Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28 besök senaste veckan (47496 totalt)
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Folxam skrev:
Du har de hårdaste bilarna thumbs up

Tack!
Femte skrev:
Som sagt en riktigt ball bil, ska blir kul o få testa den sen.
Måste nog skynda på om jag ska hinna få klart mitt projekt innan dig

//M


Om allt flyter på så kanske vi kan bli klara samtidigt. Siktar på nästa sommar. men det finns ju andra saker som kommer imellan så det är inget hårt mål.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Idag har det mekats lite.

Var ut i garaget och snidade ett fäste till R8 stagen som skulle monteras. Var mycket jobbmed att få till det, tog hela dagen. fästet hamnade lite för långt fram men det löser jag nästa gång

Hann även med att flytta ut bäramarna fram.

Lite bilder.
Började med att plocka ur motor och vxllåda och lägga bilen på sidan (bra med lätt bil som man orkar lyfta själv



Bild på fästet som snidades med stagen monterade


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Lite mer har hänt. håller på att bygger stötdämparfästen bak, Skall svetsas nästa gång.

Har även köpt en gammal hastihetsmätare med rätt stuk som jag skall bygga om till varvräknare.
Tänkte bygga in shiftlight där vägmätaren sitter. någon som vet var man kan köpa lösa shiftlight prylar?



_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Fantastisk idé med hastighetsmätaren

1950...det är ju för tusan 62 år sedan

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



TUR att det fanns lite lösa slicks att putta upp karossen på när den var tom

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Snart pensionär Lyckas jag med varvräknaren så kommer det bli kanon tror jag.

Slicks kan man använda till mycket

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



Hej Magnus

Du som är lite av en Renaultspeciallist, har du någon aning om detta=

Vi håller på att försöka REG-besikta en Renault Alpine A110á, men det är lite mix innan! Iom att det är en Backracer så sitter det en hydraulisk handbroms på den och orginal paraplykryckan är ur bruk, så oken bak är endast hydrauliska och den aktiveras av en vanlig centralmonterad handbromsspak. Det är ju tvärstopp med en regbesiktning då, tyvärr. För de kräver två av varandra oberoende system....ett mekaniskt och det vanliga hydrauliska.

Så frågan är ju då...vad sitter det för ok orginal? Är det ett backsystem eller ett system med bromsklosspåverkan?


Om det är handbroms med invändiga bakar i skivan (Orginal)så skulle vi gärna vilja ha ett bromsok där man påverkar klossarna direkt ( typ Miata m.fl). Tips ?

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Orginal sitter det Hadbromsspak från R8- R10 och bromsok från R8 R10. Den har mekanisk påverkan direkt på bromsbacken. Blev lite nyfiken vad är det för bil du har skaffat dig? har du bilder?

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



Det är en kompis bil!
Bilen är en 75á 1600 med en scäfferbyggd Motor samt do växellåda. Det är en strokermotor på ca 2000cc och ca 180hk. Vi har så klart testat lite på avlyst område och bilen är RAPP.

Iom att bilen inte är REG besiktad så finns det ingen Svensk ID på bilen och då går det inte att försäkra den, så det är lite till att ligga lågt än så länge. För en Alpine är ju inte direkt billig........

Så du menar alltså att det sitter vanliga R8 ok bak? Var det verkligen skivor bak på dem? Ursäkta mina dumma frågor, men Renault är än så länge ett oskrivit kapitel hos oss.
Sitter det i så fall bromsbackar inne i skivan då? ungefär som på en Volvo 740? På Alpinen är det tomt, finns ingen bromsköld eller något!
I värsta fall får man väl försöka få tag i något från en skrotad R8á eller vad tror du? Sedan kan det ju bli en hel del mek. med nytillverkning av fästen och allt som är bortrivit.

Det skulle också vara intressant på att få reda på någon eller några som gillar att meka och kan ta åt sig jobb med dessa bilar för jag misstänker att det är mera jobb än vad undertecknad klarar........

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Ok då får jag vara lite nyfiken ett tag till
R8 var tidig med skivbromsar på alla fyra hjulen (1962).
Hanbromsen sitter men en arm på oket och trycker på belägget. Om ni tar bilder och skickar till mitt mail så kan jag se om det fortfarande är R8 på denna bil. är ju inte ovanligt att det uppdateras. om det är R8 så är det inte svårare än att motera lite grejor från R8 för att få det hela att lira.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Handbromsen tar på de vanliga beläggen...
Nedan en snabb telefonbild från R8-servicemanualen som alla hushåll borde ha i hyllan på armlängds avstånd...



_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Ja det borde man ju ha:) Ställbulten ställer man handbromsen på och i botten på den (mot belägget) sitter armen som trycker på belägget

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Såg att du letade shift light grejer, jag har hittat lite på denna sida http://www.jetronic.se/, det borde passa dina behov. Kanske för sent ute med tips, men men!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



TACK.

Oken ser inte ut så på denna Alpinen iaf! Så det blir till att skaffa ett par R8 ok då! Sen är det ju lite vanskligt med att sätta dit ok från en annan bil för iom att detta är en renodlad svansmotorbil så måste ju bromskraften i oken lira på ett helt annat sätt än i en bil med frontmotor.

Än en gång TACK.

Hoppas att vi får bilen klar i sommar så ni får höra sången för den är grym!

_________________
Anders Bohman
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Anders Bohman skrev:


Hoppas att vi får bilen klar i sommar så ni får höra sången för den är grym!

thumbs up

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Har ju inte hänt så mycket här på sistone. Men kammen har blivit slipad och jag har fixat till min -56 orginal CV. Med byte av koppling renovering av bromsar, byte av hjullager och allt annat som behövs när en bil stått sen 1982 . nu är det bara lite småskit kvar. sedan kan jag fokusera mer på Racern.
lite bilder när Svarta - 56 poserar med min blå -61a




Och en bild från CV garaget


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Såg att du letade shift light grejer, jag har hittat lite på denna sida http://www.jetronic.se/, det borde passa dina behov. Kanske för sent ute med tips, men men!


Missade detta kan vara intressant skall maila och kolla

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Magnus Janard skrev:

Och en bild från CV garaget




vad många söta pärlor du har i ditt garage

_________________
Philipp Klement
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Hyr bara en plats så alla är inte mina men de har en förmåga att föröka sig när de står tätt så man vet alldrig hur det blir i framtiden

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
lego
Jönköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 84



Det här lär vi följa, men antar att det blir lite längre mellan uppdateringarna nu när du har en liten att ta hand om? Tänkte bror din, han har ju knappt tittat åt en bil sen han förökade sig

Lycka till nu Magnus...

_________________
Jon Olsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Ja lite glesare kommer det nog att bli. men det får ta tid. När svetsjobb och bur är klart så kommer jag att göra plats åt den härhemma, hoppas det kan få upp tempot lite

Snuttgurkan var det inte så mycket fart i innan barnet så vad kan man begära Men vi har pratat om att ta tag i hans 16V i sommar och fixa det som skall fixas.... jag skall tjata lite mer så han kan komma ut och gasal lite

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28 besök senaste veckan (47496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande