Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111
151 besök idag (623943 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



therealpinto skrev:
Alex H skrev:
Fick nyligen hem SFRO-boken och blev lite fundersam över avsnittet för VW-platta och att det som står där inte stämmer överens med de andra reglerna som nämns i boken. Som jag tolkar det iaf. Eller gäller det enbart vid byggy? I så fall kan man bortse från det jag skrivit trots allt bygger jag på vw-platta men behåller karossen.

Tex vill jag ändra i bland annat motor till en v6, byta styrväxel och annat bromssystem till att börja med. Men enligt det avsnittet så blir det amatörbyggt fordon men jag hade gärna behållt den som ombyggt. Vad är vägen framåt och vad gäller?

Bilen i fråga:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1758969


Det som står i kapitlet om VW-platta är riktat till de byggen där man byter kaross, alltså normalt sett de som omfattas av de speciella buggy-reglerna (vars avsikt är att kunna behålla det som ombyggt fordon trots att man både byter kaross och kortar plattan - något som normalt sett inte är möjligt).

Med original kaross (som fpr modifieras) gäller de vanliga reglerna för ombyggt fordon och det gör att man till exempel kan behålla ett vanligt Baja-bygge som ombyggt fordon även om man byter rätt mycket grejer (motor, låda, fram- och bakvagn och bromsar till exempel).

Det kanske behöver förtydligas i kommande utgåvor.


Super, tack för svar! Kanske jag som inte lusläst samtliga kapitel ännu där jag hade fått extra information och jag hade sluppit fråga denna fråga
Då fortsätter jag planeringen och rostlagning som tänkt

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Hejsan.
Bygger en enklare porsche 356 cupe bygge på vw bottenplatta. Mellan plattan och karossen gör jag en profilröret konstruktion i 2 mm gods med lokala förstärkningar ramen kommer senare kläda på med plåt eller komposit paneler.. Det är en hel del "dimple dies " I rören så funderar på att varmgalvanidisera rör konstruktionen. .. hur ställer sig Sfro till detta. röret kommer bli 450 grader vid behandlingen. Så "stålet" borde ?? Inte tappa i hållfasthet??
Kommer bli en bur på schassiet som skruvas fast. På lämpliga förstärknings punkter (Ej för tävlings ändamål utan för egen säkerhet.) Funderat om dom rören kan bli skadade vid en ev!! Varmgalvning? Buren är iofs lättmålade då karossen blir demonterbar med skruv förband... ställer frågan.. vad ni tror? Vet?
Bygget är inte så långt kommet än men förhoppningsvis på rull under sommaren. Så detta är inte jätte akut.

Bör förstärknings ramen kollas av Sfro innan galv eller gäller det bara schassiet/vw bottenplattan.. vilken kommer målas/stenskott skyddas. ...

Mvh

_________________
Michael Thulesius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



När jag tidigare jobbade inom påbyggarbranschen (med kvalitetsledning) så varmgalvade vi "alla" stålramar. Risken att hållfastheten försämras är minimal men vi hade återkommande problem med att konstruktionerna ville slå sig. Dessutom gäller det att det är hål i alla delar så man inte spränger saker.

Spontant sett skulle jag nog inte varmgalva så mycket grejer till ett bilbygge om det inte finns speciella anledningar (tänk lastgaller eller liknande). Därmed inte sagt att vi inte skulle godkänna det men då får galvningen göras efter byggbesiktningen så vi kan kontrollera svetsfogar osv.

Jag har besiktat ett 356 Coupébygge som efter viss dialog med besiktningsorganet gick som ombyggt fordon, trots bytt kaross, kortad platta och dessutom bytt motor, låda och bromsar. Det var ett gränsfall på amatörbyggt fordon och det kan vara bra att kolla hur närmaste besiktningsorgan ser på det.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tja i deta fallet blir det original vw fram och bakvagn motor och låda liksom bromsar.... fast kanske behöver bytas lite längre fram..

Nä skämt osido inga radikala ändringar är tänkta i framtiden..enda är ev en 1915 Cc motor med ca 85-100 hk. Som står här hemma i delar.. Och i sådant fall p 944 frambromsok men... det är länge dit...

Tänkte mer att det kan vara knepigt att rostskydda ramen .pga hålen... Sidoramen är 40*100*2 mm med tunnare rör fram och bakåt. Och hål.. jodå vill inte att grejerna sprängs.
Finns bilder här i min byggtråd...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



fundering.. kan man /får man montera en bromsledning inne i ett schasssie där man sedan inte kommer åt det.. om man klammrar med lämpligt avstånd.
i mitt fall mitt tunneln på min bubbla bottenplatta.. tänkte mig en "skottgenomföring "
https://www.speeding.nu/thumb/31448/1024x0/832-03C.webp?q=50
i framkant vid hbc och en baktill . botten på mittuneln är för tillfället demonterad. men kommer svetsas fast.
bränsleledningen går i tunneln liksom det blir ett rör för elsystemet.
om behövs gör jag en inspektions lucka.. som skruvas fast.
jag vill få bort original placeringen där röret ligger på golvplåten..

någon som vet om skottgenomföring med metrisk gänga??

_________________
Michael Thulesius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det finns inget förbud mot det men jag anser det opraktiskt...om det inte enkelt går att komma åt.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Okey jag får väl göra inspektions lock i bägge ändar.. skulle röret går sönder är det enkelt att lägga ett nytt ytligt . Så brukar man göra med bränsle rör när dom rostat...

_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Säkerhetsbälten ombyggt fordon!?
Bilen är från början från 1971, behöver jag ha 3 punktsbälten? Får jag ha 6 punkts istället?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



elCrillo skrev:
Säkerhetsbälten ombyggt fordon!?
Bilen är från början från 1971, behöver jag ha 3 punktsbälten? Får jag ha 6 punkts istället?


Bälteskraven följer årsmodell, dvs 1971 års modell ska ha bälten, och det ska vara trepunktsbälten.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111
151 besök idag (623943 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande