Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (36492 totalt)
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



vet någon vilken "tid" supercartarna kör på kullen lör resp sön? bor ju 1 mil bort.. tänkte smyga dit och ta en titt

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
DjHypnoz skrev:
vet någon vilken "tid" supercartarna kör på kullen lör resp sön? bor ju 1 mil bort.. tänkte smyga dit och ta en titt


http://www.sskracing.com/Pdf/Tidsprogram%20Race1.pdf


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Benjamin Ernryd skrev:
Radical är för dom äldre :-).




Har precis som Magnus Thomé prioriterat om i önskelistan!

Vad kan slå en superkart i "mest fart för pengarna"? När man tittar på när ni kör så ser det ut som förvuxna RC-bilar på banan. Man t.o.m ser hur det "studsar" fram under acceleration!
Hur ska det inte då kännas att sitta i??

Vad gör ni för tider på Magny Cours?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Kan bara instämma, måste vara helt dödsföraktande att rusa fram i en sådan

Efter min premiär i en (Sport 2000) så måste det där gå något så jävulskt
Kan vara något att sikta på den dagen 2000:ingen känns slö och långsam

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
640k skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Radical är för dom äldre :-).




Har precis som Magnus Thomé prioriterat om i önskelistan!

Vad kan slå en superkart i "mest fart för pengarna"? När man tittar på när ni kör så ser det ut som förvuxna RC-bilar på banan. Man t.o.m ser hur det "studsar" fram under acceleration!
Hur ska det inte då kännas att sitta i??

Vad gör ni för tider på Magny Cours?


Studsen brukar oftast komma som små sidohopp när bakdäcken "hoppgungar" i utgången ur en kurva, jag tror att det beror på för hög tyndgpunkt så att ramen skruvar sig ut (om det är nån som har bättre ideer, kommentera gärna, många nybörjare verkar råka ut för detta och det är svårt att kunnalista ut vad det är)

Tider på Magny Cours: jag körde själv på 1.41.20 på senhösten 2001 innan dom byggde om. Förra året var snabbaste varvtiden 1.42.71. Synd att man bara har soppa för 14 varv i finalen

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lite OT varning kanske (magnus, säj till om jag kör i fel forum)...

Jag bara tänkte på en grej som många skriver att det skulle vara så dödsföraktande med Superkart. Ingen av oss som kör är någon speciell Evil Kanevil (stavas nog inte så men ni vet vem jag menar), många är normala familjefäder etc. det som gör att det inte ÄR så obehagligt är ju kontrollen du har över allt som sker, du känner allt som händer i vind, insekter, damm, regn, temperatur, låda, motor, chassie, bromsar, styrning och asfalt. Du vet allt som händer och känner allt du gör i kroppen. Det är det som gör Superkart så förbannat kul!!!

Vad händer om du smäller då? Meningen är att man skall ramla ur bilen (inget bälte) och ibland händer det att man gör det men vaddå??? RR killarna på två hjul då? DOM är definitivt inte kloka nånstans Visst gör det ont i armcon (tro mig jag smäller rejält MINST en gång per år) men va f-n, det är värt det...

+ för superkart.
* lite pengar (110.000:- för en ny vinnarbil)
* extremt mycket fartkänsla
* snabbare än alla andra på banorna
* lättmeckat (få delar) och lätttransporterat (cheva van räcker)
* 30 Aktiva i Sverige = grym konkurrens

- för superkart
* kan inte köra till banan
* högtrimmade, känsliga motorer som leder till en förbannad massa motorvård (ramlager var 4:e timme, vevlager var 8:e) lyfta på toppar efter varje pass.
* inte riktig rejserbil

Men, jag tycker nog att ALLA som gillar racing borde få prova en gång.

Undrar vad man skulle klara av på Das Ring...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



"Undrar vad man skulle klara av på Das Ring..."

du måste ju byta kolvring efter halva varvet

nerå, skulle nog gå skapligt fort, så länge man vågar trycka på gaspedalen

angående kontrollen håller jag fullständigt med!.
Jag älskar att känna hur mycket grepp varenda däck på karten har, minsta lilla grop i asfalten,
värmen från motorn på raksträckorna, höra ljudet 20cm från huvudet om hur motorn varvar

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Benjamin Ernryd skrev:
+ för superkart.
* lite pengar (110.000:- för en ny vinnarbil)
* extremt mycket fartkänsla
* snabbare än alla andra på banorna
* lättmeckat (få delar) och lätttransporterat (cheva van räcker)
* 30 Aktiva i Sverige = grym konkurrens

- för superkart
* kan inte köra till banan
* högtrimmade, känsliga motorer som leder till en förbannad massa motorvård (ramlager var 4:e timme, vevlager var 8:e) lyfta på toppar efter varje pass.
* inte riktig rejserbil

Men, jag tycker nog att ALLA som gillar racing borde få prova en gång.



Måste bara kommentera din + & - lista

Håller med i allt ang +, men minuslistan är ju klart överdriven . Att inte kunna köra till och från bana spelar ju kvitta, speciellt när man får in allt man vill i en skåpbil. Sen håller ja absolut inte med dig att det inte skulle vara en riktig räserbil. En räserbil är ju ett fordon som tar en runt en bana så fort som möjligt, och det är ju era fordon förträffligt bra på!

Det där med motorvård kan jag ju dock förstå, är blir det kostsamt oxo, eller "bara" en massa jobb? Varför lyfter man av toppen efter varje pass?

_________________
Pär Hylander
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Varför lyfter man av toppen efter varje pass?


Jag har ju inte någon erfarenhet av "Superkart"...
När jag fuskade i C-kart 125cc för några år sedan "lyfte jag också toppen" efter i stort sett varje 15min pass för att kolla förbränningen, läsa kolvtoppen och förbränningsrummet. Det minsta man ville var att hitta tecken på spikningar etc. Vi snackar högtrimmade motorer som verkligen går på gränsen.
Superkritiskt med bestycknng och tändningsinställning...

_________________

Rice and shine
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Benjamin Ernryd skrev:
DjHypnoz skrev:
vet någon vilken "tid" supercartarna kör på kullen lör resp sön? bor ju 1 mil bort.. tänkte smyga dit och ta en titt


http://www.sskracing.com/Pdf/Tidsprogram%20Race1.pdf



tackar, ska allt smyga dit 13.30

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Benjamin Ernryd skrev:

....
- för superkart
* kan inte köra till banan
* högtrimmade, känsliga motorer som leder till en förbannad massa motorvård (ramlager var 4:e timme, vevlager var 8:e) lyfta på toppar efter varje pass.
* inte riktig rejserbil


Först måste jag bara säga att jag håller med Per Hylander - Dina "minus" e inte mycket till minus... Möjligen då det där med högtrimmade & känsliga motorer. Mur många hästkrafter talar vi om mellan thumbs up och pekfingret? Hur hårt trimmade är motorerna? Är det typ: 150 varv till så sticker topparna iväg som Champagnekorkar?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

kolla in den här motorn som är för superkarts http://www.ozsuperkart.net/images/Moteur_FPE_2002.JPG

snygg som!!!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

kolla in den här motorn som är för superkarts http://www.ozsuperkart.net/images/Moteur_FPE_2002.JPG

snygg som!!!

Porr-varning på den länken.. thumbs up
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Då jag förr om åren åkt en hel del kart och numer även har lite distans till detta så är den troliga orsaken till studsen inte för hög tyngdpunkt utan tvärt om..

Den stela bakaxeln tillsammans med mjuk ram som de flesta har i början då de kör något begagnat gör att båda däcken greppar men det yttre hjulet har längre väg att gå, så något däck måste tappa fästet, då uppstår släpp och grepp om varandra och hela chassit sätts i svängning. För att få kontroll på detta finns två vägar, stenhårt chassi som inte sviktar vilket å sin sida ger problem med fästet i andra lägen men många chassin är väldigt hårda och har kraftiga bakaxlar (bakaxeln kan åxå vrida sig något).

Andra vägen är att se till att inerhjulet lyfter vid kurvtagning och därmed inte arbetar mot ytterhjulet.

Tror det första passar superkart medan det andra passar bättre på svagare kartar på krokigare gokartbanor.

Även körningen påverkar hoppandet åker man på gränsen stadigt går bilen lungnare eftersom trycket minskar på innerhjulet.

Min gissning i ljungeln.
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

kolla in den här motorn som är för superkarts http://www.ozsuperkart.net/images/Moteur_FPE_2002.JPG

snygg som!!!


Hmmm... 360hk/liter! Jag har en bit kvar till 648hk i min 1.8T...

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Benjamin Ernryd skrev:

Undrar vad man skulle klara av på Das Ring...




du lär ju först & främst få byta plats på motordrev / bakaxeldrev.

för att klara en BRA tid på Ringen dålångarakan ju är L Å N G

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Måste bara kommentera din + & - lista

Håller med i allt ang +, men minuslistan är ju klart överdriven . Att inte kunna köra till och från bana spelar ju kvitta, speciellt när man får in allt man vill i en skåpbil. Sen håller ja absolut inte med dig att det inte skulle vara en riktig räserbil. En räserbil är ju ett fordon som tar en runt en bana så fort som möjligt, och det är ju era fordon förträffligt bra på!

Det där med motorvård kan jag ju dock förstå, är blir det kostsamt oxo, eller "bara" en massa jobb? Varför lyfter man av toppen efter varje pass?


Hmm, man är så van att vara minst att man kanske automatiskt slår ur underläge okejrå, det är en rejserbil

Kostsamt och kostsamt. njaeee, det är nog billigt jämfört med vad man lägger på en stor bil men ett ras kostar ju förstås. Komplett motorrenovering med stakar, kolvar, lager, packboxar, nynicasilade cyllar och en drev till en halv lådda går väl loss på 15' och det brukar väl bli ens ån per vinter + en halv mitt i säsongen. Jag river motorn i beståndsdelar mellan varje race.

Att vi meckar så mycket handlar mest om att vara preventiv, precis som Lars Falk skriver så är det att kolla förbränningen på kolvar, jag brukar lossa på cylindrarna för att kolla sprickor i kolvar, kolvringar och cylinderportar etc. mellan varje pass. Vi jobbar ju grymt mycket med kompression och munstycken för att finna den perfekta förbränningen och lägger man sig på gränsen så måste man kolla varje gång..

Men men vill man vara snabbast så får man väl skylla sig själv när man trimmar så hårt att man måste mecka jämt...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Benjamin Ernryd skrev:

Undrar vad man skulle klara av på Das Ring...




du lär ju först & främst få byta plats på motordrev / bakaxeldrev.

för att klara en BRA tid på Ringen dålångarakan ju är L Å N G


Hmm, är den snabbare/längre än Monza? Då åkte superkartarna 1:1 på fram och bakdrev. Tror dom växlade för en teoretisk toppfart för 270 km/h...

Nybörjarfråga kanske men hur lång är rakan och vad har man för utgång på den? Skall försöka räkna lite på det...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tobias Lindell skrev:
AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

kolla in den här motorn som är för superkarts http://www.ozsuperkart.net/images/Moteur_FPE_2002.JPG

snygg som!!!

Porr-varning på den länken.. thumbs up


Jepp, Francis Payart är grymt duktig motorbyggare! Sonen Damien är dessutom Fransk mästare 2002 och 2003 samt regerande EM mästare 2003. Vann dubbelt på Magny Cours i helgen...

Jag kan tillägga ett par saker (eftersom det inte syns på bilderna), båda vevhusen är vattenkylda runt om för att hålla nere tempen och du kan dessutom stoppa in Aprilias GP grejer rakt i och DÅ får du pulver!

Synd bara att motorn kostar 9.000 Euro + moms

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Insåg just att det blir en MYCKET intressant jämförelse mellan Radical och Superkart på STCC knutstorp nu i helgen. Båda klasserna kommer vara där... (appropå vissa personers önskelistor )

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Benjamin Ernryd skrev:
Insåg just att det blir en MYCKET intressant jämförelse mellan Radical och Superkart på STCC knutstorp nu i helgen. Båda klasserna kommer vara där... (appropå vissa personers önskelistor )


Blir till att kolla resultatlistor hör jag det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (36492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande