmodell 79 är långt före 91) På 931 är dessutom översta kolvringspåret för det mesta inte inom tolerans (ofta närmare 0,15 mm istället för 0,04-0,07 resp 0,10 som slitagegräns) på motorer man skruvar isär. Så låt oss för staffans skull hoppas att det är en egenskap som 930 och 931 inte delar _________________ Pär Hylander |
||||||
Det är kanske lite tidigt att "shejka" men just nu så är det inget fel på humöret Jag har hittat en Goran, du kommer att gilla det här (du var inne på det) Mekanikern i Tyskland sa åt mig att jag hade -"a serious engine problem", jo det kan man säga när tändstiftet till ettans cylinder har gängat ur sig Tyckte inte att det behövdes göras någon kompressionstest..... Jag står ju omnämnd i Adrians Streather:s 964 bok som referens till information om reparation av 964 turbo motorer, dom ska nog Nåja, nu är jag inte helt klar med all felsökning, man vet aldrig vad man hittar, bland annat så har jag inte testat att gänga i något tändstift i hålet till 1:an (har inte heller kolla gängorna på stiftet i detalj). När jag plockade ur stiftet från 3:ans cylinder så visade sig det ha kraftig beläggning av sot (såg inte bra ut). Dessutom tyckte både jag och mekanikern (en blind som leder en döv) att problemet var relaterat till flera cylindrar, men vem vet vad jag hittar när jag ska gänga ur 2:ans cylinder, där sitter stiftet fortfarande i motorn (eller inte). Ska trycksätta alla cylindrar, får jag låna en testare så kommer jag att göra en "leakdown" oavsett vad jag hittar, kommer att ställa ventilerna och också kolla så att jag inte har något problem med mina vipparmar. om det nu är det här som är det enda problemet, så behöver jag bara köpa 1 tändstift (jag sparade oljan, har packningar och oljefilter) Det växlar fort, i morgon så har jag säkert hittat något annat problem, vi får se.... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Då kanske du hade kunnat stanna och meka på parkeringen utanför pensionatet???!! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Jo, tanken har slagit mig, årskort, bilen på plats, nya däck som ligger och väntar osv. Men samtidigt är jag så otroligt förhoppningsfull att det kanske är "okej". En annan reflektion är att jag flera gånger dömt ut motorn som värsta "domedagsprofeten" och så har det visat sig vara dom enklast och billigaste problem man kan tänka sig, ska filosofera om det någon gång när jag har tid _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Det blir nog en bok till slut! Jag köper direkt _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Låter ju nästan för bra för att vara sant! Grattis får man väl säga Ser fram emot nya reserapporter |
||||||
Sågade itu oljefiltret. Gick igenom alla "flärparna" för den ena halvan, hittade ingenting, det var helt rent (det är oljan som glänser). Här är stiftet som gängat ur sig, ser ut som att gängorna är hyfsat hela. Det var 0 mm avstånd mellan elektroderna, är ganska säker på att det hände när jag skulle "krångla ur" stiftet. Började att gänga i ett annat tändstift, men jag ville inte avsluta dagen men att göra ett "gängpaj" så jag stängde ihop "shopen" för idag. Här är stift #2, väldigt oljigt, det här stiftet var inte löst men jag fick loss det med väldigt lite kraft. Här är stift #3, en hård beläggning som jag inte sett tidigare, även det här stiftet lossnade med väldigt lite kraft. Jag tog också och trycksatte cylinder 4-3-5, jag hör inget genom trottelhuset (även när det är helt öppet), jag tycker mig höra ett mycket svagt pysljud från avgasröret på alla cylindrar, något lite mer på #5 men väldigt marginellt. Det som hörs är ett tydligt pysljud från vevhusventilationen, har fortfarande inte provat att olja innan jag testar, väntar på att prova med en "riktig" leakdowntestare. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Tack Mats och Magnus!
Ja, vem vet det kanske blir lite mer banåka i år! Tänkte på det här med "vandrande vippaxlar" som Goran skrev om. Håller på att försöka ta reda på om mina axlar har börjat vandra. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 156, 157, 158 >> 134 besök idag (651158 totalt) |