Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 105, 106, 107, 108, 109   >>
19 besök idag (656548 totalt)
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



sweanders skrev:
Du ska inte öppna för tummen uppe så risken att klippa av dem minskar med 50% ?

Ser farligt ut med hål sådär....
Kikar man racing eller sim rattar så är ju 90% stängda uppe men däremot öppna neråt 😃

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10191



ripper skrev:
sweanders skrev:
Du ska inte öppna för tummen uppe så risken att klippa av dem minskar med 50% ?

Ser farligt ut med hål sådär....
Kikar man racing eller sim rattar så är ju 90% stängda uppe men däremot öppna neråt 😃


Man kan göra vad man vill, materialstyrka göra ju det helt onödigt att stoppa in fingrar i hål. Det kan bli rätt stora plötsliga krafter vid en krasch, är jobbigt nog med skrynklig bil, att ha sönder sig själv är ju något att undvika.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
sweanders skrev:
ripper skrev:
sweanders skrev:
Du ska inte öppna för tummen uppe så risken att klippa av dem minskar med 50% ?

Ser farligt ut med hål sådär....
Kikar man racing eller sim rattar så är ju 90% stängda uppe men däremot öppna neråt 😃


Man kan göra vad man vill, materialstyrka göra ju det helt onödigt att stoppa in fingrar i hål. Det kan bli rätt stora plötsliga krafter vid en krasch, är jobbigt nog med skrynklig bil, att ha sönder sig själv är ju något att undvika.


Jo, jag kommer bygga om den enligt tidigare ritning, för säkerhets skull.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
sweanders skrev:
Bra pall det där!

Ska bli kul att följa hur det går. thumbs up


Tycker du ja... Kommer ett inlägg om hur jag skrotade maskinen igen...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6059



Cammo skrev:
sweanders skrev:
Bra pall det där!

Ska bli kul att följa hur det går. thumbs up


Tycker du ja... Kommer ett inlägg om hur jag skrotade maskinen igen...



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jaha, lite kronologiskt nu då.

Jag började med att åka på den här trackday som jag skrivit om tidigare. Där jag upptäckte att filtret var fullt med spån pga att jag är ett spån och glömde byta kylare. Där slog ju spjället ifrån. Tänkte inte så mycket på detta, men har ju direktkanal till MaxxECU och fick veta att det troligen beror på att drivsteget blev överhettat. Jag har wire från pedalen till ett paket med givare som sen drar i Elsjpället. så var det inte....

Jag drog iväg till en liten bromsbänk för att kolla över tändkurvan. Bränslet är ju helt in point. Det justerade jag ju på banan i början av sommaren. Tändkurvan kan jag inte justera utan att se effekten. Det går inte på bana helt enkelt. När jag skulle backa in där så kastade den ur backen precis hela tiden. Så pass att jag till slut lackade ur och winchade in bilen. Det betedde sig så här: Neutral. Jag bromsar och lägger i back. Back går i. Jag släpper bromsen och den lägger i neutral. Sen fick jag börja om. Jag hade detta fel på Gatebil i början av sommaren också. Det har hänt tidigare lite då och då, men inget som stört något vidare, men nu blev jag förbannad... Jag bestämde att jag måste fixa detta efter bromsningen.

Bromsningen gick inget vidare. Kylfläktarna räckte inte till. Denna bänk är gjord för 300hk rallybilar och inte riktigt anpassad för turbomonster som min. Så efter ett tag kände jag att det fick räcka. Då hade jag mappat upp till 3500rpm och inte hittat någon effekt alls. Tändningen låg perfekt redan upp dit. Jag bestämde mig för att låte det vara och sen köra lite lugnare tills jag hade upp den i en riktig bänk. Nu när allt inte riktigt funkade ville jag inte boka tid i en "riktig" bänk och hålla på. Det får bli när allt funkar.

Men för att testa bänken så skulle vi dra ett full pull på medium boost upp till 6000 rpm. Det gjorde vi, men vid runt 5300 så bara dog den och gick ner på tomgång. Det var spjället igen. Jag fattade ingenting, men stände av och vi plockade ner bilen ur bänken. Efter ett tag (precis som på Mantorp) så gick den att köra igen. (jag hade inte testat direkt efter) Säkert överhettat tänkte jag och lastade.

Dagen efter så drog jag mot Knutan och sista Timeattack för iår. Jag skulle köra testdagen på lördagen och vara kommentator i liven på Söndagen.

På vägen ner på fredagen åkte jag till MaxxECU och stannade till. Jag förklarade för Natanael hur bilen hade betett sig. Han bara garvade och sa att jag garanterat hade för mycket fel på pedalgivaren. Vi kollade loggen och mycket riktigt. Min ena TPS (backup signalen) började fladdra efter jag hållt full gas nån sekund. Då blev det över 10% pedalfel och då stänger den ner spjället som säkerhet. Jag ställde upp gränsen till 15% och sen funkade allt. I vinter kommer jag byta pedalställ och potentiometrar, så det gjorde inget.

Det här med Neutral då?? Ja, det måste vara något med hjulhastigheterna sa Natanael. Det får jag kolla på sen tänkte jag och åkte till Knutan. Att den inte backar är ju inte katastrof.

Jag körde hela lördagen på Knutan och bilen gick kanonbra. Det var lite bråk med backen och efter 3 varv så fick jag felkod på VVT. Kollade loggen och mycket riktigt så dog VANOS efter en kort tid. Ca 3 varv. Skitkonstigt... men, det gick ju att köra, så jag gjorde det. Det ända som händer är att jag tappar lite mellanregister, och det spelade ju mindre roll i regnet. Jag lastade en hel bil på kvällen och var allmänt nöjd innan jag tog nån öl eller 2... Tävlingen flöt på bra och sen var det bara resan hem och lasta av.

Väl hemma så lastade jag av och hade stora problem med backen igen. Nu gjorde jag en logg bara på detta och lyckades fånga felet...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
...Här började det bli lite knasigt minst sagt. Först måste jag förklara hur det är kopplat.

ABS vill ha en sluten jord som bryts när jag bromsar.
TCU (lådan) vill ha signal från boxen att jag bromsar, innan den lägger i nån växel. Boxen får en jord som sluts när jag bromsar.
Innan jag byggde med PDM så ville Leach boxen ha en 12v signal som tänder bromsljuset. Det var lika kopplat nu.

Jag hade ett relä här som växlade jord mellan ECU och ABS. Samma 12v som drog detta relä drog även reläet i Leach boxen, och nu drog det en ingång till PDM för att tände bromsljus.

Så långt är allt ok.

När jag släpper bromspedalen så fick jag 44kmh framåt på bakhjulen och ett framhjul. Vaaaaah?? tänkte jag här. Jag testade på många olika sätt, men felet kvarstår. Lådan som har backen i, blir jätte arg när det får signal att jag rullar 44kmh framåt. Då blir det neutral direkt. Rätt självklart... Jag provade att stå still och trycka många gånger på pedalen. Till slut var jag uppe i 600kmh... men motorn avstängd Bra acc ändå. 0-600 på typ 3 sekunder. Ja, här var något knas. Jag kopplade ur de 4 digitala ingångarna från ABS, med wheelspeed, och testade. Samma sak Jag kopplade ur reläet. Nu funkade det. Testade med ingångarna in knopplade men inget relä. Det funkade. Så något med reläet var ju knas... Jag vet än idag inte vad som gjorde detta, men ALLA digitala ingångar fick totalspel, inte bara hastighet. Detta pajjade VVT också. Jag tog bort reläet och kopplade jord direkt på brytaren vid pedalen. Jag har på en NO och en NC i samma brytare, så det var lätt fixat. Nu funkade allt utom bromsljuset. Det löste jag via ett CANBUS meddelande från ECU till PDM. Det kändes ju lite coolt faktiskt.

Backen funkade, VVT funkade och bromsljus funkade. Check på den tänkte jag och drog mot Gatebils September träff.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
Väl framme så byggde jag och min dotter camp och gick och lade oss. Detta var torsdagskvällen. På fredagen löste vi körning och besiktning. Hon fick gå på förarmöte och allt var klart för att ge sig ut och åka.

Första passet. Ja, 40kmh ett varv var ju inte så jätte kul Nu hade höger fram hastighetsgivare lagt av. Tractioncontrol tar snitthastigheten fram och jämför med snitthastigheten bak. I 40 så blev det för mycket skillnad. Då gick ju framhjulen bara hölften sp fort efter som det var 0 + 40kmh. Bak var det 40+40.. In i depå och fixa detta innan pass nr 2. Det var enkelt att programmera bort den givaren.

Passnr 2. Nu funkade bilen. Jag hade misstänkt att detta med bromsen och hastighet kan ha varit felet som gjorde att den frikopplade ibland på banan. Det var alltid på full attack och in i sväng. Ju mer jag tänkte på det under veckan ju mer stände det med broms, och sen direkt på med gas. Därför tog jag i från tårna när jag körde nu. Detta för att testa att lådan höll tryck. JAPP!! Det funkade!! Riktigt skön känsla att bara smacka växlar på fullvarv. Det var ett tag sen nu. Jag körde bara på medium boost nu, efter som jag inte mappat färdigt den på high. 1,6 bar. Hög är 2.0, men nu nedställt till 1,8 för säkerhets skull sen när jag skulle mappa den där.

Det blev aldrig så...

3e varvet så kände jag på rakan när jag smällde i 7an att något konstigt hände. Det lixom ryckte till på något sätt. Jag får kolla loggen sen tänkte jag och kastade ut ankaret inför Mjölby svängen. Peta ner 3 växlar och sen möta upp med gast upp för backen. Här blev det BOOM!! och rök precis över allt. Jag började söka efter eld, för det luktade olja. Masor med rök fram ur huv ventilationen och det såg ut som det bolmade friskt ur avgasröret. Jaha...turboras tänkte jag och limpade sakta in i depå. Stadiga ögon på oljetrycksmätaren, men det såg bra ut.

Började funkdera lite... bilen hade ju gått riktigt jävla bra. Det var skitkul...kanske lite FÖR kul Väl inne i depå konstaterade vi att det inte brann någonstans. Vi knuffade ner bilen till min depåplats och började flsöka vart oljan kom ifrån. Fram på bröstkåpan sitter ett stort runt lock in mot drevet till DI pumpen. ca 10cm i diameter. Det hade flygit loss... Publiken som hade samlats erbjöd sig att fixa lim osv, men jag tackade artigt nej. Det där lossnar inte bara. Det måste vara tryck i vevhuset. Började tänka tillbaka och hittade massor med minnen från när jag blåste originalkolvar på N54an. Ja, det måste vara en kolv.

Vi plockade ur stiften och sen var det konstaterat att 1ans kolv med största säkerhet var dålig. Stiftet var i alla fall sopslut.

Det blev lite grogg och en ny pod med Goatfuels på fredagskvällen. På Lördagen blev det mera podd med Dr Aero och sen lastade vi och åkte hem. Sen var det bara att riva.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5597



Cammo skrev:
Första passet. Ja, 40kmh ett varv var ju inte så jätte kul Nu hade höger fram hastighetsgivare lagt av. Tractioncontrol tar snitthastigheten fram och jämför med snitthastigheten bak. I 40 så blev det för mycket skillnad. Då gick ju framhjulen bara hölften sp fort efter som det var 0 + 40kmh. Bak var det 40+40.. In i depå och fixa detta innan pass nr 2. Det var enkelt att programmera bort den givaren.

Delar ABS och Maxxecu på signalerna från ABS-givarna?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
super7 skrev:
Cammo skrev:
Första passet. Ja, 40kmh ett varv var ju inte så jätte kul Nu hade höger fram hastighetsgivare lagt av. Tractioncontrol tar snitthastigheten fram och jämför med snitthastigheten bak. I 40 så blev det för mycket skillnad. Då gick ju framhjulen bara hölften sp fort efter som det var 0 + 40kmh. Bak var det 40+40.. In i depå och fixa detta innan pass nr 2. Det var enkelt att programmera bort den givaren.

Delar ABS och Maxxecu på signalerna från ABS-givarna?


//Nisse


Nej. ABS tar hjulgivarna och skickar sen en ren digital signal till ECU.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag möttes av detta







Så... Jaja. Nu ska blocket in till Custom Racing för att borras och stålfodras. Sen blir det N54 kolvar och stakar från Ogge 021 Motor. Jag har ju testat dessa innan. Original är det Alusil cylindrar på S55 motorn. Men med stålfoder funkar ju "vanliga" smidda kolvar. Dessutom blir ju motorn renoveringsbar med lösa foder.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
Nu när jag mest väntar så passade jag på att göra rent motorn. Först ut var oljepumpen. Före och efter en sväng i ultraljudstvätten. Sen blåste jag den torr med tryckluft och fyllde den med olja igen. Innan jag packade ner den i en låda vred jag runt den ett par varv för hand så det kom ut olja på trycksidan. (det är inte samma pump på bilderna, men den såg likadan ut. Jag glömde så klart att ta bild innan)





Ultraljudstvätt är grejen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10191



Det blir ju i alla fall bra content med alla ras, men sjukt tråkigt. Hoppas du får ett 2024 där du bara kan mosa på utan att bli oljig mellan helgerna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
sweanders skrev:
Det blir ju i alla fall bra content med alla ras, men sjukt tråkigt. Hoppas du får ett 2024 där du bara kan mosa på utan att bli oljig mellan helgerna.


Ja, jag ä bjuder på det.
Nu blir ju motorn bra, så det ska nog bli ett bra år 2024. Jag kommer inte tävla i Tanu, jag ska vara tv kommentator. Siktar på ETAM på Ringen på hösten.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jädra surt med ras efter allt jobb du haft redan!

Lider med dig!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Alltid surt med ras! Har du haft dåligt med soppa på den cyl? Måste väl gått bra varmt för att bli så? Många sidor tråd att kolla igenom, har du avgastemp på varje cyl? Även bra kolvar rasar ju om det blir varmt eller spikar, trist om det händer igen

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Jädra surt med ras efter allt jobb du haft redan!

Lider med dig!

Tack, men det är inte så farligt. Jag hade ändå tänkt bygga likadant i vinter.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689


Trådstartare
patrikh skrev:
Alltid surt med ras! Har du haft dåligt med soppa på den cyl? Måste väl gått bra varmt för att bli så? Många sidor tråd att kolla igenom, har du avgastemp på varje cyl? Även bra kolvar rasar ju om det blir varmt eller spikar, trist om det händer igen


Jo jag har EGT i alla. Lambdan är också on point. Nej, det här är bara ett exempel på när man har lite för roligt. 1,6bar med min G40 ger ganska mycket luft. Sen ganska agressiv tändning och E109 från Goatfuels. Det blir rätt bra med effekt och därigenom rätt mycket cylindertryck. Jag har ju tyvärr inte bromsat den riktigt, men den gav 400 hk vid strax under 5000 rpm. När jag jämförde 100-200 tider så gick den 0,8 sekunder snabbare än N54motorn på 700hk. (det skiljer lite i spjäll här dock. Jag fick mäta 118-218 på N54ans logg.

Men den skillnaden är rätt mycket. Så jag kan ha åkt med 750-800hk på original gjutna kolvar. Det blev nog för mycket. Dessutom med 100%attack för att testa lådan och för att det var skitroligt, så blir det jobbigt för kolven. Lådan gör sitt också. Motorn dumpar endast in i vänstrin vid Paris, chikanen, Mjölby och F2. Det pyser lite i sista kurvan, men inte i växlingar osv. Så kolven lever ett hårt liv. När man sen inte har fått smiska ur den på hela sommaren, så blir det lätt att mungiporna åker upp ju mer pedalen åker ner.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Surt med motorproblemet, men nya motorn som du ska bygga hoppas vi håller hela 2024 thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Alusil e nå skit . Bra väg å gå med stålfoder .
Gött å se att du inte bryter ihop utan har en "positiv" inställning till raset 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Men den där kolven har ju inte rasat pga alusil problem eller högt cylinder tryck. Är ju värsta härdsmälta jag sett. Har ju gått alldeles för varmt för länge mot vad kolven klarar av.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 105, 106, 107, 108, 109   >>
19 besök idag (656548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande