Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga om utformning av störtbåge
2 besök senaste veckan (3533 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Hej,

håller på och pular med bågen till min Westfield / Seven.

Har fått huvudbågen böjd av Guss. Fästena för bakre stöttorna ligger nästan direkt bakom infästningen av huvudbågen. Drar man då baksträvorna från högsta punkten så långt ut som möjligt kommer ju bakåtsträvorna att luta lite inåt. Det ser inte så snyggt ut. Vi kallar det "alternativ 1".

Drar man dem så att de är helt "raka" i bilens färdriktning kommer de inte träffa huvudbågen på högsta punkten utan lite längre ned, ca 40* längs med böjen från botten. Det gillar jag, rent utseendemässigt.

Summering:


Det första alternativet är givetvis mer "korrekt" strukturmässigt, men givet bilens vikt och storleken på rören (45mm ytterdiameter) kommer nog inte bågen gå sönder om jag gör som alternativ 2.

Bågen kommer aldrig vara SBF-godkänd enligt "normala" regler iom. att fästplattornas storlek är för små (å andra sidan finns inget kraftigare att fästa i, vilket innebär att reglerna blir bara "fåniga" för den här sortens bil).

Frågan är ju givetvis så här: Vad rekommenderar ni erfarna att man gör. Satsa enbart på funktion eller låta estetik ha ett finger med i spelet? Eller finns det några andra alternativ (kan bakåtsträvor vara böjda eller måste de vara raka)?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag kör med alterntiv ett, så här:



Tycker inte det ser så fult ut trots att jag har mina mycket in mot mitten. Men man kanske är hemmablind....

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Per - dina bakåtsträvor fyller ju också en sido-stabiliserande funktion. Jag kommer ha ett tvärstag inom huvudbågen (glömde säga det innan).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Westfield skrev:
Per - dina bakåtsträvor fyller ju också en sido-stabiliserande funktion. Jag kommer ha ett tvärstag inom huvudbågen (glömde säga det innan).


ok då är jag med....

Jag tror att det kommer se lite konstigt ut om inte bakstävorna går till toppen på bågen. Den kommer se högre ut än den i själva verket är. För min egen del så tycker jag att bågen ska va så låg som bara möjligt... Och framförallt se så låg ut som möjligt. Hur sitter fästena för bakstävorna i ramen ? Ner i i hörnen vid tanken som på min eller ovankant kaross ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Nere i hörnen typ. Ser lite olika ut då det inte finns ett riktigt "hörn" på det sättet det gör på de flesta hembyggda bilar. Det finns inget stöd för ovankant av kaross heller.

Här är en bild:

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Det är nästan precis samma infästning ställe som på min bil då...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag har för mig att jag läst att Alt 1 är att föredra - gärna ihop med snedstaget i huvudbågen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jag vet redan att Alternativ 1 är bättre strukturmässigt, men frågan är om det verkligen behövs? Rören är ju 45x2,5mm vilket är dimensionerat efter bilar som väger kanske dubbla vikten eller mer.

Det är inte så stor kostnad att göra om det efteråt iofs. Huvudbågen och 3m extra rör gick loss på 1500kr så så farligt är det inte att börja om på sikt om man inte gillar resultatet...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



finns väl vissa regler man skall följa när det gäller strävornas fästpunkter gentemot huvudbågen ?
...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Westfield skrev:
Jag vet redan att Alternativ 1 är bättre strukturmässigt, men frågan är om det verkligen behövs? Rören är ju 45x2,5mm vilket är dimensionerat efter bilar som väger kanske dubbla vikten eller mer.

Det är inte så stor kostnad att göra om det efteråt iofs. Huvudbågen och 3m extra rör gick loss på 1500kr så så farligt är det inte att börja om på sikt om man inte gillar resultatet...


det var jäkligt dyrt.
sämnlösa kalldragna rör kostar inte alls så mkt som folktror - det e racefirmorna som säljer dm som tar betalt tyvärr.

be din lokala mekaniska verkstad beställa de rätta rören & bocka en båge till dig istället.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



varför inte korsa de bakre rören med varandra?

Så att nedre höger sitter fast uppe till vänster o tvärt om...

eller tappar man funktion då? tycker spontant att det borde bli styvare då...


Citera
Skruva banåkabil
Fråga om utformning av störtbåge
2 besök senaste veckan (3533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande