Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-10-07 Sviestad LMS gatbilsdag säsongsavslut
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök idag (26964 totalt)
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Är banan ombyggd eller varför har man flyttat depåinfarten från rondellen?..ser ju som sagt lite småfarligt ut när man ser den nya infarten svischa förbi på filmerna

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Nej, det är samma som alltid. Det du ser är antagligen chikanen som används av mc-folket.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rizze
Stockholm
Här sen Okt 2012
Inlägg: 7



Första men absolut inte sista gången på Sviestad för mig! Riktigt kul!

Blir nog till att fixa bättre bromsar nästa år, satan va det tog hårt på dom

Tog lite bilder också. Men ska nog ha lite längre slutartid på kameran nästa gång så det blir lite mer fartkänsla


Klicka för större bilder!

_________________
Rickard Kelo
Citera
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



Knattarna (7-8år?) som körde gocart så det visslade om det, kanske någon ny Ronnie P om 20år?

_________________
Mikael Eriksson
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Verkar inte som min 944a fastnade på en enda bild

Så jag får bjuda på fler filmer onboard...


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Se där, Peppe! Min Alfa brukar kunna fastna på nån bild här o där men sällan på film! Nu fick jag iaf se ett 3/4 varv när vi låg bakom 968(?) på slutet? Tackar!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Thomas J
Nyköping
Här sen Feb 2008
Inlägg: 67



Ett tack till Peppe för en bra film som tydligt visar hur säkert och bra man bör

agera på banan. Du verkar ha stenkoll på vad som händer runt dig både när

du blir omkörd och vid egna omkörningar. Inga ryckiga sidoförflyttningar utan

med mjuk och fin kontroll hela tiden. Vi är många som kan lära oss en hel del

av din film

M V H

_________________
Thomas Johnsson


BMW M3 E30 S14 2,5 Kolb Motorsport -91
MB 200E -89
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Inte så rejsigt kanske men väldigt mysigt. Det här är vägen jag körde Norrköping -> Södertälje. Kanske inte den snabbaste, men den roligaste! Och vem har inte hellre roligt i 4 timmar än tråkigt i 2.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Rizze
Stockholm
Här sen Okt 2012
Inlägg: 7



Var det nån härifrån som stod nere i crosskurvan och fotade?

_________________
Rickard Kelo
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



xtimmyx skrev:
Inte så rejsigt kanske men väldigt mysigt. Det här är vägen jag körde Norrköping -> Södertälje. Kanske inte den snabbaste, men den roligaste! Och vem har inte hellre roligt i 4 timmar än tråkigt i 2.



"Och vart är vi på väg! Vi startar i kinesisk huvudstad och kör norrut mot södermännens land..."
Du skulle lagt på lite "På spåret"-musik för den rätta stämningen.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Joakim Winkler skrev:
"Och vart är vi på väg! Vi startar i kinesisk huvudstad och kör norrut mot södermännens land..."
Du skulle lagt på lite "På spåret"-musik för den rätta stämningen.


Haha lysande! Att jag inte tänkte på det.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Attans vad jag är ledsen att jag missade denna fina säsongsavslutning! Hade sett fram emot det och märkte ju att vädret var kanon den dagen. Gläds förståss åt att ni andra fick har roligt, men tyvärr kom det annat imellan för egen del.

NiklasFalk skrev:
Samt mitt snabbaste varv. Frågan är bara hur man ska kapa dryga två tiondelar...


Fin stabil körning! thumbs up

Jag tror du kan spara tid (2 tiondelar?) på att trailbreaka lite mer in första kurvan av S:et efter start och mål.

Svårt att se på en film exakt när det svängs och bromsas, men jag tror jag går in tidigare än du, blir ju att bromsa svänga och växla ner samtidigt då, men det grejer du.

Har du loggat någonting på hur mycket du sparar i tid på att gå ner på 2:an i Torparn och utgången från rondellen? Själv tycker jag att 2:an är onödig, speciellt i Torparn där jag som lägst har ca 70km/h. Utgången ur rondellen däremot där jag har strax under 60km/h så sitter jag och väntar på laddtrycket en stund, men har tyckt det blir för "ryckigt" att slänga i 2:an. Men tjänar man tid på det så är det klart det ska provas!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



patand skrev:
Attans vad jag är ledsen att jag missade denna fina säsongsavslutning! Hade sett fram emot det och märkte ju att vädret var kanon den dagen. Gläds förståss åt att ni andra fick har roligt, men tyvärr kom det annat imellan för egen del.

NiklasFalk skrev:
Samt mitt snabbaste varv. Frågan är bara hur man ska kapa dryga två tiondelar...


Fin stabil körning! thumbs up

Jag tror du kan spara tid (2 tiondelar?) på att trailbreaka lite mer in första kurvan av S:et efter start och mål.

Svårt att se på en film exakt när det svängs och bromsas, men jag tror jag går in tidigare än du, blir ju att bromsa svänga och växla ner samtidigt då, men det grejer du.

Har du loggat någonting på hur mycket du sparar i tid på att gå ner på 2:an i Torparn och utgången från rondellen? Själv tycker jag att 2:an är onödig, speciellt i Torparn där jag som lägst har ca 70km/h. Utgången ur rondellen däremot där jag har strax under 60km/h så sitter jag och väntar på laddtrycket en stund, men har tyckt det blir för "ryckigt" att slänga i 2:an. Men tjänar man tid på det så är det klart det ska provas!

Tack!

Ta två tiondelar på att trailbrake'a mer? Det skulle inte jag tro... Det är svårt att se, men jag trailbrake'ar en del redan... Men, jag tror att man kan kapa på att gå in lite tidigare.

Snabbaste jag någonsin kört är 8 hundradelar snabbare igenom esset.

Svart är snabba varvet. Röd är på filmen nedan, 8 hundradelar snabbare.

Jag har hårdast retardation efter jag börjat svänga in.
Jag bromsar så sent att bilen kommer in på lite lätt drift, se film.

Torparn är speciell.
Jag har aldrig lyckats köra fortare på trean. Jag skulle uppskatta att jag tappar ca en halvsekund totalt, eftersom rakan är lång. Jag kan köra fortare in och igenom, eftersom att bilen uppträder lugnare på lägre varv, men det accelererar mycket sämre.


(Jag har jämfört många varv, men det blir plottrigt att lägga in alla samtidigt.)

Snabbaste esset:




Det är är vad jag tror, långt ifrån några sanningar. Det är alltid kul att snacka köra!

EDIT: Lägger in torparn på trean också. Kanske inte det mest representabla varvet, men man fattar att det är lite lågt varv...


_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

NiklasFalk skrev:
...analys, typ...
thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



NiklasFalk skrev:
Ta två tiondelar på att trailbrake'a mer? Det skulle inte jag tro... Det är svårt att se, men jag trailbrake'ar en del redan... Men, jag tror att man kan kapa på att gå in lite tidigare.


Du såg att jag hade frågetecken efter "2 tiondelar"...

Såg ju att du trailbreakade, därav att jag skrev att du kanske kan trailbreaka MER (istället för att skriva att du kanske skulle prova att trailbreaka).

Kollade lite på denna film:



Även om det inte är helt lätt att jämföra bara via film så tycker jag att jag går in ganska mycket tidigare än du. Om man kollar på passagerarryggstödet i min bil så kan man se när jag börjar bromsa ganska hårt. Sen om det är bättre tidsmässigt eller ej, ja det kan jag ju inte säga utan att mäta förståss. Men prova gärna.

NiklasFalk skrev:
Jag bromsar så sent att bilen kommer in på lite lätt drift, se film.


Jag med, härligt när rumpan svänger med lite.

NiklasFalk skrev:
Torparn är speciell.
Jag har aldrig lyckats köra fortare på trean. Jag skulle uppskatta att jag tappar ca en halvsekund totalt, eftersom rakan är lång. Jag kan köra fortare in och igenom, eftersom att bilen uppträder lugnare på lägre varv, men det accelererar mycket sämre.

Det är är vad jag tror, långt ifrån några sanningar. Det är alltid kul att snacka köra!


Torparn är definitivt speciell. Ska man kunna göra en rättvis jämförelse så behöver man ha en sektor från strax innan torpan till inbromsningen efter rakan och kolla totaltiden för sträckan. Definitivt accar det bättre på 2:an, men lite tid förloras ju samtidigt på lägre fart i torparn och en extra växling på rakan. Jag måste komma ihåg att testa nästa år... Jag behöver kapa 88 hundradelar på varvet för att komma under 1:07 (har kört 1:07.87 i år), så alla trick behövs...

Det är jättekul att snacka köra! Speciellt när det finns lite videos att jämföra mellan!

NiklasFalk skrev:
men man fattar att det är lite lågt varv...


Det fattar man!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



patand skrev:

Du såg att jag hade frågetecken efter "2 tiondelar"...

Jo, det såg jag... Jag borde markerat det.

patand skrev:

Kollade lite på denna film:

[youtube]film[/youtube]

Även om det inte är helt lätt att jämföra bara via film så tycker jag att jag går in ganska mycket tidigare än du. Om man kollar på passagerarryggstödet i min bil så kan man se när jag börjar bromsa ganska hårt. Sen om det är bättre tidsmässigt eller ej, ja det kan jag ju inte säga utan att mäta förståss. Men prova gärna.

Mm, du går in klart tidigare.

Jo, jag har testat att gå in tidigare... Typ såhär:



När jag körde med GTI-klubben i somras så testade jag att gå in tidigare efter att jag snackat lite med Magnus Thomè bland annat. Dock, så lyckades jag aldrig utnyttja det så mycket. Filmen ovan var snabbaste. Några hundradelar snabbare än mitt snabbaste varv, men några hundradelar långsammare än den andra esset-filmen.

Spekulationer:
Det kanske skulle kunna vara så att jag inte lyckas ta med mig så mycket fart in i vänstern utan att få dålig fart igenom och framför allt ut ur högern. Min bil orkar kanske inte helt enkelt riktigt det tightare spåret?


Svart är från den här filmen. Rött är mitt snabbaste varv.
När jag gick in tidigare hade jag högre fart, och åker kortare väg, men jag kunde inte hålla lika hög fart ut. Skiljer 6 hundradelar.



patand skrev:
Torparn är definitivt speciell. Ska man kunna göra en rättvis jämförelse så behöver man ha en sektor från strax innan torpan till inbromsningen efter rakan och kolla totaltiden för sträckan. Definitivt accar det bättre på 2:an, men lite tid förloras ju samtidigt på lägre fart i torparn och en extra växling på rakan. Jag måste komma ihåg att testa nästa år... Jag behöver kapa 88 hundradelar på varvet för att komma under 1:07 (har kört 1:07.87 i år), så alla trick behövs...



Gjorde en jämförelse i min biltråd tidigare. Från en körning i våras, då jag började använda tvåan.
Nu har jag hittat ett annat spår som gör större skillnad, men hade jag fortsatt köra med trean kanske jag hade hittat massa tid då också. Det här är vad jag skrev i våras:



Jag tappar ca 1-2 tiondelar in och tjänar ca 5-6 tiondelar på rakan.
(Jag växlar dock väldigt tidigt det röda varvet...)




För att sammanfatta. Svänger jag in lite tidigare och så, kan jag spara minst en tiondel.
Jag kan också ta en dryg tiondel i rondellen.

Mitt optimala ligger på 1.09.98.
En sektor är från start/mål till strax innan inbromsningen i Torparn.
Sektor två till inbromsningen på långa rakan.
Sista sektorn är till start/mål.

Jag väljer att dela upp det så för att jag ska se hur rakorna påverkas av kurvtagningen.

Någon gång vore det kul att göra en riktigt mätning. Lite mer noggrann, typ. Kolla i depån mellan passen, och ha en dash, så man ser tiderna medan man kör...

_________________
Citera
MankanG
Linköping
Här sen Aug 2012
Inlägg: 36



Lika bra att sluta smygläsa och börja posta och jag gör det med bilder och filmer.
Andra gången på bana för egen del, första gången på Sviestad.


Alla sorters bilar får vara med.


Bild som blev någorlunda, säger mest om mig som fotograf.


Bild då jag själv är med.


Mitt snabbaste varv, finns säkerligen sekunder att hämta...


Mitt kortaste varv, mest nöjd med att jag gav upp i tid och att det värsta som hände var lite gräs som fastnade här och där.

_________________
Marcus Gustafsson
Audi S5 Sportback
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kulm med mer film och bilder!
Du verkar ha rätt bra mos. thumbs up

Även om man kan kapa sekunder, har man ju skitkul ändå.

_________________
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133




Mitt snabbaste varv, finns säkerligen sekunder att hämta...

Hej,vad roligt att man kom med på film (synd att du inte låg nämre så man kunde
se hur mycke skrotet krängde och kasade)

mvh pillee

_________________
Peter Infang
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



krilleg skrev:
Claus skrev:
Hej och stort tack för en kul dag.

Det är möjligtvis ingen här som hittade på ett par svarta Smith solglasögon precis efter avfarten från banan in i depån?

Stort tack på förhand / Mattias Claus


Vi har hittat dom Skicka ett PM om hur du vill göra.


Hur kommer jag i kontakt med dig? Har skickat pm men inte fått svar.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Några bilder, tänkte försöka mig på att lägga ut några var dag fram till julafton. Hav tålamod...












_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eftersnack
2012-10-07 Sviestad LMS gatbilsdag säsongsavslut
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök idag (26964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande