Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
1 besök senaste veckan (8913 totalt) |
Kan du inte skriva hur man gör. Det är sådana djungeltrix som är guld att känna till. ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||
Hej Anders,
Det finns säkert andra som kan förklara det bättre än jag, men här kommer ett försök. Bilen bör stå på en jämn och vågrät yta, typ garagegolv. Camber kan man då mäta genom att lägga ett vattenpass mot fälgkanten som schimsas upp med distansbitar av något slag så att passet inte tar i däcket. Schimsa tills passet är i lod. Sedan kan man mäta skillnaden mellan övre och undre fälgkanten. Den millimeterskillnad man får fram kan man sedan räkna om till grader (om det är grader man har att gå efter). Toe kan man mäta så här: Två träreglar, en framtill och en bak, som är lite bredare än bilen pallas upp i höjd med hjulcentrum. Idealet är om man kan fästa dem i bilen så att de inte rubbas. Spänn sedan ett snöre på vardera sidan om bilen med exakt samma avstånd mellan varandra på båda reglarna. Ev. kan man låta snöret ligga an mot däckskanterna på den hjulaxel som har bredast spårvidd (beror på hur bred karossen är). Det tar lite tid innan man lyckas justera snörenas position perfekt, men poängen är i alla fall att få snörena exakt parallella med varandra och hjulen, och tillsammans med reglarna att bilda en vinkelrät rektangel. När man fått till den kan man mäta toe på både fram- och bakaxeln. Det är bara att mäta skillnaden mellan en fälgkants främre och bakre avstånd till snöret. Det låter kanske lite grovmeckigt, men det går att få fram förvånansvärt hög precision med den här metoden. Det är som sagt så olika hur man kan gå tillväga beroende på hur kaross/ ev. ram mm ser ut, men känner man till huvudprincipen så är det lätt att anpassa den till sin egen bil. Nån som tyckte det var rörigt? ![]() |
||
Jättebra beskrivning (djungeltricks är bra att kunna
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag gör nästan exakt så med cambermätnigen
![]() Toemätningen har jag äntligen fattat nu hur man ska använda snörena! ![]() ![]() Snör-metoden är ju bättre på så vis att man kan mäta toe- på varje hjul ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Tack för den utmärkta beskrivningen. De här + utzon-metoden för hörnviktning kommer att göra mig reptilsnabb i sommar
![]() ![]() Allvarligt talat, det är guld att kunna göra sina finjusteringar av hjulvinklar själv. /Anders C _________________ /Anders C |
||
Jag kanske är väldigt konstig.... men om jag vet dom snabba djungelknepen så kan jag bli nöjd av att gå ut och göra en snabbkoll så att jag vet att det är anständigt rätt ivarjefall, så man inte behöver grubbla på det sen! ovissheten är det jobbiga för mig! Som hörnviktningen, man kan göra en snabbkoll lika snabbt som det tar att pumpa upp domkraften plus en minut! _________________ Pär Hylander |
||
ok...........jag försöker förklara ett av mina knep. 1. Dra ett snöre runt bilen i nav-höjd, använd en fjäder, att skarva ihop snöret med. 2. Lägg distanser mellen de fremre fälgkanterna och snöret på framfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen. Lägg distanser mellan de bakre fälgkanterna och snöret på bakfälgarna, så att snöret ligger fritt från karossen Distanserna måste vara mycket lätta eller tejpas fast. 3. Mät sedan från snöret till bakre fälgkanten i fram....och fremre fälgkanten i bak. Justera med ratten......så att avståndet mellan snöre och framfälgar är lika på hö/vä sida. Då får ni spårningen både fram och bak. Toe mäter ni sedan med ett rör som ligger på marken, som är 1 dm bredare än bilen, och har ett stående rör svetsat i vad ände, upp till navcentrum höjd. Lägg den ena stående änden mot fälgen (i navhöjd) framför centrum.....och mät på andra sidan.......Gör lika bakom centrun och jämför. Går detta att förstå....????????????? I_______________I _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är riktigt........men har du lika mått hö/vä fram........och Hö/vä bak, så står hjulen rakt . Med hjulen spikrakt.......meter man toe......därför att det är mycket viktigt att hjulen står rakt mär toe görs.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Övrekurs är att...........fixa distanser som gör att snöret är exakt paralella...
Då kan du även mäta toe, både bak och fram _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() ![]() SPÅRNINGEN MUÅTE STÅ RÄTT..........OM DET SKA VARA NÅGON IDE ATT JUSTERA TOE. ANNARS STÄLLER Mr ACKERMAN TILL DET............. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja, det verkar ju klart användbar, äkta djungeknep ![]() Bara 500 gram grejor ![]() Toe-märningen borde ju gå lika bra med snöre/måttbandmetoden om man kommer åt vill säga. _________________ Pär Hylander |
||
Alltså, det är ju inte _så_ viktigt att reglarna är vinkelräta i förhållande till snörena, det bara gör det lite enklare. Det väsentliga är ju att snörena har exakt samma avstånd dels sins emellan (att de är parallella) och att de har samma avstånd från hjulnaven på bilens båda sidor. Den bil jag använde denna metod på hade flip-front, så det var mkt smidigt att göra justeringar fram i samband med mätningen. Bak var det dock lite mäta, hissa, justera, sänka, mäta, hissa, justera, sänka osv. ![]() |
||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
1 besök senaste veckan (8913 totalt) |